Skip to main content

Vorige week 9 mei kreeg ik een sms van KPN dat mijn nieuw bestelde simkaart onderweg was. Vreemd, ik had niets besteld. De sms kwam onder al mijn andere legitieme KPN sms-berichten te staan, dus het leek echt van hen afkomstig. Bellen lukte niet ivm drukte dus een belafspraak voor 13 mei. Nu kreeg ik vandaag 12 mei weer een sms bericht dat morgen de monteur langs zou komen tussen 8 en 12. Een uur later gevolgd door een sms dat met mijn nummer de KPN ID aangepast was. Dan wil je direct contact met KPN, want het lijkt alsof je gehackt bent. Ik wilde dat het direct stopte. De chatbot zei dat ik direct gebeld zou worden, maar na dik een uur wachten nog niet gebeld. Toen gelukkig nog ergens een nummer gevonden. Netjes geholpen en er bleek helemaal geen bestelling naar mij onderweg te zijn. Ook stond er geen monteur gepland. Vooral vervelend omdat de sms dus echt van KPN lijkt te komen (spoofing) en de tekst heel realistisch was. Ze worden helaas steeds beter... 

Werd je in de SMS gevraagd om actie te ondernemen, zoals op een (schimmige) link te klikken? Iets wat je uiteraard niet zomaar moet doen!

Spamblokker apps zoals TrueCaller, CallApp of Hiya kunnen spoofing detecteren en automatisch verwijderen of alarmeren. Ze kunnen ook zogenaamde telemarketing telefoon oproepen blokkeren.

Werd je in de SMS gevraagd om actie te ondernemen, zoals op een (schimmige) link te klikken? Iets wat je uiteraard niet zomaar moet doen!

Ja, er stond een link in, maar zoals gezegd niet met een hoop onzinnige tekens. Bij de monteurafspraak werd niet verzocht om te reageren, bij de KPN ID wijziging ook niet. Gelukkig niet op gedrukt 😅 

Spamblokker apps zoals TrueCaller, CallApp of Hiya kunnen spoofing detecteren en automatisch verwijderen of alarmeren. Ze kunnen ook zogenaamde telemarketing telefoon oproepen blokkeren.

Tnx. Ook met sms-jes? 

Tnx. Ook met sms-jes? 

Ja, ze maken de naam "TrueCaller” waar en identificeren middels netwerk parameters bijna 100% SMS en Call spoofers. Bovendien kunnen ze ook met het analyseren van de tekst patronen ook onbekende spamer en spoofer detecteren.

Hoi ​@R1.ck, het is goed om scherp te zijn op smishing (sms phising). Zou je een screenshot van die berichten kunnen plaatsen? Het zou namelijk kunnen dat het wel echte berichten zijn, maar dat ze niet voor jou bedoeld zijn. Dan gaat er iets heel anders mis, en dan moet daar naar gekeken worden.

Hoi ​@R1.ck, het is goed om scherp te zijn op smishing (sms phising). Zou je een screenshot van die berichten kunnen plaatsen? Het zou namelijk kunnen dat het wel echte berichten zijn, maar dat ze niet voor jou bedoeld zijn. Dan gaat er iets heel anders mis, en dan moet daar naar gekeken worden.

Hoi Jasper, bijgevoegd de screenshots. Simkaartbericht was de 1e, gevolgd door de andere 2 smsjes een dag later. Volgens de medewerker van de helpdesk was het geen bestaand bestelnummer en stond er ook geen monteur voor mij ingepland. 

Het lijken wel echte linkjes te zijn, we gebruiken beiden wel. Maar dat er geen bestelling met dat nummer was maakt dat het extra raar. Het Gmail-adres in het 2e screenshot, is dat jouw e-mailadres of een adres wat je niet bekend voorkomt?

Dat is een voor mij onbekend gmail adres.

Zou je dat e-mailadres bij 'Persoonlijke opmerkingen’ op je profiel kunnen invullen, en de rest ook? Daarna kan je me hieronder een seintje geven. 

Ik wil voor de zekerheid even controleren of ik daar niets op kan vinden. Ik hoop natuurlijk dat ik daarbij niets tegenkom, maar ik wil het zeker weten zoals je je kunt voorstellen. 

Zou je dat e-mailadres bij 'Persoonlijke opmerkingen’ op je profiel kunnen invullen, en de rest ook? Daarna kan je me hieronder een seintje geven. 

Ik wil voor de zekerheid even controleren of ik daar niets op kan vinden. Ik hoop natuurlijk dat ik daarbij niets tegenkom, maar ik wil het zeker weten zoals je je kunt voorstellen. 

Gedaan Jasper.

Vrijwel zeker zijn die berichten voor een andere klant bestemd. En in dat geval is er sprake van een datalek.   

Dat is precies waarom ik dat wilde controleren inderdaad. Ik heb je een privébericht gestuurd met de bevindingen ​@R1.ck. Zoals ik daar aangeef kan je het beste een terugbelafspraak maken zodat zij dit kunnen aanpassen. 

Via privébericht begrijp ik dat het telefonisch gelukt is, de sms'jes zullen daarmee moeten stoppen 🙂

Reageer