Skip to main content

We hebben een nieuwe update voor de Experia Box V10. Dat is nu KPN Software V10.C.25.04.04. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd ten opzichte van de vorige KPN Software versie.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.25.04.04 / 05?

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie V10.C24.12.15.

Ga je over van de oude firmware V1.01.00T04.4Intermediate naar deze versie, neem dan ook dit topic even door voor uitleg over de algemene verschillen tussen de oude firmware en de nieuwe Software.

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten en instellingen

• Ondersteuning voor VPN protocol PPTP is weer hersteld.
  • Het kon erg lang duren, na het aanklikken van de reset-of herstartknop in de interface, voor de reset of herstart daadwerkelijk begon. Dit is verbeterd.
  • Soms lukte het niet om gastwifi aan te zetten of UPnP aan- of uit te zetten. Dat hebben we opgelost. 
  • Het kwam voor dat een ingesteld MAC filter niet goed werd doorgezet naar een draadloos verbonden Wifipunt. Waardoor het geblokkeerde apparaat nog wel op internet kon via dat Wifipunt. Dat is verholpen.
  • Het kon gebeuren dat zelf ingestelde firewall regels verwijderd werden bij een update naar een hogere versie van de KPN Software. Dat is nu niet meer zo.
  • Bij ADSL2+ verbindingen kon het soms gebeuren dat de PPP-verbinding na een herstart niet opkwam, of dat het modem geen IP adres kon krijgen. Deze dingen zijn opgelost. 

Verbeteringen in de weergave en informatie

Verbeteringen in de topologie voor het weergeven van draadloos verbonden apparaten.

Verbeteringen in het migratieproces

• Het kon gebeuren dat gastwifi onterecht uit stond in de interface na migratie naar KPN Software. Dat is verholpen.
  • Het kwam voor dat na migratie de netwerknaam van de 5GHz Extra Wifi veranderd werd. Dat is nu niet meer het geval.
  • Na migratie hoort de kanaalinstellingen voor de wifi op automatisch te staan. Soms was dat niet zo. Dat is nu wel weer zo.

Bekende beperkingen

• Bij Topologie werkt de "x meer apparaten" optie niet.
  • Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Logging komt in een latere update terug.
  • IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

• Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Pas je zoompercentage aan. In een latere update voegen we scrollbalken toe.

• De ledknop op de loginpagina kan lege resultaten geven, dit wordt in een latere update verholpen.

• Aanpassingen aan inkomende telefonie lijken niet te worden verwerkt. Dit is echter een weergavedingetje. Verversen van de pagina is voldoende om de aangepaste instellingen ook te zien. Dit verhelpen we ook in een latere update.

Wanneer krijg ik de update? Welke update krijg ik?

Uitrol gaat in groepen. We zijn afgelopen nacht begonnen met een eerste groep klanten. Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software. Wel gaan migratie en update in aparte groepen. We beginnen met migratie.

We richten ons in eerste instantie op klanten met alleen een V10. In later stadium pakken we ook huishoudmigraties. Dat wil zeggen, een V10 in combinatie met een of meerdere SuperWifi. Is je V10 voorzien van de update en sluit je daarna SuperWifi aan, dan zullen deze zich automatisch updaten naar KPN Software.

Je krijgt per mail en sms van te voren bericht hierover als jij gemigreerd wordt van de oude firmware naar de KPN Software. Heb je al KPN Software en krijg je de update naar deze versie, dan krijg je niet apart bericht.

Aandachtspunten van de overgang (migratie) naar KPN Software

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Wil je alleen de wifi instellingen resetten dan is het niet meer nodig om je hele apparaat te resetten. Hiervoor is in de webinterface nu een aparte wifi reset optie beschikbaar (via Instellingen > Systeem).

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Wat niet wordt overgenomen zijn handmatig ingestelde kanalen voor je wifi.
Dit zal weer op automatisch staan. Dat is ook de aangeraden instellingen van ons uit, maar je kunt dit weer aanpassen als je wilt.

Kan ook zijn dat je port forwards ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt. Dit zijn overblijfsels vanuit de eerdere firmware en hebben nu geen functie meer. Je kunt deze gerust verwijderen.

Let op: Voor Voip geldt: als je één telefoonnummer hebt, en deze staat ingesteld op poort 2, dan zit deze na de migratie weer op poort 1. Je kunt dit terugzetten op poort 2 via de webinterface, of je telefoontoestel ompluggen naar poort 1.

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier.

De KPN Thuis app werkt niet meer, gebruik de MijnKPN app

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software. Hiervoor gebruiken we nu de MijnKPN app

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Open de loginpagina van de V10. Als je op de loginpagina nu een afbeelding ziet van je modem en was dat voorheen niet zo? Dan ben je nu gemigreerd naar de nieuwe Software.

Had je de nieuwe Software al en wil je weten of je de update naar deze versie al hebt? Je ziet het versienummer van de Software onder de afbeelding op de loginpagina.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe Software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). De collega die je dan spreekt kan je hiermee verder helpen.

Kennisbank

We hebben onze kennisbank voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

Het is al weer 30 dagen geleden dat deze update is geïntroduceerd, ik zit nog op V10.C.24.12.15. Is de update al voor iedereen beschikbaar of geldt nog de gefaseerde uitrol?

Aanvullende vraag, is al te zeggen wanneer de V10 samen kan werken met de SuperWifi 2 punten zonder dat er een SuperWifi punt vast verbonden moet blijven?

Het gaat dan hier om 👇

De V10 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de V10, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de V10 aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

Na de V10.C.25.04.05 update zou het moeten kunnen.
Nadat ik de laatste update had gekregen naar V10.C.25.04.05 mesht de V10 met de SuperWifi 2.

Het is al weer 30 dagen geleden dat deze update is geïntroduceerd, ik zit nog op V10.C.24.12.15. Is de update al voor iedereen beschikbaar of geldt nog de gefaseerde uitrol?

Aanvullende vraag, is al te zeggen wanneer de V10 samen kan werken met de SuperWifi 2 punten zonder dat er een SuperWifi punt vast verbonden moet blijven?

Het gaat dan hier om 👇

De V10 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de V10, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de V10 aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

Nadat ik de laatste update had gekregen naar V10.C.25.04.05 mesht de V10 met de SuperWifi 2.

Klopt helemaal. 

@RonaldM01  ik hoop dat je update snel krijgt. Helaas kan ik niet voorspellen wanneer. 

Het gaat dan hier om 👇

Dankjewel! Heb je dan ook al de laatste firmware van de SuperWifi 2 punten?

Zodra ik die V10 update heb zal ik de SuperWifi 2 punten weer eens in gebruik nemen. 

Het zou handig zijn, als in de app ook het firmware-versienummer zichtbaar is.

Het zou handig zijn, als in de app ook het firmware-versienummer zichtbaar is.

Over welke app heb je het?

@Katana321 

De MijnKPN-app.

Goede suggestie, Bas! Nemen we mee 👍🏻

Even ter info, rond een uurtje of 4 begon het powerlampje constant blauw te branden op de V10. Alles werkte nog (wifi en TV+) dus ging ik Googlen naar een verklaring. Nergens iets te vinden over een powerlampje die blauw brand op de V10. 

Toen viel de wifi weg, vervolgens herstarte de V10 en zit ik nu op V10.C.25.04.05. 

Een firmware update overdag is toch niet gebruikelijk? 

Al bekend wanneer mensen met de V10 en wifiversterkers de update krijgen? 
mijne software versie is nl  V1.01.00T04.4Intermediate….

Medewerkers zeggen dat de thuis app niet meer wordt gebruikt maar ik moet hem nog wel gebruiken bij wifi controle ed 

De Thuis app werkt prima bij de nog klassieke firmware, maar niet meer zodra je V10 is gemigreerd naar de nieuwe KPN Software. Dan moet je de MijnKPN app daarvoor gebruiken.

En verder worden huishoudmigraties (modem én Wi-Fi punten samen) met een V10 nog niet uitgevoerd. Hoe lang dat nog duurt? Ik zou het niet weten en ook de moderators hullen zich wat dat betreft in stilzwijgen.

Ik weet niet waarom maar m'n gevoel zegt dat dat nog wel een poos kan duren, zeker nu we langzamerhand de vakantieperiode induiken, met ook nog een aantal grote (sport)evenementen in het verschiet. Doorgaans wil kpn voorkomen dat in zo'n periode klanten problemen met internet en televisie ervaren, agv updates. 

De Thuis app werkt prima bij de nog klassieke firmware, maar niet meer zodra je V10 is gemigreerd naar de nieuwe KPN Software. Dan moet je de MijnKPN app daarvoor gebruiken.

En verder worden huishoudmigraties (modem én Wi-Fi punten samen) met een V10 nog niet uitgevoerd. Hoe lang dat nog duurt? Ik zou het niet weten en ook de moderators hullen zich wat dat betreft in stilzwijgen.

Ik weet niet waarom maar m'n gevoel zegt dat dat nog wel een poos kan duren, zeker nu we langzamerhand de vakantieperiode induiken, met ook nog een aantal grote (sport)evenementen in het verschiet. Doorgaans wil kpn voorkomen dat in zo'n periode klanten problemen met internet en televisie ervaren, agv updates. 

Ik denk dat KPN de combi V10 + Wifi-punten technisch niet kan updaten. Graag zie ik dat ze mijn ongelijk bewijzen.

Ik denk er ook het mijne van en ben inderdaad ook benieuwd of en zo ja wanneer ze je ongelijk gaan bewijzen. 😇🤔

Het grote probleem lijkt mij dat de V10 het enige kpn modem is dat geschikt is voor pairbonding en dat ze die dus niet zomaar overal kunnen vervangen door een Box12/14. Nog afgezien van de kosten die dat met zich meebrengt. En er zullen ook heel wat V10/PB-klanten zijn met een EW of SW. En daar zijn dus op dit moment geen kpn alternatieven voor. 

Even ter info, rond een uurtje of 4 begon het powerlampje constant blauw te branden op de V10. Alles werkte nog (wifi en TV+) dus ging ik Googlen naar een verklaring. Nergens iets te vinden over een powerlampje die blauw brand op de V10. 

Toen viel de wifi weg, vervolgens herstarte de V10 en zit ik nu op V10.C.25.04.05. 

Een firmware update overdag is toch niet gebruikelijk? 

Klopt, maar ik had jou doorgezet voor handmatige update, ​@RonaldM01, omdat je zodanig versies achterliep dat ik niet zeker wist of dit automatisch zou gaan lukken. 

We huishoudmigreren inmiddels op kleine schaal V10 icm SW2, dus ik verwacht dat dit in de komende paar weken omhoog zal gaan.

Maar ondanks vandaag gelanceerde nieuwe software voor de SW1 vinden daarmee geen huishoudmigraties plaats met de V10, alleen met de Box12. 

Zo'n 9 (!) maanden na de introductie van ‘KPN Software’ moet ik het nog steeds doen met ‘V1.01.00T04.4Intermediate’ waardoor ik mijn SuperWIfI2 niet volledig kan benutten.

Wanneer komt de update?

Huishoudmigraties van V10 en SW2's worden in beperkte mate uitgevoerd, las ik ergens. Met SW1's nog niet. En voor EW's is helemaal nog geen nieuwe KPN Software beschikbaar. 

Dus jij bent komende weken waarschijnlijk wel een keer aan de beurt. 

Zo'n 9 (!) maanden na de introductie van ‘KPN Software’ moet ik het nog steeds doen met ‘V1.01.00T04.4Intermediate’ waardoor ik mijn SuperWIfI2 niet volledig kan benutten.

Wanneer komt de update?

Dan ben je toch al een stapje verder, ik heb nog steeds:  V1.01.00T04.3Intermediate.

En ik heb EW's, dus zal het nog wel een jaar duren gezien de snelheid van updaten zoals het nu gaat.

Als ik mijn V10 (V1.01.00T04.4Intermediate) loskoppel van de 3 SW2 (3.00.31) en alles reset, wordt dan de nieuwe software wel geïnstalleerd op de V10 en SW2 of krijg ik dan de huidige oudere versie weer terug?

Je krijgt dan exact dezelfde versie weer terug ​@Michael001, dus dat is een handeling waar je (zonder een verzoek vanuit ons) niet zo veel mee opschiet.

Bedankt ​@Maja van KPN , het was te proberen!😉

Nou, de update gehad: mijn hele netwerk, smartstekkers, domotica en superwifipunten vernaggeld. Storingen, kapotte en weigerende stekkers, android-tv die niet meer wil, superwifipunten die geen apparaten aan zich verbinden en dus waardeloos zijn geworden (ondanks dat ze ook de updates hebben gehad en volledig zijn gereset)… en ik ben niet de enige. Van diverse kanten hoor ik van meer KPN-klanten dat ze soortgelijke problemen hebben.

Dit is onprofessioneel van KPN. Voor de update werkte alles prima, nu dus niet meer. Wanneer komt de oplossing KPN? Als ik alle berichten hierboven lees, dan moeten jullie je toch achter de oren krabben en denken ‘wat hebben we gedaan?’

Hoi ​@BasVr, jammer dat je problemen ervaart na de update. Het is me niet helemaal duidelijk wat het probleem precies is, maar het klinkt als een verkeerd SSID na de update. Helaas zien we dit wel eens voorkomen. Het helpt om hierbij jou modem te herstarten. Werkt dat niet, probeer dan een reset (terug naar de fabrieksinstellingen). En als ook dat niet werkt, wil ik je vragen een eigen topic aan te maken. We denken dan graag met je mee.

Ik zou wel eens willen weten,  wanneer ik aan de beurt bent.

Ik hoop niet dit in mijn vakantie gebeurt. 

Ik heb heel wat instellingen die dan voor mij belangrijk zijn.

Oa port forwarding en een ander lokaal ip-adres dan het standaard adres. 

Is het niet mogelijk, de update klaar te zetten en dat ik hem zelf op een geschikt tijdstip installeer?

Dat zou voor mij en waarschijnlijk een hoop anderen een hoop narigheid besparen.

Ik snap je wens, ​@BasT, maar dat zal helaas niet gaan. De update wordt in fases uitgerold. Je krijgt van ons bericht als jij aan de beurt bent.