Skip to main content

Het is zover, er is een nieuwe update voor de Box 12! We updaten de Box 12 naar KPN Software V12.C.24.16.14. Hier lees je meer over alles wat er in de tussenliggende periode is aangepast en verbeterd.

Wat zit er in de update naar KPN Software V12.C.24.16.14

Nieuwe functies in de webinterface

De webinterface is nu ook in het Engels beschikbaar. Er zit een taalkeuze optie linksonder. De interface heeft een autodetectie op de taal die ingesteld staat in je browser. Hierdoor kan de taalkeuze verspringen. Als dit gebeurt kun je het handmatig weer aanpassen als je wilt.

Onder Wifinetwerk > Wifisignaal heb je nu directe knoppen voor vooringestelde configuraties voor optimale wifi compatibiliteit.

Ook is hier de knop om het wifisignaal uit of aan te zetten aangepast. Je hebt niet meer het aanvinkvakje om wifi op aanwezige wifipunten actief te laten. In plaats daarvan klik je op het schuifje. En dan krijg je een pop-up met de vervolgkeuze. Geen aangesloten wifipunten betekent geen pop-up met vervolgkeuze.

Gebruik je de fysieke knop, dan wordt altijd alleen de wifi op de Box 12 uitgezet.

Ook het aanpassen van wifi instellingen voor je aangesloten wifipunten is verbeterd.

Je kunt via Thuisnetwerk Topologie en elk wifipunt aanklikken. Je krijgt een pop-up waar je op het tabblad WiFi Radio de instellingen kunt aanpassen. Op deze pop-up staan dezelfde soort voorkeuzeknoppen voor Wifi 6 (bij SuperWifi 2), Wifi 5 en ouder om met één klik meerdere instellingen tegelijk aan te passen.

Ook kun je in deze versie van de KPN Software een voipnummer die je bij een derde partij afneemt instellen in je KPN modem. Hoe je dit doet staat beschreven in onze Kennisbank:

Verdere verbeteringen en aanpassingen

• De topologie is verbeterd qua
    • wegvallen van de weergave van Wifipunten en daarop aangesloten apparaten
    • het correct weergeven van bekabelde apparaten op een < 1 Gbit poort met een oranje lijn
  • Firewallniveau ‘Laag’ heet nu ‘Standaard
  • Bij Beveiliging > Port forwarding hebben we nu bij alle invulregels een i staan die meer informatie geeft over wat je met die invulregel moet doen.
  • Ook is het nu zo, vanuit veiligheidsoverweging, dat nieuw aangemaakte port forwards in eerste instantie uitstaan. Na het aanmaken kun je ze dan met het schuifje activeren.
  • Bij Beveiliging > Wifi afscherming (MAC filtering) hebben we een kleine blokkade en een bijbehorend informatieblokje toegevoegd. Je moet nu eerst minimaal één via wifi verbonden apparaat toevoegen aan de toestemmingslijst. Dit doe je door hem te selecteren in het veld eronder. Pas daarna kun je met het schuifje de filtering aanzetten. Dit om te voorkomen dat je jezelf buitenspel zet qua wifi.
  • Bij het reserveren van IP adressen is een knop toegevoegd om ineens alle actieve adressen te reserveren.
  • Bij DHCP leases wordt nu een teller getoond met het totaal aantal actieve leases.
  • Het schuifje om Gastwifi aan of uit te zetten past dit nu direct toe, zonder dat je eerst nog op een opslaanknop hoeft te drukken.
  • Sommige sessie intensieve applicaties, zoals torrentprogramma's, zorgden ervoor dat de sessie tabel te snel vol zat. Deze sessieruimte is aanzienlijk vergroot.
  • De instelling voor Wifi beveiligingsniveau (WPA) wordt nu ook opgeslagen door ons beheersysteem. Dit betekent dat, na een reset of bij een nieuw modem, niet alleen je wifinaam en wachtwoord worden teruggezet zoals je had staan, maar ook de WPA-instelling.
  • Bij het aanpassen van het login wachtwoord hebben we de opsomming van toegestane tekens aangepast naar wat er daadwerkelijk toegestaan wordt.
  • Ook hebben we een optie toegevoegd om de sessietijd in te stellen. De standaardwaarde hiervan is 30 minuten. Helaas is er een bugje ingeslopen waardoor het aanpassen van die optie op dit moment nog niet werkt. 
  • Verbeteringen in de stabiliteit van de PPP verbinding.
  • Beveiligingsupdates.

Opgeloste bugs

• Op de overzichtspagina werd soms het verbindingstype Glasvezel niet weergegeven, er stond dan alleen “-”. Dit gaat nu wel goed. 
  • Er is een bug waarbij de Box 12 twee IPv6 gateway adressen uitdeelt (ipv 1) aan je eindapparaat via welke ze op internet gaan. Een hiervan is dan niet valide, waardoor je verbindingsproblemen kunt krijgen als je eindapparaat via dat niet valide adres op internet probeert te gaan. Deze bug is opgelost. 
  • Bij bekabelde apparaten specifiek kon het gebeuren dat ze de IPv6 gateway van het gastnewerk toegewezen kregen als route naar internet. Wat ervoor kon zorgen dat je apparaat geen verbinding kon maken. Ook deze bug is opgelost. 
  • Onder Thuisnetwerk > Verbonden apparaten werkte de sorteerfunctie niet op de kolom verbindingstype. Dit is hersteld.
  • Verwijderde firewallregels bij niveau Aangepast kwamen soms terug na een herstart. Nu niet meer.
  • Bij het wijzigen van de firewallregels werkte de knop Annuleren niet. Nu wel.
  • ICMPv6 werd ten onrechte tegengehouden bij firewallniveau Aangepast. Nu niet meer.
  • Soms werd de QR code voor de wifigegevens onjuist gegenereerd waardoor deze niet werkte. Dit is aangepast.
  • Aangepaste instellingen voor SuperWifi worden nu behouden bij een herstart van de Box 12.
  • SuperWifi 2 verbonden met de Box kon een weergavefout hebben waarbij het IPv4 adres niet zichtbaar was. Dit is verholpen.
  • SuperWifi 2 synchroniseerden soms niet goed met de Box 12, dit is gecorrigeerd.
  • Gastwifi stond soms uit na een herstart, dit is opgelost. 
  • Ouderlijk toezicht werkt nu ook voor bekabelde apparaten.
  • Bij het uit- en weer aanzetten van de DNS proxy werd de IPv6 DNS niet teruggezet. Nu wel weer. 
  • Als je de wifiknop langer dan een paar seconden ingedrukt hield om wifi aan te zetten, ging het ook weer uit. Dit is hersteld. 

Verbeteringen in het migratie- en updateproces

Het kon gebeuren dat gastwifi onterecht uit stond in de interface na migratie naar KPN Software. Dat is verholpen.

Ook hebben we aanpassingen gedaan om het overnemen van instellingen rondom wifi schema, IPv6 DMZ, zichtbaarheid van het SSID en sommige port forwards te verbeteren.

Het kon gebeuren dat tijdens de migratie overgenomen instellingen, en instellingen die daarna aangepast werden, bij een herstart van de Box 12 weer terugvielen op de vorige staat. Dit is verholpen.

In sommige gevallen zagen we dat het modem niet herstart na migratie, wat wel onderdeel is van het proces. Dus dat hebben we aangepast. 

Bekende Beperkingen

• Topologie

• Bekabeld verbonden apparaten kunnen met een oranje lijn worden weergegeven. Ook als die netjes op een Gigabit poort zitten met een goede kabel. Dit is een weergaveding en heeft geen invloed op het functioneren.

• Het kan gebeuren dat een goed gekoppelde en werkend SuperWifi niet te zien is in de topologie. Dit is een weergavebug. Als je dit wilt herstellen kun je onder Instellingen > Systeem de Herstart thuisnetwerk optie gebruiken.

• De "x meer apparaten" optie werkt niet.

• Een draadloos aangesloten SuperWifi kan ineens worden weergegeven als bekabeld. 

• Als vanuit ons beheersysteem de wifi uit wordt gezet (door klantenservice, of na een reset als je dit voorheen ook zo had ingesteld) dan blijft het schuifje op ‘aan’ staan. Dit is een weergaveding. Even het schuifje aanklikken is voldoende om dit te herstellen. Mocht dat toch niet zo zijn, gebruik dan de Reset wifi onder Instellingen > Systeem, en stel je wifi opnieuw in.

• Als je bij ouderlijk toezicht een apparaat geblokkeerd hebt, en je wilt deze blokkade intrekken, dan werkt dit niet. Ondanks dat het wel zo wordt weergegeven. Dit herstellen we in een komende update. In de tussentijd kun je dit oplossen door het apparaat opnieuw te blokkeren, maar dan met een op tijd gebaseerde blokkade, en daarin alles groen te maken.

• Als je iets aanpast rondom inkomende telefonie kan het lijken alsof dit niet wordt toegepast. Dit is een weergaveding. Als je het scherm ververst is de aanpassing zichtbaar.

• Het kan gebeuren dat Wifipunten in de lijst van verbonden apparaten in de tabel ‘Niet meer verbonden apparaten’ terechtkomen. Als je deze tabel dan opschoont verdwijnen ook de Wifipunten uit de topologie. Ze blijven wel gewoon werken.

Verder nog van toepassing van de eerdere bekende bevindingen:

• Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Pas je zoompercentage aan. In een latere update voegen we scrollbalken toe.
  • Logging komt in een latere update terug.
  • IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.
  • Een reset kan vrij lang in beslag nemen, hierbij laten de lampjes ook enkele minuten geen activiteit zien. Het apparaat is onder water wel gewoon bezig, laat hem z'n gang gaan en wacht wat langer af.

Wanneer krijg ik de update?

De automatische uitrol van de V12.C.24.16.14 versie gaat gefaseerd. We beginnen daar deze week mee.

Deze versie gebruiken we zowel voor migraties van oude firmware naar KPN Software, én voor updates van klanten die al op KPN Software zitten. Het is op dit moment nog niet mogelijk om deze update zelf te starten via de webinterface van je Box 12.

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Het modem herstart automatisch na de update. Hierdoor heb je misschien een minuut of tien geen verbinding. 

Overnemen van bestaande instellingen bij migratie van oude firmware naar KPN Software

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om de huidige instellingen van je Box 12 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als vastgezette IP-adressen (DHCP binding), DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. 

Heb je dan ook instellingen aangepast, wifi of anders, dan kan het handig zijn om dit te noteren of er schermafbeeldingen van te maken als je bericht krijgt over de update.

Hoe je bepaalde instellingen na de update weer kunt aanpassen lees je in onze Kennisbank.

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Je kunt zelf zien of jouw Box 12 voorzien is van de nieuwe softwareversie. Open een browser en ga naar mijnmodem.kpn of 192.168.2.254. Op de inlog pagina wordt de Softwareversie weergegeven.

Zit je nu nog op de oude firmware? Dan krijg je ook een e-mail en sms zo gauw jouw Box 12 de update krijgt.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Mocht je een probleem ervaren, herstart dan eerst je modem. Dit lost in de praktijk al veel veel dingen op. Helpt dit niet, probeer dan een reset.

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. 

Hard gewerkt en veel bugs opgelost en zelfs wat nieuwe features! Mooi!

Vol verwachting klopt mijn hart, wil graag ervaren hoe de Box 12 werkt zonder de genoemde bugs.

Zijn nu ook alle problemen met de Super Wifi 1 punten opgelost, die zijn ontstaan na de vorige update? Want daar lees ik niks over.

Goed werk! Zijn hiermee de problemen met SW1 ook opgelost of komt daar nog een aparte update voor?

Goed bezig wacht in spanning af 👍 😂 

Is het issue met SW1 punten ook opgelost met deze update (als in, devices connecten even en vallen dan terug naar het modem en connecten niet meer met SW1 punten)?

Hopelijk een snelle uitrol, want wil IPv6 weer aanhebben.

13/03 bericht ontvangen:

“Je modem krijgt de nieuwste KPN software. We voeren de update door in de nacht van 12 maart 2025 en 13 maart 2025 tussen 0.00 en 7.00 uur.”

Sindsdien valt de verbinding geregeld weg en start het modem opnieuw op. Uiterst irritant.

Wanneer ik op het modem inlog zie ik dat er nog de vorige firmware versie op staat (V12.C.24.05.08)

Hoe gaan we dit recht zetten?

Ik zit nog op SGEJ1000060E en heb ook nooit meldingen over modem updates ontvangen. Hopelijk is de interface ook een stuk sneller want inloggen duurt alleen al >10 seconden en ieder configuratie-item dat je wilt openen heeft minstens 4-5 seconden (of langer!) nodig. Dan was mijn V10A modem heel wat meer responisive.

Ik zit nog op SGEJ1000060E en heb ook nooit meldingen over modem updates ontvangen. Hopelijk is de interface ook een stuk sneller want inloggen duurt alleen al >10 seconden en ieder configuratie-item dat je wilt openen heeft minstens 4-5 seconden (of langer!) nodig. Dan was mijn V10A modem heel wat meer responisive.

De interface is zeker een stuk sneller en ook overzichtelijker.

Mooie update en met name het uitzetten van wifi is een stuk duidelijker geworden. Dat vind ik nu erg matig en zorgt voor verwarring.

Als ik dan toch een puntje kritiek mag benoemen dan zou ik het wenselijk vinden om zelf de update te starten of minimaal een melding te ontvangen als de update gepland is. Bijvoorbeeld zou een melding in de KPN app echt fijn zijn. Als je vertrouwt op iot devices dan is het gewoon prettig om wat controle te hebben over een update als klant.

Verder een mooie update, ik kijk er naar uit.

De laatste 2 updates zijn hier niet vlekkeloos verlopen, weken bezig geweest om het hele thuisnetwerk weer in orde te krijgen. 

Is er een mogelijkheid om zo'n update te plannen of uit te stellen? Zit er niet op te wachten dat tijdens een vakantie mijn thuisnetwerk er 2 weken uit ligt, inclusief beveiligingscamera's en slimme apparaten.

De laatste 2 updates zijn hier niet vlekkeloos verlopen, weken bezig geweest om het hele thuisnetwerk weer in orde te krijgen. 

Is er een mogelijkheid om zo'n update te plannen of uit te stellen? Zit er niet op te wachten dat tijdens een vakantie mijn thuisnetwerk er 2 weken uit ligt, inclusief beveiligingscamera's en slimme apparaten.

Dat was exact mijn punt ook. Mee eens. Overigens verliep mijn update nagenoeg vlekkeloos. Zelfs mijn reserveringen waren nog aanwezig.

Wat ook mooi zou zijn is de mogelijkheid om de modem te rebooten via de KPN app zonder poorten open te zetten of iets dergelijks. Dat lost vaak ook wel wat problemen op. Handig als je even niet thuis bent.

Dat was exact mijn punt ook. Mee eens. Overigens verliep mijn update nagenoeg vlekkeloos. Zelfs mijn reserveringen waren nog aanwezig.

Wat ook mooi zou zijn is de mogelijkheid om de modem te rebooten via de KPN app zonder poorten open te zetten of iets dergelijks. Dat lost vaak ook wel wat problemen op. Handig als je even niet thuis bent.

Hier zelfde ervaring, alleen jammer dat ik toch alles moest resetten vanwege het SW1 punt, die na een reset ook nog niet opgelost was. Een backup kunnen maken van je config optie zou ook erg op prijs gesteld worden.

Zijn nu ook alle problemen met de Super Wifi 1 punten opgelost, die zijn ontstaan na de vorige update? Want daar lees ik niks over.

Goed werk! Zijn hiermee de problemen met SW1 ook opgelost of komt daar nog een aparte update voor?

Is het issue met SW1 punten ook opgelost met deze update (als in, devices connecten even en vallen dan terug naar het modem en connecten niet meer met SW1 punten)?

Hopelijk een snelle uitrol, want wil IPv6 weer aanhebben.

Dit is een update voor de Box 12, en niet een update voor de SuperWifi 1. Er zit hier dan ook niet iets in dat specifiek relevant is voor SuperWifi 1.

13/03 bericht ontvangen:

“Je modem krijgt de nieuwste KPN software. We voeren de update door in de nacht van 12 maart 2025 en 13 maart 2025 tussen 0.00 en 7.00 uur.”

Sindsdien valt de verbinding geregeld weg en start het modem opnieuw op. Uiterst irritant.

Wanneer ik op het modem inlog zie ik dat er nog de vorige firmware versie op staat (V12.C.24.05.08)

Hoe gaan we dit recht zetten?

Wat je kunt proberen is een herstart van je modem, ​@Fonzy63, en als dat niet helpt, een reset. In veel gevallen is dat bij gekke dingen al voldoende om het weer op de rails te krijgen. Als het probleem blijft aanhouden, is een eigen topic om dit te troubleshooten het handigst.

Update naar deze versie ga je ook krijgen, maar wanneer je dan precies aan de beurt bent kan ik niet zeggen.

Als jij alleen een Box 12 hebt, of een in combinatie met SuperWifi 2, dan verwacht ik dat je op relatief korte termijn nu wel aan de beurt bent, ​@dimi_v. Heb je ook SuperWifi 1, dan kan het nog iets langer duren, daar willen we eerst nog verbeteringen aanbrengen in de SuperWifi 1. En als je Experia Wifi hebt, dan moet je nog wat langer wachten, er is nog geen KPN Software uitgerold voor de Experia Wifi.

Als ik dan toch een puntje kritiek mag benoemen dan zou ik het wenselijk vinden om zelf de update te starten of minimaal een melding te ontvangen als de update gepland is. Bijvoorbeeld zou een melding in de KPN app echt fijn zijn. Als je vertrouwt op iot devices dan is het gewoon prettig om wat controle te hebben over een update als klant.

Is ook wel iets wat we willen gaan doen, dat je gewoon zelf kunt updaten. Maar we doen het met deze nog even van ons uit. In ieder geval voor nu.

Plannen is helaas niet mogelijk, ​@j3roentje. Ik verwacht echter bij deze update geen problemen als je al op KPN Software zit. Zegt natuurlijk niet alles, maar ik draai deze versie al en ging bij mij probleemloos.

We gaan bij het updaten wel eerst klanten doen met alleen een Box 12, zonder Wifipunten. En als die dan klaar zijn volgt de rest. Dus dat geeft een beetje een idee. Maar als jij verwacht in de komende, zeg ‘es, 4 weken op vakantie te gaan, en je wilt zekerheid, dan kan het nuttig zijn om iemand achter de hand te hebben die in je huis kan en hiermee overweg.

Hallo ​@Erik van KPN dank voor de toelichting. Ik heb inderdaad SW1 punten in gebruik. Nu doe ik verder ook niet zoveel met het modem maar viel me op dat ik nog zo achter loop. We wachten het wel af want ondanks de verbeteringen zie ik geen musthaves voor mijn gebruik. 

Erg jammer dat de SW1 niet meegenomen wordt. Ik ga iig proberen of het toch verschil maakt na deze update.

De SuperWifi 1 gaat ook nog een update krijgen, ​@Leen59, alleen is daarvan nog geen uitroldatum bekend. Zodra die er wel is, dan maken we daarvoor een aparte Product Update aan. Je kunt je abonneren zodat je mail krijgt bij elke nieuwe Product Update. Klik daarvoor op de blauwe knop ‘Abonneren’ op de hoofdpagina van de Product Updates.

Ik heb net weer mijn WiFi netwerk werkend na een maand van problemen door de laatste updates.

Kan ik ook ergens instellen dat ik de updates wil uitstellen?

Ik zou graag een tijd willen kunnen wachten totdat de impact bij anderen duidelijk is?

@AxS , wat was bij jou de oplossing?

Ik heb net weer mijn WiFi netwerk werkend na een maand van problemen door de laatste updates.

Ik zie hier dat jij een Box 12 hebt in combinatie met SuperWifi 2, AxS. Daar zien we geen algemene problemen in. Niet om jouw ervaringen te bagatelliseren, ​@AxS. Maar meer voor ​@Leen59, die SuperWifi 1 gebruikt. Waardoor wat voor jou de oplossing is geweest dat wellicht niet is voor Leen.

En, dit topic is ook niet de plek om die oplossingen te bespreken. Dit topic is voor vragen/opmerkingen vooraf over de Box 12 update, en voor vragen/feedback/ervaringen achteraf als je die update hebt gekregen. Voor problemen met SuperWifi kun je beter een eigen topic aanmaken, of verdergaan in een eigen topic als je al eentje hebt. 

Kan ik ook ergens instellen dat ik de updates wil uitstellen?

Ik zou graag een tijd willen kunnen wachten totdat de impact bij anderen duidelijk is?

Dat is geen optie. Je krijgt de update wanneer je door ons geselecteerd wordt. In jouw geval is het ook een update, en geen migratie, en daarbij is de impact ook vele malen lager. Dus ik verwacht geen problemen. Maar, als je wel zelf volledige controle zou willen over updates, dan is de enige oplossing om een eigen modem te gebruiken.

Eenvoudige manier om er achter te komen of je modem deze update hebt ontvangen: Wanneer je in de ochtend wil gaan werken, dan doen geen van je Wifi versterkers het meer en kan je de rest van de dag aan de slag om te proberen om het werkend te krijgen. 

Ik heb afgelopen dinsdag drie nieuwe SuperWifi v2 punten gekregen als vervanging van de v1.

Vind het allemaal prima ! Maar niet zo als naar de vorige update dat ik de modem moest resetten me super wifi resetten anders was er geen beweging in te krijgen  ! Hoop voor jullie niet weer want anders ben ik zo kleef met de internet ! 

hoort niet dat er na update als plat lig kan gewoon niet bij jullie concurrent nooit ergen last !!! Denk toch even hier over moet nadenken dit hoort niet !

Ik constateer op diverse geupdate locaties dat het Routit HIP systeem niet meer intern kan voorverbinden na deze update. Na diverse testen gedaan te hebben blijkt SIP ALG aan te staan, hoe is dit weer uit te zetten?

Sinds de update werken de wifi punten niet meer goed en valt er met regelmaat 1 uit (brand dan rood) na opnieuw opstarten doet deze het dan weer. en het bereik is ook minder sinds de update

Wifi punten 3 en serie 1