Skip to main content

We updaten SuperWifi 2 die op de KPN Software zitten naar versie SW2.C.25.05.02. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.25.05.02?

Huur- versus Koopmodel

Per deze softwareversie maken we onderscheid tussen de koop- en huurmodellen van de SuperWifi. Is je SuperWifi een huurmodel, dan wordt dit op de inlogpagina aangegeven.

Huurmodellen kunnen niet buiten het KPN-netwerk gebruikt worden. Je kunt in zo'n geval wel verbinden met de SuperWifi 2 zodat je de webinterface kunt bereiken. Maar, je kunt niet via de SuperWifi 2 op internet komen.

Als een huurmodel wel op een ander netwerk gebruikt wordt, dan zal het lampje paars knipperen. Op de inlogpagina wordt een melding getoond:

"Let op! Dit apparaat is eigendom van KPN en functioneert nu in een modus met gelimiteerde functionaliteit omdat er niet succesvol contact kan worden gelegd met KPN netwerk systemen.

Verdere veranderingen op de inlogpagina

Op de inlogpagina van secondaire SuperWifi 2 zit een melding met een blauwe navigatieknop om met één klik bij het hoofdapparaat te komen (je modem). Deze is nu dynamisch, dus als je het modem IP-adres aanpast werkt de knop nog steeds.

De webinterface is nu ook in het Engels beschikbaar. Er zit een taalkeuze optie linksonder op de inlogpagina en in de rest van de webinterface. De interface heeft een autodetectie op de taal die ingesteld staat in je browser. Hierdoor kan de taalkeuze verspringen. Als dit gebeurt kun je het handmatig weer aanpassen als je wilt.

Veranderingen in de webinterface

De informatievoorziening van de interface is uitgebreid. Onder Internetverbinding kun je nu gebruik inzien, en IPv6 informatie. Dit was al zo voor SuperWifi 2 die als hoofdapparaat fungeerden, en is na deze update ook zo voor secondaire SuperWifi 2.

Functionele verbeteringen

Je kunt nu in de webinterface ICMP traceroute en ping uitvoeren. Dit was al zo voor SuperWifi 2 die als hoofdapparaat fungeerden, en is na deze update ook zo voor secondaire SuperWifi 2.

Synchronisatie tussen apparaten is verbeterd. Het was zo dat als je de wifi op je modem uit had staan, en die op je SuperWifi 2 aan, dat wijzigingen op gastwifi en Extra Wifi die je op het modem deed niet meer werden doorgegeven aan de wifipunten. Dit is nu wel weer zo, mits je modem een KPN Software versie heeft waarbij je de nieuwe pop-up (klik op toon inhoud voor een voorbeeld) krijgt bij het uitzetten van de wifi op het modem. Dat geldt op dit moment voor de V10A en de Box 12.

Daarnaast is stabiliteit verbeterd, en het goed overspringen naar de 5 GHz backhaul als dit ook de betere verbinding is. 

Als je in je modem (of een andere SuperWifi 2 die als hoofdapparaat fungeert) de naam van een SuperWifi 2 hebt aangepast, dan wordt deze naam nu ook goed weergegeven in de interface van de SuperWifi 2 zelf.

In de topologie van je modem zie je nu bij connection type of de SuperWifi bekabeld of draadloos verbonden is met de backhaul, en wat hiervan de duplex en speed is.

Opgeloste bugs

Op de 2.4 GHz backhaul kon het voorkomen dat er geen dataverkeer was. Dit is opgelost. 

Bij op elkaar aangesloten SuperWifi 2 kon het gebeuren dat, specifiek na migratie, de 2e SuperWifi 2 de 5 GHz backhaul niet gebruikte. Dit is verholpen.

Als je de SuperWifi 2 resette via de webinterface deden de lampjes dingen die ze niet horen te doen tijdens een reset. Dat is aangepast. 

Stand alone gebruik

Het is nog steeds zo dat stand alone gebruik van de SuperWifi 2 niet officieel ondersteund wordt. Wel hebben we daarin dingen verbeterd en opgelost. Zo blijven Gastwifi en Extra Wifi nu netjes aan (als je ze aan had staan) na een update of herstart.

Bekende beperkingen

De interface heeft nu ook een optie om de ethernetpoorten in te zien en te beheren. Dit werkt alleen nog niet, dat volgt in een latere update.

De SuperWifi 2 heeft een IPv6 adres, maar de webinterface kan daarop nog niet geopend worden. Dit werkt alleen met het IPv4 adres.

Draadloos aangesloten SuperWifi 2 kunnen soms hun synchronisatie met het modem verliezen als je die reset, of de bandbreedte van de wifi aanpast. Je merkt dit doordat de SuperWifi 2 dan rood blijft branden. Een herstart van de SuperWifi 2 herstelt dit. 

Specifiek voor mensen met een Box 14, of een V10: Als je alleen gebruik wilt maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan dan worden wijzigingen in de Gastwifi en de Extra Wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van Gastwifi en/of Extra Wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update voor je modem opgelost.

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen met het uitrollen van deze versie als update bij mensen die een Box 12 hebben, en waarbij die Box 12 en de SuperWifi 2 al over zijn naar KPN Software. 

Vervolgens zijn mensen met een V10 en V10A i.c.m. SuperWifi 2 die al over zijn naar KPN Software aan de beurt.

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

Top, neem ik jou ook mee voor handmatige update, ​@Meyers083. Kan een paar dagen duren. Ik kom er op terug zodra ik daar terugkoppeling op heb.

Top, neem ik jou ook mee voor handmatige update, ​@Meyers083. Kan een paar dagen duren. Ik kom er op terug zodra ik daar terugkoppeling op heb.

hallo Erik, ik heb ze nu al bijna 2 weken aangesloten zitten, is er iets niet goed gegaan?

Goed dat je het even weer aanslingert, ​@Meyers083. Ik heb nog geen terugkoppeling gezien. Ik ga er even achteraan! 

Dear ​@Erik van KPN ,

It Is the same for me: nothing has changed yet. 

I figured, since I put you two through in the same e-mail 🙂 I've sent out an ask as to the status and will get back to you.

Hallo Eric. Ik heb op mijn modem V12 versie 24.16.14 maar mijn 5 sw2 hebben nog steeds de oude firmware. Zij hebben ook nog een verschillende. Kan jij zorgen, dat mijn sw2 geupdate worden.. Ik hoor het graag

Goed dat je het even weer aanslingert, ​@Meyers083. Ik heb nog geen terugkoppeling gezien. Ik ga er even achteraan! 

Hallo Erik, er is nogsteeds niks veranderd... weet je zeker dat er iemand mee bezig is?? duurt wel erg lang nu...

@Erik van KPN  is er morgen weer.  Ik ga er van uit dat hij dan even een update geeft. 

Ik weet ook niet waarom er opeens 2e topic is. Maar daar heeft ​@Erik van KPN al geregeerd.