Skip to main content

We updaten SuperWifi 2 die op de KPN Software zitten naar versie SW2.C.25.05.06. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.25.05.06?

Dit is een kleine update die een paar nuttige dingen verandert ten opzichte van de vorige versie 25.05.02.

• We hebben Quality of Service geïmplementeerd bij gebruik met KPN TV+ Boxen. Deze krijgen nu voorrang op regulier internetverkeer.
  • Verder konden PPTP VPN verbindingen die via een SuperWifi 2 liepen problemen geven. Dat is verholpen.
  • Onder internetverbinding > informatie is Apparaatbeheer en Sessiebeheer inzichtelijk. Deze geven aan of er verbinding is met het KPN managementsysteem en of er een netwerksessie actief is.

Bekende beperkingen

De interface heeft nu ook een optie om de ethernetpoorten in te zien en te beheren. Dit werkt alleen nog niet, dat volgt in een latere update.

De SuperWifi 2 heeft een IPv6 adres, maar de webinterface kan daarop nog niet geopend worden. Dit werkt alleen met het IPv4 adres.

Draadloos aangesloten SuperWifi 2 kunnen soms hun synchronisatie met het modem verliezen als je die reset, of de bandbreedte van de wifi aanpast. Je merkt dit doordat de SuperWifi 2 dan rood blijft branden. Een herstart van de SuperWifi 2 herstelt dit. 

Specifiek voor mensen met een Box 14, of een V10: Als je alleen gebruik wilt maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan dan worden wijzigingen in de Gastwifi en de Extra Wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van Gastwifi en/of Extra Wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update voor je modem opgelost.

Informatie over stand alone modus

SuperWifi 2 gebruiken met een niet-KPN modem/op een niet-KPN verbinding

De SuperWifi 2 zal over het algemeen in secondaire modus zitten. Maar, hij kan ook als hoofdapparaat fungeren in stand alone modus. Stand alone modus wil zeggen dat er géén KPN modem met KPN Software aangesloten is. De SuperWifi punten verbinden dan onderling met elkaar, en een van hen wordt het hoofdapparaat.

Deze functionaliteit is al een aantal versies aanwezig, maar het kan geen kwaad om de informatie even opnieuw te benoemen hier.

Om te kunnen werken moet er een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal één SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

De SuperWifi 2 die als hoofdapparaat functioneert heeft een dynamisch IP adres. Maar je kunt het hoofdapparaat altijd bereiken via de url instellen.local.

Op de loginpagina van het hoofdapparaat vind je een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten secondaire Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, Wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het hoofdapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via het hoofdapparaat.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator (gekleurd bolletje). De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Let op: Stand alone modus kan gebruikt worden maar is officieel vanuit ons nog niet vrijgegeven. Ondersteuning hierop kunnen we dan ook nog niet geven.

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen met het uitrollen van deze versie als update bij mensen die een Box 12 hebben, en waarbij die Box 12 en de SuperWifi 2 al over zijn naar KPN Software. Hiervan krijg je niet apart bericht.

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02? Dan kun je handmatig update naar deze versie. Dat zou moeten kunnen met de upgradeknop. Lukt dat niet, reset dan je SuperWifi 2.

Let op: Het blijkt dat er aan onze kant een foutje in het script zit, waardoor het updaten na een reset niet altijd pakt. Hier wordt aan gewerkt om dat te herstellen. In de tussentijd heeft het geen zin om resets te doen met de verwachting dat je dan de update krijgt.  Gelukkig is het ook geen probleem om nog op een van de lagere versies te zitten, deze zijn prima functioneel. 

Zodra het probleem verholpen is en de reset weer daadwerkelijk werkt om update te triggeren laten we het weten en passen we deze tekst weer aan.

Ook gaan we met deze versies migraties doen, waarbij we mensen die nog niet over zijn naar KPN Software compleet migreren (modem & SuperWifi 2 in één nacht). Hiervan krijg je per e-mail van tevoren bericht.

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

@Erik van KPN 

“ Ik heb nagevraagd, en handmatig updaten vanaf een eerder versie van de KPN Software naar deze 25.05.06 versie moet nu kunnen. Zit je op versie 24.07.04 dan kun je de update triggeren met een reset van je SuperWifi 2. Zit je op 25.05.02, dan zou de upgradeknop in de interface ook moeten werken. Mocht dat toch niet zo zijn, dan ook een reset. 

@A_Ruighaver, ​@Mireck willen jullie jij dat ook proberen en kijken of ze dan allemaal updaten? Anders ga ik kijken wat wij voor de achterblijvers kunnen doen.” 

Is dat voor een ieder die superwifi2 wil updaten naar c.25.05.06 vanaf c.24.07.04?? Of is het beter te wachten tot jullie een push uitvoeren?

mvg Erwin

@RJ Borst 

Ik heb nagevraagd, en handmatig updaten vanaf een eerder versie van de KPN Software naar deze 25.05.06 versie moet nu kunnen. Zit je op versie 24.07.04 dan kun je de update triggeren met een reset van je SuperWifi 2. Zit je op 25.05.02, dan zou de upgradeknop in de interface ook moeten werken. Mocht dat toch niet zo zijn, dan ook een reset. 

@A_Ruighaver, ​@Mireck willen jullie jij dat ook proberen en kijken of ze dan allemaal updaten? Anders ga ik kijken wat wij voor de achterblijvers kunnen doen.

@Erik van KPN meteen geprobeerd via de reset, helaas blijft de SW2 op 24.07.04 conclusie is dat een reset niet helpt. Hoe verder?

@RJ Borst 

Ik heb nagevraagd, en handmatig updaten vanaf een eerder versie van de KPN Software naar deze 25.05.06 versie moet nu kunnen. Zit je op versie 24.07.04 dan kun je de update triggeren met een reset van je SuperWifi 2. Zit je op 25.05.02, dan zou de upgradeknop in de interface ook moeten werken. Mocht dat toch niet zo zijn, dan ook een reset. 

@A_Ruighaver, ​@Mireck willen jullie jij dat ook proberen en kijken of ze dan allemaal updaten? Anders ga ik kijken wat wij voor de achterblijvers kunnen doen.

De laatste keer 1 a 2 weken geleden heeft dat niets geholpen. Toen heb ik alle superwifi punten afgekoppeld, gereset, terug naar fabriekinstellingen (paars lampje) en daarna 1 voor 1 als “schone installatie” geinstalleerd.

(in mijn geval zitten ze op FW SW2.C.24.03.00 van ruim een jaar oud)

@Erik van KPN reset idzv knopje achterzijde 10 sec indrukken en dan half uur bedraad aan modem laten hangen?

Ik weet niet precies op welk moment de software klaar gezet is voor update door middel van reset, dus bij voorkeur nog een keer doen inderdaad, op de manier die je al benoemt.

Ruim een half uur geleden alles losgekoppeld en de eerste zwarte wifipunt gereset naar factory default (paars lampje) en weer aangesloten. Helaas nog steeds op SW2.C.24.03.00 ….

@Erik van KPN  is vrij.  Aangezien de algemene opties een beetje op beginnen te raken, ga ik me er nu niet mee bemoeien en wachten we even of Erik morgen nog wat opties heeft via zijn connecties met development.

Ik kan me voorstellen dat je daar niet gelukkig van wordt inderdaad. Vaak zie we dat het lukt door alleen de SW's te resetten, incidenteel heeft het modem het ook nodig. Hopelijk werkt het daarna weer! Als het daarna alsnog niet werkt is het het beste om een eigen topic aan te maken, dan kunnen we daar meer gericht meekijken.

Een modemreset heeft het probleem opgelost. 
Ik hoop dat dit in de toekomst niet te vaak nodig is.

Ook kan ik mijn oude wachtwoord om in te loggen in de webinterface niet herstellen.
Deze bevatte een aantal - (min) tekens en dit wordt niet meer geaccepteerd blijkbaar.
​​​​​​​Minor issue, maar wel irritant.

Na de modem firmware update vannacht V12.C.24.16.14 zitten mijn SuperWifi2 punten nog op de oude firmware.

Ik heb vanmorgen en net weer reset gedaan SuperWifi2 factory default (paars lampje) en weer aangesloten op modem maar de firmware blijft hetzelfde SW2.C.24.07.04.

Na de modem firmware update vannacht V12.C.24.16.14 zitten mijn SuperWifi2 punten nog op de oude firmware.
Ik heb vanmorgen en net weer reset gedaan SuperWifi2 factory default (paars lampje) en weer aangesloten op modem maar de firmware blijft hetzelfde SW2.C.24.07.04.

Hi ​@Wil_I_am, heb je je modem ook een reset gegeven? Zie hieronder voor de stappen. Anders is het nog even afwachten. 

@Erik van KPN 

Ik heb alles herstart en gereset. Geen verschil. De SW2 met 24.07.04 blijft op 24.07.04 zitten en beide SW2 met 24.03.00 blijven ook onverminderd op 24.03.00 zitten.

Helaas geen resultaat. 

Hi ​@Wil_I_am, heb je je modem ook een reset gegeven? Zie hieronder voor de stappen. Anders is het nog even afwachten. 

Ik heb het modem reset gegeven. SuperWifi2 nog op  SW2.C.24.07.04.
Heb daarna 1 van de  SuperWifi2 weer reset geven en de firmware blijft hetzelfde.

Hier modem op V12.C.24.16.14. Modem en SWF2s gereset zoals door kpn geadviseerd. De firmware van de SWF2’s blijft ook hier op SW2.C.24.07.04. Ik weet het, ik moet nog even afwachten maar ik meld het toch maar.

Vanacht zijn hier 2 van de 3 SW2’s automagisch geupgrade van SW2.C.24.03.00 naar SW2.C.25.05.06.

Upgrade is goed gegaan, ze functioneren nog steeds, ook de 3e met nog de oude firmware. Ik zal die nog een keer naar fabrieksinstellingen zetten (vanuit de pagina van het SW2 punt.) Kijken of dat werkt.

Dat is goed nieuws! Ik begon al bang te worden dat het een “gebed zonder eind” zou worden. Ben benieuwd wanneer die van mij om zijn. 

Dat is goed nieuws! Ik begon al bang te worden dat het een “gebed zonder eind” zou worden. Ben benieuwd wanneer die van mij om zijn. 

Me to.

Ik heb ook 3 SW2 en eentje blijft maar SW2.C.24.07.04 houden. En andere zijn wel de nieuwe firmware.

Hallo,

Ik breek hier maar even in.

Ook ik heb een SW2 die weigert te updaten. Diverse keren in de afgelopen dagen een reset gedaan van de SW2. Ook het modem een reset maar steeds met hetzelfde resultaat firmware SW2.C.24.07.04 blijft in de SW2. (SW2 is bedraad aangesloten)

Ook ik ga even inbreken met een vraag. Is het mogelijk om zonder een KPN box de superwifi punten up te daten?

Ook ik ga even inbreken met een vraag. Is het mogelijk om zonder een KPN box de superwifi punten up te daten?

Nee, je hebt de KPN software van de box nodig.

Hallo, klopt het dat met deze update de SW1 niet meer meedraaien in het netwerk? Heb namelijk 3x SW2 punten en nog 1x SW1 punt, deze maakt geen verbinding meer met het netwerk, lampje brandt groen en staan in de interface van het modem, any help!

Hoi ​@Alexander1979, als ze allemaal de nieuwe software hebben, en je modem ook, moeten ze meedraaien. Het kan zijn dat je ze opnieuw moet koppelen, of wat dichterbij elkaar zetten. Als dat geen verbetering geeft kan je het beste een eigen topic aanmaken. Dan kan daar verder met je meegekeken worden.

Hier ook een SW2 die op C24.07.04 blijft hangen ondanks reset modem en SW.

Hallo, 

Na enige tijd afwachten zie ik nog steeds geen updates van mijn sw2's. Beide nog steeds op C24.07.04. Resetten van modem, box12, naar factory waarden en daarna herinstalleren sw2 (paars led) helpt niet. Is er al enige progressie?

De nieuwe software zou nu klaar moeten staan. Dus heeft je SuperWifi de nieuwe versie nog niet, reset ze dan en herinstalleer ze dan bekabeld. Laat elk SuperWifi punt in elk geval 30 minuten bekabeld aangesloten, zodat ze de nieuwe software kunnen ophalen.

De nieuwe software zou nu klaar moeten staan. Dus heeft je SuperWifi de nieuwe versie nog niet, reset ze dan en herinstalleer ze dan bekabeld. Laat elk SuperWifi punt in elk geval 30 minuten bekabeld aangesloten, zodat ze de nieuwe software kunnen ophalen.

“zou nu klaar moeten staan”…..wat ik ook probeer, mijn bekabelde sw2 blijft op het zelfde firmware SW2.C.25.02.02

Laat ik het anders formuleren: wij hebben begrepen dat de nieuwe software nu klaar staat 😊 Kan je in dat geval uitgebreider uitleggen wát je precies allemaal geprobeerd hebt en wanneer je dat gedaan hebt ​@DennisHoltdijk94? Zonder de details kunnen we er weinig van zeggen.

Laat ik het anders formuleren: wij hebben begrepen dat de nieuwe software nu klaar staat 😊 Kan je in dat geval uitgebreider uitleggen wát je precies allemaal geprobeerd hebt en wanneer je dat gedaan hebt ​@DennisHoltdijk94? Zonder de details kunnen we er weinig van zeggen.

Wat ik allemaal gedaan heb in de afgelopen 3 weken sinds router update v10: Een uur met jullie helpdesk gebeld en alles met aanwijzingen van jullie gereset, opnieuw aangesloten etc...dit leek te werken. Een paar uur later weer dezelfde problemen. Hierna nog verschillende zaken geprobeerd. Alle 3 SW2 punten gereset, bekabeld, niet bekabeld, andere plekken in huis, weer resetten, zoeken naar updates…….