Skip to main content

KPN TV+ Box: Update mei 2025 

TV+ Box firmware versie 0.34.14

Wat zit er in?

We blijven hard werken aan de kwaliteit van de TV+ Box. In deze update hebben we een aantal zaken aangepakt die ook hier op de Community zijn aangedragen.

Verbindingsproblemen met de afstandsbediening

Sinds eind vorig jaar merkten we problemen met de verbinding tussen de afstandsbediening en de TV+ Box. Het oplossen hiervan bleek een uitdaging. Eentje die we samen met onze hardwarepartners zijn aangegaan. We hebben intensief samengewerkt om hiervoor in de firmware een oplossing te kunnen brengen.

Met deze update verwachten we dan ook dat de problemen met de verbinding tussen afstandsbediening en de TV+ Box zijn opgelost.

Verdere verbeteringen

De stabiliteit van de TV+ Box in het algemeen is verbeterd. Specifiek daarbij brengt dit een oplossing voor crashes bij het gebruik van YouTube.

We hebben aanpassingen gedaan in de audio-video synchronisatiemethode. Hierdoor is er een betere lipsync.

Het updateproces is verbeterd voor klanten die ervoor kiezen om de TV+ Box iedere keer volledig af te sluiten/stroomloos te maken.

Bij LIve TV hebben we de ondertiteling verbeterd. Het lettertype is duidelijker geworden, en de achtergrond doorzichtiger.

Bugfixes en overige aanpassingen

Het kwam voor dat de ingestelde audiovertraging verdwenen was na een update van de TV+ Box. Dat is verholpen.

De opstartanimatie van de TV+ Box is aangepast zodat deze gelijk is aan die van de TV+ Soundbox.

Bij ingedrukt houden van de KPN-knop rechtsboven op de afstandsbediening krijg je een keuzemenu met opties. In dat menu is de optie Uitschakelen vervangen door Slaapstand.

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 20 en 22 mei
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 27 en 29 mei

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ firmware

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware heeft aparte versies voor de TV+ Box en de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee maanden een update voor beide.
  • KPN TV+ launcher heeft één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update. 

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11 voor de TV+ Box en versie 12 voor de TV+ Soundbox. Dit zal bijna niet wijzigen.

Bij de zogenaamde “longpress” op de rechter bovenknop gebeurt er bij niets anders dan dat het apparaat uitschakelt. Geen keuze voor opnieuw opstarten of slaapstand. 

Bij de zogenaamde “longpress” op de rechter bovenknop gebeurt er bij niets anders dan dat het apparaat uitschakelt. Geen keuze voor opnieuw opstarten of slaapstand. 

Je moet de knop rechtsboven (van de KPN ab) ingedrukt houden, totdat de popup verschijnt.

Duurt 7 a 10 seconde.

Je moet de knop rechtsboven (van de KPN ab) ingedrukt houden, totdat de popup verschijnt.

Duurt 7 a 10 seconde.

Oké duidelijk. Dat ik ‘m zo lang moest vasthouden, had ik er niet uit begrepen. Bij de TV Soundbox is dit beduidend korter. 

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe de stand van de tv+ box heet nadat je kort op de KPN-knop hebt gedrukt.

Duurt 7 a 10 seconde.

Ja, dat is inderdaad zo. Ik heb het startbericht even verduidelijkt dat het echt gaat om ingedrukt houden en niet een longpress van een seconde of 3.

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe de stand van de tv+ box heet nadat je kort op de KPN-knop hebt gedrukt.

Dat is de reguliere stand-by.

Verdere verbeteringen

Bij LIve TV hebben we de ondertiteling verbeterd. Het lettertype is duidelijker geworden, en de achtergrond doorzichtiger.

De tekengrootte oftewel de tekstgrootte voor de ondertiteling bij Live TV (alleen bij multicast) werkt niet bij (standaard, groter, grootst)

Bij deze 3 (standaard, groter, grootst) blijft de ondertiteling op dezelfde grootte, namelijk op 'groter'. 

Bij tekengrootte 'standaard' is dus de ondertiteling te groot en bij 'grootst' is de ondertiteling te klein.

Bij 'klein' en 'kleinst' wordt wel de tekstgrootte aangepast. Bij 'kleinst' is het zelfs niet eens meer te lezen dus hier moet wel wat aan aangepast worden.

Bij terugkijken en Live TV (unicast) werkt de tekengrootte wel en is bij 'standaard' en 'grootst' de tekst zoals het hoort.

Hoi ​@Sebas14 dat is scherp opgemerkt. Ik heb hem hier ook even getest en ik krijg dat ook. Bedankt voor het opmerken ik koppel dit morgen meteen even terug!

En is de ondertiteling straks altijd zo’n fixed width font?

Sinds de nieuwe update komt er geen geluid bij bepaalde zenders bv rtlz 

1 keer heen en weer. Appen en geluid is terug 

En is de ondertiteling straks altijd zo’n fixed width font?

Durf ik op dit moment niet te zeggen, gaan we navragen en komen we op terug.

Sinds de nieuwe update komt er geen geluid bij bepaalde zenders bv rtlz 

1 keer heen en weer. Appen en geluid is terug 

Wil je de TV+ Box eens een keer herstarten, ​@rieksl? Houd hiervoorde KPN-knop ingedrukt tot er een menu op het scherm verschijnt. Kies in dat menu voor ‘opnieuw opstarten’.

Ik zie net deze reactie van jouw ​@Erik van KPN over donker beeld bij opstarten opnames. Hier heb ik de laatste ca. 4 weken weer heel veel last van na een poos niet.

Vooreerst was één keer opnieuw starten voldoende voor weer helder beeld. Maar nu soms wel 2 tot 3 keer de opname starten.

HDR staat hier op automatisch. Bij HDR aan was het schering en inslag. Stond voorheen uit, want HDR automatisch was toen niet aanwezig.

Ik zie net deze reactie van jouw ​@Erik van KPN over donker beeld bij opstarten opnames. Hier heb ik de laatste ca. 4 weken weer heel veel last van na een poos niet.

Vooreerst was één keer opnieuw starten voldoende voor weer helder beeld. Maar nu soms wel 2 tot 3 keer de opname starten.

HDR staat hier op automatisch. Bij HDR aan was het schering en inslag. Stond voorheen uit, want HDR automatisch was toen niet aanwezig.

Hoe moet ik het mij precies voorstellen, ​@PeterG ?  Je start de opname en dan is het beeld langere tijd zwart? Of donker?  En hoe lang duurt het dan gemiddeld voordat alles goed zichtbaar is? En wordt het geleidelijk helderder?

Donker. En dat blijft zo totdat je de opname opnieuw start. Soms is het dan nog donker en moet het nog een keer.

Zelfde als maanden geleden.

Maar het is héél willekeurig. Niet te zeggen die en die handeling en dan is het donker.

Duurt 7 a 10 seconde.

Oké duidelijk. Dat ik ‘m zo lang moest vasthouden, had ik er niet uit begrepen. Bij de TV Soundbox is dit beduidend korter. 

Beide boxen tussen de 5 a 7 sec net gestest

Vandaag deze update gekregen. We zitten blijkbaar nog steeds bij de tweede preselectiegroep. Het geluid (passthroug) was nu iig op de eeste drie (NPO) zenders PCM ipv Dolby. Een herstart loste dat weer op. 

Weer niks over tv gids Die met regelmaat vastlooop  !! Opnieuw opstarten werk wel even soms paar dagen maar dan toch terug bij af !! Bij de tv ontvangers direct op de modem aangesloten met een kabel ! Verbinding is top kan niet beter ! 
al zo vaak word hier gezegd dat ze er mee bezig zijn maar zo 10 updates veder en nog steeds geen verbetering  voor de gids !! 
veder werkt de tv ontvangers prima alleen de tv gids blijft een klein dingetje! 

Ben nog steeds in de wachtrij voor deze versie. 😧

Weer niks over tv gids Die met regelmaat vastlooop  !! Opnieuw opstarten werk wel even soms paar dagen maar dan toch terug bij af !! Bij de tv ontvangers direct op de modem aangesloten met een kabel ! Verbinding is top kan niet beter ! 
al zo vaak word hier gezegd dat ze er mee bezig zijn maar zo 10 updates veder en nog steeds geen verbetering  voor de gids !! 

blijf dat toch raar vinden dat dit per gebruiker anders kan zijn

Ik heb 0 problemen met de gids

blijf dat toch raar vinden dat dit per gebruiker anders kan zijn

Ik heb 0 problemen met de gids

Ik blijf dat ook raar vinden !

Weer niks over tv gids Die met regelmaat vastlooop

Als het niet in de update zit, dan noemen we het ook niet. Het zou gek zijn om een Product Update af te sluiten met een lijst aan dingen die er niet inzitten.

Ik begrijp helemaal dat je een oplossing wilt, want de vastlopers zijn uitermate vervelend. En die oplossing gaat ook komen, zodra die er is, dan lees je dat in een Product Update.

@Erik van KPN Jullie geven aan TV gids is bekend probleem.

Maar kan iemand me ergens uitleggen wat voor problemen er met de gids zijn aangezien ik niemand in me omgeving met een KPN TV+ box ken met problemen in de TV Gids.

Kan natuurlijk random zijn maar zeker 30 personen waar ik ook geholpen met installatie heb herken ik het niet.

Update succesvol automatisch geïnstalleerd. 

Sinds ik de gids ietsjes rustiger bedien, en niet meer met de snelheid van licht, gaat het hier nu prima. Vooral “wachten” totdat gids is geladen is een dingetje. Maar 2 seconden wachten is de wereld ook niet. 

@MennoG78 

Dankjewel ​@PeterG  maar als ik hem ingedrukt hou met scrollen door de gids gaat het nog steeds goed en laden ook niks loopt vast dus raar dat andere dit wel ervaren.

ik heb geen KPN modem meer en ook gebruik ik voor zowel TV als Internet geen KPN DNS servers meer maar die van cloudflare 1.1.1.1 

Weet niet of dat invloed heeft maar draait alles gewoon soepel.

maar wijken af van het topic…..

Ik zag net dat we hier de update gekregen hebben. Hopelijk is het een oplossing voor dit probleem dat we hier hebben: