He @N13ls, het klopt inderdaad dat wanneer de klantenservice hoort dat je eigen router hebt, dat vaak het excuus is. Maar dat hoort er ook beetje bij als je eigen hardware gebruikt.
Ik heb op dit moment de KPN Box 12b voor mijn ER605, en haal netjes de 920 up en down. Moet wel zeggen dat het me bekend voor komt dat inderdaad de up eerst wat lager was. Dat trekt zich na de loop van de dag recht. Na 24 uur had ik volledige snelheid iig.
Over TV klopt helemaal: of je de router er wel of niet voor hebt, je kan met Omada (op dit moment) niet via multicast kijken. De ER605 kan het niet doorgeven van je kpn router indien je die ervoor hebt, of zelf aanvragen van KPN ivm missende DHCP waarde aan de WAN kant. Voor unicast verbinding is dat niet nodig, en dan werkt het wel goed.
Alleen beeldkwaliteit is minder, wordt gezegd. Maar ik merk eerlijk gezegd weinig verschil, net zoals mijn huisgenoten. De reden waarom jouw TV langer moet laden als je het kastje op multicast zet, is omdat jouw TV+ kastje eerst probeert die multicast verbinding te pakken. Dat lukt niet, en dan springt ie automatisch terug op unicast. Dus al heb je multicast wel aan staan, maar je router niet goed ingesteld, kijk je alsnog unicast. Alleen is het zappen echt wel langzamer dan als je meteen op Unicast zet, zodat je TV+ kastje niet eerst multicast gaat proberen.
Maaaaaar… er komt een grote firmware update aan die DHCP Option 60 (WAN) gaat ondersteunen. Dan zal multicast wel werken!! Het was volgens mij aangekondigd voor Q3, dus hopelijk snel.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/264312?replyId=1394034&utm_source=Subscription&utm_medium=email