Skip to main content

Beste ,

Vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN. Hierbij mijn setup identiek gehouden behoudens het modem.

Vervelend genoeg werkt nu de bekabelde verbinding naar mijn woonkamer, waar ik vervolgens de rest van de apparaten koppel met een Switch niet meer.

Ik heb hier zelf een Qlink Cat6 FTP kabel getrokken die het tot vanochtend dus gewoon deed. 

Om te testen inmiddels ook direct een laptop aangesloten op het aansluitpunt in de woonkamer, zonder switch ertussen. Geen succes.

Een andere internetkabel direct in het modem, naar de laptop geeft internet. Een vergelijkbare zelfgemaakte kabel die van de switch naar een apparaat liep direct in modem gestoken en in laptop, geen internet.

Net zoals de getrokken kabel gaan de indicatie lampjes niet eens branden.

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen, alvorens een nieuwe kabel te trekken. Dit voorkom ik liefst.

Nieuwe stekkertjes aanzetten. Dat al geprobeerd? Of heb je de kabel afgemonteerd in een wandcontactdoos? Hou je daarbij de officiële kleurvolgorde aan?

Wat voor kabel is het precies? 100 % koper? Stranded of solid?

Hoi Marlon,

Ik heb er geen nieuwe stekkertjes op gezet vooralsnog, omdat exact dezelfde setup behalve het modem het tot vanochtend heeft gedaan.

Hij is afgemonteerd, en daarbij de kleur volgorde aangehouden en dus werkend.

Het gaat om deze kabel: https://www.gamma.nl/assortiment/q-link-ftp-snoer-20-meter-kpn-keur/p/B547122

Je zou ook evt een kabeltester kunnen kopen op bijv bol.com voor een tientje.

En switch werkt wel gewoon?

Het komt nogal eens voor dat zelfgemonteerde stekkers het na wat beweging (omsteken bv) het niet meer goed doen. Nieuwe stekker kan dan de oplossing zijn, maar kabeltester geeft idd inzicht.

Hij is afgemonteerd, en daarbij de kleur volgorde aangehouden en dus werkend.

Misschien nog eens nieuwe connectors opzetten. Goed opletten op de kleurvolgorde. Gebruik T-568B

Om de connector van de kabel nog uit te sluiten (ik vind het iets te toevallig dat een andere zelfgemaakte kabel niet betrokken bij dit proces ook opeens stuk is, al besef ik dat ik echt geen kabel fabrikant ben), en vanwege een ander thread:

Meegeleverde kabel in modem gedaan, switch aan 'de voorkant' ertussen en vervolgens laptop zonder switch direct aan de wandcontactdoos internet aansluiting --> wel internet.

In het andere thread ging het erover dat het modem mogelijk niet kon omgaan met te hoge impedantie van de kabel... (Niet mijn expertise)

https://community.kpn.com/internet-9/cat7-kabel-werkt-niet-op-v12-523736

Het gaat om deze kabel: https://www.gamma.nl/assortiment/q-link-ftp-snoer-20-meter-kpn-keur/p/B547122

Daar staat niks bij…

Wel 28 foto's 🤣

Daar staat niks bij…

Wel 28 foto's 🤣

Nog een keer kijken?😉 Ik zie nl. wel de kabel en geen 28 foto's Q-Link FTP snoer 20 meter KPN keur | GAMMA

wat wel eens gebeurd is dat de rj45 stekkers net niet diep genoeg in het rj45 chassis deel van het modem gaan

wat je kan proberen is een rj45 koppelbus op jouw zelfgemaakte stekker zetten en een kort rj45 erop klikken en dan naar je modem

Daar staat niks bij…

Wel 28 foto's 🤣

Nog een keer kijken?😉 Ik zie nl. wel de kabel en geen 28 foto's Q-Link FTP snoer 20 meter KPN keur | GAMMA

Er staat niet bij of het 100 % koper is. En ook niet of het solid of stranded is. Er staat dus niks. Dat bedoel ik.

Dus conclusie: Je hebt internet, werkt via 1 kabel. Dan stap voor stap verder werken. Doet de switch het? Ondersteund deze igmp? Welk merk en type is het. Heb je alle poorten getest van het modem en van de switch. Als dat werkt kan je kabel voor kabel verder testen en kapotte kabels vervangen.

wat wel eens gebeurd is dat de rj45 stekkers net niet diep genoeg in het rj45 chassis deel van het modem gaan

wat je kan proberen is een rj45 koppelbus op jouw zelfgemaakte stekker zetten en een kort rj45 erop klikken en dan naar je modem

Dit is vloeken bij netwerkmensen. Nooit een koppelstuk gebruiken, is puur symptoom bestrijden. Zorgen voor directe lijnen met zo min mogelijk onderbrekingen. Iedere koppeling is een fout gevoelig onderdeel.

onzin
wat dacht je hoe het bij een bedrijf gaat die zitten vol met patch panelen met koppelstukken

onzin
wat dacht je hoe het bij een bedrijf gaat die zitten vol met patch panelen met koppelstukken

Inderdaad. Vele 1000en koppelbusjes in de vorm van patchpanelen in een datacentrum. 

Dus conclusie: Je hebt internet, werkt via 1 kabel. Dan stap voor stap verder werken. Doet de switch het? Ondersteund deze igmp? Welk merk en type is het. Heb je alle poorten getest van het modem en van de switch. Als dat werkt kan je kabel voor kabel verder testen en kapotte kabels vervangen.

Hoi speedmaster,

Samenvatting van de situatie tot nog toe, mocht je die berichten na mijn eerste bericht niet hebben gezien:

StartSetup met Ziggo modem = OK

StartSetup met KPN box 12 = NOK

Setup zonder switch woonkamer zijde (direct vanuit wandcontactdoos naar laptop ter test) = NOK

Vergelijkbare zelfgemaakte kabel in zelfde poort modem en direct in laptop = NOK

Andere kabel in zelfde poort modem en direct in laptop = OK

Setup met switch modemzijde, meegeleverde kabel tussen modem en switch en eigen getrokken kabel in switch vervolgens laptop direct aan wandcontactdoos in woonkamer= OK

Dus om een of andere reden kan zowel de switch als Ziggo modem prima omgaan met 'mijn' kabels en wandcontactdoos aansluiting. Dus in essentie zijn de aansluitingen in orde (juiste draad volgorde, contact met de pinning etc).

Is mijn huidige conclusie óf de 'inhoud' van de kabel gaat niet goed samen of de combinatie van mijn RJ45 stekkers en de ethernet poort van KPN box 12 werken niet samen.

En de mogelijke oplossingen:

- permanent switch aan modem zijde

- andere kabel trekken 

- huidige kabel connectoren verbeteren (niet bewezen hoe/wat nu niet werkt)

als je met een vergrootglas zal kijken in het chassis deel van je modem zal je zien dat sommige
rj45 jackets niet ver genoeg gaan in het modem.
dit hebben we al vaker ondervonden
daarom stelde ik ook voor om te proberen met een koppelbus en een patch kabeltje om wat dingen uit te sluiten

Hoi speedmaster,

Samenvatting van de situatie tot nog toe, mocht je die berichten na mijn eerste bericht niet hebben gezien:

StartSetup met Ziggo modem = OK

StartSetup met KPN box 12 = NOK

Hier stopt het wat mij betreft al.

Modem aangesloten op ISRA of glasvezelkastje?

Hoe? Foto graag.

Alle lampjes groen?

Als het KPN modem geen verbinding krijgt met internet  ben je klaar en is het wachten op een monteur.

Verder rommelen in je eigen netwerk heeft dan geen zin als je niet een goed signaal van “buiten” krijgt.

Ik vermoed dat het probleem in je eigen kabel zit. Er bestaat een situatie waarin een gigabit ethernet verbinding niet tot stand komt; als er twee gigabit apparaten worden aangesloten, en er één van de vier aders -- die normaal niet bij 100Mbit gebruikt worden -- defect is. De apparaten kunnen dan wel 1 Gbit verbinding overeekomen tijdens de ‘negotiation’ fase, zien vervolgens niet alle acht aders, waardoor de verbinding niet gaat werken.

Sommige apparaten detecteren dit en vallen terug naar 100 Mbit (maar dit is volgens de IEEE 802.3ab standaard niet verplicht). Ik durf te voorspellen dat Ziggo > eigen kabel > laptop een verbinding van 100Mbit aangeeeft i.p.v. 1 Gbit. Dat is bewijs dat de kabel niet goed is afgemonteerd, of stuk is.

Ik zou zoals eerder aangegeven, beide kanten opnieuw afmonteren, en daarbij altijd het 568B schema anhouden.

Hoop dat dit helpt.

Ik vermoed dat het probleem in je eigen kabel zit. Er bestaat een situatie waarin een gigabit ethernet verbinding niet tot stand komt; als er twee gigabit apparaten worden aangesloten, en er één van de vier aders -- die normaal niet bij 100Mbit gebruikt worden -- defect is. De apparaten kunnen dan wel 1 Gbit verbinding overeekomen tijdens de ‘negotiation’ fase, zien vervolgens niet alle acht aders, waardoor de verbinding niet gaat werken.

Sommige apparaten detecteren dit en vallen terug naar 100 Mbit (maar dit is volgens de IEEE 802.3ab standaard niet verplicht). Ik durf te voorspellen dat Ziggo > eigen kabel > laptop een verbinding van 100Mbit aangeeeft i.p.v. 1 Gbit. Dat is bewijs dat de kabel niet goed is afgemonteerd, of stuk is.

Ik zou zoals eerder aangegeven, beide kanten opnieuw afmonteren, en daarbij altijd het 568B schema anhouden.

Hoop dat dit helpt.

Bedankt voor je reactie. Ik kan de snelheid met het Ziggo modem helaas niet meer verifiëren na de overgang. Maar deze snelheids beperking zou zich dan ook moeten voordoen in de situatie waarin het geheel nu wel werkt toch? Dus zou een apparaat aan die kabel 100mb aantikken ipv 1 gb om dit na te gaan?

@JaEr Koop je een kabeltester om te achterhalen of je zelfgemaakte kabels in orde zijn. Dat de laptop direct aan modem wel internet heeft, sluit uit dat iets niet OK met jouw internet verbinding of de modem zelfs. Aan de led lampjes op de LAN porten kan je ook direct zien, welke snelheid die heeft, het rechtse lampjes moet branden voor snelheid boven 1gbs, het linkse lampjes geeft aan of een verbinding bestaat.

Ik denk dat je niets opschiet met een kabeltester. Het resultaat van zo'n kabeltester helpt je op geen enkele manier verder.

Waarschijnlijk zal die kabeltester zeggen dat de kabel goed is. Dat denk ik. Fijn dan. Maar wat schiet je er mee op? Je hebt nog steeds geen verbinding 🤡

Meestal ligt het aan je switch , hier lag het aan de unmanaged switch , die vervangen door een managed switch en.alles werkte , wat voor switch gebruik je?

Reageer