Skip to main content

Goedenavond,

ik ben vandaag overgestapt van Ziggo maar KPN.

ik had een Ziggo modem in bridge modus met daarachter de Deco M5 in acces point modus.

ik heb het kastje van Ziggo vervangen door de KPN Experiabox 12.

het internet werkt meteen en is razendsnel. De tv (1) moet ik nog aansluiten.

toch kan ik op mijn iPhone en alle andere apparaten nu geen verbinding meer maken met mijn Sonos boxen, en Philips Hue lampen.

voor de duidelijkheid, die zijn dus nog gekoppeld aan het wifi netwerk van de Deco M5.

ik heb al veel pagina’s gelezen over switch naar router modus, over DMZ, en heel veel andere afkortingen die ik niet begrijp. Het is mij niet duidelijk wat ik moet instellen, en ook niet op welk apparaat. 

Kan iemand mij helpen?

alvast veel dank! Bas.

Log eens in op het modem en bekijk daar eens alles mijnmodem.kpn

het admin wachtwoord staat op de sticker op het modem.

...

ik had een Ziggo modem in bridge modus met daarachter de Deco M5 in acces point modus

….

Dat kan niet, als je het Ziggo modem in bridge modus had staan dan moet je Deco nu in router modus staan.

Het KPN modem kan niet in bridge modus, daarom moet je de Deco nu wel in accesspoint modus zetten.
Al je apparaten die via de Deco verbonden zijn krijgen daarna hun IP-adres van de Box 12, wellicht moet je ze daarna opnieuw koppelen.

Verbind je mobiel eerst met de Deco, anders kan je hem niet omzetten naar accesspoint modus via de Deco app.

Deze instellingen zie ik op de Deco en het werkt niet. 

Schakel ook de Smart-DHCP uit, de Box 12 is DHCP server en als die op de Deco ook aanstaat omdat hij die van de Box 12 niet zag tijdens het starten dan zitten ze elkaar in de weg.

Daarna alle apparaten die via de Deco Wifi zijn aangemeld even herstarten zodat ze een IP-adres van de Box 12 krijgen, ze moeten dan wel als DHCP client ingesteld zijn.
Daarna zou je de apparaten wel moeten kunnen zien.

Schakel ook de Smart-DHCP uit, de Box 12 is DHCP server en als die op de Deco ook aanstaat omdat hij die van de Box 12 niet zag tijdens het starten dan zitten ze elkaar in de weg.

Daarna alle apparaten die via de Deco Wifi zijn aangemeld even herstarten zodat ze een IP-adres van de Box 12 krijgen, ze moeten dan wel als DHCP client ingesteld zijn.
Daarna zou je de apparaten wel moeten kunnen zien.

Dankjewel, dit was de gouden truc!!

Reageer