Skip to main content

Ik heb een fantastische oude bakelieten PTT telefoon gekocht. Deze werd gebruikt bij telefoon centrales.

Nu ga ik hier wat leuks mee doen maar ik heb wat hulp nodig om de oudere techniek te begrijpen. De vertaling naar de nieuwe technologie moet ik zelf kunnen maken.

Allereerst ga ik de telefoon functie gebruiken om via spraak mijn slimme huis te bedienen. Ik weet hoe dat moet maar ik mis nog welke kleuren kabel ik moet verbinden om te kunnen bellen. Dus welke kleuren waar in de RJ11 moeten komen. Zijn dat alleen rood en blauw? Ze lijken ook bij twee witte aders te horen. Wat zijn dat?

De overige knoppen wil ik gebruiken als besturing van het slimme huis. Zijn dat gewone schakelaars die contact maken wanneer op een knop gedrukt wordt? Is rood/wit de aarde van de knoppen? Ik zie er maar 4 terwijl ik op het toestel 5 knoppen zie, dus ik heb twijfel.

Wie weet welk type telefoon dit is? Iets van een typenummer kan mij helpen. Wat zijn de twee knoppen uiterst links en rechts? Zijn dat twee lijnen en hoe zit dat dan met de kabels? 

Ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen.

thanks..

https://dutchtelephones.com/virtueel-museum/toestellen-1930-1960/type-1949/

kijk hier eens 

Uitbellen gaat in ieder geval niet lukken. Puls wordt niet meer ondersteund.

Daar zijn inmiddels converters voor te kopen.

Daar zijn inmiddels converters voor te kopen.

Blijft nog het feit dat de kiessnelheid van een draaischijf te traag is door de terugloop van de schijf.

Tenzij die converter ‘onthoud’ wat er gedraaid word en dan de riedel in één keer afspeelt. Er mag niet meer dan ongeveer 1,5 seconden tussen de tonen zitten.

Ik heb in de jaren '60 van de vorige eeuw nog met dat toestel gewerkt, het is een zogenaamd systeemtoestel en die knoppen waren om intern door te verbinden naar andere aangesloten toestellen ​@Mark W 

Het is een leuk toestel voor op je bureau of in een vitrinekast, maar niet meer praktisch bruikbaar.

Hi ​@Mark W! Wat een gaaf toestel. 😄 Is het met de tips in dit topic gelukt om hem aan de praat te krijgen? Of is het toch niet gelukt?

Ik ben benieuwd!

Hi, Super bedankt voor alle leuke reacties! Ik ben ondertussen al een heel eind. 
Op basis van de gedeelde link (SUPER!) heb ik bijna het gehele toestel leren kennen. 

Ik was niet helemaal helder in mijn uitleg over mijn doel. 
Het toestel zal ik niet gaan gebruiken op een vaste lijn. Ik sluit het via een Grandsteam, een VOIP kastje, aan op mijn netwerk. De spraak wordt omgezet naar tekst en gevoed aan ChatGPT die kennis heeft van de inrichting van m’n slimme huis (net als het toestel uit 1950). Ik kan dus met spraak vragen stellen over het huis maar ook bedienen. 
De knoppen en de FANTASTISCHE klikers zal ik gebruiken om handmatig te bedienen. 

Waarschijnlijk heb ik alles… met uitzondering van 1 ding.. 
De telefoon is uitgerust met 4 kabels. Net als RJ11 waar ik hem op aansluit. 
Echter zijn de kabels van de telefoon ROOD, BLAUW en 2x WIT. 
Terwijl mijn telefoonkabel GROEN, ROOD, ZWART en GEEL. 
Ik kan uit het schema niet halen wat wat is en hoe ik de nieuwe kleurcode moet matchen met het oude. Kan iemand met mij meedenken AUB?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefoonkabel

Oh.. Ik mis een belangrijk deel informatie te delen. de knopjes en de klikker worden op een andere manier uitgelezen en bedient. Dat is niet waar ik de telefoonfunctie voor ga gebruiken. 
Zie het dus als dat ik een hem enkel wil gebruiken om mee te spreken zonder dat ik een nummer hoef te draaien. 

Ik moet ook de buitenlijn nog kiezen. Voor het behoud van het toestel wil ik dit ook nog uitschakelen. 

Het toestel is van net voor de normen.. Ik kom daarom niet weg met de standaarden ben ik bang..

Wees wel voorzichtig met chatgpt, voor je het weet wordt je huis overgenomen door AI

Het toestel is van net voor de normen.. Ik kom daarom niet weg met de standaarden ben ik bang..

Rood/blauw is sowieso spraak.

Wordt wel afwachten of de oude membraanmicrofoon een goed signaal geeft.

Hou er ook rekening mee dat dit oude spul ook meer stroom vraagt, hopelijk blaas je de Grandstream er niet mee op.

https://www.interface.nl/nieuws/artikel/2-25188/telefooneffect-voor-doehetzelvers

Misschien heb je hier nog wat aan.

maar als ik binnen een minuut info vind kan je dat toch ook zelf? Google is je vriend 😀

HET IS GELUKT!!! Ik kan nu mijn huis bedienen met mijn spraak. 
Of de grandstream het trekt weet ik nog niet.. Hij valt soms een beetje vaag uit. 

Wat nu rest is met een ESP32 de knoppen aan de praat krijgen en de klikkers gebruiken voor status informatie. Ik denk dat dat deze week nog wel moet lukken. Ik zal een korte video maken om het hier te presenteren wanneer ik wat leuks kan tonen. 

Goed om te lezen. Wat bedoel je eigenlijk met de klikkers? De knoppen zijn ws niet meer dan open/dicht contacten, dus veel draadjes 🤓

Als je met de klikkers de draaischijf bedoelt moet je de esp32 de pulsen laten tellen, 1=1 ,0=10.

Het zal om een verklikker gaan.
De 2 rondjes naast de draaischijf, die kunnen veranderen in een “vlinderdasje”, mechanisch, met een draaimechanisme-tje.

Aha, hier : 

Noemt men het blinkers.

Hi, dat bedoel ik idd. de verklikker. Ik heb ze al getest en ze werkt prachtig!
Het geluid, het visuele.. Ik ben zo dol op dit toestel!

Nu maak ik de eerste stap voor het programmeren van de knoppen.
Morgen de verklikkers en provisorisch aansluiten op de telefoon. 

Ik hou het toestel overigens geheel origineel zodat we altijd weer terug kunnen. 

Een andere vraag.. Ik heb 6 van deze toestellen die ik op verschillende plekken in het huis wil zetten. 
Van sommige toestellen zijn de transmitter en receiver (of noemen we dit gewoon de microfoon en speaker?) in slechte staat. Deze wil ik vervangen. Waar moet ik op zoeken en waar moet ik zoeken voor een goede vervanging? Is het hetzelfde als bij een T65?

Je moet even opletten welke ohmse waarde erop staat. Met wat geluk zijn die van T65 geschikt.

wat ook kan helpen is om ze goed te schudden en eventueel wat kloppen om de kool weer los en goed verdeeld te krijgen. En ja, het is speaker en microfoon, of vroeger spreek- en luisterdeel.

Wederom bedankt.. Ik zal kijken naar of ik de microfoon en de speaker gereinigd kan krijgen, schudden, kloppen en testen. De microfoon is 100 ohm, de speaker 350 ohm.

Ondertussen heb ik alles klaar om morgen in te bouwen.. Heel benieuwd hoe het gaat werken. 
Zo fijn dat het project opschiet mede dankzij jullie bijdrage.

Wat vroeger ook nog weleens gedaan werd is microfoon en speaker omwisselen, je moet dan wel de contactlippen overzetten.

Uiteraard heeft dit niet de voorkeur omdat dan de weerstand niet meer klopt.

zie dit ! 100 en 350 Ohm

https://link.marktplaats.nl/m2253534533?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet

Super tip! Bedankt.

ik had het zelf niet kunnen vinden omdat ik niet wist wat ik zocht.

wat ook kan helpen is om ze goed te schudden en eventueel wat kloppen om de kool weer los en goed verdeeld te krijgen.

Dat herinner ik mij ook nog ja, proberen.

En ja, het is speaker en microfoon, of vroeger spreek- en luisterdeel.

Ik noem dat luidspreker en microfoon.

Wat vroeger ook nog weleens gedaan werd is microfoon en speaker omwisselen,

Een koolmicrofoon als luidspreker zal niet werken lijkt mij.

Reageer