Skip to main content

Goeiedag allemaal,

Graag wil ik jullie advies hoe ik het beste mijn netwerk zou kunnen uitbreiden.

Situatieschets
Al jaren heb ik in huis een een WIFI-netwerk met verschillende KPN apparatuur in huis. Hierbij hebben wij een mix van een 3 experia wifi's en 2 Superwifi 1.0 punten, waarvan er 1 bedraad aangesloten is en eentje draadloos. En daarnaast inmiddels een Experia 12 box als modem. Wellicht erg veel zou je zeggen, maar we hebben een fors huis met ook nog eens veel verdiepingen, veel beton en ook nog stalen frame in het huis, waardoor dit nodig is om (vrijwel) het hele huis en de tuin te kunnen afdekken.

Nou is er 1 plekje in huis, achterin de keuken, waar mijn WIFI eigenlijk nooit optimaal is. Hier is het wifibereik beperkt en valt hij ook soms weg. Deze locatie is in direct bereik vanaf zowel de Experia 12 modem (die zit in de meterkast) als de Experia wifi van de woonkamer, maar blijkbaar te ver verwijderd om een goede ontvangst te hebben.

Omdat ik geen mogelijkheid heb om een netwerkkabel naar de keuken te trekken maar ik de wifi hier wel wil verbeteren, zit ik er  over te denken om  de eerder genoemde Experia wifi in de woonkamer te vervangen een Superwifi 2.0 punt (bedraad), en 1 Superwifi 2.0 punt (draadloos) halverwege tussen de woonkamer en achterin de keuken. Op deze manier verwacht ik dat de WIFIdekking ook in dit laatste hoekje goed wordt (heb ik wel eens getest met de Superwifi 1 punten die ik heb) én dek ik daarmee ook al mijn leefruimtes (woonkamer, eetkamer en keuken) gelijk af met WIFI 6, gelijk een mooie upgrade dacht ik.

Dilemma's
Ik ben mij wat gaan verdiepen in wat een slimme keuze zou kunnen zijn, maar kom er eerlijk gezegd niet goed uit. In theorie klinkt mij bovenstaande goed in de oren, alleen zie ik tegelijkertijd ook een paar beren op de weg. Ik ben mij wat gaan verdiepen en kom tot de volgende dilemma's:
- op dit moment is alles nog voorzien van de "oude” firmware en dus geen KPN software. De Experia box 12 zit op SGEJ1000060E, de superwifi 1.0 punten op 1.00.22 en de Experia wifi op 1.00.41. Daarmee werkt alles perfect samen, waarbij ook de overschakeling naar het best bereikbare wifi punt vanaf elk device heel goed gaat, de roaming werkt perfect.
- Ik lees dat de Experia wifi's voorlopig nog niet worden geüpdatet naar KPN software. Misschien is dit ook wel de reden waarom ik nog geen "automatische update” van de firmware heb gehad op al mijn apparatuur? Tegelijkertijd lees is op dit forum wel berichten dat er mensen zijn met een combinatie van Experia wifi's en superwifi's 1.0 waarbij er tóch een firmware-update naar de superwifi's 1.0 en het modem is gegaan waardoor de boel niet meer goed samen werkt met de ook nog aanwezige experia wifi's. Ik zou hier dus ook "ongewild” mee te maken kunnen krijgen waardoor de boel ineens niet meer samenwerkt?! Klopt dat? Het kan toch niet zo zijn dat KPN willens en wetens updates forceert op slechts een gedeelte van de KPN apparatuur, waardoor hun klanten ineens geen werkend netwerk meer hebben?!
- Ik lees op dit forum veel problemen terug over de nieuwe KPN software in combinatie met superwifi 1.0, waarbij sommige mensen überhaupt geen oplossing lijken te kunnen vinden. Is het zinvol om in KPN apparatuur te investeren als er zoveel problemen zijn die ogenschijnlijk niet opgelost worden door KPN? Hoe groot zijn de problemen nu eigenlijk? Of gaat het juist bij het merendeel van de klanten toch goed?
- Ik zie dat bij problemen wordt geadviseerd om bij de combinatie met superwifi 1.0, de box 12 en superwifi 2.0 de instellingen "terug te schroeven". Stel ik investeer nu in twee nieuwe superwifi 2.0, loop ik dan het risico dat ik straks helemaal geen gebruik kan maken van de voordelen die deze nieuwe punten met WIFI 6 in theorie hebben (o.a. gebruik maken van 802.11ax met 160 HZ), omdat je alle instellingen, ook op de superwifi 2.0 punten moet "terugschroeven” om de superwifi's 1.0 in het netwerk aan de praat te houden onder KPN Software?

Adviesvraag

Zoals jullie kunnen zien zit ik met een hoop vragen in mijn hoofd, wat maakt dat ik dus ook niet goed weet wat nu het beste is om te doen. Waarbij ik idealiter zowel de WIFI in mijn keuken verbeter als dat ik een investering doe waarmee ik weer een beetje meer up-to-date ben qua apparatuur, en ik ook later weer een volgend stapje kan zetten. Ik zie de volgende opties. Wat zouden jullie mij adviseren?

• De experia wifi's en superwifi 1.0's als afgeschreven beschouwen, en investeren in een KPN onafhankelijk wifinetwerk, bijvoorbeeld uit de TP-link deco serie. Dit is veruit het meest ingrijpende wat ik zou kunnen doen;
  • toch gewoon 2 superwifi 2.0 aanschaffen om in mijn woonkamer, keuken en eetkamer overal goede WIFI-bereikbaarheid te hebben onder de WIFI 6 standaard. Dit zou dan leiden tot een netwerk met 1 experia box 12, 2 superwifi 2.0 (waarvan 1 draadloos), 2 Experia Wifi's en 2 superwifi 1.0 (waarvan 2 draadloos). En dan maar hopen dat ik zo lang mogelijk onder "oude” firmware kan blijven draaien omdat ik nog Experia Wifi's in mijn netwerk heb? 
  • Geen superwifi 2.0 aanschaffen, maar extra Superwifi 1.0 punten aanschaffen (b.v. via marktplaats?) om alle Experia Wifi's uit het netwerk te kunnen halen en één extra draadloos WIFI-punt te kunnen plaatsen. Daarmee dus enkel te werken met de Experia box 12, en 6 superwifi 1.0 punten, waarvan 2 draadloos. Op hoop van zegen dat de KPN software dan op al deze punten goed gaat werken?
  • Wel twee superwifi 2.0 aanschaffen om in de woonkamer, keuken en eetkamer gebruik te kunnen maken van WIFI 6 en dus gelijk het netwerk van een kleine update te voorzien. Maar tegelijkertijd ook op zoek gaan naar 2 extra superwifi 1.0 punten op de experia wifi's elders in het netwerk ook te vervangen. Dit zou dan leiden tot een netwerk met een box 12, 2 superwifi 2.0 (waarvan 1 draadloos) en 4 superwifi 1.0 (waarvan 1 draadloos), als het goed is allemaal werkend onder de nieuwe KPN software?

Nou het is een hele lap tekst geworden, maar hopelijk heb ik zo de situatie zo goed mogelijk uitgelegd. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen wat in jullie ogen het meest verstandige zou zijn om te doen. Want ik kom er in mijn eentje niet uit.

Alvast bedankt!

Rene

Je kunt (tijdelijk) SW2 punten huren om het uit te proberen, als het niet werkt stuur je ze terug.

Hi ​@Rene154, ik lees een aantal terechte vragen en ik denk graag mee. 

ALs ik het zo lees werkt alles op dit moment goed met uitzondering van 1 plek in huis die je dus wilt verbeteren. Zelf zie ik geen reden om de huidige apparatuur als afgeschreven te beschouwen. Zoals je het nu gebruikt kun je prima een extra SuperWifi aansluiten met je huidige apparatuur. Een goede tip ook van Leen59 om dit simpelweg te proberen, de SuperWifi kan anders altijd nog retour. Hieronder ook een link naar de instructies over het toevoegen van een extra punt. 

Zo zou ik het eerst aanpakken. Het hele netwerk aanpakken en een KPN onafhankelijk netwerk aanschaffen is een mogelijkheid, wel gelijk de meest ingrijpende en duurste. Het voordeel hiervan is dat je bij een overstap dit netwerk makkelijk kun meenemen. Je mag dat uiteraard zelf bepalen, maar voor verreweg de meeste klanten werkt niet zonder problemen. 

Beste ​@Leen59 en ​@Alex van KPN, dank voor jullie reactie. Via familie en via via heb ik inmiddels wat extra superwifi 1 en 2 in huis gehaald om e.e.a. te kunnen testen. Dus dat is een mooie eerste stap, en ik hoef er dan niet eens voor te huren. 

@Alex van KPN , ik ga e.e.a. dus de komende tijd uittesten, maar ik vermoed dat ik dus niet onder de nieuwe KPN firmware kan testen. Zoals gezegd zit ik nu nog met Experia WIFI's in het netwerk, en ik wil graag de Roaming functionaliteit van die Experia WIFI's i.c.m. de superwifi's en experia boxen behouden. Een aantal vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden:

• Klopt het dat je na een firmware update op de Experia 12 en Superwifi's naar KPN Software niet eigenhandig meer kan "downgraden” naar de oude firmware?
  • Klopt het dat de firmware update, als alles goed gaat, pas wordt uitgerold in je huis als alle KPN-apparatuur "mee kan” met de update? Oftewel: mag ik er vanuit gaan dat zolang ik Experia WIFI's in mijn netwerk heb, ik normaal gesproken pas over ga op de nieuwe firmware als ook de Experia WIFI's van een update voorzien kunnen worden?
  • Als bovenstaande klopt, dan kan ik de superwifi's 2 dus alleen testen onder de "oude firmware”. Als ik het goed begrijp kunnen onder de "oude” firmware superwifi's 2 prima werken onder wifi 6 (dus: gebruik maken van 802.11ax met 160 HZ) terwijl er dan tegelijkertijd superwifi's 1 in hetzelfde netwerk die prima werken onder wifi 5. Net zoals mijn Experia box 12 nu goed onder WIFI 6 werkt. Is het zo dat dit onder de nieuwe firmware ook zo hoort te werken, of moet om problemen te voorkomen altijd de wifistandaard voor alle punten terug naar wifi 5 zolang er Superwifi's 1 (en Experia WIFI's) in het netwerk zitten?

Ik zie overigens weinig reden om over te stappen naar een andere provider. Investeren in een KPN onafhankelijk WIFI-netwerk zou ik in de eerste plaats doen vanwege de problemen die ik hier op het forum voorbij zie komen, en de tijdrovende procedures om het weer aan de praat te krijgen. Het laatste wat ik wil is dagenlang allerlei aanpassingen aan mijn WIFI-netwerk te moeten doen om het goed te laten werken. Vandaar dat ik eerst alle opties beschouw voor ik aanpassingen doe. ​@Alex van KPN , fijn om te lezen dat bij verreweg de meeste klanten zonder problemen werkt (ik neem aan dat je bedoelde? 🙂 ).

Via familie en via via heb ik inmiddels wat extra superwifi 1 en 2 in huis gehaald om e.e.a. te kunnen testen.

Misschien staat daar al nieuwe firmware op. Het kan zomaar.

• Klopt het dat je na een firmware update op de Experia 12 en Superwifi's naar KPN Software niet eigenhandig meer kan "downgraden” naar de oude firmware?

Ja dat klopt. Je kunt niets zelf. Het updaten gebeurt volledig automatisch vanuit KPN en je kunt niet meer terug naar de vorige versie.

@Marlon92, dank voor je reactie. Enige idee wat er gebeurt als je een superwifi met de nieuwe firmware aansluit op een modem met nog de oude firmware?

Zal waarschijnlijk gewoon werken maar het beheren van het apparaat via de modeminterface mogelijk niet.

Reageer