Skip to main content
Vraag

Geen Wifi op SuperWifi punten sinds update van mijn V10

• June 3, 2025
  • 5 reacties
  • 121 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb sinds de firmware upgrade van gisteren d.d. 02-06-2025 grote problemen met het wifi netwerk. Ik heb software die niet functioneert de bosch easycontrol thermosstaat.

Vanmorgen testen gedaan om deze software aan de praat te krijgen door de oude situatie weer te herstellen. Dat wil zeggen de wifi op het modem UIT en de superwifi op AAN.

Beide superwifi punten stonden in het ROOD en bleven ook in het rood staan. Geen wifi.

Eerste superwifipunt reset uitgevoerd. 10 seconden totdat het lampje begon te knipperen. Aangesloten met een datakabel op het modem het wifipunt stond gelijk op groen.

20 minuten laten zitten.

In deze 20 minuten de bosch software getest en deze deed het.

Na 20 minuten de datakbel verwijderd en het supterwifipunt laten opstarten echter het eindigde in het rood geen wifi.

De andere supyerwifipunt op dezelfde manier geinitialiseerd na 20 minuten bleef het lampje groen ook nadat ik de kabel had verwijderd. Echter ondanks het groene lampje zend de wifi niet uit!

Tijdens deze algehele procedure staat de wifi op het modem zelf uit.

Wat doe ik verkeert?

5 reacties

• Topper
  • June 3, 2025

Volgens mij moet de wifi op het modem aan staan….

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Marcthin, even de checkvraag die ik ook al in de Product Update stelde: welke versie van de Software heb je nu op je SuperWifi staan?

Verder is het ook zo dat je, nu al je apparaten op KPN Software staan, niet meer per sé nodig om wifi op je modem uit te zetten. De V10 en de SuperWifi kunnen nu een mesh vormen. 

Maar, als jij ervoor kiest om de wifi op de V10 uit te zetten, dan is het ook zo dat je, net als voorheen, een van de SuperWifi bekabeld aangesloten moet houden. Als je dat doet, werken de SuperWifi dan wel?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Ha Erik, dank voor je reactie. Om met de eerste vraag te beginnen.

Qwa software zijn de volgende firmware updates geïnstalleerd.

De wifipunten zijn als volgt;

Wifipunt 1 is bekabeld aangesloten op het modem. Dit wifipunt heeft als master voor ongeveer 3 jaar gefunctioneerd. Ik kan dit wifipunt niet zelfstandig zonder kabel laten draaien. Ik heb 4 maal dit via 4x reset geprobeerd maar ik denk dat dit wifipunt door de drie jarige master functie een defect heeft wat niet is op te lossen. IS dus bekabelt daardoor wel zeer snel en stabiel.

Het 2e wifipunt staat in de huiskamer (een etage hoger) voornamelijk bedoelt om de Smart TV (Samsung 4k 64 inch) te ondersteunen. Dit wifipunt functioneert als wifi punt goed. In de structuur die het modem laat zien zie ik dat de smart tv contact maakt met dit wifi punt.

Het V10modem…...een apart en raar verhaal.

Daar gaattie.

De wifi staat aan. Doe ik de wifi op het modem uit dan stort de hele zaak in en krijg ik het niet opnieuw opgestart ook als ik de wifipunt in de huiskamer via reset en bekabelt laat initialiseren (25 minuten) het werkt gewoon niet dus de wifi op het modem staat aan.

Na ongeveer 3 dagen ermee bezig te zijn geweest rest mij de volgende vragen.

1. Waarom is de firmware update zo'n ongelooflijk probleem, ik ben niet de enige ik zie heel veel klachten. Wordt er voldoende getest? Hebben jullie daar de fte voor of is het zo krap dat er een soort van “hail mary” mentaliteit ontstaat? Ik heb meer dan 40 jaar ervaring met ICT afdelingen dus ik weet een heel klein beetje hoe de hazen lopen. 🙃
  2. In de topologie zie ik een aantal vreemde zaken. Op dit moment zie ik de logica er wel in maar ik zie de printer (via 2.4 band) als LAN en 1 gbt gedefinieerd staan. Di klopt niet natuurlijk….De verwarmings software (Easycontrol bosch) waar ik veel problemen mee heb gehad maar nu redelijk (traag) werkt zie ik niet in de topologie, hoe kan dit? De software staat op mijn telefoon en ipads dus misschien via deze omweg? Want de smartfhone en ipads beide als wifi 5 gedefinieerd. Mijn andere ipad en laptop staat op het bekabelde wifi punt als wifi 6…...huh is het modem voor wifi 6 upgradet en waar staat dat? Het functioneert wel zeer snel.
  3. Op de huiskamer wifi staat de smart tv als wifi 5…..waarom geen 6?
  4. Zou de mogelijkheid geprogrammeerd kunnen worden dat de applicaties en hardware op een slimme manier geselecteerd kan worden en bijvoorbeeld vanaf het modem naar 1 van de wifipunten verplaatst kan worden? Nu gebeurd dat “automatisch” en ik ben er niet kapot van omdat de defenities soms echt niet kloppen of dat software wel functioneert maar niet zichtbaar is….
  5. De wifi op het modem is vrij snel maar oud zeer oud omdat ik nu al meer dan 6 jaar op dit modem draai en mijns inziens treed er slijtage op omdat ik de wifi niet betrouwbaar vind functioneren (zie boven). Is hier een oplossing voor te  verzinnen misschien een nieuw modem (12 of 14? Ik ben sinds 2014 bij KPN …….
  6. Als laatste Het “spectrum” op de A10 is een rommeltje want ik zie de wifi niet juist gedefinieerd. De 2.4 band is niet goed zichtbaar en de 5 band zie ik ook geen juiste weergave. Als ik deze vergelijk met de software die ik heb draaien op mijn laptop. Daar staat de 2.4 band op kanaal 1 en de 5 band staat op kanaal 116 voor wat de 2 wifipunten btreft en kanaal 36 voor wat de wifi op het modem betreft. Waarom deze indeling? De 2.4 band voor de thermostaat software houd niet van “auto”…...de verschillen op de 5 band dan kan ik zien wie wie is omdat het spectrum er een rommeltje van maakt.

Afijn ik hoop dat je hier en daar een antwoord voor mij hebt en anders kan je dit misschien als input gebruiken voor de software. Ik houd mijn hart vast…...voor de volgende ronde…..

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 17, 2025

@Marcthin, ik heb gemist dat jij deze, zeer uitgebreide, reactie typte. Excuses, en dank je wel hiervoor. 

Ik zie dat je in de tussenliggende tijd nieuwe topics hebt aangemaakt over dingen die je ervaart. Maar ik wilde hier nog wel even ingaan op je vragen.

1. Ja, we testen zeker. Maar hoe veel we ook testen, het kan niet tippen aan de hoeveelheid klanten die we hebben, en de verschillende soorten opstellingen en thuisapparatuur etc.. die daar aanwezig zijn. Dus we zullen altijd onverwachte dingen zien. En dan is het juist goed dat men dit hier komt melden (en ook via onze andere ingangen). Dat is de immers dé manier dat die signalen ook weer bij het modemteam terechtkomen. Waarbij de community dan het aanvullende voordeel heeft dat we de diepte in kunnen gaan en veel informatie kunnen uitvragen en op een rijtje kunnen krijgen. Wij herhalen, van onze kant, bepaalde stappen heel veel. Dat is omdat we zien dat die stappen ook helpen bij veel klanten (zowel hier als via de andere ingangen). En als het niet helpt, dan is dat ook nuttige informatie. Met helaas dan soms wel de bijwerking dat we niet direct een (permanente) oplossing hebben.

2/3/6. De topologie heeft zo z'n kuren en kan soms dingen laten zien die niet helemaal lijken te kloppen. In veel gevallen is dat een weergavefout, en niet per sé hoe het apparaat daadwerkelijk functioneert.

Over wifi 5 en 6,: de V10 kan ook na de migratie geen wifi 6. De SuperWifi 2 hebben echter wel gewoon wifi 6. Dus apparaten die verbonden zijn met een SuperWifi 2 kunnen dat  via wifi 6 doen.

Die spectrumpagina werkt volgens mij inderdaad ook niet altijd even lekker. 

4. We hebben geen plannen om handmatige sturing mogelijk te maken. Het hele punt van de mesh is juist dat de apparaten onderling regelen dat de beste verbinding wordt gemaakt. Vandaar dat de standaardinstellingen allemaal op automatisch staan zodat ze dit onderling kunnen uitvechten. Performance van de mesh en de onderlinge sturing is ook een hoofdpunt in de ontwikkeling van de softwareversies. 

5. In de basis vervangen we een modem niet gebaseerd op leeftijd. De V10 is een modem wat we ook nog gewoon actief uitleveren aan nieuwe klanten. Als zou blijken dat er onoplosbare problemen zijn met je verbinding dan kan er na een duidelijke troubleshoot worden besloten om te vervangen. Maar dan is het ook goed mogelijk dat je weer een V10 ontvangt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 17, 2025

Ha Erik dank voor de uitgebreide antwoorden! Het maakt het allemaal weer wat duidelijker. De wifi punten heb ik beide nu los van het modem live. Ik wacht verder af of er na een week weer een reboot nodig is. Vandaag ik het modem met een reset met de “paperclip”methode uitgevoerd. Ging vrij goed en daarna de wifi punten weer opnieuw gereset en geïnstalleerd. Alles draait nu redelijk goed.

Groet,

Marc