Skip to main content
Antwoord

Kan ik 2,4GHz op de SuperWifi aanzetten als extra netwerk?

• May 13, 2025
  • 19 reacties
  • 162 keer bekeken

Als ik in de webinterface van de super wifi punten kijk staat het extra netwerk op 2,4Ghz uit. Kan ik dat niet aanzetten? Zo niet, kan dat worden aangepast zodat ik het wel aan kan zetten?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Daarmee reset je alleen het modem, als je daar bent ingelogd. Dat heeft geen effect op de SuperWifi punten. Die kan je het beste ook resetten en opnieuw installeren zoals hier wordt beschreven: 

19 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 13, 2025

Beste ​@raldon welk merk en type modem gebruik je van KPN met welke firmware>

Welk type versterker gebruik je van KPN, de witte ronde, de zwarte ronde, de witte vierkante of de zwarte vierkante en met welke firmware?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

​@JanD 

Ik heb een KPN Box 12 met firmware V12.C.24.05.08

super wifi punten SuperWifi 2 (de zwarte ronde) met firmware SW2.C.24.07.04

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 13, 2025

Beste ​@raldon je zet de extra  wifi 2,4 dan aan op de modem en geldt dan meteen voor het wifipunt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Dat is grappig, het staat aan op de modem, maar op de wifipunten zie ik dat het uitstaat.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 13, 2025

Beste ​@raldon misschien de wifipunten even herstarten, dat ze het dan overnemen?

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@raldon, de SuperWifi's horen dat over te nemen van het modem inderdaad. Gek dat het bij jou nog niet is gebeurt. Heeft de tip van Jan daarbij geholpen?

• Topper
  • June 1, 2025

Hier hetzelfde. Alleen het basis wifi ssid gaat naar de superwifi, gasten, 2.4 en 5 niet. Ik heb al gereset, alle wifi uit en weer aan, alleen op extender aan, niets helpt. De extra 5ghz ssid gaat nu via het modem en de basis wifi ssid gaat via modem en superwifi.

Mogelijk moet er nog een firmware update gebeuren. Ik heb een box12 maar die gedrag wordt alleen bij box14 gemeld.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Zwaardsmit, hoe had je die reset precies gedaan? Als het goed is nemen de SuperWifi punten dat over van het modem, soms na het opnieuw koppelen van de punten.

• Topper
  • June 2, 2025

Hoi ​@Zwaardsmit, hoe had je die reset precies gedaan? Als het goed is nemen de SuperWifi punten dat over van het modem, soms na het opnieuw koppelen van de punten.

Door vanuit de webpagina reset te klikken.

Jasper van KPN
Moderator

Daarmee reset je alleen het modem, als je daar bent ingelogd. Dat heeft geen effect op de SuperWifi punten. Die kan je het beste ook resetten en opnieuw installeren zoals hier wordt beschreven: 

• Topper
  • June 15, 2025

De twee wifi punten factory reset gegeven, het modem met rust gelaten

Geen succes. De extra wifi ssids worden niet naar de wifipunten gesynchroniseerd.

Jasper van KPN
Moderator

Had je alleen de reset gedaan, of precies op de manier zoals de link die ik gaf uiteenzet? Via die stappen worden de SuperWifi punten als nieuw aangesloten, waarbij ze alles moeten overnemen van het modem.

• Topper
  • June 22, 2025

Had je alleen de reset gedaan, of precies op de manier zoals de link die ik gaf uiteenzet? Via die stappen worden de SuperWifi punten als nieuw aangesloten, waarbij ze alles moeten overnemen van het modem.

Na veel 5en en 6en ben ik zaterdagmiddag en zondagochtend bezig geweest om de boel te resetten en weer te koppelen. Op het moment van schrijven lijkt het nu goed te werken inclusief de mesh wifi. Clients verbinden op beide APs. Alleen staat de box12 nog wel aan met wifi, die ga ik zo ook uitzetten op dat apparaat. 

Ik ben er wel achter dat je engelengeduld moet hebben na elke wijziging. Ga je te snel dan lijkt het of de configuratie synchronisatie helemaal van het padje raakt.

Ook klopt de getoonde info niet altijd, gastnetwerk staat uit volgens het overzicht maar klik je door naar wifi dan zie je dat het aan staat. 

Maar het niet over controle hebben van de configuratie is wel een irritatiefactortje

• Topper
  • June 23, 2025

Het lijkt te werken, maar nu weer wat leuks. Ik zet de wifi uit op de box12 en huup huup barbatruuk op het accespunt dat via de back haul geconfigureerd is gaat ook alles uit. Komt ook niet meer aan na lang wachten. Zet ik wifi weer aan op de box12 dan werkt het op die AP ook weer.  Oncontroleerbare bende. 

Jasper van KPN
Moderator

De SuperWifi punten en de Box 12 werken daarbij samen, de Box 12 is de master zoals dat heet. Als je daar een instelling wijzigt horen de anderen dat over te nemen zoals eerder gezegd. Of Wifi aan of uit staat valt daar ook onder. Eerder synchroniseerde het niet direct bij jou, maar nu dus wel weer.

• Topper
  • June 24, 2025

De SuperWifi punten en de Box 12 werken daarbij samen, de Box 12 is de master zoals dat heet. Als je daar een instelling wijzigt horen de anderen dat over te nemen zoals eerder gezegd. Of Wifi aan of uit staat valt daar ook onder. Eerder synchroniseerde het niet direct bij jou, maar nu dus wel weer.

Ik zet het wifi schuifje om zodat het modem geen wifi meer uitzendt maar laat dit aan op de wifi punten. Dat werkt dus niet omdat niet alleen het modem maar ook 1 wifi punt ook alle wifi uitzet. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 24, 2025

Beste ​@Zwaardsmit bij de nieuwste KPN-software kun je het als volgt instellen:

wifi op router uit inclusief versterkers

of 

wifi uit exclusief versterkers.

Dat laatste moet je dan kiezen.

• Topper
  • June 24, 2025

Beste ​@Zwaardsmit bij de nieuwste KPN-software kun je het als volgt instellen:

wifi op router uit inclusief versterkers

of 

wifi uit exclusief versterkers.

Dat laatste moet je dan kiezen.

Dat laatste heb ik gedaan en toch gaat er 1 accespunt uit. 

• Topper
  • July 18, 2025

3 dagen geleden de nieuwste firmware op de box12 gekregen, wifi punten bekabeld en factory reset gegeven. Dit zorgde ervoor dat de firmware nu wel naar 25xxx kpn versie is gegaan. Nu werkt het weer, voor zover ik kan zien, goed.

Bedankt allemaal.

(sorry OP voor het deels kapen van jouw vraag. Ik hoop dat je wel de juiste antwoorden eruit kon halen)Â