Skip to main content
Vraag

Problemen met verbinding Experia Wifi

• July 21, 2025
  • 14 reacties
  • 113 keer bekeken

Er zijn meer topics over dit issue, kennelijk ben ik niet de enige, maar ik maak even voor het overzicht een eigen topic hierover.

Ik heb begin 2021 vanwege verbindingsproblemen met de wifi van mijn modem (Box 12) een Experia wifi versterker ontvangen via de KPN. Ik gebruik glasvezel en heb/had eigenlijk alleen in de woonkamer een goede wifi verbinding als ik alleen de modem gebruik, 6 meter verderop (1 gipswandje) in de slaapkamer valt de verbinding continu weg en is het signaal om te huilen, vandaar dus de Experia, deze is met een ethernet kabel direct verbonden met de modem.

De Experia loste dit probleem op, tot recent, nu heb ik weer verbindingsproblemen met de wifi op al mijn apparaten. Het is alsof de Experia zich continu reset, want het signaal op mijn telefoon gaat van vol (goede verbinding) naar misschien 1 streepje (en uiteindelijk geen verbinding at all). Continu verbreekt de verbinding met de wifi, het is alsof hij switcht tussen het goede signaal van de experia en het slechte signaal van de modem.

De lampjes op de Experia branden als normaal, lampje1 (power) is groen, wifi is blauw (connected to modem) en ook de laatste (verbinding) brandt groen. Ik heb mijn modem opnieuw opgestart, ik heb hier kwa instellingen ook niets bijzonders mee gedaan behalve een wifi-netwerknaam en wachtwoord wijzigen, ik heb tevens mijn Experia meermaals al gereset, ook allebei tegelijk, maar het probleem blijft zich voordoen.
Zodra ik in de slaapkamer ben dan is er bijna geen signaal.
De modem werkt verder zoals het hoort, alle lampjes zijn groen, en er zijn geen verdere firmware updates beschikbaar (V12.C.25.06.06). Ook zie ik de Experia staan bij het “extenders” menu (zoals uitgelegd hier https://community.kpn.com/product%2Dupdates/experia%2Dwifi%2Dupdate%2Dnaar%2Dew%2Dc%2D25%2D07%2D02%2D637449 ) En er staat niets rood, alles is groen. Tevens staat de security op  WPA2 Personal, zoals aangegeven in de link hierboven, zou WPA 3 problemen kunnen geven maar dat is dus niet van toepassing hier.

Ik weet niet hoe ik dit kan oplossen, vandaar dit topic. Dank u wel iig voor het lezen en misschien voor het toevoegen ve oplossing.

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 21, 2025

Beste ​@Wafelijzers als het rechtse groene lampje op de Experia WiFi brandt hebben er dus een of meer apparaten verbinding mee gemaakt en is de verbinding dus goed.

Welke firmware versie heeft de Experia WiFi???

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

Beste ​@Wafelijzers als het rechtse groene lampje op de Experia WiFi brandt hebben er dus een of meer apparaten verbinding mee gemaakt en is de verbinding dus goed.

Welke firmware versie heeft de Experia WiFi???

De firmware versie is EW.C.25.07.02. Ik zou wel willen toevoegen dat het meest rechtse lampje niet altijd brand. Zoals nu zit ik op de wifi met mijn telefoon maar is het lampje “verbinding” helemaal rechts op de Experia uit.

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

Even ter toevoeging, mijn mobiel heeft wel wifi in de woonkamer, ik neem aan via het modem. Meest rechtse lampje op de Experia brandt dan niet.

Loop ik naar de slaapkamer, dan valt de verbinding weg (precies zoals jaren terug toen ik alleen het modem had). Dan reconnect mijn mobiel zich kennelijk weer met de Experia?? Ik ga van dat laatste uit omdat het meest rechtse lampje weer brandt als ik terug loop naar de woonkamer.
Een paar min later (en niks doen op de mobiel) en het rechtse lampje is weer uit.
Pak ik mijn mobiel, scroll ik op een website terwijl ik naar de slaapkamer loop, dan valt de verbinding weer weg. Kom ik terug in de woonkamer staat het rechtse lampje weer aan. Kennelijk kan ik dit herhalen met de bovenstaande stappen.
Het is alsof hij in de war is over de verbinding, de Experia connectie gaat na een tijdje weer uit terwijl alles lijkt te werken, en de wifiverbinding vh modem valt weg (waarna de Experia het weer overneemt). Deze cirkel dus, continu.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 21, 2025

Beste ​@Wafelijzers een apparaat zoekt steeds de beste verbinding, dat kan de ene keer het modem zijn en een andere keer de versterker, niet druk over maken, gewoon de techniek zijn werk laten doen.

• July 21, 2025

Mogelijk werkt roaming 802.11 k/v/r nog niet optimaal dit moet er voor zorgen dat een  apparaat met het sterkste signaal/ wifi punt verbind. De box12 moet met de nieuwe software een apparaat overdragen naar een EW. 

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

Beste ​@Wafelijzers een apparaat zoekt steeds de beste verbinding, dat kan de ene keer het modem zijn en een andere keer de versterker, niet druk over maken, gewoon de techniek zijn werk laten doen.

Sorry, maar hiervoor had ik niet continu connected - disconnected op mijn telefoon en tablet in mijn slaapkamer. Als ik online zit dan krijg ik elke paar minuten een error “er is geen internet verbinding” en in het ergste geval zoekt hij verbinding met de 5G. Als ik een filmpje kijk op youtube, dan laadt deze niet omdat de verbinding continu wegvalt, herverbindt, weer wegvalt etc.
Als de reactie is “dit hoort” dan sorry hoor, bij het huis van mijn ouders hebben ze 1 modem en 2 verdiepingen hoger heb je nog wifi ontvangst. Ikzelf woon in een klein appartementje op 1 verdieping waar het modem max 10 meter van mijn bed staat en ik krijg geen stabiele verbinding van beide apparaten. 

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is hier overduidelijk niet het geval, en het is dus ook niet hulpzaam want het impliceert dat er niets mis is terwijl dat wel zo is, terwijl misschien 2 weken terug er niets aan de hand was.

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

Mogelijk werkt roaming 802.11 k/v/r nog niet optimaal dit moet er voor zorgen dat een  apparaat met het sterkste signaal/ wifi punt verbind. De box12 moet met de nieuwe software een apparaat overdragen naar een EW. 

Uit je beschrijving te lezen lijkt het te werken zoals verwacht. Voor de goede orde je telefoon schakelt niet naar een mobiele verbinding?

Als ik in de slaapkamer zit en dus continu een wisseling van connecties krijg (wifi via de Experia, wifi via het modem aka slecht signaal) dan gaat hij soms ook over op mijn mobiele netwerk. Mijn tablet wil soms helemaal niets laden (gezien deze niet op het mobiele netwerk kan) omdat hij aangeeft geen signaal te hebben. Het signaal wisselt continu van sterk (via de Experia) en zeer slecht (wat dus vooraf ook was toen ik alleen het modem had).
Als ik inlog en kijk onder Typology dan is alleen mijn tablet connected met de Experia (die ligt ook in de slaapkamer), maar ook daar ondervindt ik verbindingsproblemen mee.

• July 21, 2025

Ik las nu net jouw reactie op JanD en dat bevestigd deels mijn vermoeden.

Als je de tablet in de slaapkamer gebruikt en dan als test de wifi hierop uit en aanzet verbind deze dan wel meteen met de EW en houd deze de verbinding?

Ik heb sinds afgelopen weekend ook de nieuwe software en waar eerder standaard 1 apparaat met de EW verbond is dat nu volgens de topologie van de box 12 niet het geval. Terwijl de 4e led hier wel brand dus er moet een device mee zijn verbonden.

Ik heb mijn EW in dezelfde ruimte bij de achterzijde voor een iets beter verbinding buiten, de Box 12 zit aan de voorzijde.

De topologie is nog niet ideaal want mijn EW zou draadloos via 5 ghz zijn verbonden en dat is onmogelijk bij mijn weten. Deze boxjes ondersteunen 802.11s de mesh functionaliteit niet.

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

Ik las nu net jouw reactie op JanD en dat bevestigd deels mijn vermoeden.

Als je de tablet in de slaapkamer gebruikt en dan als test de wifi hierop uit en aanzet verbind deze dan wel meteen met de EW en houd deze de verbinding?

Ik heb mijn EW in dezelfde ruimte bij de achterzijde voor een iets beter verbinding buiten, de Box 12 zit aan de voorzijde.

Als ik de wifi vd tablet uitzet, en deze weer aanzet dan verbindt hij met de wifi van de modem en niet de Experia. Op de topology staat dan ook dat de tablet niet verbonden is met de Experia, in plaats daarvan is nu 1 van mijn andere apparaten (1 van mijn yeelights) met de Experia verbonden. Deze was hiervoor niet aanwezig in het connected lijstje met de Experia. 4e lampje brandt overigens wel gewoon.

Ik heb tevens mijn modem en de Experia in dezelfde woonkamer staan, 1.5 meter van elkaar af. Dat maakt het alles ook zo absurd, want de achterwand vd slaapkamer zit hooguit 6 meter max (dit is echt een kleine kleine woning van 1 slaapkamer en heeft geen dikke wanden) verderop en daar heb ik geen/slecht wifisignaal met het modem, maar wel goed signaal met de Experia.

• July 21, 2025

@Wafelijzers jouw EW staat niet in de slaapkamer? Heb de mogelijkheid dit wel te doen? Ps ik had nog wat aanvullende info geschreven in mijn vorige reactie.

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

@Wafelijzers jouw EW staat niet in de slaapkamer? Heb de mogelijkheid dit wel te doen?

Nee, dan zou ik een gat door de muur moeten boren tussen de woonkamer en slaapkamer om de bedrading van de ethernetkabel erdoorheen te trekken. Deze zou dan door de ingebouwde klerenkast moeten worden getrokken, uitkomende via de deur (die dan niet meer dicht kan) en alles ligt dan in het zicht. Niet ideaal dus.

• July 21, 2025

Dat is inderdaad niet ideaal, en dan is er waarschijnlijk geen loze leiding aanwezig die je zou kunnen gebruiken.

Het zou de verbinding in je slaapkamer ten goede komen. Wat voor tablet heb je ondersteunt deze tot WiFi 5 of ook Wifi  6?

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

Dat is inderdaad niet ideaal, en dan is er waarschijnlijk geen loze leiding aanwezig die je zou kunnen gebruiken.

Het zou de verbinding in je slaapkamer ten goede komen. Wat voor tablet heb je ondersteunt deze tot WiFi 5 of ook Wifi  6?

Het is een oud huis, dus jammer genoeg geen loze leidingen of ports in de muren 😁
De tablet is een Samsung Galaxy Tab S6 Lite, volgens tweakers kan deze wel op wifi-5, geen 6 (checked, maar wifi 6 gaat vanaf de tab 8 en hoger). Ik moet zeggen, van wifi-5, 6 etc. daar houdt mijn kennis bij op.
Wat ik zoek is natuurlijk een oplossing voor al dit, een paar weken terug had ik geen enkele problemen met dezelfde Experia en modem combi. Sinds een week ofzo is alles helemaal tureluur en heb ik niet/nauwelijks verbinding in de slaapkamer.

Edit, volgens de lijst vh home network zitten zowel mijn mobiel als tablet op wifi 5

• July 21, 2025

'Edit, volgens de lijst vh home network zitten zowel mijn mobiel als tablet op wifi 5'

Dan gaat een gedachte die ik had niet op. Ik heb helaas geen oplossing ik ben zelf ook nog wat zaken aan het uitvogelen.