Skip to main content

Repeaters vs mesh. Wat is het verschil?

• October 25, 2025
  • 5 reacties
  • 137 keer bekeken

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Inleiding

Ik hoop dat ik met dit stukje enkele onduidelijkheden t.a.v. SuperWifi weg kan nemen. 
Aanleiding voor het schrijven waren verschillende topics waar medegebruikers grote moeite hebben met wifi bereik dan wel de apparatuur.. Laat ik voorop stellen dat ik geen Superwifi heb en ook geen KPN apparatuur. Echter heb ik een soortgelijk systeem dat dezelfde technische werking heeft. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. 

Superwifi overal superinternet super makkelijk toch?

Aanleiding voor dit verhaal is deze promo van KPN.

Ik vind de clip ontzettend leuk gebracht, echter het klopt niet helemaal. Als non-techneut ga je ervan uit dat onbedrade wifi punten een volledige wifidekking kunnen genereren, en dat is deels waar. De dekking is er wel, echter snelheden vallen tegen of de wifipunten verliezen elkaar uit het “oog” door storingen op het kanaal waar op uitgezonden en ontvangen wordt bijvoorbeeld.

Repeater vs Mesh

Repeat after me...
Een repeater is een steunzender die zijn eigen wifinaam heeft en een kopie is van de router. Er zit geen intelligentie in en alles dat ontvangen wordt dat wordt versterkt door een solistische versterker. Let wel, het signaal wordt versterkt echter de doorvoer neemt ongeveer met de helft af omdat de repeater twee taken moet doen die hij niet tegelijk kan doen. De ene kant moet hij de router bevragen, bij de andere kant moet ie bv jou telefoon/tablet bedienen. Je begrijpt een echt ideaal situatie is het niet, waarbij je ook iedere keer op een andere wifinetwerk moet verbinden.

Don’t mesh around
Een mesh netwerk is een stuk beter. De communicatie loopt via de mesh nodes zelf, waarbij de nodes onderling bepalen welke het sterkste signaal moet produceren voor optimale connectie. Als je door je huis loopt heb je dus een naadloze overgang van punt naar punt, waarbij je ook dezelfde wifinaam behoudt. Hoe mooi is dat?
Mesh heeft een apart communicatie kanaal waarbij de informatie verzonden wordt naar elkaar toe. Dit wordt “backhaul” genoemd en kan een apart kanaal zijn of een aparte frequentieband zijn waar de meshnodes met elkaar communiceren.

Mesh en toch slechte snelheden?? Hoe kan dat nu weer?
Zoals ook bij een repeater is een mesh module afhankelijk van het signaalkwaliteit en signaalsterkte die aangeboden wordt. Dit is sterk afhankelijk van allerlei factoren zoals:

• Andere zend/ontvangers in de buurt (magnetrons bijvoorbeeld)
  • Verstoringen in het 2,5Ghz / 5Ghz spectrum.
  • Muren, bewapening in de vloeren of plafonds.
  • Te weinig nodes..

Bedenk dus dat je sowieso snelheidsverlies kunt hebben als je een pure draadloze mesh oplossing wilt en als dat je voldoende nodes moet plaatsen.

Hoeveel nodes heb ik nodig?​

Het aantal nodes dat je nodig hebt, hangt af van verschillende factoren zoals de grootte van je huis, de dikte van de muren, het type bouwmateriaal, de afstand tussen de nodes, en de indeling van je woning of kantoor. Dit zijn slechts indicaties; de werkelijke behoefte kan variëren afhankelijk van de specifieke situatie. Ik zou zeggen minimaal 3. 

• Appartement - 2 nodes.
  • Groot appartement - 3 of 4 nodes.
  • Rijtjeshuis 3 verdiepingen 4 nodes.
  • Vrijstaand - 5 nodes.

Hoe dan?

In mijn optiek is het altijd beter om de nodes bedraad aan te sluiten. Je weet op zeker dat je een goede connectie hebt vanuit je router en je bent ook in staat om een beter en stabielere mesh netwerk te bouwen. Een hybride oplossing is denkbaar, waarbij je naast de bedrade nodes die je al hebt, enkele draadloze broeders (of zusters) op hangt.
Ik heb een redelijk groot huis en heb 3 Unify UFO’s hebt opgehangen. Een foto van een creatie zie je hieronder. Een ophangbeugeltje zorgt ervoor dat deze buiten de meterkast zit. 

UFO voor de meterkast.

Ik hoop een klein beetje duidelijkheid te hebben verschaft, waarbij ik tevens hoop dat KPN (nog) betere voorlichting gaat geven over dit onderwerp want KPN gebruikers willen minder bellen en meer plezier.

Minder bellen, meer plezier.

5 reacties

• October 25, 2025

Een opmerking bij dit verhaal er wordt nergens iets versterkt!!

Of het accespunt een repeater is wat dan ook geen enkel Wifi apparaat versterkt het signaal. Elk apparaat heeft te maken met wettelijk vastgelegde regels betreffende de veldsterkte.

Kortom een wifi signaal wordt alleen verder verspreid meer niet.

Wat het gedeelte betreffende mesh betreft alleen Tri of tegenwoordig quad band apparaten hebben een eigen dedicated backhaul verbinding. Bij de dualband apparaten gaat al het signaal via dezelfde antennes en dan heeft een apart kanaal evengoed weinig nut.

Wat betere voorlichting betreft mag de afdeling marketing eerst komen met een betere benaming want Super wifi bestaat simpelweg niet. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 25, 2025

Een opmerking bij dit verhaal er wordt nergens iets versterkt!!

Of het accespunt een repeater is wat dan ook geen enkel Wifi apparaat versterkt het signaal. Elk apparaat heeft te maken met wettelijk vastgelegde regels betreffende de veldsterkte.

Kortom een wifi signaal wordt alleen verder verspreid meer niet.

Wat het gedeelte betreffende mesh betreft alleen Tri of tegenwoordig quad band apparaten hebben een eigen dedicated backhaul verbinding. Bij de dualband apparaten gaat al het signaal via dezelfde antennes en dan heeft een apart kanaal evengoed weinig nut.

Wat betere voorlichting betreft mag de afdeling marketing eerst komen met een betere benaming want Super wifi bestaat simpelweg niet. 

Hangt van de duiding af wat je met versterken bedoelt. De naam versterken slaat in dit geval op het voortzetten  van een  draaggolf naar een betere.  Je zou dat uit kunnen leggen als een versterking van een signaal. Ik ben het met je eens, de naam versterker is ongelukkig.

Dank voor je uitleg en aanvulling.

• October 26, 2025

Bij de term versterker ga ik exact van de letterlijke betekenis uit. Elke wifi accespunt( de enige juiste benaming)  heeft te maken met dezelfde regels dus kunnen en mogen deze nooit een sterker signaal verspreiden dan de modemrouter zelf.

Het is niet zoals bij de zend amateurs of de reguliere steunzenders voor radio en televisie dat er een hoger vermogen wordt gebruikt voor een groter bereik. Elk wifi punt heeft nagenoeg dezelfde reikwijdte bij een versterker zou je een grotere reikwijdte verwachten. Wat werkelijk gebeurd is dat de signalen elkaar gaan overlappen waardoor meerdere wifi punten elkaar eerder in de wegzetten. Minder is wat dat betreft altijd beter en inderdaad zoveel mogelijk bedraad aansluiten echter dan is er geen sprake meer van een echte Mesh zoals bedoeld met het mesh protocol 802.11s waarbij er een mix van bedraad en onbedraad aangesloten wifi punten wordt bedoeld.

Kortom Wifi en versterken gaan niet samen. Het is voor het gemak van 'de Consument' dat de term versterker wordt gebruikt.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 26, 2025

Bij de term versterker ga ik exact van de letterlijke betekenis uit. Elke wifi accespunt( de enige juiste benaming)  heeft te maken met dezelfde regels dus kunnen en mogen deze nooit een sterker signaal verspreiden dan de modemrouter zelf.

Het is niet zoals bij de zend amateurs of de reguliere steunzenders voor radio en televisie dat er een hoger vermogen wordt gebruikt voor een groter bereik. Elk wifi punt heeft nagenoeg dezelfde reikwijdte bij een versterker zou je een grotere reikwijdte verwachten. Wat werkelijk gebeurd is dat de signalen elkaar gaan overlappen waardoor meerdere wifi punten elkaar eerder in de wegzetten.

Kortom Wifi en versterken gaan niet samen. Het is voor het gemak van 'de Consument' de term versterker wordt gebruikt.

Perfecte uitleg.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hallo ​@fixnix, allereerst: heel tof dat je zoveel moeite hebt genomen om dit bericht te schrijven! Hier hebben andere klanten zeker wat aan. En wijzelf ook, als ik dat zo zie. Allereerst even over het filmpje: die is al behoorlijk verouderd. We bieden op dit moment op meerdere plekken bétere uitleg over het gebruik van SuperWifi punten. We gaan het filmpje dan ook verwijderen om verwarring te voorkomen. Bedankt hiervoor!

Het klopt natuurlijk wat je zegt: je uitleg is heel duidelijk. En het klopt ook dat bekabeld aansluiten altijd beter is. Soms lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat er gaten geboord moeten worden of omdat mensen geen kabels door het huis willen hebben liggen. In dat geval is draadloos aansluiten met de SuperWifi punten óók een goede optie. 

Daarnaast kan je tegenwoordig in de MijnKPN app heel makkelijk je SuperWifi punten instellen én krijg je adviezen als ze niet op de juiste plek staan. Je leest meer over het instellen van SuperWifi punten op onze website. Daar staan ook tips als het gaat om het bekabeld of draadloos aansluiten. Via de MijnKPN app kan je ook de Wifi Manager starten, die geeft advies over het aantal SuperWifi punten. Volgens mij komt dit advies goed overeen met jouw advies!

In de Kennisbank op de community hebben we ook een uitgebreid artikel over het in gebruik nemen van SuperWifi punten:

Met jouw topic zullen in ieder geval ook veel klanten geholpen zijn. Daarom nogmaals bedankt voor het delen van jouw kennis!