Skip to main content

Beste forumleden,

Ik heb enige tijd geleden 2 KPN SuperWifi1 punten gekocht. Destijds had ik YouFone als provider en heb ik de SuperWifi 1 punten bekabeld aangesloten aan het Experia V10A modem welke ik toen kreeg van YouFone. Ondanks dat ik geen klant was bij KPN werkte dit altijd uitstekend en hadden de 2 SuperWifi1 punten hetzelfde SSID als mijn modem.

Nu ben ik onlangs overgestapt naar BudgetThuis en heb ik een DrayTek Vigor2765ac modem ontvangen. Het lukt mij helaas niet om de KPN SuperWifi 1 punten hierop werkend aan te sluiten, waarbij de SuperWifi punten hetzelfde SSID hebben als het modem. Ik wil namelijk in de gehele woning niet te moeten switchen naar een andere netwerknaam.

Ik kwam op het forum al onderstaand topic tegen: 

Daarbij heb ik deze stappen doorlopen die zijn aangedragen door ​@vishakh90 maar die helaas nog niet het gewenste resultaat bieden:

1. Connect and setup the DrayTek Vigor 2765ac following the steps in the installation guidelines from Budget Internet.

2. If the modem broadcasts Dual bands (2.4 and 5 GHz), perform the following steps to enable “Band Steering”. 

• Open a browser and type the router’s IP address: 192.168.1.1 (default for most DrayTek routers).
  • Enter your admin username and password to access the router settings.

Navigate to the Wireless Settings:
  • Once logged in, go to LAN > Wireless > General Setup.
  • Enable Band Steering:

• You should see both the 2.4 GHz and 5 GHz options under the Wireless Settings.
    • Look for an option called Band Steering 
    • Enable this option. Once enabled, your router will combine the two bands (2.4 GHz and 5 GHz) under a single SSID.
  • Ensure that both bands are set to the same SSID name. This is crucial because if the names are different, devices will not be able to automatically switch between the two bands.
  • You can also set the same password for both bands, which is typically the easiest way to ensure a smooth experience.

KPN Super Wifi #1 setup
  1. Connect the KPN Super Wifi #1 to a power source and press reset until you see the red light flash.
  2. Connect the KPN Super Wifi #1 to a LAN Port on your DrayTek Vigor 2765ac and wait until the light remains stable green.
  3. You can see that the KPN Super Wifi #1 broadcasts a different SSID and this is exactly the problem when we do not use it with a KPN router which forms a mesh network automatically. We are now going to solve this by setting the same SSID and password for our KPN Super WiFI points as broadcasted by the  DrayTek Vigor 2765ac.
  4. You can find the IP address of KPN Super Wifi point #1 either by looking at the DHCP client list or by checking the overview diagram when you login to DrayTek Vigor 2765ac admin portal. You can also use the KPN “Thuis” app to find the IP address of the repeater. Using the KPN Thuis app you can also set an new admin password for the KPN Super Wifi point #1. I set it so as to match the DrayTek Vigor 2765ac admin password (for simplicity)
  5. Once you have the IP address, login with the admin password you have set. Now change the SSID and password for KPN Super Wifi #1 to match the network broadcasted by the  DrayTek Vigor 2765ac.
  6. This repeater has to stay connected by ethernet cable to DrayTek Vigor 2765ac as it is now an access point in our setup rather than the part of a mesh network as with the Kpn Experia box setup (KPN pre-configuration and setup made it possible earlier)

KPN Super Wifi #2 setup
  7. Connect the KPN Super Wifi #2 to a power source and press reset until you see the red light flash.
  8. Connect the KPN Super Wifi #2 to another free LAN Port on your DrayTek Vigor 2765ac and wait until the light remains stable green.
  9. KPN Super Wifi #2 can now be disconnected and moved to an area where you need coverage.
  10. Repeat steps 9-11 for KPN Super Wifi #3 #4 and so on to add more repeaters. Only the first one need to remain connected to DrayTek Vigor 2765ac by ethernet cable

Ik krijg ook met het doorlopen van onderstaande stappen het niet voor elkaar om het SSID van het KPN SuperWifi1 punt te wijzigen naar hetzelfde SSID als het modem. Wel zie ik dat de KPN SuperWifi punten netjes een IP-adres vanuit het modem ontvangen, dus dat gaat wel goed.

Zijn er oplossingen om bovengenoemd probleem te tackelen?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken en jullie moeite,

Er moet minimaal 1 superwifi 2.0(op nieuwe software) bijkomen in een netwerk met enkel Superwifi,s 1.0.

Dat is de enige manier om weer een web bedieningsinterface te hebben voor ook de Superwifi 1.0 op nieuwe software.

Hi ​@Corné1705, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt. Onze community denkt graag met je mee.

Zoals ik het nu begrijp, gaat het niet werken met jouw huidige opstelling. Dit omdat de SuperWifi 1 geen eigen webinterface meer hebben. Volgens ​@BruisTablet is de oplossing hiervoor om minimaal 1 SuperWifi 2 aan te sluiten. Daarmee krijg je weer een webinterface waarmee je ook de SuperWifi 1 kunt bedienen.

Edit: Dit werkt trouwens alleen als je de SuperWifi 2 ook op de nieuwste software hebt zitten. Als je de SuperWifi 2 zou aanschaffen in onze webwinkel, dan heeft deze nog de oude software en werkt dit niet.

Goedemiddag ​@Denise van KPN ,

Wat u schrijft is inderdaad een herhaling van hetgeen door ​@BruisTablet benoemd. Maar daarmee zijn mijn vragen niet beantwoord. Ik vind deze situatie zeer opmerkelijk. Klanten van KPN worden bij een slecht Wi-Fi bereik gevraagd om KPN superwifi punten aan te schaffen, waar ik 1 van de voorbeelden ben. Je zou zeggen, als je de KPN superwifi punten niet van KPN in bruikleen krijgt om een goede Wi-Fi verbinding in de gehele woning te realiseren, maar dat je deze zelf moet kopen, dat ze dan ook universeel bruikbaar moeten zijn. Destijds toen ik ze heb aangeschaft was het Wi-Fi signaal in de woning zo zwak, dat ze nodig waren zodat KPN hun dienstverlening kon faciliteren. Het kan toch niet zo zijn dat door een vernieuwde firmware het niet meer mogelijk is om de webinterface te benaderen van de SW punten om het SSID te kunnen aanpassen? Dit is gek. De webinterface van zo’n SW punt moet toch voor iedereen te benaderen zijn ongeacht je wel of geen klant meer bent van KPN? Ik heb in het verleden in de SuperWifi punten geïnvesteerd, maar het komt er eigenlijk nu op neer dat ik zonder de aanschaf van een 3e superwifi punt (in dit geval een superwifi2 punt), welke overigens geheel overbodig is om een goede wifi dekking in de woning te realiseren, beide superwifi1 punten de prullenbak in kan gooien. Daar kan een vernieuwde firmware toch niet de reden van zijn? Dan is een vernieuwde firmware voor de klant toch een stap achterwaarts ipv voorwaarts? 

Ik blijf zeer verbaasd over deze constatering, en verwacht hulpverlening vanuit KPN om deze superwifi punten weer werkend te kunnen krijgen.

Bij voorbaat dank,

Ik snap wat je zegt, ​@Corné1705. Helaas is dit alleen wel hoe de situatie nu is.

Ik heb daarbij ook een correctie gedaan op mijn vorige bericht. Zoals je ziet, zou een nieuwe SuperWifi 2 dus bij jou ook niet direct de oplossing zijn, omdat deze niet geleverd wordt met de nieuwe software.

Ik ben daarom bang dat ik je op dit moment niet kan helpen aan een oplossing. We nemen de feedback in ieder geval mee, zodat er hopelijk in de toekomst een oplossing voor kan komen.

Dit is toch onbegrijpelijk? 

@Denise van KPN,

Dit is een zeer onbevredigend antwoord waar ik geen genoegen mee kan nemen. 

Ik zie graag een actie vanuit KPN om de SW-1 punten alsnog werkend te krijgen.

Mijn inziens moet het toch mogelijk zijn om de firmware te downgraden naar de '’oude'’ firmware met webversie om SSID aan te passen??

Ik snap dat je graag een oplossing wilt, ​@Corné1705. Maar die heb ik op dit moment simpelweg niet. We hebben de feedback doorgegeven aan het team dat hierover gaat. Dat is alles wat we op dit moment kunnen doen. Downgraden is helaas geen optie.

@Denise van KPN,

Dit is een zeer onbevredigend antwoord waar ik geen genoegen mee kan nemen. 

Ik zie graag een actie vanuit KPN om de SW-1 punten alsnog werkend te krijgen.

Mijn inziens moet het toch mogelijk zijn om de firmware te downgraden naar de '’oude'’ firmware met webversie om SSID aan te passen??

Beste ​@Corné1705 je kunt er wel geen genoegen mee nemen, maar wees blij dat ​@Denise van KPN je nog fatsoenlijk te woord staat, je bent geen klant (meer) bij KPN maar bij een andere provider, dus probeer daar een oplossing te vinden.

Succes.

Beste ​@JanD ,

Ik zou u vriendelijk willen vragen zich te richten om inhoudelijk te reageren op dit topic of anders niet te reageren. U hoeft mij niet te vertellen dat ik blij moet zijn dat iemand van KPN mij te woord staat. Gaat u wellicht ook met zo’n gedachte naar de dokter? U bent ziek en de dokter kan u niet helpen. Maakt niet uit zegt u, ik moet al lang blij zijn dat de dokter mij te woord heeft gestaan…. NATUURLIJK NIET!!!

@Denise van KPN Dit is vanuit KPN toch niet te verkopen? Bij de aanschaf van deze producten is mij verteld dat deze universeel en daarmee breder inzetbaar zijn. Dat blijkt nu dus niet het geval. Hebben jullie wellicht de mogelijkheid om op afstand wel het SSID van het superwifi punt te veranderen?

Ik wil mezelf niet blijven herhalen, ​@Corné1705

Hebben jullie wellicht de mogelijkheid om op afstand wel het SSID van het superwifi punt te veranderen?

Nee, deze mogelijkheid hebben we niet.

Goedemiddag ​@Denise van KPN ,

Dat begrijp ik, maar uiteindelijk blijf ik met het probleem zitten.

Kan ik ergens een terugbetaalverzoek indienen voor de reeds aangeschafte SuperWifi punten? Dan kan ik daarvan WiFi repeaters kopen die WEL universeel zijn!

Beste ​@Corné1705 , KPN gaat niets vergoeden, ze zeggen dat het kan werken bij een KPN abo met KPN spullen.

Jij bent echter geen klant (meer) van KPN, dan ondersteunt KPN het zeker niet meer.

Gewoon op een verkoopsite zetten zoals Markt Plaats bijvoorbeeld. 

Reageer