Skip to main content

SuperWifi 1 punten veranderen continu van kleur

• July 13, 2025
  • 7 reacties
  • 52 keer bekeken

Hi,

Ik heb gisteravond 2 sw1 apparaten met kabel gereset en opgestartzoals aangegeven door Arjan.

Nachtje overheen laten gaan en zowaar groen licht op beide. Maar zodra ik 1 van de 2 de stroom eraf haal valt de ander terug naar rood.

Is het zo dat de draadloze sw elkaar opzoeken ipv dichtstbijzijnde de bekabelde met het sterkste signaal?

Zonet een 3e gereset en heeft na groen nu geen kleur meer. Lampje brand dus niet (meer).

Als ik via Firefox inlog op het modem geeft deze in 1e instantie op het inlogscherm 5 sw aan terwijl ik er 7 heb. 

Er zijn 3 sw1 met een probleem (rood) en 2 onbereikbaar (grijs). En dan nog 2 sw1 worden überhaupt niet getoond/gezien/gedetecteerd.

Eenmaal i gelogd zie ik nog maar 1sw.

Nu is er weer een sw1 op rood gesprongen … de 2e sw1 blijft nog groen en de 3e sw1 geeft geen licht meer.

Oh nee . . nu gaat de rode sw1 knipperen en waarschijnlijk weer even op groen. 

De 3 sw1 met rood/groen/geen licht staan in dezelfde ruimte als de bekabelde sw1 die groen aangeeft.

Het gaat werkelijk alle kanten uit.

Oh ja, na inloggen zijn er 0 tv ontvangers gedetecteerd waar ik er toch wcht 3 heb die probleemloos werken.

Nog suggesties?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

July 16, 2025

Ik lees dat je 7 SuperWifi punten in gebruik hebt. Dit zijn er wel heel veel. Hoeveel afstand zit er tussen de SuperWifi punten? Teveel is niet goed, maar te weinig is ook niet goed, want dan gaan ze elkaar in de weg zitten.

Daarnaast heb je ook regelmatig een rood lampje. Hieronder lees je hoe je dit zou moeten kunnen oplossen:

Rood lampje op SuperWifi na update

Een rood lampje betekent dat de SuperWifi geen verbinding heeft met je modem, of een ander wifipunt. De oorzaak van het rode lampje kan verschillen. 

Het kan komen omdat de SuperWifi niet goed is overgegaan naar de KPN Software. Het kan ook komen omdat de SuperWifi te ver weg staat van andere wifipunten of je modem. 

SuperWifi brandt rood bij draadloos gebruik in huis

Maar, als je het SuperWifi punt dichterbij het modem of een ander wifipunt zet, dan brandt hij wel groen en werkt.

In dit geval is de afstand dan ook echt het probleem. Het verplaatsen van je SuperWifi is de oplossing.

Stukje uitleg hierover specifiek voor SuperWifi 1:

SuperWifi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul.

In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4GHz als 5 GHz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer en kan alleen nog maar 5 GHz gebruiken.

Een 5GHz netwerk heeft een hogere snelheid, maar kan minder lange afstanden overbruggen. Een 2,4GHz netwerk heeft een lagere maximale snelheid, maar kan wel die grotere afstanden aan.

Dit betekent dat, na de update, de SuperWifi 1 punten snel kunnen communiceren, maar wel over minder grote afstanden.

Je kunt ook kijken of je misschien een van je SuperWifi punten bekabeld aan kunt sluiten. Deze kan dan wel verder weg van je modem staan. Het kan ook zijn dat het voor jouw thuissituatie beter is om een aanvullend wifipunt aan te schaffen.

SuperWifi brandt rood bij draadloos gebruik, ook direct naast het modem

Als je SuperWifi rood blijft ook als je hem veel dichter bij het modem zet, dan is deze SuperWifi waarschijnlijk niet goed overgegaan naar de KPN Software. Je kunt de update dan alsnog in gang zetten door de volgende stappen uit te voeren.

Let op: Herhaal dit hele proces voor elke SuperWifi die problemen geeft. Als je genoeg ethernetpoorten vrij hebt op je modem, dan kun je dit ook op meerdere SuperWifi 1 tegelijkertijd doen.

• Sluit de SuperWifi bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Reset de SuperWifi door met een puntig voorwerp het resetknopje in te drukken. Houd het knopje ingedrukt tot je SuperWifi een aantal keer rood heeft geknipperd.
  • Laat de SuperWifi ongeveer een half uur aangesloten, in die tijd zal hij updaten naar de KPN Software.

Trek vervolgens de ethernetkabel uit de SuperWifi, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft hij rood? Dan is de update nog niet voltooid. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit de SuperWifi 1 bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Herstart je modem door hem even een minuutje uit te zetten met aan/uitknop, of door hem stroomloos te maken.
  • Laat vervolgens modem en SuperWifi een half uurtje met rust. In die tijd zal de update afgerond worden.

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft rood? Dan is de koppeling tussen je modem en de SuperWifi 1 waarschijnlijk niet helemaal goed. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit de SuperWifi bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Reset dan zowel je modem als je SuperWifi. Dit kan via het resetgaatje op de beide apparaten.
    Dit kan ook via de webinterface van je modem met de functie Reset thuisnetwerk. Deze vind je via  Instellingen > Systeem.  Reset Thuisnwetwerk zet zowel het modem als alle aangesloten SuperWifi terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen. 
  • Laat het modem en de SuperWifi een half uur met rust zodat de reset kunnen afronden, en de SuperWifi zichzelf weer kan installeren. 

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven. Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij ook nu rood branden? Neem dan contact op voor verdere ondersteuning. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op een moment dat jou uitkomt.

Het is even een klusje, maar hopelijk krijg je ze hiermee wel allemaal aan de praat!

7 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik lees dat je 7 SuperWifi punten in gebruik hebt. Dit zijn er wel heel veel. Hoeveel afstand zit er tussen de SuperWifi punten? Teveel is niet goed, maar te weinig is ook niet goed, want dan gaan ze elkaar in de weg zitten.

Daarnaast heb je ook regelmatig een rood lampje. Hieronder lees je hoe je dit zou moeten kunnen oplossen:

Rood lampje op SuperWifi na update

Een rood lampje betekent dat de SuperWifi geen verbinding heeft met je modem, of een ander wifipunt. De oorzaak van het rode lampje kan verschillen. 

Het kan komen omdat de SuperWifi niet goed is overgegaan naar de KPN Software. Het kan ook komen omdat de SuperWifi te ver weg staat van andere wifipunten of je modem. 

SuperWifi brandt rood bij draadloos gebruik in huis

Maar, als je het SuperWifi punt dichterbij het modem of een ander wifipunt zet, dan brandt hij wel groen en werkt.

In dit geval is de afstand dan ook echt het probleem. Het verplaatsen van je SuperWifi is de oplossing.

Stukje uitleg hierover specifiek voor SuperWifi 1:

SuperWifi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul.

In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4GHz als 5 GHz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer en kan alleen nog maar 5 GHz gebruiken.

Een 5GHz netwerk heeft een hogere snelheid, maar kan minder lange afstanden overbruggen. Een 2,4GHz netwerk heeft een lagere maximale snelheid, maar kan wel die grotere afstanden aan.

Dit betekent dat, na de update, de SuperWifi 1 punten snel kunnen communiceren, maar wel over minder grote afstanden.

Je kunt ook kijken of je misschien een van je SuperWifi punten bekabeld aan kunt sluiten. Deze kan dan wel verder weg van je modem staan. Het kan ook zijn dat het voor jouw thuissituatie beter is om een aanvullend wifipunt aan te schaffen.

SuperWifi brandt rood bij draadloos gebruik, ook direct naast het modem

Als je SuperWifi rood blijft ook als je hem veel dichter bij het modem zet, dan is deze SuperWifi waarschijnlijk niet goed overgegaan naar de KPN Software. Je kunt de update dan alsnog in gang zetten door de volgende stappen uit te voeren.

Let op: Herhaal dit hele proces voor elke SuperWifi die problemen geeft. Als je genoeg ethernetpoorten vrij hebt op je modem, dan kun je dit ook op meerdere SuperWifi 1 tegelijkertijd doen.

• Sluit de SuperWifi bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Reset de SuperWifi door met een puntig voorwerp het resetknopje in te drukken. Houd het knopje ingedrukt tot je SuperWifi een aantal keer rood heeft geknipperd.
  • Laat de SuperWifi ongeveer een half uur aangesloten, in die tijd zal hij updaten naar de KPN Software.

Trek vervolgens de ethernetkabel uit de SuperWifi, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft hij rood? Dan is de update nog niet voltooid. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit de SuperWifi 1 bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Herstart je modem door hem even een minuutje uit te zetten met aan/uitknop, of door hem stroomloos te maken.
  • Laat vervolgens modem en SuperWifi een half uurtje met rust. In die tijd zal de update afgerond worden.

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft rood? Dan is de koppeling tussen je modem en de SuperWifi 1 waarschijnlijk niet helemaal goed. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit de SuperWifi bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Reset dan zowel je modem als je SuperWifi. Dit kan via het resetgaatje op de beide apparaten.
    Dit kan ook via de webinterface van je modem met de functie Reset thuisnetwerk. Deze vind je via  Instellingen > Systeem.  Reset Thuisnwetwerk zet zowel het modem als alle aangesloten SuperWifi terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen. 
  • Laat het modem en de SuperWifi een half uur met rust zodat de reset kunnen afronden, en de SuperWifi zichzelf weer kan installeren. 

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven. Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij ook nu rood branden? Neem dan contact op voor verdere ondersteuning. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op een moment dat jou uitkomt.

Het is even een klusje, maar hopelijk krijg je ze hiermee wel allemaal aan de praat!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2025

Dank voor de reactie … ik ga er mee aan de slag en laat het weten hoe het gaat :)

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2025

Ik heb de afgelopen dagen de draadloze sw1 hard gereset en ook het modem 2x een herstart gegeven.
De sw1 punten en modem hebben nu iig de laatste updates.

Gisteren heb ik wat geschoven met de positie van de draadloze sw1 punten. Dat lijkt wat soelaas te bieden. Sinds gister zijn alle draadloze punten weer groen.
Daarnaast begreep ik van een collega van jou dat het van belang is om een sw1 niet op de vloer maar hoog te plaatsen.
Verder maken de draadloze sw1 punten contact met elkaar en niet met het modem V12 heb ik geleerd; dus de individuele punten moeten elkaar kunnen vinden en die ondelinge afstand telt voor de kwaltiteit.
De sw1 punten met draad lijken nu allemaal stabiel groen te blijven en ook de draadloze draaien tot nu toe op groen.

Wat ik nog niet begrijp is dat een sw1 lampje helamaal uit gaat. Ik kan niet vinden wat daar de oorzaak van is.

Mbt de modem interface;
1 bekabelde sw1 wil maar niet zichtbaar worden en de 3 onbekabelde sw1 zijn rood (maar wel een groen lampje) …
In de topologie/overzicht netwerk is het dan nog weer anders en nog minder zichtbaar.
Kortom, daar kan ik weinig mee en de app MijnKPN vertelt nog weer een ander verhaal.
Wellicht trekt dat de komende dagen nog bij ...

De 7 sw1 heb ik omdat het niet lukte om met de draadloze sw1 in mijn huis goede, betrouwbare verbindingen op te bouwen. Daarom ook 4 sw1 bekabeld. De 3 sw1 zijn op posties waar ik geen netwerk aansluting heb (garage, voor- en achtertuin).

Conclusie; het lijkt allemaal weer te draaien zoals voor de update modem v12.
Tip: wel geduld hebben mbt de wijzigingen die je doorvoert; het kan een tijd duren voordat het netwerk/modem daarna alles weer op een rijtje heeft.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te lezen dat de instructies ertoe hebben geleid dat de boel weer stabiel draait, ​@Darthman! Hopelijk trekt dit ook door naar de topologie.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 18, 2025

Ja, inderdaad fijn … maar nu is er weer 1 sw1 draadloos die geen licht meer geeft.
De topologie in de modem UI is gewoon drama.
De mijnkpn app laat sinds gisteren een heel ander beeld zien; alle sw1 punten zijn zichtbaar minus 1 bekabelde zijn zichtbaar en ook de 3 tv boxen toont ie wel in tegenstelling tot de modem UI.
Het lijken wel 2 verschillende werelden.
Sw1 punten zijn groen maar volgens de UI niet bereikbaar of slecht of niet te vinden.

Gisteravond was de wifi in de tuin opeens op onze mobiels niet meer bereikbaar terwijl ondertussen het chromeasten vrolijk verder ging. Wifi uit en aan gaf eerst nog een melding ‘ip-adres ophalen mislukt’ maar uiteindelijk, volhouder wint, wel weer bereikbaar.
Dit maakt het geheel zeer onbetrouwbaar en zeeeeer tijdrovend.

Overstappen wordt steeds aantrekkelijker op deze wijze; slechter kan bij na niet :(

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2025

Fijn om te lezen dat de instructies ertoe hebben geleid dat de boel weer stabiel draait, ​@Darthman! Hopelijk trekt dit ook door naar de topologie.

Helaas te vroeg feest; het draait dus helemaal niet stabiel.

De sw1 vallen om de haverklap uit (geen lampje) of verbinden niet.
De bekabelde sw1 geven ook geen groen lampje meer en met de UI of de app wordt ik er helemaal geen wijs meer uit. Ondertussen lijkt alles wel te draaien; waar moet ik nu op vertrouwen?

Ik hab alle draadloze sw1 een reset gegeven en dan krijg ik netjes een groen lampje. Koppel ik ze los gaat het nog goed. Verplaats ik ze, dan gaat het kerstboomlampjes verhaal spelen en weet ik niet welke sw1 welke kleur gaat krijgen.
Dwz dat waar de sw1 eerst geen of rood lampje geeft deze nu (nog) stabiel groen is. Op de plek waar de sw1 stabiel groen was brand het lampje nu niet meer en waar het rood was is de sw1 groen (tenminste gisteravond nog wel). En bekabelde sw1 brandt geen lampje meer; deze was altijd groen.

Ik vind het belachelijk hoeveel tijd ik in deze door KPN veroorzaakte chaos moet steken. Een update die dit soort chaos veroorzaakt rol je simpelweg niet uit. Tenminste, niet bij de bedrijven waar ik gewerkt heb.

De oplossing om alles maar naar fabrieksinstellingen terug te zetten (sw1 en modem)  en weer helemaal opnieuw in te richten is simpelweg niet geloofwaardig voor een organisatie als KPN. Dat had van te voren bekend moeten zijn en ook gecommuniceerd moeten worden.

Hoe kom ik nu uit deze chaos?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik denk dan toch dat je teveel SuperWifi in huis hebt, ​@Darthman. Probeer het eens met minder. Of probeer eens met de afstanden van de SuperWifi te spelen.