Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi 2 met V10, wifi werkt niet

• July 2, 2025
  • 13 reacties
  • 174 keer bekeken

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Aanwezig:
V10 - V10.C.25.04.05
2x SuperWifi 2 - SW2.C.25.05.06

Ik had de SuperWifi 2 punten naar de fabrieksinstellingen teruggezet en uit staan in afwachting van de mogelijkheid voor een handmatige update. Ik zag gisteren op het forum dat de optie beschikbaar was en heb de 2 volgens het stappenplan geüpdate.

Alles leek goed te gaan tot de eerste SuperWifi volledig was opgestart. De V10 was keurig online met alle lampjes correct groen, en de SuperWifi was na 30 minuten ook helemaal klaar.

Alleen nadat de SuperWifi constant groen bleef branden (nog gekoppeld aan de V10) had ik geen wifi meer op de mobiele telefoons en op de smart devices. Nogmaals, alle lampjes branden keurig alsof er niets aan de hand was.

De SuperWifi 2 naar fabrieksinstellingen, de V10 naar fabrieksinstellingen, en vervolgens het installatieproces per apparaat weer doorlopen.

Maar op hetzelfde moment als de eerste keer weer geen wifi verbinding 🤷🏼‍♂️

Ook als ik vervolgens de SuperWifi los haal van de V10 en laat opstarten, gaat alles keurig op groen maar nog steeds zonder wifi verbinding (ook niet na een uur wachten).

Weer alles doorlopen en uiteindelijk met hetzelfde resultaat.

Ik ook de stappen doorlopen volgens een eerder advies van de telefonische helpdesk (V10 zonder andere kabels tv+ etc. herinstalleren) maar nog steeds heb ik geen wifi meer als de SuperWifi punten inschakelen.

Ik heb de V10 nu gewoon los staan zonder de SuperWifi 2 punten en de wifi werkt, geen 'supergoede wifi' maar het werkt in ieder geval.

Ik weet het even niet meer. 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@RonaldM01. Lastige situatie heb je hier te pakken. Je Experia Box en SuperWifi punten hebben mooi de laatste firmwareversie, dus dat ziet er eigenlijk allemaal goed uit. Geen reden tot zorg of reden om extra op te letten op bepaalde beperkingen eigenlijk. 

Maar toch werkt het vreemd genoeg niet goed bij jou. Daarom heb ik hulp ingeschakeld van een collega om eens mee te denken en die raad het volgende aan: 

1. Allereerst de SuperWifi 2 beide uitzetten
  2. Via de V10 webinterface een Wifi reset doen naar de stickerwaardes. Dit doe je door te gaan naar Instellingen en dan te kiezen voor ‘Zet terug naar fabrieksinstellingen’ achter Reset Wifi
  3. Reset beide SuperWifi 2 (zonder internetkabel) en nadat lampje paars is internetkabel aansluiten. Bekabeld aangesloten laten voor 30 minuten zodat ze echt goed kunnen syncen met V10
  4. Op de eindapparaten Wifi netwerk vergeten, en dan kijken of ze dan wel met de wifi kunnen verbinden
  5. Zo ja, dan SuperWifi 2 loskoppelen en draadloos ergens neerzetten. Testen of het goed blijft gaan
  6. Zo ja, dan de SuperWifi 2 weer bekabelen en Wifinaam en wachtwoord via V10 webinterface aanpassen naar wens. Wacht dan een kwartier zodat dit gesynchroniseerd wordt met de SuperWifi 2 punten. Opnieuw testen of wifi werkt.
  7. Zo ja, SuperWifi 2 weer draadloos ergens neerzetten en testen of het goed blijft gaan

Het is even wat werk en je hebt er al wat tijd ingestoken, maar hopelijk wil je dit toch proberen. Dat geeft in ieder geval de grootste kans op weer een werkend thuisnetwerk met alle Wifi punten. 

13 reacties

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 3, 2025

Geteste opstellingen:

1. V10 wifi + verbonden SuperWifi

1x SuperWifi 2 andere kamer

= wifi verbinding valt weg (lampjes constant groen) 

2. V10 (wifi uit) + verbonden SuperWifi

3. V10 (wifi uit) + losse SuperWifi 

4. V10 wifi 

1x SuperWifi 2 andere kamer (lampje rood) 

= wifi verbonden met V10

Omdat de V10 en de bekabelde SuperWifi nogal dichtbij elkaar zitten (max 2 meter), in dezelfde ruimte. Dacht ik dat het handig zou zijn om dan de wifi van de V10 uit te zetten of de V10 met maar een SuperWifi punt in de andere kamer. Helaas heb ik geen werkbare combinatie gevonden 🤷🏼‍♂️

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • Antwoord
  • July 4, 2025

Hoi ​@RonaldM01. Lastige situatie heb je hier te pakken. Je Experia Box en SuperWifi punten hebben mooi de laatste firmwareversie, dus dat ziet er eigenlijk allemaal goed uit. Geen reden tot zorg of reden om extra op te letten op bepaalde beperkingen eigenlijk. 

Maar toch werkt het vreemd genoeg niet goed bij jou. Daarom heb ik hulp ingeschakeld van een collega om eens mee te denken en die raad het volgende aan: 

1. Allereerst de SuperWifi 2 beide uitzetten
  2. Via de V10 webinterface een Wifi reset doen naar de stickerwaardes. Dit doe je door te gaan naar Instellingen en dan te kiezen voor ‘Zet terug naar fabrieksinstellingen’ achter Reset Wifi
  3. Reset beide SuperWifi 2 (zonder internetkabel) en nadat lampje paars is internetkabel aansluiten. Bekabeld aangesloten laten voor 30 minuten zodat ze echt goed kunnen syncen met V10
  4. Op de eindapparaten Wifi netwerk vergeten, en dan kijken of ze dan wel met de wifi kunnen verbinden
  5. Zo ja, dan SuperWifi 2 loskoppelen en draadloos ergens neerzetten. Testen of het goed blijft gaan
  6. Zo ja, dan de SuperWifi 2 weer bekabelen en Wifinaam en wachtwoord via V10 webinterface aanpassen naar wens. Wacht dan een kwartier zodat dit gesynchroniseerd wordt met de SuperWifi 2 punten. Opnieuw testen of wifi werkt.
  7. Zo ja, SuperWifi 2 weer draadloos ergens neerzetten en testen of het goed blijft gaan

Het is even wat werk en je hebt er al wat tijd ingestoken, maar hopelijk wil je dit toch proberen. Dat geeft in ieder geval de grootste kans op weer een werkend thuisnetwerk met alle Wifi punten. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 4, 2025

Ha die ​@Arjan van KPN dankjewel voor het navragen. Ik ga er dit weekend mee aan de slag en laat je uiteraard weten hoe het is gegaan.

Dit is trouwens wat Speedtest laat zien als de SuperWifi's zijn aangesloten. Android laat via het wifi symbool een uitstekende verbinding zien. Maar speedtest kan geen provider vinden. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 7, 2025

@Arjan van KPN nou ik heb mijn (gelukkig regenachtige) zondag, doorgebracht met de herinstallatie volgens de aangegeven stappen.

Resultaat?

Tot nu toe werken alle apparaten, waarbij 1 SuperWifi verbonden is met de V10 en de losse SuperWifi in de slaapkamer nog maar 1 apparaat gekoppeld heeft (en heeft gehad).

Nu vraag ik me alleen af of alles ook zou moeten werken als ik bij de V10 de wifi uit zet zodat de gekoppelde SuperWifi die er zo goed als naast staat alleen het werk laat doen. Dat ging eerder mis dus misschien kan dat helemaal niet? 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 9, 2025

Nu vraag ik me alleen af of alles ook zou moeten werken als ik bij de V10 de wifi uit zet zodat de gekoppelde SuperWifi die er zo goed als naast staat alleen het werk laat doen. Dat ging eerder mis dus misschien kan dat helemaal niet? 

Antwoord volgens mij gevonden op de update pagina: "Specifiek voor mensen met een Box 14, of een V10"; "Als je alleen gebruik wilt maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan dan worden wijzigingen in de Gastwifi en de Extra Wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten".

Ik hoop dat dit in een volgende update wordt opgelost. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 9, 2025

Mag ik even heel erg huilen 😢

Bij 2x telefoon en 1x tablet (Android), vreemd genoeg werken de smart home apparaten nog steeds 🤷🏼‍♂️

De oplossing is om de wifi uit en aan te zetten, dan krijg je gewoon weer goede verbinding. Maar dat is vanmorgen 2x geweest. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • July 11, 2025

Ik juichte even toen ik door je berichten heen las, maar op een einde kwam daar het ontnuchterende bericht. Jammer dat je toch weer tegen problemen aanloopt. 

Wat zie je als je de topologie erbij pakt in de webinterface (http://192.168.2.254)? Zie je dan de SuperWifi punten nog goed gekoppeld en gesynchroniseerd staan? En het is niet wenselijk dat er twee Wifi punten zo vlak bij elkaar staan, dus ik zou aanraden om toch eens de Wifi op het modem uit te schakelen. Je doet dit door te gaan naar Wifinetwerk → Wifisignaal en als je dan het schuifje uitzet bij Wifisignaal, wordt je gevraagd of je de Wifi wil aanlaten op de andere Wifi punten. 

Het klopt wat je aanhaalt over de bekende beperking wat betreft Extra Wifi en gastnetwerk. Alleen het is zo dat toekomstige wijzigingen die je doet, wanneer je de Wifi op het modem uit hebt staan, niet meer worden doorgegeven aan de andere Wifi-punten. Dus als je de instellingen voor Extra Wifi of het gastnetwerk goed hebt staan en dan pas de Wifi op het modem uitzet, dan staat het ook goed ingesteld op de SuperWifi punten. 

Hopelijk wil je dit toch even proberen. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 13, 2025

Ha die ​@Arjan van KPN , de beide SW's staan keurig groen en 'Synced' in de topologie. Het lijkt allemaal goed te staan. Ik zal de wifi van de V10 uitzetten en kijken of alles nu wel stabiel blijft 'fingers crossed' 🤞

Bij het openen van 192.168.2.254 krijg ik nu iedere keer "Oops. Something's wrong. Please close and restart the app to continue". Na een refresh krijg ik dan alsnog de aangeklikte pagina. Ik gebruik een Windows laptop met de laatste update van Chrome. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 13, 2025

Na het uitschakelen van de wifi op de V10, is de topologie wat vreemd. Met een SW zonder apparaten en een SW met een randapparaat. De rest 'hangt' nu aan de V10 zonder wifi 🤷🏼‍♂️

Ik ben benieuwd of dit de komende dagen nog anders wordt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • July 14, 2025

Ha die ​@Arjan van KPN , de beide SW's staan keurig groen en 'Synced' in de topologie. Het lijkt allemaal goed te staan. Ik zal de wifi van de V10 uitzetten en kijken of alles nu wel stabiel blijft 'fingers crossed' 🤞

En is het de afgelopen 24 uur goed gegaan? Houden je telefoons en tablet nu wel een stabiele verbinding? 

Dat topologie overzicht, en dan vooral in mobiele browsers, is de weergave niet helemaal correct. Daarin zit nog wat werk voor volgende updates om dat meer overeen te laten komen met de werkelijkheid. Is het je al wel weer gelukt om op de laptop in te loggen op de webinterface? Dan zou de topologie iets beter weergegeven moeten worden. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 14, 2025

Verbinding stabiel, de topologie klopt op de laptop ook niet. In het apparaat overzicht 'hangt' alles nog aan de V10.

Maar technisch lijkt het allemaal te werken. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 177 reacties
  • July 15, 2025

@Arjan van KPN volgens de topologie zitten de meeste van mijn wifi apparaten verbonden aan de V10 (Thuisnetwerk - Verbonden apparaten), namelijk aan de ‘Ethernet 3’ poort.

Laat daar nu net het eerste SuperWifi punt aan gekoppeld zitten, zo ben je het overzicht wel een beetje kwijt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • July 15, 2025

Ok, op de laptop is het overzicht ook nog een rommeltje begrijp ik. Daarin zit nog wat werk aan de winkel voor ons. Het belangrijkste is dat je nu een stabiele verbinding hebt :)