Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 punt werkt enkel via bekabelde verbinding

• October 24, 2025
  • 9 reacties
  • 79 keer bekeken

Hallo allen!

Enkele weken geleden heeft KPN mijn modem (Experia 10) geüpdatet. Eén van mijn superwifi2 punten (van de drie) was op dat moment uitgeschakeld en heeft sindsdien niet meer gewerkt (rood lampje). 

Mijn netwerk bestond toen uit de Experia 10, een bedraad Superwifi2 punt en twee draadloze Superwifi2 punten (waarvan eentje meestal uitstaat en wordt ingeschakeld bij een dagje thuiswerken. Dat is degene die nu niet meer werkt.)

Ik heb de volgende dingen geprobeerd (op deze volgorde):

• Het niet-werkende Superwifi2 gereset (paars), bedraad aangesloten (→ groen) en ontkoppeld (→ rood)
  • Het modem en alle Superwifi2 punten gereset en opnieuw configureerd. Leidde uiteindelijk tot dezelfde situatie: bedrade en eerste losse Superwifi2 punten werken prima, de laatste toont niet (rood)
  • Gebeld met KPN → nieuw modem gekregen (Experia 12!!) → Superwifi2 punten opnieuw geconfigureerd (nog steeds eentje bedraad, want het modem zit verstopt in de meterkast). Dit heeft geresulteerd in weer exact dezelfde situatie (maar wel wat sneller internet door het huis, dus dat is prettig). Bedrade en eerste onbedrade punt werken. Laatste punt werkt zolang het bedraad zit (groen), maar onbedraad niet (rood)
  • Opnieuw alles gereset en opnieuw ingesteld → zelfde

Nu is mijn vraag: kan ik mijn derde Superwifi2 punt op een of andere manier nog operationeel krijgen (zonder ethernetkabel)? Is er nog een hardere reset-mogelijkheid dan het indrukken van het miniknopje (tot het paars wordt)?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

9 reacties

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 24, 2025

Heb je al op dit forum gezocht?

Een bedrade SuperWifi gedraagt zich als een accespoint. Dit is heel wat anders dan een repeater 
De repeater versterkt het signaal, maar is niet in staat het slechte dataverkeer te optimaliseren. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 24, 2025

Beste ​@J-Low wat is de firmwareversie van de SW#2 in kwestie, gelijk aan de andere 2 of anders?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 27, 2025

Dank voor jullie reacties!

@fixnix Ja, dat had ik begrepen. Ik wil het derde punt als repeater gebruiken, want het komt te staan op een plek zonder ethernetverbinding. En voor de door KPN uitgevoerde update werkt alles helemaal naar behoren, dus ik probeer die situatie eigenlijk te herstellen.

@JanD Het SW2 punt dat niet goed functioneert (als repeater) heeft firmware SW2.C.25.05.08

De andere twee, die het modem goed herkent als extenders, draaien allebei ook SW2.C.25.05.08.

Inmiddels start de niet-werkende SW2 niet eens meer op, overigens. Het begint er op te lijken dat het nu slechts een plastic schoteltje ter decoratie is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Beste ​@J-Low geef de SW#2 die moeilijk doet een fabrieks-reset.

Koppel de SW#2 daarna rechtstreeks bekabeld aan de modem en wacht tot het controlelampje stabiel groen brandt, dat kan tot ruim een half uur duren.

Koppel daarna de SW#2 los en plaats deze (draadloos) op een gewenste plek binnen 5 meter afstand van de modem en zet de SW#2 aan. Brandt het lampje constant oranje dan straat de SW#2 te ver van de modem en zoek een betere plaats. Brandt het lampje constant groen dan heb je een goede verbinding.

Succes.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 27, 2025

hi ​@JanD , je bedoelt het van stroom voorzien en de resetknop indrukken tot het lampje gaat knipperen en uiteindelijk paars draait, toch?

Dat heb ik dus al zeker 20 keer gedaan, net als volledige resets, modem factory resets and dus het vervangen van het modem. Op dit moment doet de SW2 helemaal niets meer: het lampje blijft uit wat ik ook doe.

Of is er nog een andere manier van (nog drastischer) resetten? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Beste ​@J-Low brandt het controlelampje wel op de netvoeding van de SW#2?

Wissel anders de netvoedingen eens om en kijk dan of het probleem zich ook verplaatst.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 27, 2025

Yes, ​@JanD , het voedingslampje brandt en het wisselen van de voeding werkt helaas ook niet. De SW2 lijkt volledig lamgelegd en reageert nergens meer op. Ik begin te vermoeden dat het echt kapot is gegaan

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Yes, ​@JanD , het voedingslampje brandt en het wisselen van de voeding werkt helaas ook niet. De SW2 lijkt volledig lamgelegd en reageert nergens meer op. Ik begin te vermoeden dat het echt kapot is gegaan

Beste ​@J-Low als deze nog binnen de garantie zit (2 jaar) bij KPN (winkel) melden met de originele factuur.

Geen garantie meer, dan eventueel een andere kopen of eerst huren tot je zeker weet dat de 3e ook goed mee doet.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dit klinkt dan wel als een defecte Superwifi ​@J-Low. Hoe je kunt omruilen geeft mede communitylid ​@JanD al aan.