Skip to main content
Antwoord

SuperWifi brandt oranje naast modem

• October 12, 2025
  • 5 reacties
  • 70 keer bekeken

Ik heb sinds kort glasvezel van KPN en vond een oude super wifi die ik 3,5 jaar geleden bij mijn KPN abonnement zonder kabel gebruikte. Nu wil ik die bij mijn nieuwe abonnement met de KPN box 12b gebruiken. Hij staat  nu naast het modem en is daar op aangesloten met een kabel, maar na aanvankelijk groen te hebben geknipperd is hij nu permanent oranje. Ik heb geen idee of het drukken op de resetknop enig effect heeft gehad, wat ik ook al probeerde. Dat is nergens aan te zien. Ik had hem in de kamer getest op ontvangst maar  hij doet niets. Hoe krijg ik hem werkend?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Bintie ,

Een oranje lampje betekent: 

Stabiel, tijdens normale werking:

Bij een bekabeld verbonden SuperWifi betekent dit dat deze op een poort zit met een snelheid van minder dan 1 Gbit. 

Bij een draadloos verbonden SuperWifi betekent dit dat deze via de 2,4GHz frequentie verbinding maakt. Deze frequentie kan een langere afstand overbruggen, maar heeft wel een lagere maximale snelheid. Heb je hier last van? Zet dan je wifipunten dichter bij elkaar. 

Knipperend: WPS koppelperiode is actief

Heb je de nieuwe KPN Software op je SuperWifi 1? 

Bij een bekabeld verbonden SuperWifi betekent dit dat deze op een poort zit met een snelheid van minder dan 1 Gbit. 

Bij een draadloos verbonden SuperWifi wijst dit op een kwalitatief minder goede verbinding. 

bron: 

Je kunt de installatie nogmaals uitvoeren.

Dit is de instructie:

Stap 1: Het eerste KPN SuperWifi punt aansluiten

• Sluit de ethernetkabel met gele stekkers aan op een ethernetpoort van de SuperWifi.
  • Sluit de andere kant van de ethernetkabel aan op een willekeurige gele ethernetpoort van je KPN modem. Als je geen ethernetpoort meer vrij hebt dan kun je een switch bestellen
  • Plug de stroomadapter in de SuperWifi en steek de adapter in het stopcontact.
  • Zet het SuperWifi punt aan met de aan/uit knop.
  • Na ongeveer 5 minuten gaat onderaan de voorkant van het KPN SuperWifi punt een lampje groen branden. Laat de SuperWifi echter een half uur aangesloten voor je verder gaat.
    • Heb je een V10A of Box 12? Dan blijft de wifi aan. Het modem en de SuperWifi werken dan samen. Het modem is hierin de ‘master’. Dat betekent dat je ook dit eerste SuperWifi punt draadloos kan gebruiken. Ga daarvoor naar stap 3.
  • Als het overnemen van de instellingen niet meteen de eerste keer goed gaat, voer dan een fabrieksreset uit van de SuperWifi en wacht tot de instellingen helemaal overgenomen zijn.

bron:

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 12, 2025

Hallo ​@Bintie ,

Een oranje lampje betekent: 

Stabiel, tijdens normale werking:

Bij een draadloos verbonden SuperWifi betekent dit dat deze via de 2,4GHz frequentie verbinding maakt. Deze frequentie kan een langere afstand overbruggen, maar heeft wel een lagere maximale snelheid. Heb je hier last van? Zet dan je wifipunten dichter bij elkaar. 

Knipperend: WPS koppelperiode is actief

Heb je de nieuwe KPN Software op je SuperWifi 1? 

Bij een draadloos verbonden SuperWifi wijst dit op een kwalitatief minder goede verbinding. 

bron: 

Je kunt de installatie nogmaals uitvoeren.

Dit is de instructie:

Stap 1: Het eerste KPN SuperWifi punt aansluiten

• Sluit de ethernetkabel met gele stekkers aan op een ethernetpoort van de SuperWifi.
  • Sluit de andere kant van de ethernetkabel aan op een willekeurige gele ethernetpoort van je KPN modem. Als je geen ethernetpoort meer vrij hebt dan kun je een switch bestellen
  • Plug de stroomadapter in de SuperWifi en steek de adapter in het stopcontact.
  • Zet het SuperWifi punt aan met de aan/uit knop.
  • Na ongeveer 5 minuten gaat onderaan de voorkant van het KPN SuperWifi punt een lampje groen branden. Laat de SuperWifi echter een half uur aangesloten voor je verder gaat.
    • Heb je een V10A of Box 12? Dan blijft de wifi aan. Het modem en de SuperWifi werken dan samen. Het modem is hierin de ‘master’. Dat betekent dat je ook dit eerste SuperWifi punt draadloos kan gebruiken. Ga daarvoor naar stap 3.
  • Als het overnemen van de instellingen niet meteen de eerste keer goed gaat, voer dan een fabrieksreset uit van de SuperWifi en wacht tot de instellingen helemaal overgenomen zijn.

bron:

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 12, 2025

Als die bekabeld is en oranje is het 99/100 een beschadigde kabel. Heb je al eens een andere internetkabel geprobeerd tussen het modem en de wifi punt?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Bintie, welkom op onze community! Ik zie al twee goede tips staan, ben je er inmiddels achter waar het m in zat? Heb je t superwifi punt niet te dicht bij je experiabox staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 24, 2025

Het is opgelost met hulp van alle goede raad. Ik heb hem gereset, waarbij ik steviger moest drukken dan ik eerder gedacht had en daarna heb ik een andere plaats gezocht totdat het lampje niet meer oranje maar groen werd. Bedankt!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

bedankt voor je terugkoppeling ​@Bintie, goede tip!