Skip to main content
Beantwoord

Superwifi mesh-netwerk configureren met ethernet-backhaul

• October 7, 2025
  • 9 reacties
  • 195 keer bekeken

Hoe kan ik mijn KPN Superwifi mesh-netwerk configureren met ethernet-backhaul naar elk wifi-punt met behulp van ethernet-switches en netwerklussen voorkomen (gegevens worden zowel via wifi naar andere wifi-punten als via ethernet verzonden)?

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@krisp, wat jij ervaart, dat zien we vaker gebeuren. Merk je nog een verschil tussen een situatie waarbij de switch actief is in je netwerk, of dat die juist (tijdelijk) losgekoppeld is? Het lijkt bij sommige klanten te helpen om waar mogelijk de SuperWifi punten rechtstreeks op het modem aan te sluiten, en dus niet op een switch. Zou je dat ook eens kunnen proberen?

Verder zou ik hier graag even een melding van willen maken bij ons modem-team, zou je daarvoor kunnen vertellen welk type modem, welke SuperWifi punten én welke switch je gebruikt? 

9 reacties

• 6969 reacties
  • October 7, 2025

... en netwerklussen voorkomen (gegevens worden zowel via wifi naar andere wifi-punten als via ethernet verzonden)?

Waarom denk je dat da gebeurt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • October 7, 2025

Sorry, maar ik ging er (ten onrechte) van uit dat de firmware van het wifipunt zou weten dat er een ethernetverbinding is en niet dezelfde gegevens zou uitzenden via zowel ethernet als wifi, waardoor er een lus ontstaat.

Leen59
Wijsgeer
  • 1136 reacties
  • October 7, 2025

Een apparaat maakt normaal gesproken slechts via 1 aansluiting verbinding, dus of WiFi of ethernet. Je zult dus nooit een lus krijgen. Anders zou je 2 ip adressen hebben op 1 apparaat. Ethernet krijgt meestal voorrang.

• 6969 reacties
  • October 7, 2025

Sorry, maar ik ging er (ten onrechte) van uit dat de firmware van het wifipunt zou weten dat er een ethernetverbinding is en niet dezelfde gegevens zou uitzenden via zowel ethernet als wifi, waardoor er een lus ontstaat.

99,9 % van de klanten heeft hier nog nooit over nagedacht en heeft geen flauw idee waar je het over hebt. Toch werkt het bij die klanten gewoon goed zonder dat ze iets instellen. Dan kun je er vanuit gaan dat jij als slimme genius ook niks hoeft in te stellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • October 8, 2025

Aan Marlon92:

Waarom reageer je zo? Waarom vroeg je me: "Waarom denk je dat dat gebeurt?" Als ik het antwoord had, had ik de vraag niet gesteld. Reageer dus alsjeblieft niet als je niets constructiefs te zeggen hebt.

Voor anderen (de 0,1% [waar haal je je statistieken vandaan?]) die mogelijk iets constructiefs te zeggen hebben over dit probleem, hier zijn wat meer details:

Ik heb geprobeerd een KPN Superwifi-punt op Ethernet te installeren via een unmanaged switch. Zodra ik dit doe, laadt de Superwifi-webinterface extreem langzaam, of helemaal niet, en hetzelfde geldt voor de webinterface van mijn router. Dit komt waarschijnlijk door een overbelasting aan data die "door" mijn netwerk "stroomt". Het bewijs hiervoor is dat wanneer ik de "Loop Prevention"-schakelaar op mijn switch inschakel, alles weer normaal wordt, maar het Superwifi-punt maakt dan alleen verbinding via wifi, niet via Ethernet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5112 reacties
  • October 8, 2025

@krisp Natuurlijk kan een apparaat meerdere ip adressen op meerdere interfaces hebben, maar de software van het apparaat zelfs moeten managen om een loop te voorkomen. Anders werkt link aggregation (teaming bij windows) niet. Een SW heeft met hoogste waarschijnlijkheid zulke feature niet.

Maar bij jouw situatie speelt waarschijnlijk een andere aspect een rol. De switch moet ethernet backhaul protocol van KPN ondersteunen om een SW erachter te kunnen aansluiten. Anders kunnen de SWs en modem elkaar niet vinden via ethernet. Het probleem bij niet ondersteunende switches, dat de apparaten kunnen elkaar bereiken, maar niet via backhaul protocol. Dus ze proberen voortdurend een ethernet backhaul te realiseren en als dat niet lukt dan via wifi. En dat doen ze opnieuw en opnieuw  met gevolg dat jouw netwerk helemaal dicht slipt.

Ik weet niet welk protocol KPN gebruikt, dat moet je zelfs bij KPN vragen, maar de standaard IEEE 1905.1 protocol is het niet.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15814 reacties
  • Antwoord
  • October 9, 2025

Hi ​@krisp, wat jij ervaart, dat zien we vaker gebeuren. Merk je nog een verschil tussen een situatie waarbij de switch actief is in je netwerk, of dat die juist (tijdelijk) losgekoppeld is? Het lijkt bij sommige klanten te helpen om waar mogelijk de SuperWifi punten rechtstreeks op het modem aan te sluiten, en dus niet op een switch. Zou je dat ook eens kunnen proberen?

Verder zou ik hier graag even een melding van willen maken bij ons modem-team, zou je daarvoor kunnen vertellen welk type modem, welke SuperWifi punten én welke switch je gebruikt? 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1410 reacties
  • October 11, 2025

Welke superwifi modellen gaat het hier om de witte of de zwarte 2.0. 

Welke modem staat ervoor. Is in dat modem al eens de STP instelling ingeschakeld onder menu ethernetpoorten?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15814 reacties
  • October 16, 2025

Hoe staat het er nu voor ​@krisp? We hebben nog niet weer een reactie van je gezien dus ik ben erg benieuwd of alles nu in orde is met je netwerk, of dat je nog steeds tegen problemen aanloopt. In het laatste geval, zou je dan mijn vragen en de vragen van BruisTablet nog willen beantwoorden? 

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic