Skip to main content
Antwoord

Voldoen de witte SuperWifi punten voor een nieuw 1GB abonnement?

• October 9, 2025
  • 11 reacties
  • 117 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Begin november stappen we over op jullie SuperFiber 1 Gbit-abonnement — daar hebben we zin in! 😊

We waren twee jaar geleden ook klant en hebben toen de witte SuperWifi punten aangeschaft. Kunnen we die opnieuw gebruiken bij dit nieuwe abonnement, of is het beter om de zwarte SuperWifi punten aan te schaffen /te huren?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Tom

!--endfragment>

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Tom Veenendaal de SW#1 en SW#2 kunnen beide 1Gbit/s aan, bekabeld gemeten.

Zie ook de nieuwste update die er aan komt voor de SW#1:

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 9, 2025

Beste ​@Tom Veenendaal de SW#1 en SW#2 kunnen beide 1Gbit/s aan, bekabeld gemeten.

Zie ook de nieuwste update die er aan komt voor de SW#1:

• October 9, 2025

Ze werken prima. Maar je gaat met de witte SuperWiFi's geen 1 gbit via WiFi halen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 9, 2025

Ze werken prima. Maar je gaat met de witte SuperWiFi's geen 1 gbit via WiFi halen.

Daarom schreef ik ook ‘bekabeld’ gemeten.

Forum|alt.badge.img

Ik heb inmiddels KPN Glasvezel 1gbit en de witte SuperWifi punt bekabeld aangesloten. Als in in MijnKPN app kijk is alleen de Chomecast verbonden met de SuperWifi. Ik merkt dat de overige apparaten zoals mijn werklaptop verbinding maakt met de KPN Box 12 in de meterkast. Deze staat verder weg dan het SuperWifi punt. Ik heb geprobeerd de verbinding opnieuw te maken. Echter blijft de laptop verbinding maken met de KPN Box 12.  De snelheid is heel erg slecht. 

Hoe kan dit opgelost worden.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 7, 2025

heb je beide wifi punten een reset gegeven voordat je ze hebt aangesloten?

zie je de wifi punten ook in het Topologie overzicht onder het Thuisnetwerk in de Box12?

Forum|alt.badge.img

heb je beide wifi punten een reset gegeven voordat je ze hebt aangesloten?

zie je de wifi punten ook in het Topologie overzicht onder het Thuisnetwerk in de Box12?

Op beide vragen kan ik ja antwoorden.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 7, 2025

hoe heb je de wifi instellingen staan? als je Superwifi 1.0 gebruikt, kun je beter ook de Box12 terug zetten naar wifi 5.

Forum|alt.badge.img

hoe heb je de wifi instellingen staan? als je Superwifi 1.0 gebruikt, kun je beter ook de Box12 terug zetten naar wifi 5.

De wifi instellingen van Box 12 staat inderdaad op Wifi 6 . Waarom terugzetten naar wifi 5? Ik heb hier niets over gelezen. Een maand geleden heb ik hier juist een bericht over geplaatst.
Daarin werd alleen aangegeven: de SW#1 en SW#2 kunnen beide 1Gbit/s aan, bekabeld gemeten.

Ik heb vanmiddag een medewerker van de klantenservice gesproken. Die was erg klantvriendelijk. Hij zei dat de witte SW#1 verouderd zijn. Hij stuurt nu kostenloos twee SW#2 op en deze mag ik een maand gratis testen. Mocht het niet werken dan mag ik opnieuw bellen. We hebben namelijk nog 20 dagen recht op installatie garantie.  Ik ga er vanuit dat de SW#2 het gaan doen.

Bedankt voor het meedenken. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 7, 2025

omdat de Superwifi 1.0 enkel wifi 5 uitzend en geen wifi6. apparatuur geeft dan eigenlijk altijd de voorkeur aan het wifi6 signaal ondanks dat er wellicht een Superwifi 1.0 dichter bij staat.

maar goed als je dalijk de Superwifi 2.0 binnen hebt, dan heb je dit probleem uiteraard niet meer.

Forum|alt.badge.img

omdat de Superwifi 1.0 enkel wifi 5 uitzend en geen wifi6. apparatuur geeft dan eigenlijk altijd de voorkeur aan het wifi6 signaal ondanks dat er wellicht een Superwifi 1.0 dichter bij staat.

maar goed als je dalijk de Superwifi 2.0 binnen hebt, dan heb je dit probleem uiteraard niet meer.

Duidelijke uitleg Joey. Zodra de SW#2 bininen zijn zal ik gelijk gaan testen. 

Forum|alt.badge.img

Ik heb de SW#2 vandaag ontvangen. Ik heb deze aangesloten. In de woonkamer via Wi-Fi.  Op de eerste verdieping bekabeld. Helaas blijkt de UTP kabel niet helemaal goed te werken. Ik heb dit getest. De snelheid die werd gemeten op mijn laptop was 90 Mbps. Zonder UTP kabel was de snelheid 410,5 Mbps. Na controle in het netwerk bleek dat mijn laptop was verbonden met de SW#2 in de woonkamer. 

Conclusie: Nieuwe UTP kabel naar de eerste verdieping, of de SW#2 aansluiten via Wi-Fi. 

Voor nu is het probleem opgelost.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Â