Skip to main content
Beantwoord

Vreemde apparaten verbinden met SuperWifi 1 sinds laatste update

• August 28, 2025
  • 14 reacties
  • 191 keer bekeken

Leen59
Wijsgeer

Sinds de update naar SW1.C.25.07.02 zie ik onbekende apparaten met vreemde MAC adressen. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Beste antwoord door Erik van KPN

Ik herken dit niet, in de zin dat ik het eerder heb gezien. Maar het kan geen kwaad. Vulpen zit hier goed, dit zijn de interfaces. Waarbij, als ik het goed zie, de beide vap's de 2,4 en 5 GHz hoofdwifi zijn, de epg0 de backhaul wifi verbinding voor draadloze communicatie met en tussen de SuperWifi en modem onderling, en de eth0 is de ethernetpoort.

Elk apparaat heeft een MAC adres voor het apparaat zelf, maar ook een voor elke netwerk-interface die er in dat apparaat zit. Waarbij een netwerk-interface een manier is om met een netwerk te verbinden. Wil zeggen dat elke fysieke ethernetpoort, en elke (virtuele) wifipoort een eigen MAC adres heeft. Normaal wordt dit verborgen omdat het niets toevoegt om die apart allemaal te zien daar. Maar dit lijkt hier nu even in de war te zijn.

Ik geef het door dat dit bij jou gebeurd is, maar het kan in de praktijk geen kwaad dat het daar staat.

14 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2996 reacties
  • August 28, 2025

vap2g0priv is een E sigaret, een elektronische vaper, volgens Google. 

Herken je niets, wijzig dan het wachtwoord. 

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • 1147 reacties
  • August 28, 2025

Wat zou een vaper op mijn WiFi zoeken en waarom zie ik dit pas sinds de update?

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Medewerker
  • 326 reacties
  • August 28, 2025

eth0 is meestal de aanduiding van een Netwerk adapter in een linux achtige omgeving

ap5g0 lijkt mij de aanduiding voor het eerste (0)  5G  AccessPoint (ap)

vap5g0priv zou dan een virtueel (v) AccessPoint (ap) 5G Private (priv)

en de vap2g0priv zou dan het virtuele 2.4G netwerk zijn

Aangezien het allemaal hetzelfde mac Adress is waarbij de eerste 6 tekens (D4:86:60) gebruikt worden door Arcadyan vermoed ik dat die zaken zijn die opzich niet heel veel kwaad kunnen en onderdeel van of je superwifi of je Experia/Box, maar natuurlijk niet op deze manier zichtbaar zouden mogen zijn in de GUI.

Herstart je Box, en daar na even alle (mocht je er meer hebben) SuperWifi Accesspoints.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • 1147 reacties
  • August 28, 2025

Herstart je Box, en daar na even alle (mocht je er meer hebben) SuperWifi Accesspoints.

Dat heb ik al meerdere malen gedaan, en ook al 2x een schone installatie van alles.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Medewerker
  • 326 reacties
  • August 28, 2025

Mogelijk is het dan een bug in de nieuwe firmware (van 1 van de apparaten) nu ben ik op dat gebied niet ingelezen genoeg dus is het mogelijk iets wat een Mod van het forum kan achterhalen.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • 1147 reacties
  • August 28, 2025

Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen op dit forum (en dat volg ik dagelijks).

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Moderator
  • 29324 reacties
  • Antwoord
  • August 29, 2025

Ik herken dit niet, in de zin dat ik het eerder heb gezien. Maar het kan geen kwaad. Vulpen zit hier goed, dit zijn de interfaces. Waarbij, als ik het goed zie, de beide vap's de 2,4 en 5 GHz hoofdwifi zijn, de epg0 de backhaul wifi verbinding voor draadloze communicatie met en tussen de SuperWifi en modem onderling, en de eth0 is de ethernetpoort.

Elk apparaat heeft een MAC adres voor het apparaat zelf, maar ook een voor elke netwerk-interface die er in dat apparaat zit. Waarbij een netwerk-interface een manier is om met een netwerk te verbinden. Wil zeggen dat elke fysieke ethernetpoort, en elke (virtuele) wifipoort een eigen MAC adres heeft. Normaal wordt dit verborgen omdat het niets toevoegt om die apart allemaal te zien daar. Maar dit lijkt hier nu even in de war te zijn.

Ik geef het door dat dit bij jou gebeurd is, maar het kan in de praktijk geen kwaad dat het daar staat.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Moderator
  • 29324 reacties
  • August 29, 2025

Checkvraag nog wel even, ​@Leen59, het werkt allemaal wel goed bij je? Geen problemen met performance en/of verbinding van de Wifipunten? 

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • 1147 reacties
  • August 29, 2025

Het lijkt nog steeds instabiel, maar vanwege de gebrekkige weergave in de GUI is het lastig te beoordelen.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • 1147 reacties
  • August 30, 2025

Ik heb het opgegeven en heb de SW1’s in de hoek gesmeten. Na maanden wachten op de update is de situatie nog slechter geworden. Erg instabiel, niet of moeizaam te koppelen, weergave in GUI klopt van geen kant, etc etc. Alle mogelijke scenario’s voor installatie doorlopen zonder resultaat. Ik heb nu de gehuurde SW2’s weer aangesloten en dat werkt gewoon zoals het hoort. Jammer allemaal, heb er ongelofelijk veel tijd en moeite in gestoken.

Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic 

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • 1147 reacties
  • August 30, 2025

@Admin, prima dat de reactie is samengevoegd, maar dat had beter in het andere topic gekund (update SW1).

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15820 reacties
  • September 5, 2025

Heel jammer dat het dusdanig rommelig ging met de SW1, dat je de SW2 maar weer aan hebt gesloten ​@Leen59. Excuus dat alle tijd en moeite niet op hebben geleverd dat het weer naar wens werkt bij jou ☹️

Dit issue is vrij specifiek en daarom beter om via een individueel topic te behandelen, dan in een product update, waar we het wat algemener willen houden.

Ik heb deze ook in mijn netwerk staan na de laatste update (heb overigens veel Wifi en Superwifi problemen na de update).

vap2g0priv

vap5g0priv

ep5g0

met allemaal eigen MAc adressen

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Moderator
  • 29324 reacties
  • October 14, 2025

Dank voor het melden, Martin! Zoals ik al benoemde, het kan geen kwaad omdat het niet daadwerkelijk andere apparaten zijn. Ik neem jouw melding mee, ter info, naar de ontwikkelaars.

Voor de overige problemen die je aangeeft te hebben is het beter om een eigen topic aan te maken.

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic