Skip to main content
Beantwoord

Wat is de beste configuratie voor mij met mijn SuperWifi punten?

• October 6, 2025
  • 9 reacties
  • 83 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 2 reacties

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een Experia Box 10 (firmware versie V10.C.25.08.03), 2 superwifi punten (wit) en 1 superwifi punt (zwart). Ik leef in een huis met 3 woonlagen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar stabiel internet krijg ik niet voor elkaar. 

Op dit moment heb ik de huidige configuratie:

1. Vanuit de meterkast (waar de experia box zich bevindt), gaat er een ethernetkabel naar de 2e verdieping, die aangesloten is op een witte superwifi punt. 
  2. Op de eerste verdieping had ik een superwifi punt (wit, onbedraad), maar deze verloor om de haverklap zjin verbinding (paars ledje).
  3. In de woonkamer (dezelfde verdieping als de meterkast, hemelsbreed een meter of 5 hiervandaan met alleen een binnendeur ertussen) heb ik een een zwart wifipunt (onbedraad). Ook deze heb ik ontkoppeld vanwege een instabiele verbinding.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het wifi netwerk overgenomen wordt door het bedraadde wifipunt (wat dus op zolder zou zijn). Is dit nog steeds relevant voor dit type Experia Box?

Wat ook opvallend is dat het wifi signaal in de woonkamer nagenoeg nihil is, wellicht heeft dat te maken met wat ik hierboven beschrijf?

Verder zoek ik advies over hoe ik het beste mijn superwifi punten kan plaatsen zonder dat deze constant gereset dienen te worden. Zowel het wifi punt op de eerste verdieping en de begane grond is het onmogelijk deze bedraad aan te sluiten. 

Beste antwoord door fixnix

Hoi,

Lukt het jou om glasvezel weg te werken?

Het probleem is heel vaak dat je een slecht signaal versterkt, maar de data-doorvoer belabberd is. 
Super Wifi’s zijn repeaters en geen access points. Er kan nog bij komen dat de volgende hop naar de volgende repeater met een gehalveerde bandbreedte gaat. Dit betekent dat je een mogelijkheid moet vinden om het wifipunt bedraad aan te sluiten.

Wat in jou verhaal nogal eens word toegepast is een injector. Dat is een ethernet → spanning adapter. Dit is een module die je in het stopcontact steekt. Eronder zit een ethernet aansluiting. Aan de andere kant zo’n zelfde ding, die vervolgens de data weer omzet. De 2 apparaten moeten op de zelfde groep zitten en het is gevoeliger voor interferentie. 

Bij mij hangen alleen bedrade access punten,, in de meterkast, op zolder en buiten. Niet van KPN trouwens.

9 reacties

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 196 reacties
  • Antwoord
  • October 6, 2025

Hoi,

Lukt het jou om glasvezel weg te werken?

Het probleem is heel vaak dat je een slecht signaal versterkt, maar de data-doorvoer belabberd is. 
Super Wifi’s zijn repeaters en geen access points. Er kan nog bij komen dat de volgende hop naar de volgende repeater met een gehalveerde bandbreedte gaat. Dit betekent dat je een mogelijkheid moet vinden om het wifipunt bedraad aan te sluiten.

Wat in jou verhaal nogal eens word toegepast is een injector. Dat is een ethernet → spanning adapter. Dit is een module die je in het stopcontact steekt. Eronder zit een ethernet aansluiting. Aan de andere kant zo’n zelfde ding, die vervolgens de data weer omzet. De 2 apparaten moeten op de zelfde groep zitten en het is gevoeliger voor interferentie. 

Bij mij hangen alleen bedrade access punten,, in de meterkast, op zolder en buiten. Niet van KPN trouwens.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8145 reacties
  • October 9, 2025

Ben je in de positie om de punten bekabeld aan te sluiten Sjole? Ik zou ook eens nalopen of de punten in kwestie zijn voorzien van de laatste software. 

JanD
Superuser
  • 11564 reacties
  • October 9, 2025

Beste ​@fixnix zie ook de nieuwste update voor de SW#1:

• 7080 reacties
  • October 9, 2025

Super Wifi’s zijn repeaters en geen access points. 

Als ze bekabeld aangesloten zijn, dan zijn het wel accespoints. 

• 7080 reacties
  • October 9, 2025

Heb je bij de meterkast wel goed WiFi? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • October 12, 2025

Dank voor jullie reacties, even de vragen samengevat en de antwoorden:

• Lukt het jou om glasvezel weg te werken? Er ligt glasvezel naar de 2e verdieping naar 1 van de superwifi punten. Op de begane grond is er ook glasvezel beschikbaar in de meterkast. Met een beetje geluk ook naar de woonkamer maar dat moet ik nog onderzoeken. De eerste verdieping is helaas niet mogelijk.
  • Zijn de punten voorzien van de laatste softwareversies? Goede vraag! Nooit aan gedacht, dit staat op mijn lijst.
  • Heb je bij de meterkast wel goed WiFi? Dat varieert, soms is er niets aan de hand, dan ineens gaat het weer compleet mis. Dit gedrag versterkt mijn vermoeden dat het wifi signaal van de experia box vervangen is door die van het (enkele) wifipunt 2 verdiepingen hoger.

Inmiddels is het WiFi punt op zolder (bekabeld) ook aan het haperen. Mag hem meerdere malen per dag nu uitzetten en weer aanzetten en dat doet hij het met geluk een uurtje. Dit begint totaal onwerkbaar te worden en wordt er een beetje moedeloos van. Elke vorm van hulp is meer dan welkom. Ben nu maar verbonden met een hotspot van mn mobiele telefoon. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • October 22, 2025

Beste allen,

Intussen heb ik mijn superwifi punten vervangen met wifipunten van een ander merk. De verbetering in het signaal is ongekend. Gemiddeld genomen is de bandbreedte vertienvoudigd. 

Iedereen bedankt voor de moeite, voor mij houdt het SuperWiFi avontuur hier op.

Leen59
Wijsgeer
  • 1201 reacties
  • October 22, 2025

Welke heb je gekozen?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 196 reacties
  • October 23, 2025

Welke heb je gekozen?