Skip to main content
Antwoord

Sinds software update van oktober 2025 problemen met Superwifi 1 in combinatie met KPN Experia Box V10

• October 18, 2025
  • 17 reacties
  • 1581 keer bekeken

Eerst een serie vragen

• doet de SW1 aan beamforming?
  • doet het V10 modem aan beamforming?
  • Wat is het zend vermogen in mW van de SW1, op 2.4mHz en 5G?
  • Wat is het zendvermogen van wifi op het V10 modem? 2.4 en 5G?
  • Wanneer er geen spraken is van Beamforming. hebben de WF1 schotels en de V10 een (lichte) richtingsgevoeligheid van het wifi signaal?  Zo ja hoe is deze richting voor deze apparaten?  
  • Waarom maken van mijn 3 SW1 schotels  de middelste schotel contact met de wifi van het modem, en niet met schotel nr 1?
  •  
  • Toelichting van mijn situatie: aan de V10 hangt schotel nr 1  bekabelt en staat op minder dan een meter van de V10. Volgens diverse bronnen hier, zou de wifi op het modem uit moeten zijn, maar deze staat aan. Schotel nr 2 (op 6 meter) van de V10 maakt contact met de wifi van de V10 en niet met schotel nr 1. Als ik de wifi van de V10 uit zet, dan gaat schotel2 op rood. Het wps knopje op schotel nr 1 werkt niet, ik kan schotel 2 niet aan schotel 1 koppelen. Schotel 2 maakt zelfstandig verbinding met de V10.  De schotel nr3 (op 5 meter van schotel 2 en 12 meter van de V10) brand groen, Na de update van oktober is er geen stabiele wifi meer. de SW1 schotels en modem staan al jaren op hetzelfde  lokaties. Vooral schotel 2 geeft problemen.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@MenioT. Je stelt een paar scherpe vragen over de eigenschappen en toepassingen van de SuperWifi punten en ook het V10 modem. Dat komt allemaal voort uit onvrede over het functioneren van je Wifi apparatuur, wat waarschijnlijk niet optimaal is. Maar of ik die vragen goed (en direct) kan beantwoorden durf ik niet zo te zeggen. Ik denk dat je meer geholpen bent met advies hoe je de SuperWifi punten weer goed aan de praat krijgt. Daarbij kan ik ook wel wat informatie geven over de werking van de SuperWifi en wat er is veranderd sinds de update. 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update. 

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Mocht je nog met vragen zitten of toch meer willen weten over beamforming, laat het dan maar weten. Dan kan de Community en ik je zeker verder helpen. 

17 reacties

• October 18, 2025

Wi-Fi hoeft al enige tijd niet meer uit bij gebruik van Wi-Fi extenders. En al helemaal niet met de nieuwe software. Ik las onlangs een reactie van een moderator waarin werd aangegeven om (bekabelde) Wi-Fi extenders juist op enige afstand van de V10 te zetten, juist om interferentie met de Wi-Fi van de extenders te voorkomen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 19, 2025

@ Henk: Uit de kennisbank kpn wifi punten:

• Heb je een Experia Box V10? Dan neemt het SuperWifi punt de wififunctie van het modem over. 
    In dat zelfde hoofdstuk staat ook te lezen dat je de SW1 schotels ook onderling kunt koppelen met de wps knop, maar wps werkt niet op de schotel die bedraad is aangesloten op de V10?  WPS werkt wel op schotel 2 en 3
  • De back-haul kan dat ook draadloos tussen schotel 1 en de V10 of moet de backhaul perse bedraad naar de V10?

Plug and Play is het in ieder geval niet. Het vervelende is dat deze problemen zijn ontstaan na de update van begin oktober. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 20, 2025

Hoi ​@MenioT. Je stelt een paar scherpe vragen over de eigenschappen en toepassingen van de SuperWifi punten en ook het V10 modem. Dat komt allemaal voort uit onvrede over het functioneren van je Wifi apparatuur, wat waarschijnlijk niet optimaal is. Maar of ik die vragen goed (en direct) kan beantwoorden durf ik niet zo te zeggen. Ik denk dat je meer geholpen bent met advies hoe je de SuperWifi punten weer goed aan de praat krijgt. Daarbij kan ik ook wel wat informatie geven over de werking van de SuperWifi en wat er is veranderd sinds de update. 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update. 

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Mocht je nog met vragen zitten of toch meer willen weten over beamforming, laat het dan maar weten. Dan kan de Community en ik je zeker verder helpen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 20, 2025

Dank je wel voor jouw uitgebreide antwoord. Jouw uitleg verschilt veel met een kpn medewerker die mij aan de telefoon heeft geholpen en meekeek in het modem. Ik ga het nog één keer proberen en als dat mislukt dan bel ik de kpn  voor een monteur.

Wat erg jammer is dat de kpn een update automatisch doorvoert op een prima werkend systeem. Pas als ik aan de bel trek hoor ik van jou (waarvoor dank) dat de schotels door de backhaul op 5G mogelijk nu te ver uit elkaar staan. Dat had de kpn ook wel wat uitgebreider in hun update email mogen vermelden…

Je snapt dat dit geen fijne klant ervaring is: Alles werkte prima tot dat de kpn een ongevraagde update doet.  Het verschil in uitleg is ook opmerkelijk, maar ik waardeer het wel.  Dus dank daar voor.

• Kun je (met jullie hulp) de update nog terug draaien? Want alles werkte perfect. 
  • Ja ik wil graag weten of de SW1 in 5G het protocol aan beam forming doen. 
  • Wat het zendvermogen op 2.4 mHz is en op 5G

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 21, 2025

@ Arjan, jouw beschrijving heeft gewerkt. De 3 SW1 schotels doen het nu weer. In jouw beschrijving staat dat je de sw1 moet resetten tot dat je ze 5x rood ziet knipperen. Dat hebben ze geen van drie gedaan. koppelen via ethernet aan het modem duurde per schotel in mijn geval 15 minuten. schotel 1 die in de oude situatie bedraad dicht bij het modem stond heb ik nu op een gunstiger plek verder weg van het modem kunnen hangen. 

Dank voor jouw hulp!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Geweldig dat de SuperWifi punten het nu weer beter doen! En dank je voor de feedback wat betreft het knipperen van bij de resetprocedure. Dat neem ik even mee. 

En de reden dat we updates doorvoeren met eigen software is om meer controle te hebben over wanneer we updates en innovaties kunnen doorvoeren. Zo kunnen we sneller inspringen op veranderingen en ontwikkelingen op gebied van internetverkeer en Wifi. Ook kunnen we de beveiliging zelf in de hand houden en snel problemen oplossen. 

Wat betreft beamforming heb ik de vraag uitgezet of onze apparaat dit ondersteunt en toepast. Daar kom ik hopelijk nog op terug. En over het zendvermogen heb ik geen exacte cijfers. Wel weet ik dat het EU gereguleerd is wat het maximale zendvermogen mag zijn. Dus wellicht dat je daar wat meer informatie kunt vinden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

​@Arjan van KPN 

Helaas staat de sw1 schotel nr 1 (dichts bij het modem op 5 meter afstand) weer op rood, na dus 2 dagen te hebben gewerkt.

Kun je een monteur sturen? 

Vr groet Toine

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 24, 2025

​@Arjan van KPN 

Helaas staat de sw1 schotel nr 1 (dichts bij het modem op 5 meter afstand) weer op rood, na dus 2 dagen te hebben gewerkt.

Vr groet Toine

Wat is het verschil tussen een extender en een accespoint?

Data die er niet is kun je wel versterken alleen je versterkt slechts de draaggolf die de extenders met elkaar verbindt. 

wat jij nodig hebt zijn goed geplaatste bedrade wifi accesspunten.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

​@Arjan van KPN 

Vr groet Toine

Dat is spijtig. Helaas kan ik geen monteur sturen. Je kunt wel altijd zelf een monteur inplannen via www.kpn.com/monteur. Dan worden wel 80 euro voorrijkosten gerekend, omdat het een Wifi-issue betreft en daarvoor kunnen we geen gratis monteur aansturen. 

Ook kun je voor verdere ondersteuning bellen met onze helpdesk. Zij kunnen ook even samen met je kijken wat er mogelijk is. Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 7, 2025

Zelfde probleem bij mij geconstateerd en diverse malen gebeld met kpn die elke keer een andere oplossing verzon maar niks doet t. Nu zelfs een nieuw wifipunt  ter compensatie aangeboden en gratis om te ruilen in de kpn winkel, maar je raad t al de retail winkels van kpn weten van niks. Schande hoe kpn met zijn klanten omgaat en de oorzaak weigert op te lossen. Ondertussen al veel geld uitgegeven maar compensatie ho maar. Werkelijk schande

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

​@Arjan van KPN 

Vr groet Toine

Dat is spijtig. Helaas kan ik geen monteur sturen. Je kunt wel altijd zelf een monteur inplannen via www.kpn.com/monteur. Dan worden wel 80 euro voorrijkosten gerekend, omdat het een Wifi-issue betreft en daarvoor kunnen we geen gratis monteur aansturen. 

Ook kun je voor verdere ondersteuning bellen met onze helpdesk. Zij kunnen ook even samen met je kijken wat er mogelijk is. Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

​@Arjan van KPN ,

Hoe wordt de firmware van een wifi punt geupdate?

1. Dat gebeurd nooit.
  2. Dat moet je zelf doen middels……
  3. Dat doet het mode/router zelf.

In welke frequentie band ligt de backhaul (het communicatiekanaal tussen de wifipunten zelf)
Is dat:

1. 2,4 Ghz
  2. 5 Ghz

Dank je wel.

Leen59
Wijsgeer
  • November 7, 2025

1. Dat gebeurd nooit.

In welke frequentie band ligt de backhaul (het communicatiekanaal tussen de wifipunten zelf)
Is dat:

1. 2,4 Ghz
  2. 5 Ghz

Dank je wel.
​​​​​​

3, dat gebeurt automatisch vanuit het beheersysteem van KPN 

2, backhaul via 5GHz, met de oudere software ook via 2,4Ghz

Kijk eens in de kennisbank, daar vind je veel info.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

1. Dat gebeurd nooit.

Is dat:

1. 2,4 Ghz
  2. 5 Ghz

Dank je wel.
​​​​​​

3, dat gebeurt automatisch vanuit het beheersysteem van KPN 

2, backhaul via 5GHz, met de oudere software ook via 2,4Ghz

Kijk eens in de kennisbank, daar vind je veel info.

Hoi ​@Leen59 ,

Stel dat de update van een router plaats vindt en dat de ge-update router een te lage firmware versie ziet. van de wifi punten. Zou dat ook een probleem kunnen veroorzaken?
Ik kijk in de kennisbank

DAnk je wel.

Leen59
Wijsgeer
  • November 7, 2025

Ja, dat zou kunnen. Maar het beheersysteem zou dan ook een update naar de wifipunten moeten sturen. Als ik dit forum doorlees lijkt het daar nog wel eens mis te gaan. Een factory reset van alle apparaten (modem en wifipunten) blijkt dan vaak de oplossing.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

Ja, dat zou kunnen. Maar het beheersysteem zou dan ook een update naar de wifipunten moeten sturen. Als ik dit forum doorlees lijkt het daar nog wel eens mis te gaan. Een factory reset van alle apparaten (modem en wifipunten) blijkt dan vaak de oplossing.

Ik denk dat de grootste fout is dat het mesh communicatiekanaal (backhaul) naar 5 Ghz gegaan is. Ik las dat dit eerder 2,4Ghz was en bovendien dat er alleen geupdate wordt als superwifi direct aan het modem hangt. Behalve dat je een frequentie verdubbeling krijgt, heb je ook met de afstand een uitdaging. 

Ook lees ik dat superwifi punten met een te oude firmware ook niet goed geupdate kunnen worden en dat dit weer voor problemen kan leiden.

Leen59
Wijsgeer
  • November 7, 2025

​@fixnix , NB, als je op het laatste bericht reageert kun je het quoten achterwege laten, dat leest wat prettiger.

Leen59
Wijsgeer
  • November 7, 2025

Met de backhaul via 5GHz wordt bij de productupdates ook aangegeven dat draadloze SW’s mogelijk dichter bij elkaar gezet moeten worden. De update werkt ook draadloos, alleen na een factory reset moet een SW bedraad worden gekoppeld.