KPN waarom weigeren jullie iets aan spoofing te doen?
Jullie kunnen dit wel.
Spoofing:
- Het schaadt vertrouwen. Mijn nummer komt nu op allerlei websites als spammer.
- Mijn collega's, vrienden en familie kunnen er niet op vertrouwen
- second factor via SMS is onbetrouwbaar
- Spoofing in combinatie met AI voice clonen is de volgende stap. Er is maar 11 seconden nodig om iemands stem te kopiëren
KPN biedt zelf of via third parties diensten aan om nummers legitiem te spoofen. De zogenaamde gratis terug bel functie op websites is hier een voorbeeld van.
Dit wordt dus misbruikt. Dat KPN er niets aan kan doen is onzin.KPN Leg maar uit waarom niet. Ergens wordt er een rekening verstuurd.
Zo'n 15 jaar geleden heb ik deze techniek zelf mogen gebruiken in wetenschappelijk prototype voor electronische samenwerking.
Hoe werkt het?
Via een webservice geef je de centrale de opdracht om twee telefoonnummers met elkaar in verbinding te stellen. Voor beide nummers kun je opgeven wat er in de nummer weergave komt te staan. Dit hoeft geen bestaand nummer te zijn. De beller (spoofer) wordt door de centrale gebeld. Hij neemt op. vervolgens wordt de gebelde(gespoofde) gebeld en de verbinding is tot stand gebracht. Zelf heb ik 15 jaar geleden ter test zo mijn vrouw zo gebeld met in de nummer weergave ons eigen nummer. Onder de nummer weergave hingen wel de id's van de aansluitingen . De rekening moet tenslotte toch ergens naar toe, en die webservice is ook niet gratis.
Een andere manier is mogelijk (e)sim klonen, maar dan verwacht ik rare dingen op een gespecificeerde rekening of mogelijk problemen in het netwerk. Bij het klonen van een eSIM heeft KPN ook iets uit leggen. Daarnaast zijn dan de kloon en de echte sim aan verschillende masten verbonden. Ook dat is te achterhalen. Een kan niet antwoord gaat hier ook niet op. 15 jaar geleden heb ik ook de prototype lokatie gebaseerde reisplanner op basis van cell-id voor NS gemaakt. GPS was toen niet standaard in mobiele telefoons. Beetje offtopic uitleg voor wat meer achtergrondinformatie. Via third party SMS diensten kon je binnen 7 seconden redelijk exacte locatie bepalingen doen via driehoeksmeting, voor ons doel te langzaam. 112 kan dit direct en gebruikt dit ook. Voor NS was het cell-id met daaraan de plaatsnaam meestal voldoende. Op perron 11 in Hengelo krijg je een mast in Enschede en gaat dat dan dus fout. De lokatie gebaseerde reisplanner heeft de Volkskrant gehaald. KPN weet heel goed met welke mast jouw toestel en de kloon verbonden is. Een legitiem gebruik voor een gekloonde sim is een sim in je auto.
Admin edit: eigen topic voor je aangemaakt