Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• 13 December 2013
  • 2104 reacties
  • 765877 keer bekeken

Toon eerste bericht

2104 reacties

OK! TVBox op VLAN4 via ERX-eth2 (tagged)> TP-SG105e-eth5 (untagged).

Begint die wel met 192.168.4?

Ja. 192.168.4.28, via DHCP.

Reputatie 7

En IGMP snooping staat aan op de SG105e?

ja.Met IP adres: 224.0.251.150 VLAN4 op poort 1 en 5.

Ik zie nu dit als netwerk-parameters op mn TV:

oeps, is wat ouder plaatje, maar met ip 192.168.4.28 zie ik hetzelfde...

Terwijl als ik TVBox direct in ExperiaBox plug, ik dit zie:

Lijkt net of ik wat IPv6 zaken mis. Of praat ik nu nonsens…. ;-)

Reputatie 7

Die TV box staat dan dus blijkbaar niet op vlan 4.

Sorry, was oud plaatje, dit is huidig, dus wel in vlan4

Hoi @wjb , snap dat het zo op afstand ook lastig is om zaken te achterhalen. Mocht je geen ideeën meer hebben, no worries. Ik wacht dan even tot ik ook glasvezel heb en de ERX geheel kan inzetten ipv achter de Experia-box. Wellicht dat dat dan zaken oplost….. Tot later!

Reputatie 1

Ik heb een vraag, 
ik krijg de tv niet werkend.

Ik heb een experiabox  H369A,
Daar achter draai ik OPNSense.
Ik heb volgens het artikel hierboven de dmz ingesteld en alles werk behalve de tv.
De tv stopt na een seconde of 3 en dan na 5 seconden heb je weer 3 seconden beeld.
De enige reden dat ik de Experia box er nog tussen heb zitten is dat ik afhanklelijk ben van de vaste telefoon lijn en dat schijnd een lastige en kostbare onderneming te zijn om buiten de experia box om te gebruiken.

Ik ben al bezig geweest met de IGMP proxy in verschilende configuraties maar ik kom er niet meer uit.

ik heb naast dit forum ook dit artikel gevolgd.
https://thecloudadmin.nl/blog/2021/10/27/setting-up-opnsense-for-kpn-ftth/#set-up-firewall-rules

Probleem is dat het artikel op Cloudadmin er van uitgaat dat de experia box er helemaal tussen uit is. en het artikel op dit forum geeft aan dat iptv werkt zodra je je eigen router in bridge modus zet.
maar ik wil juist mijn eigen router alles laten beheren en de experia box helemaal niks.

Reputatie 7

Je doet er verstandig aan om deTV ontvanger(s) gewoon op de Experia/KPN Box aangesloten te laten.

Als je de TV ontvangers toch achter jouw eigen router wilt aansluiten zorg dan dat de IGMPproxy server op jouw eigen router actief is waarbij er geen vlans gebruikt worden.

Reputatie 1

Je doet er verstandig aan om deTV ontvanger(s) gewoon op de Experia/KPN Box aangesloten te laten.

Als je de TV ontvangers toch achter jouw eigen router wilt aansluiten zorg dan dat de IGMPproxy server op jouw eigen router actief is waarbij er geen vlans gebruikt worden.

Bedankt voor de vlotte reactie, als ik toch eigenwijs wil zijn en de tv achter mijn router wil plaatsen.
wat zijn dan de settings die ik moet instellen bij de IGM proxy server?

Reputatie 1

Reputatie 7

Waarom niet gewoon 0.0.0.0/0 upstream en het LAN subnet downstream?

Wat is het subnet achter jouw eigen router?

Reputatie 1

Waarom niet gewoon 0.0.0.0/0 upstream en het LAN subnet downstream?

Wat is het subnet achter jouw eigen router?

In de huidige test opstelling is het lan 10.94.10.0/24

Reputatie 7

En 192.168.2.0/24 is het subnet van de Experia/KPN Box en die mag dus niet bij downstream staan.

Reputatie 1

Reputatie 7

Waarom upstream niet 0.0.0.0/0?

Reputatie 1

Waarom upstream niet 0.0.0.0/0?

Omdat ik dat domweg niet kan selecteren in de software.

Reputatie 7

Dan ben ik bang dat het niet gaat werken.

Je zou nog kunnen kijken of upstream 192.168.2.0/24 werkt.

Reputatie 1
Foto van de TV achter het KPN netwerk

Reputatie 1

Ik ben nog even verder aan het proberen geweest. Maar ik krijg het niet werkend. Wat mij wel opvalt is dat de tv box naast het netwerk ip adres ook een iptv ip  adres heeft in een totaal ander netwerk.

10.231.211.132
Dit ip adres is gelijk als ik achter de experia box zit of achter mijn eigen router.

klopt het dat kpn een soort van VPN verbinding opzet tussen je tv ontvanger en hun tv servers?

en dat dat dan over netwerk 10.231.x.x gaat?

Nu vraag ik mij af of dat netwerk (wat ik vermoed dus getunneld word) ook zichtbaar is voor de apparaten onderweg, en moet ik dan niet iets kunnen instellen dat ik igmp ondersteun op dat netwerk en of dat ik dat netwerk kan bridgen naar de iptv?

Of zit ik met mijn beperkte netwerk kennis totaal de verkeerde kant op te denken?

Reputatie 2

Hi allen,

Ik heb even een vraag, ik heb vandaag een upgrade gehad van 200 Mb naar 1 Gb. Ik dacht dat 1 Gb bedraad wel ging lukken met een Netgear r7800 (deze draait Openwrt en qua wifi red die het sowieso niet), maar bedraad vooralsnog dus niet. Afhankelijk van welke snelheidstest ik probeer zit ik ergens rond de 400-600 Mb op het thuisnetwerk. Zijn er wellicht nog configuratie tips waar ik overheen heb gelezen?

Voor de duidelijkheid, ik heb de r7800 dus achter de box 12 aangesloten. Van box 12 LAN naar r7800 WAN. De rest van de apparaten (bedraad en draadloos) in mijn thuisnetwerk zitten achter de r7800 muv de kpn tv ontvanger, die zit rechtstreeks in de box 12. Als ik bedraad test op de KPN box 12 haal ik ongeveer 900 Mb. Dus de beperking lijkt in het thuisnetwerk te zitten.

Dit volgens deze uitleg:

https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/gebruik%2Deen%2Deigen%2Drouter%2Dachter%2Dde%2Dexperia%2Dbox%2D164983

En dan eigenlijk dit plaatje.

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

Reputatie 7
Badge +9

@Falco75 Is de Netgear router in DMZ van de Experia router?

Reputatie 7
Badge +24

Dat zou voor de snelheid niets uit moeten maken.

Ik zou eerder denken dat het iets met hardware offloading te maken heeft ofzo.

Reputatie 2

Yes, dat heb ik inderdaad gedaan zoals in de beschrijving.

Reputatie 2

Dat zou voor de snelheid niets uit moeten maken.

Ik zou eerder denken dat het iets met hardware offloading te maken heeft ofzo.

Het wordt nog gekker, want ik heb de opvolger van de r7800 ook getest. Dat is een GL-inet MT6000. Die zou veel sneller moeten zijn en heeft zelfs 2,5 Gb poorten en wordt goed ondersteund door Openwrt, maar die haalt nog minder snelheid, ongeveer 200-300Mb. In die router is hardware en software offloading geactiveerd, maar zit (nog) niet in DMZ.

Ik snap niet waarom die ook langzaam is eigenlijk...

Reageer