Skip to main content

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro), Unifi Gateway Lite/Max en Unfi Cloud Gateway Ultra/Max: Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.

Zou het helpen om de tv rechtstreeks in een poort van de switch te doen?

Als er broadcaststorms op jouw netwerk zouden plaatsvinden dan kan dat helpen mits je dan ook het script gebruikt met eth1 voor TV.

Ik zie echter geen apparaten vermeld die een broadcaststorm zouden kunnen veroorzaken zoals bijvoorbeeld Sonos apparatuur of een zonnepanelen omvormer van SMA.


Dank je wel voor je snelle antwoord. Zou ik nog iets anders kunnen proberen?


Het probleem was een defect accespoint. Opgelost dus


Ik wil graag de volgende informatie toevoegen, voor iedereen die hier via google terecht komt en toevallig op zoek is naar deze informatie.

 

Ik heb i.p.v. de Experia modem een Sophos UTM firewall in gebruik voor mijn KPN verbinding. In mijn geval een SG125. Deze reeks is al een paar jaartjes oud, maar er worden nog steeds updates voor uitgerold. Normaal gezien heb je hier een vrij prijzig zakelijke licentie voor nodig, maar iedereen kan zich aanmelden voor een gratis @home licentie. Enkele onderdelen kun je hierdoor niet gebruiken maar die onderdelen zijn toch niet zo interessant vind ik persoonlijk. (b.v. twee kantoren op verschillende locaties koppelen tot 1 virtueel netwerk). Alle belangrijke dingen werken gewoon.

Om dit ding rechtstreeks met KPN te kunnen laten communiceren heb ik de instellingen hier onder gebruikt, die nu al zo'n 6 jaar prima werken. Om te beginnen doe je die kabel die normaal in de Experia box gaat in de WAT poort, oftewel eth1. Dan open je de admin pagina van het ding, en klik door naar “Interfaces & Router", en dan “Interfaces".

Nu gaan we eerst even kijken wat voor MAC adres de ETH1 interface heeft. Dit kan onder het tabje “Hardware”. Zoek in de lijst naar eth1 en kopieer het mac adres even. Hierna gaan we terug naar de eerste tab, genaamd Interfaces.

 

Gebruik de knop “New Interface" als je nog geen interfaces ziet staan. Anders kies je de correcte interface en dan “edit".

Verander het type naar DSL (PPPOE) en zorg dat je de ETH1 of de WAN interface kiest. Bij de username heb ik het mac adres van de ETH1 netwerkverbinding gebruikt. Als het goed is heb je die zojuist gekopieerd, dus hier kun je dat pasten. Vul het mac adres aan met “@internet”, zoals je op het plaatje kan zien. Als ik het me goed herinner maakt het niet zoveel uit wat je als wachtwoord invult. Op het plaatje zie je ook hoe de rest van de interface-instellingen moeten staan.
Klik op save, en na eventjes wachten, heeft de UTM een verbinding met KPN gemaakt. Op de interfaces pagina zou je nu zoiets als hieronder moeten zien, maar dan uiteraard met jouw KPN IP adres.

 

That's it! Nu je verbonden bent, moet je NAT nog even instellen. Maar dat valt buiten de scope van deze handleiding.
Succes en have fun met je super dikke firewall/router :-)
Gr,

André Stoop

 

Nu ik nét klaar ben met deze handleiding in te tikken zie ik pas dat er al een topic voor bestaat:

Toch ga ik dit hier posten, want ik heb geen zin om alles opnieuw in te gaan voeren in een nieuwe post 🙂. Misschien kan een moderator beslissen waar deze post thuis past?


Hi,

 

Zit een beetje te kijken naar een nieuwe router/switch voor een 1gb setup dmv SPF en kwam deze TP link tegen. Hij is van oktober 2022 en vroeg mij af hoe groot de kans is dat ik deze werkend krijgen icm ipTV?

 

https://www.tp-link.com/nl/business-networking/omada-sdn-router/er7212pc/


Hi,

 

Zit een beetje te kijken naar een nieuwe router/switch voor een 1gb setup dmv SPF en kwam deze TP link tegen. Hij is van oktober 2022 en vroeg mij af hoe groot de kans is dat ik deze werkend krijgen icm ipTV?

 

https://www.tp-link.com/nl/business-networking/omada-sdn-router/er7212pc/

 

De verbinding zal wel gaan lukken.

Maar of je hiermee ook TV werkend kan krijgen dat weet de volgende persoon vast wel te vertellen :-)


Zit een beetje te kijken naar een nieuwe router/switch voor een 1gb setup dmv SPF en kwam deze TP link tegen. Hij is van oktober 2022 en vroeg mij af hoe groot de kans is dat ik deze werkend krijgen icm ipTV?

Dat zal niet gaan werken, ook deze router ontbeert een IGMP Proxy server die goed in te richten is voor TV van KPN.


is er iemand die kan ondersteunen in de instellingen van mijn unifi dream machine om hierbij de tv ontvanger werkend te krijgen? het lukt me met geen mogelijkheid 


is er iemand die kan ondersteunen in de instellingen van mijn unifi dream machine om hierbij de tv ontvanger werkend te krijgen? het lukt me met geen mogelijkheid 

https://github.com/fabianishere/udm-iptv  zonder Experiabox.

https://unifi-forum.nl/onderwerpen/udm-pro-iptv-vastip.2117/#post-18444 met Experiabox


Zit een beetje te kijken naar een nieuwe router/switch voor een 1gb setup dmv SPF en kwam deze TP link tegen. Hij is van oktober 2022 en vroeg mij af hoe groot de kans is dat ik deze werkend krijgen icm ipTV?

Dat zal niet gaan werken, ook deze router ontbeert een IGMP Proxy server die goed in te richten is voor TV van KPN.

Dat “zit nog” of dat niet is in te richten?

In < de PDF handleiding > vanaf blz 195 (en volgende) is het mogelijk IGMP Proxy in te regelen.
Voor KPN geldt géén bridge instelling voor IPTV.  Er zouden daarbij echter ook andere "custom” settings mogelijk zijn voor die TP-Link router/switch. Alleen is geen verdere informatie gegeven wat die custom instellingen inhouden.

Zou men bij de support van TP-Link zelf moeten informeren, wat daarbij de mogelijkheden zijn.

Als men die TP-Link wil inzetten voor VPN connecties van buitenaf. Als ik de CPU specs bekijk, heb ik wel mijn bedenkingen over de effectiviteit ervan. Verder de specificaties doornemend, lijkt dat ook in overeenstemming te zijn met dat verminderde rendement, (met name IPSec / IKEv2  -  OpenVPN).


Zit een beetje te kijken naar een nieuwe router/switch voor een 1gb setup dmv SPF en kwam deze TP link tegen. Hij is van oktober 2022 en vroeg mij af hoe groot de kans is dat ik deze werkend krijgen icm ipTV?

Dat zal niet gaan werken, ook deze router ontbeert een IGMP Proxy server die goed in te richten is voor TV van KPN.

Dat “zit nog” of dat niet is in te richten?

Je kunt de IGMP proxy server niet goed inrichten immers deze moet aan de WAN zijde op vlan 4 geplaatst worden en dat lijkt niet in te stellen.


Dat kan ik niet opmaken uit de menu's van de handleiding.
Je weet namelijk niet wat die "custom” setting inhoud, of waar die naartoe leidt.
(Vandaar advies contact te leggen met TP-Link support, wat de mogelijkheden zijn).


Dat kan ik niet opmaken uit de menu's van de handleiding.
Je weet namelijk niet wat die "custom” setting inhoud, of waar die naartoe leidt.
(Vandaar advies contact te leggen met TP-Link support, wat de mogelijkheden zijn).

Je kunt op de TP-Link geen twee WAN connecties opzetten via dezelfde WAN poort.

Die heb je wel nodig immers er moet een PPPoE verbinding op vlan 6 (Internet) gemaakt worden en een DHCP gebaseerde verbinding op vlan 4 (TV). Wellicht dat je dat nog zou kunnen regelen via twee verschillende WAN poorten maar dan zal je er dus weer een switch voor moeten zetten om die twee vlans weer bij elkaar de krijgen op de poort richting NTU/ONT of VDSL modem. En dan is ook de vraag of je de routering correct kunt instellen. Alleen het subnet 213.75.112.0/21 richting vlan 4 en al het andere verkeer richting vlan 6.


Een paar weken terug mijn edgerouter geruild met een topton pc'tje met proxmox en opnsense erop. Moet zeggen dat ik het erg goed vind werken. De edgerouter was een mooi stukje hardware maar dit werkt toch beter vind ik. De installatie is goed te doen zijn tutorials genoeg zie ook deze begin post.


@wjb ik gebruik al enige jaren een Edgerouter Lite 3. 
eth0 is de WAN poort

eth1 loopt naar een managed switch waar vandaan netwerk loopt naar de KPN Set Top Boxen, access points etc.

eth2 is ongebruikt.

 

Zou het mogelijk zijn om de instellingen van de edgerouter zo in te stellen dat ik alle KPN STB via een switch aansluit op eth2? Dus op eth2 enkel het vlan signaal t.b.v. de set top boxen en op eth1 vlan t.b.v. regulier internet?

 


Zou het mogelijk zijn om de instellingen van de edgerouter zo in te stellen dat ik alle KPN STB via een switch aansluit op eth2? Dus op eth2 enkel het vlan signaal t.b.v. de set top boxen en op eth1 vlan t.b.v. regulier internet?

He onderstaande script is precies wat jij wilt alleen is eth1 voor de TV ontvanger(s) en eth2 voor alle andere apparaten.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).


Zou het mogelijk zijn om de instellingen van de edgerouter zo in te stellen dat ik alle KPN STB via een switch aansluit op eth2? Dus op eth2 enkel het vlan signaal t.b.v. de set top boxen en op eth1 vlan t.b.v. regulier internet?

He onderstaande script is precies wat jij wilt alleen is eth1 voor de TV ontvanger(s) en eth2 voor alle andere apparaten.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Excuus, helemaal overheen gelezen en top!

Stel, ik wil twee set top boxen op poort 1 aansluiten is het dan een kwestie van een eenvoudige unmanaged switch er tussen zetten? Of is het echt gelimiteerd tot 1 set top box?


Winnieandbuzz schreef:

Stel, ik wil twee set top boxen op poort 1 aansluiten is het dan een kwestie van een eenvoudige unmanaged switch er tussen zetten?

Ook dan kan je beter een switch gebruiken die IGMP snooping ondersteunt.


Winnieandbuzz schreef:

Stel, ik wil twee set top boxen op poort 1 aansluiten is het dan een kwestie van een eenvoudige unmanaged switch er tussen zetten?

Ook dan kan je beter een switch gebruiken die IGMP snooping ondersteunt.

Ik krijg de sbc400 melding eens per 12-14 maanden na een update of uitzetten van stroom en iedere keer loop ik dan te klooien met opstartvolgorde om het op te lossen. En eigenlijk gebruiken we maar 1 STB. Is mijn denkwijze juist dat door 1 STB op eth1 aan maar is mijn denkwijze juist dat de sbc400 melding dan tot het verleden behoort door de eenvoudiger opzet? 


De kans op stb-nmc-400 meldingen is wel beduidend kleiner als je de TV ontvanger(s) gescheiden houdt van de andere apparatuur. Zelf heb ik de TV ontvangers op een apart vlan staan.


Dat kan ik niet opmaken uit de menu's van de handleiding.
Je weet namelijk niet wat die "custom” setting inhoud, of waar die naartoe leidt.
(Vandaar advies contact te leggen met TP-Link support, wat de mogelijkheden zijn).

Je kunt op de TP-Link geen twee WAN connecties opzetten via dezelfde WAN poort.

Die heb je wel nodig immers er moet een PPPoE verbinding op vlan 6 (Internet) gemaakt worden en een DHCP gebaseerde verbinding op vlan 4 (TV)….

Nogmaals (3e keer):  dat kan ik niet opmaken uit de menu's van de handleiding dat dit NIET zou kunnen. En daarom het advies bij TP-Link Support zelf te informeren naar die ontbrekende informatie.
(In < de PDF handleiding > vanaf blz 195 en volgende).

Deze versie van de TP-Link router heeft volgens de handleiding meer uitgebreide functies m.b.t. IPTV en VOIP services, dan hun voorgaande router modellen.

        Note that the IPTV section will be hidden
        if your device is an earlier version that does not support this feature.


Er zitten nu menu-regels bij voor extra instellingen van de WAN poorten
in relatie tot IPTV / IGMP Proxy.

        IGMP Interface Select the WAN port on which the IGMP Proxy takes effect.

        Custom: Select this mode if your ISP provides necessary parameters,
        and configure the parameters according to the requirements of your ISP.

(Met die custom instelling, komen er wellicht extra menu-functies tevoorschijn,
die dan verder zijn in te stellen).

        WAN Port:  Select the WAN port on which the IPTV settings take effect.

In de menu’s worden 3 regels weergegeven, die betrekking hebben op  WAN / LAN poorten.

Zolang die informatie niet duidelijk is, wat “WEL” is in te stellen via die extra “custom” settings en die WAN / LAN poorten kun je niet op voorhand, de mogelijkheden m.b.t. IPTV maar even “wegwuiven”.


Nogmaals (3e keer): ...

Zucht...


De kans op stb-nmc-400 meldingen is wel beduidend kleiner als je de TV ontvanger(s) gescheiden houdt van de andere apparatuur. Zelf heb ik de TV ontvangers op een apart vlan staan.

Bedankt @wjb, werkte wederom perfect.


@wjb. Zie nu dat de Edge GUI benaderbaar is vanaf internet. Weet je wellicht waar ik ‘external access’ kan uitzetten?


Vreemd, wat zie je bij Config Tree - service - gui?


Reageer