Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8753 reacties

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 12 oktober 2023

Ik gebruik nu de EdgeRouter X met de voorbeeldconfiguratie die hier gelinkt is, werkt op zich goed behalve dat deze maar 1 Gb/s totale doorvoer ondersteunt. Wat zou een logische upgrade zijn, bijvoorbeeld eentje die zwaarder is maar waar ik mijn bestaande config kan hergebruiken?

• Topper
  • 90 reacties
  • 12 oktober 2023
JMellema schreef:

Ik gebruik nu de EdgeRouter X met de voorbeeldconfiguratie die hier gelinkt is, werkt op zich goed behalve dat deze maar 1 Gb/s totale doorvoer ondersteunt. Wat zou een logische upgrade zijn, bijvoorbeeld eentje die zwaarder is maar waar ik mijn bestaande config kan hergebruiken?

ik heb echt precies dezelfde vraag. Binnenkort hier glasvezel en cat7 overal. Ben benieuwd!

Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3367 reacties
  • 13 oktober 2023
JMellema schreef:

..werkt op zich goed behalve dat deze maar 1 Gb/s totale doorvoer ondersteunt…..

rickdehoop schreef:

ik heb echt precies dezelfde vraag. Binnenkort hier glasvezel en cat7 overal. Ben benieuwd!

Hebben jullie dan internet abonnementen die nu al boven 1 Gb/s  kunnen uitkomen??
KPN is wel bezig hogere snelheden te gaan aanbieden. Over 10 dagen (23 oktober 2023).

https://providerforum.nl/topics/kpn-komt-deze-maand-met-4-gbit-s-internet.96679/

Maar zal beslist niet overal mogelijk zijn en verder vooruitlopend nog jaren duren voordat het ook verder overal in Nederland zal zijn uitgerold. En uiteraard een type router benodigd die deze hogere snelheid ook technisch gezien aankan. (En je verdere netwerk thuis is aangepast).

Maar op dit moment is 1 Gbps nog het maximum.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/gigabit.htm

• Topper
  • 90 reacties
  • 13 oktober 2023

Nog geen 1gbs+ idd. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat de opties zijn. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3367 reacties
  • 13 oktober 2023

Nou ja, tegen de tijd dat je dan ook werkelijk van plan bent over te stappen naar glasvezel.
Doe dan de postcode check:   https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen

Mag aannemen, dat als een hogere snelheid daadwerkelijk mogelijk is, die optie dan voorbij komt.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 13 oktober 2023
Babylonia schreef:
JMellema schreef:

..werkt op zich goed behalve dat deze maar 1 Gb/s totale doorvoer ondersteunt…..

rickdehoop schreef:

Hebben jullie dan internet abonnementen die nu al boven 1 Gb/s  kunnen uitkomen??

Dat is het probleem niet. Om een doorvoer van 1Gbit/s up en down maximaal te kunnen benutten moet je router 2 Gbit/s kunnen verwerken. De EdgeRouter X kan dat niet, dus bij tegelijk up- en downloaden haal je max 500 Mbit/s, of een variant daar op maar in ieder geval nooit meer dan 1 Gbit/s in totaal.

Dat geldt trouwens ook voor de EdgeRouter X-sfp en 10X. Inmiddels zelf wat meer onderzoek gedaan en ik ga op zoek naar een EdgeRouter 4 of 12/12P. Beiden hebben een vier keer zo hoge doorvoer en kunnen 1Gbit up en down verwerken met nog wat capaciteit over. De 6 zou ook een optie zijn behalve dat ik die extra poorten niet nodig heb, dat zijn geen switchpoorten namelijk.

Wel een optie is de 12/12P die een ingebouwde 8-poorts switch heeft. Dat scheelt weer een extra apparaat in de toch al rommelig en volle meterkast.

__PRESENT

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 14 oktober 2023

Om die rede gebruik ik nu bijna 2 jaar de Mikrotik RB5009UG+S+ op het netwerk van Tweak, deze gaat zeer binnenkort over op een KPN verbinding. (ODI-DOEI)
RouterOS is niet de simpelste om te begrijpen maar met de handleiding die op netwerkje.com staat is het redelijk eenvoudig

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 oktober 2023
JMellema schreef:

Wel een optie is de 12/12P die een ingebouwde 8-poorts switch heeft. Dat scheelt weer een extra apparaat in de toch al rommelig en volle meterkast.

__PRESENT

Ik ben een tijdje terug van een Lite naar een 6P gegaan, en nu ik het zo opzoek gaat dat straks prima werken als ik KPN glas krijg eind van de maand wat betreft throughput.

Migratie was vrijwel naadloos met wat kleine aanpassingen.

Eigenlijk heb ik het toen alleen gedaan omdat mijn Lite overleed, bleek een defecte “on board USB stick” te zijn na zoveel jaar. Nieuwe stick erin en hij deed het weer. Anders was ik dus ook tegen jouw vraag aangelopen...

• Helper
  • 55 reacties
  • 22 oktober 2023

Hoi @wjb 

Heb een tijdje niks gedaan omdat mijn setup werkt dankzij jou (eigen modem achter experiabox)

Maar eigenlijk wil ik een eigen media converter kopen en de fritsbox ertussen uit halen. Ik heb online.nl via delta fiber/caiway

Ik zie bij jou configuratie dat jij meerdere netwerken aan de verschillende eth poorten heb gedaan.

Is het ook mogelijk om alles draaiend te krijgen via switch0.1 enz? 

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 26 oktober 2023

Hallo, ik zie hier heel veel informatie, met name over IPTV instellingen die ik helemaal niet nodig heb. Kan iemand mij helpen aan de instellingen als ik mijn eb 12 wil vervangen voor een TP-Link archer ax11000, alleen voor internet over KPN glasvezel? IPTV en telefoon van KPN gebruik ik dus niet. LAN kabel van zwarte kastje aangeloten op WAN poort voor TP-Link. Welke instellingen moet ik dan waar invullen in de TP-Link? Iemand toevallig screenshots, stappen die ik moet volgen? Mag ook een ander TP-Link model zijn met ongeveer dezelfde firmware settings, dan kom ik er wel uit. Zou toch redelijk simpel moeten zijn? Dank alvast!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73524 reacties
  • 26 oktober 2023

Als je geen TV van KPN hebt, dan is het heel eenvoudig.

Zet een pppoe verbinding op op vlan 6. De user en wachtwoord mogen willekeurige waarden bevatten.

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023

Kan iemand me verder helpen om TV aan de praat te krijgen met de Firewalla Gold? Ik ben redelijk technisch maar echt een noob op dit gebied en kan het echt niet meer volgen. Het lijkt iemand in deze thread toch echt gelukt te zijn met (alleen) de Firewalla als ik het goed lees rondom P186. 

Ik heb de standaard Triple Play instelling geprobeerd maar had al snel door dat dit niet werkt omdat het een bridged instelling is ipv routed (let wel, ik gebruik de termen zonder echt goed te begrijpen wat het verschil is. Iets van direct verbinding met het TV platform vs via de router)

Bij die triple play instelling kan ik nl niet heel veel instellen zo lijkt het. 

Wat ik nu probeer is een ‘handmatig’ PPoE op poort 1 en een VLAN verbinding op poort 2 die dient als de TV aansluiting (geen idee of dit zo werkt).  Die PPoE is eenvoudig. Ik heb daar IGMP proxy op ‘on’ gezet. Internet werkt prima op de LAN aansluitingen op poort 3 en 4. 

Op poort 2 heb ik dan een VLAN aangemaakt ID 4, DHCP option 60 IPTV_RG. Deze is rechtstreeks aangesloten op de ARRIS TV decoder. 

Maar er moet nog veel meer ingesteld worden. Allereerst moet ik denk ik de WAN aansluiting op poort 1 doorsluizen naar die VLAN op poort 2 neem ik aan omdat die het TV signaal daar uit moet vissen? Of gebeurt dat automatisch al. Ook moeten een nog wat meer instelling worden gemaakt rondom de DHCP zoals option 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442] maar ik heb geen idee waar ik dat doe en wat dat is. Dan ook nog iets van GIMP Fast leave. Ook met er nog iets van een ‘static route’ worden toegepast en een Source NAT rule lees ik. 

Kan iemand me verder helpen? Is het überhaupt verstandiger om wel met de standaard triple play instellingen te starten en dan elders in de Firewalla interface zaken aan te passen?

Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3367 reacties
  • 4 november 2023

Als je wat meer hulp wilt over een “Firewalla Gold” (waarvan de meeste gebruikers waarschijnlijk nog nooit van hebben gehoord), lijkt het me verstandig dat je eerst zelf alle relevante gegevens verstrekt m.b.t. gebruikte model/type van het apparaat, URL’s van online PDF gebruiksaanwijzingen etc.

Dat als eerste startpunt.

Verder aanvullend mogelijke schermafdrukken van menu's e.d. met wat jezelf reeds hebt ingesteld.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73524 reacties
  • 4 november 2023

Ik ben met name benieuwd naar de mogelijkheden van multi WAN verbindingen (pppoe op vlan 6 en DHCP op vlan 4) en de inrichting van de IGMP proxy server op die Firewalla Gold.

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023

Ok sorry, ik had niet echt een idee wat iemand nodig heeft om me te helpen. 

https://firewalla.com/pages/user-manual

https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360050756593-Firewalla-Gold-series-Triple-Play-VLAN

NB ik heb die triple play uit de 2e URL gelaten voor wat het is (die is blijkbaar Bridged IPV routed) en dus zelf 2 netwerken (zeg ik dat zo?) aangemaakt. 

voor de WAN PPPoE:

En een VLAN4

Ik moet blijkbaar ook nog iets van een static route en NAT rules aan maken volgens dit bericht:

wjb schreef:

wjb schreef:

Door rfc3442-classless-static-routes zou de kernel die route automatisch moeten maken op het moment dat de DHCP verbinding op vlan 4 tot stand komt.

Het enige is dat je dan nog een source NAT rule zou moeten maken.

Dit was allemaal in place. De trick was de static route die je toe moet voegen. In mijn geval

dit is geloof ik wel een aardige beschrijving van wat er (deels?) nog moet gebeuren denk ik:

wjb schreef:

Voor IPTV zijn er een aantal zaken.

1) Router moet naast een pppoe verbinding op vlan 6 ook een verbinding o.b.v. dhcp op vlan 4 maken. Hierbij moet de optie IPTV_RG meegegeven worden en moet de subnet-mask, het router adres (gateway) en rfc3442-classless-static-routes opgevraagd worden.

2) Er moet een IGMP proxy server actief zijn op de router die upstream met vlan 4 verbonden is.

3) rfc3442-classless-static-routes moet actief zijn op de router.

4) Verkeer naar 213.75.112.0/21 moet naar vlan 4 gerouteerd worden waarbij natting gehanteerd moet worden.

maar ik weet nog niet echt hoe en waar ik dat moet doen.

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73524 reacties
  • 4 november 2023

Je moet vlan 4 op de WAN poort definiëren en niet op een LAN poort. Als jij poort 4 als WAN poort gaat gebruiken dan zal vlan 4 dus ook op poort 4 moeten komen.

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023
wjb schreef:

Je moet vlan 4 op de WAN poort definiëren en niet op een LAN poort. Als jij poort 4 als WAN poort gaat gebruiken dan zal vlan 4 dus ook op poort 4 moeten komen.

Aha, klinkt logisch. Wordt poort 3 dan gewoon een LAN poort waar dan de decoder aan hangt?

[EDIT] aha! een stapje verder. De foutcode op de decoder is veranderd naar geen kabel naar stb-nmc-400 (“verbinding met modem verbroken”)

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023

Ok wow. Ik kan nu zenders wisselen maar die schiet dan direct op zwart. Heb dit ergens gelezen de afgelopen dagen dat er dan nog niets mist maar weet het niet meer . Ik heb dus dat static routen nog niet gedaan en ben benieuwd of ik dan nog iets anders over het hoofd zie. Of is dat vanwege iets dat Snooping heet? Dat (het ontbreken van snooping?) zou het toch alleen maar langzamer meoten maken ipv dat het weg valt?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73524 reacties
  • 4 november 2023

Plaats eens screenshots van de route tabel en van de configuratie van de IGMP proxy server.

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023

Ik heb zojuist IGMP proxy aan gezet op de WAN die stond uit. Ik kan verder nergens iets vinden van de configuratie van de IGMP proxy server (als dat er al in zit) of help me aub waar ik dan naar moet zoeken. Ik lees wel dat er een proxy manager op kan draaien maar dan ziet er uit als een rabbit hole en hoop dat dat niet nodig is

https://help.firewalla.com/hc/en-us/community/posts/1500000874242-NGINX-Proxy-Manager-Docker-Setup-on-FWG

Ik heb vooralsnog geen enkele routing ingesteld omdat ik vast loop als ik dat 213.75.112.0/21 wil intypen dat pakt hij de forward slash niet dus doe vast iets niet goed. Ik begrijp ook niet goed wat die next hop betekent. Ik had IP address gebruikt. Betekent die slash dat het een range oid is.[EDIT ja volgens mij is het een range

Hier voor alle duidelijkheid hoe ik daar kom. hoofdmenu, add route, set a target en dan de opties die ik krijg. Moet ik daar IP range gebruiken bijvoorbeeld?

Edit: 

als range selecteer kan ik die slash invoeren maar krijg ik deze melding:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73524 reacties
  • 4 november 2023

Plaats eens screenshots van de mogelijkheden bij de configuratie van de IGMP proxy server.

Heb je een IP adres op vlan 4 gekregen?

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023
wjb schreef:

Plaats eens screenshots van de mogelijkheden bij de configuratie van de IGMP proxy server.

Sorry ik weet niet waar ik dat zou kunnen vinden.

Dit is het hoofdmenu. De relevant secties zijn denk ik Network en Routes :

dit zijn de networks (screenshots hiervan in de eerder post) 

Verder is dit nog een lijst onder het plusje met extra opties maar denk niet dat die relevant zijn:

Als ik google op IGMP proxy server Firewalla krijg ik dit en zie daar zo snel niet veel proxy settings?

https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360046703673-Firewalla-Feature-Guide-Network-Manager

wjb schreef:

Heb je een IP adres op vlan 4 gekregen?

Ik denk het wel is dat dit?

NB super hoe je me zo helpt..

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 november 2023

Kortom het lijkt dat ik de IGMP proxy alleen maar aan of uit kan zetten ? Wellicht moet ik nog een ‘netwerk’ aan maken. Heb nu alleen die WAN(ISP) en VLAN4.

NB er zet ook een mDNS Reflector in. Dat heb ik ook ergens voorbij zien komen als relevant. Dit staat aan voor zowel VLAN4 als LAN. Verder is er een console terminal waar je ook helemaal los kan gaan (?)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73524 reacties
  • 4 november 2023

Nogmaals, vlan4 definieer je alleen aan de WAN zijde en in jouw geval is poort 4 de WAN poort, niet poort 3.

Voor vlan 4 definieer je ook geen DHCP server, het is immers geen vlan aan de LAN zijde maar aan de WAN zijde.