Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8753 reacties

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 21 augustus 2024

Bedankt, dan ga ik proberen of ik de configuratie van dit tunnel-device kan overrulen aangezien deze automatisch gegenereerd is.

Kwam nog wel dit stukje tegen op het openwrt forum:

“BUT if you have something like eth0(wan) with pppoe-wan on top, that eth0's MTU needs to be at least 8 byte larger than pppoe-wan's after all that 8 byte PPPoE overhead needs to be transported to the ISP...

1472 seems unusual, typically we see 1492, as together with the 8 byte overhead that adds up to the 1500 bytes a typical ethernet link will carry..”

klopt het dan toch?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 28 augustus 2024

Ik heb vermoeden dat ik hier het beste mijn vraag kwijt kan.

Februari loopt mijn ziggo contract af, en sinds deze zomer is glasvezel van kpn beschikbaar. dit maakt natuurlijk de concurrentie beter hier. alleen zit ik nog met een paar vragen.

Op dit moment heb ik de Ziggo modem in Bridge modus, die gekoppeld is aan de Asus GT-AXE16000. Hieorop heb ik alles aangesloten (mediabox etc) Nu overweeg ik een overstap naar KPN te gaan, deels doordat dit stuk goedkoper is. Maar ik wil eigenlijk de Experiabox niet gebruiken. is de Asus GT-AXE16000  direct geschikt hiervoor? of moet er ander software op? of is het alleen in te stellen?  Ik overweeg TV+ en internet af te sluiten bij kpn. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 28 augustus 2024
harmentiem schreef:

is de Asus GT-AXE16000  direct geschikt hiervoor? of moet er ander software op? of is het alleen in te stellen?  Ik overweeg TV+ en internet af te sluiten bij kpn. 

Ik ben bang dat die router niet geschikt is voor TV van KPN.

Het is naar mijn weten niet mogelijk om op die router een IGMP proxy server in te richten waarbij de IGMP Multicast streams van vlan 4 betrokken kunnen worden. Dat betekent dat de TV+ Boxen alleen in unicast mode gebruikt worden en dan is de beeldkwaliteit van met name de Nederlandse publieke en commerciële zenders minder dan in multicast mode.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 28 augustus 2024

Sinds vandaag ben ik overgestapt naar OPNsense en ben ik het e.e.a. aan het configureren.
Het is me gelukt om Internet en TV aan de praat te krijgen op een apart VLan.

Echter, het is gelukt met behulp van Google en wat guides, en dat is dus ook gelijk mijn vraag.
Als ik de verschillende guides vergelijk kom ik overal net weer wat andere dingen tegen voor o.a. het instellen van IPTV waardoor ik op dit moment even niet meer weet wat nu de juiste instellingen zijn anno 2024.

Deze guides heb ik gevolgd, en beide werken:

https://eigenrouter.nl/en/guides/opnsense/kpn/opnsense-with-vlan

https://wiki.kaldenhoven.org/nl/Computer/Netwerk/opnsense-kpn-glasvezel

Iemand die mij kan vertellen wat juist is qua settings? Bedankt! :D

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 28 augustus 2024

De KPN subnetten die door kaldenhoven gedefinieerd worden zijn te ruim. De configuratie op eigenrouter.nl ziet er mijns inziens goed uit.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 28 augustus 2024
wjb schreef:

De KPN subnetten die door kaldenhoven gedefinieerd worden zijn te ruim. De configuratie op eigenrouter.nl ziet er mijns inziens goed uit.

Thanks, dan gebruik ik die config!
Nog 1 puntje dat mij opviel. Vanaf mijn gewone lan in de .1 range kan ik mijn iptv box in de .4 range pingen.

Mis ik een firewall regel of is dit sowieso niet iets om zorgen over te maken? Bedankt weer!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 28 augustus 2024

vicking schreef:

Nog 1 puntje dat mij opviel. Vanaf mijn gewone lan in de .1 range kan ik mijn iptv box in de .4 range pingen.

Mis ik een firewall regel of is dit sowieso niet iets om zorgen over te maken?

Je hebt geen firewall tussen jouw LAN het het vlan van de TV ontvangers. Dat is niets om je druk om te maken.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 28 augustus 2024
wjb schreef:

vicking schreef:

Mis ik een firewall regel of is dit sowieso niet iets om zorgen over te maken?

Je hebt geen firewall tussen jouw LAN het het vlan van de TV ontvangers. Dat is niets om je druk om te maken.

Super, dan laat ik het zo!

Oja, nog 1 laatste vraagje. In jouw edgerouter configuratie zag ik een egress qos instelling op het vlan, in openwrt had ik dit ook ingesteld echter in OPNsense kan ik dit nergens terugvinden. Jij een idee? Bedankt weer!

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 26 september 2024

Vraagje. Sinds vandaag maak ik gebruik van het TV+ kastje (diw7022). Dit kastje heeft een ingebouwde chromecast waar ik graag gebruik van wil maken echter lukt dat niet met mijn huidige setup.

Ik heb mijn kastje enkel bedraad aangesloten en een apart VLan ingesteld voor TV apparaten, echter met mijn mobiel op wifi zit ik in een ander (niet) VLan en heb ik dus een andere iprange met als gevolg dat ik het kastje niet kan vinden om naar te casten.

Nu kan ik natuurlijk het kastje uit de VLan halen en het e.e.a. anders gaan configureren, maar wat zou jullie advies zijn? Het kastje heeft ook wifi, zou het werken als ik hem zowel bedraad als via wifi aansluit? Al weet ik niet welk netwerk dan gebruikt wordt voor tv kijken… Nja, ik ben dus benieuwd wat de mogelijkheden zijn! :)

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 7198 reacties
  • 26 september 2024
vicking schreef:

Vraagje. Sinds vandaag maak ik gebruik van het TV+ kastje (diw7022). Dit kastje heeft een ingebouwde chromecast waar ik graag gebruik van wil maken echter lukt dat niet met mijn huidige setup.

Ik heb mijn kastje enkel bedraad aangesloten en een apart VLan ingesteld voor TV apparaten, echter met mijn mobiel op wifi zit ik in een ander (niet) VLan en heb ik dus een andere iprange met als gevolg dat ik het kastje niet kan vinden om naar te casten.

Nu kan ik natuurlijk het kastje uit de VLan halen en het e.e.a. anders gaan configureren, maar wat zou jullie advies zijn? Het kastje heeft ook wifi, zou het werken als ik hem zowel bedraad als via wifi aansluit? Al weet ik niet welk netwerk dan gebruikt wordt voor tv kijken… Nja, ik ben dus benieuwd wat de mogelijkheden zijn! :)

Waarom hier nogmaals een vraag stellen, terwijl je al een eigen topic daarover aangemaakt hebt??? @vicking , geeft verwarring, je wordt er niet sneller mee geholpen en is tegen de huisregels.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 26 september 2024
JanD schreef:
vicking schreef:

Waarom hier nogmaals een vraag stellen, terwijl je al een eigen topic daarover aangemaakt hebt??? @vicking , geeft verwarring, je wordt er niet sneller mee geholpen en is tegen de huisregels.

Omdat ik me later bedacht dat het hier beter thuishoort en ik het net aangemaakte topic niet kon verwijderen.

Edit: en ik zie dat ik daar al een antwoord heb en dat er eigenlijk maar 1 oplossing is. De vraag hier kan dus genegeerd worden ;)

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 8 oktober 2024

Hi,

I have a fiber connection in Amstelveen with Xperia box12 KPN router.

my question is can I just simply connect my own router to the fiber box? I just want to use  my router instead of the Xperia box,for better coverage and faster WiFi speed.

i don’t have any IP TV or phone connected.

thanks in advance!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 8 oktober 2024

Make sure your own router is configured to use pppoe on vlan 6. The user name and password can be anything.

Hallo, 

Deze Edgerouter. Kan dit een alternatief zijn als ik een Experiabox v10 H369A maar dan zonder wifi (zonder rf antenne) nodig heb? 

Ik snap niet waar de fiber optic WAN ingaat, waar de telefoon lijn uit gaat, en de internet en interactieve tv’s uitgaan; bij deze edgerouter. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 8 oktober 2024
RalfSchooneveld schreef:

Deze Edgerouter. Kan dit een alternatief zijn als ik een Experiabox v10 H369A maar dan zonder wifi (zonder rf antenne) nodig heb? 

Jazeker, je kunt de V10 gewoon vervangen door zo'n EdgeRouter.

Als je geen glasvezel maar een VDSL aansluiting hebt dan zal je er nog een full-bridge modem zoals de Zyxel VMG4005-B50A voor moeten zetten.

En voor telefonie zal je een aparte VoIP ATA aan moeten gebruiken.

De TV ontvangers sluit je aan op een switch die je achter de EdgeRouter plaatst.

• Topper
  • 28 reacties
  • 12 oktober 2024
wjb schreef:

Geef de volgende keer eens alleen het commando restart igmp-proxy in de CLI van de EdgeRouter.

Is het probleem daarmee dan ook verholpen?

Zojuist weer problemen met tv. Restart IGMp-proxy geprobeerd. Heeft niet geholpen. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 12 oktober 2024
PWin schreef:
wjb schreef:

Geef de volgende keer eens alleen het commando restart igmp-proxy in de CLI van de EdgeRouter.

Zojuist weer problemen met tv. Restart IGMp-proxy geprobeerd. Heeft niet geholpen. 

Zou je dan de volgende keer eens alleen de switches opnieuw kunnen opstarten (spanningsloos maken)?

• Topper
  • 28 reacties
  • 13 oktober 2024
wjb schreef:
PWin schreef:
wjb schreef:

Zou je dan de volgende keer eens alleen de switches opnieuw kunnen opstarten (spanningsloos maken)?

Ik heb dit keer de modem niet spanningsloos gemaakt. Wel een herstart ook door een firmware update. Maar daarna werkte het nog niet, nadat ik een switch spanningsloos maakte werkte de tv weer. Dus naar mijn idee lag het aan de switch. Wat kan dat zijn dan?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 13 oktober 2024
PWin schreef:
wjb schreef:
PWin schreef:
wjb schreef:

Ik heb dit keer de modem niet spanningsloos gemaakt. Wel een herstart ook door een firmware update. Maar daarna werkte het nog niet, nadat ik een switch spanningsloos maakte werkte de tv weer. Dus naar mijn idee lag het aan de switch. Wat kan dat zijn dan?

Dan moet de IGMP multicast forwarding table op één van die switches haast wel corrupt geraakt zijn.

Wat is het merk en type van die switches?

• Topper
  • 28 reacties
  • 13 oktober 2024
wjb schreef:
PWin schreef:
wjb schreef:
PWin schreef:
wjb schreef:

Dan moet de IGMP multicast forwarding table op één van die switches haast wel corrupt geraakt zijn.

Wat is het merk en type van die switches?

Netgear GS108Ev3

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 13 oktober 2024

En de instellingen voor IGMP snooping zijn als onderstaand?

• Topper
  • 28 reacties
  • 13 oktober 2024
wjb schreef:

Ja alleen staat er bij vlan nummer 4 ingevuld. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 13 oktober 2024
PWin schreef:
wjb schreef:

Heb je jouw TV ontvangers dan op vlan 4 staan en gebruik je dus ook een configuratiescript die de TV ontvangers op vlan 4 plaatst?

Zijn de TV ontvangers dan ook aangesloten op een poort waar vlan 4 untagged en als enige vlan aangeboden wordt en waarbij de pvid ook op 4 staat?

• Topper
  • 28 reacties
  • 13 oktober 2024
wjb schreef:
PWin schreef:
wjb schreef:

Heb je jouw TV ontvangers dan op vlan 4 staan en gebruik je dus ook een configuratiescript die de TV ontvangers op vlan 4 plaatst?

Zijn de TV ontvangers dan ook aangesloten op een poort waar vlan 4 untagged en als enige vlan aangeboden wordt en waarbij de pvid ook op 4 staat?

Wat bedoel je precies met TV ontvangers op vlan 4 staan? Kpn ontvangers werken voor zover ik begrepen heb alleen op vlan 4.

De ontvanger komen door meerdere switches heen, die of tagged en/of untagged staan. De pvid van de poort op de laatste switch waarop de ontvanger is aangesloten staat op 4.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73503 reacties
  • 13 oktober 2024
PWin schreef:
wjb schreef:
PWin schreef:
wjb schreef:

Wat bedoel je precies met TV ontvangers op vlan 4 staan? Kpn ontvangers werken voor zover ik begrepen heb alleen op vlan 4.

De ontvanger komen door meerdere switches heen, die of tagged en/of untagged staan. De pvid van de poort op de laatste switch waarop de ontvanger is aangesloten staat op 4.

Nee, de TV ontvangers staan standaard gewoon op jouw LAN, niet op vlan 4.

Welk configuratiescript heb je gebruikt om jouw EdgeRouter te configureren? Plaats anders eens een screenshot van het dashboard van jouw EdgeRouter. Wel even jouw publieke IPv4 en IPv6 adressen wegpoetsen.

Plaats ook eens screenshots van de vlan instellingen op jouw switch t.a.v. vlan 4.