Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8753 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 9 mei 2023

En wat voor een apparatuur zit op die tweede switch?

Wat gebeurt er als je op de GS105Ev2 bij Multicast de IGMP Snooping Static Router Port vult met de poort waar de ER-X op aangesloten is?

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 9 mei 2023

De tweede switch heeft een Unify UAP-AC-Lite (deze maakt gebruikt van de DHCP van de ER X), een paar game consoles en een verbinding naar een switch boven waar 2 computers op zitten.

Helaas heeft de IGMP Snooping Static Router Port niet geholpen. Het tv-kastje lijkt nu zelfs sneller een foutmelding te geven (kan natuurlijk compleet random zijn)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 9 mei 2023

Helaas heb ik vaker gezien dat accesspoints van UniFi roet in het eten gooien. Zou jij die UniFi UAP-AC-Lite eens los willen koppelen en willen testen of je die problemen dan nog steeds hebt?

Als de problemen dan niet meer optreden dan zal je toch één van de andere scripts moeten gaan gebruiken. Als je de TV ontvanger rechtstreeks op de ER-X kunt aansluiten dan adviseer ik je om in dat geval het script Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45) te gebruiken.

Wil/moet je de TV ontvanger via een switch aansluiten neem dat het script Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 mei 2023

Misschien is mijn vraag al eens beantwoord in deze thread maar omdat er geen zoekfunctie is kan ik het niet vinden..

Ik ben een edgerouter X aan het installeren maar het opzetten van de PPPoE tunnel werkt niet. Ik heb een oude ethernet hub (ja echt hub, niet switch) tussen de edgerouter en het glasvezelmodem gehangen om te kijken wat er aan de hand is. De edgerouter stuurt netjes een PADI request op vlan 6 waarop ook netjes een PADO response komt. Deze negeert de edgerouter alleen. Hij blijft doorgaan met PADI requests sturen.

De edgerouter zat eerst op routerOS v2.0.9-hotfix.6 maar ik heb ook v1.10.10 geprobeerd. Via het script heeft de edgerouter dit probleem, maar ook als ik de edgerouter factory reset en alleen PPPoE over vlan 6 instel gaat het op dezelfde manier mis.

Is dit een bekend probleem? Is er een oplossing? Of misschien nog iets wat ik kan proberen om uit te zoeken wat het probleem is? De PPP logs van de edgerouter waren niet bepaald behulpzaam.. Het enige wat daarin staat is dat die op een PADO message wacht die niet komt (wat dus niet klopt).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 13 mei 2023

Ik heb nog niet eerder gehoord van het niet op kunnen zetten van een pppoe verbinding.

Heb je één van de configuratie scripts uit het openingsbericht gebruikt?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 mei 2023
wjb schreef:

Ik heb nog niet eerder gehoord van het niet op kunnen zetten van een pppoe verbinding.

Heb je één van de configuratie scripts uit het openingsbericht gebruikt?

Bedankt voor je snelle antwoord! Uiteindelijk was mijn edgerouter gewoon cursed. eth0 kreeg geen pakketjes binnen met vlan en pppoe geconfigureerd. Als je eth0 op switch0 zette werkte die wel gewoon.  Gelukkig had ik nog een andere edgerouter X tot mijn beschikking en die werkt wel gewoon.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 mei 2023

Ik kan (volgens mij) helaas niet zoeken in dit topic. Maar ik maar gebruik van de Edgerouter X i.c.m. het script van augustus 2021, en ik heb de zaken van 4 september 2021 handmatig aangepast. Waar ik last van heb is dat als de mediabox een keer in de paar maanden van het stroom af gaat om wat voor reden dan ook dat hij niet terug online wil komen. Hij start dan op en blijft op 85% hangen. De foutcode is 561 wat verkeerd IP adres zou betekenen. Gisteren was het stroom er ook even af geweest en deed de mediabox het nog gewoon alleen de opnames niet meer. Dus live TV kijken wel. Vervolgens reboot ik de mediabox en blijft hij weer op 85% hangen. Een verkeerd IP adres kan ik me haast niet voorstellen aangezien hij voor de reboot het nog gewoon deed. Beide mediaboxen zitten op hun eigen poort op de edgerouter met een eigen kabel, zit niets tussen aan switches oid.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 20 mei 2023
TjeerdS schreef:

Ik kan (volgens mij) helaas niet zoeken in dit topic. 

Je kunt via Google in dit topic zoeken door bij de zoekopdracht site:forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609 mee te geven.

Wat gebeurt er overigens als jij op de EdgeRouter in de cli het commando restart igmp-proxy ingeeft en daarna de TV ontvanger weer opstart?

Als het dan nog niet wil, plaats dan jouw config.boot hier eens in een spoiler element.

Toon inhoud

In zo'n spoiler element dus.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 mei 2023

Ik kan niet echt iets vinden behalve de default route distance (die bij mij op 210 staat) waar over werd gesproken 4 jaar terug. Heb jij nog een idee?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 20 mei 2023
TjeerdS schreef:

Ik kan niet echt iets vinden behalve de default route distance (die bij mij op 210 staat) waar over werd gesproken 4 jaar terug. Heb jij nog een idee?

Zie mijn vorige bericht.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 mei 2023

Ik ben de hele dag van huis geweest, bij thuiskomst doen beide mediaboxen het ineens weer 🙄

Kan iemand mij vertellen hoe ik in de Edgerouter firewall een rule zodanig in kan stellen dat er een soort van Parental Control Time Based op het IPTV plaatsvindt? Het doel is om de kinderen te beperken geen gebruik te maken van de tv tussen 22:00-06:00.

Ik heb zelf al wat geprobeerd in de firewall rules en zie in de logging wel al het verkeer droppen wat van/naar het opgegeven mac address gaat maar de tv stopt niet, misschien omdat het IGMP verkeer is?

Ik maak gebruik van de EdgeRouter-4-KPN-zonder-VoIP-met-eth1-voor-TV.zip config met 4 VIP5202 ontvangers van KPN waarvoor er twee voor de kinderen zijn.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 21 mei 2023

Je zult een nieuwe firewall moeten aanmaken met als naam bijvoorbeeld IPTV_OUT met als default action "accept" en die moeten koppelen als "out firewall" op eth1.

Vervolgens neem je daar een regel op met als voorbeeld de onderstaande instellingen om geen TV toe te staan tussen 21:00u en 08:00u.

Zo had ik het inderdaad ingeregeld, alleen op basis van het MAC adres, maar de TV bleef gewoon werken. Als ik de logging aanzet dan zie ik precies vanaf het begintijdstip dat de pakketjes gedropped worden maar de TV blijft gewoon doorwerken (zelfs 5minuten gewacht ivm mogelijk bufferen)...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 22 mei 2023

Je kunt het niet o.b.v. MAC adres ingericht hebben immers je kunt bij destination geen MAC adressen gebruiken.

Plaats anders eens screenshots van die rule en geef aan in welke firewall die rule opgenomen is.

Ah ok, ik had bij Source het MAC Adres opgegeven en niet bij Destination, ik ga het later nogmaals uittesten met de door jou gestuurde instelling. Ik snap nu de verwarring, ik laat het weten… 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 22 mei 2023
Patrick_1337 schreef:

Ah ok, ik had bij Source het MAC Adres opgegeven en niet bij Destination, ik ga het later nogmaals uittesten met de door jou gestuurde instelling. Ik snap nu de verwarring, ik laat het weten… 

En let op, mijn voorbeeld is een "out" firewall voor eth1.

wjb schreef:
Patrick_1337 schreef:

Dus als ik goed begrijp blokkeer ik hiermee alle uitgaande connecties van het IP-adres van de TV ontvanger naar het internet(/iptv)? Dan moet ik toch ook een firewall rule maken voor de inkomende connectie naar het IP-adres van TV ontvanger? Want anders loopt de tv nog steeds door wanneer er geen zender gewisseld wordt?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 22 mei 2023
Patrick_1337 schreef:
wjb schreef:
Patrick_1337 schreef:

Dus als ik goed begrijp blokkeer ik hiermee alle uitgaande connecties van het IP-adres van de TV ontvanger naar het internet(/iptv)? Dan moet ik toch ook een firewall rule maken voor de inkomende connectie naar het IP-adres van TV ontvanger? Want anders loopt de tv nog steeds door wanneer er geen zender gewisseld wordt?

Je moet bij inkomend en uitgaand niet denken aan WAN of LAN maar inkomend of uitgaand op de ethernet poort. Data die verzonden wordt naar eth1 is dus uitgaande communicatie, data die ontvangen wordt op eth1 is inkomend.

Hieronder alle screenshots, het werkt nog steeds niet. Heb het getest met de TV ontvanger in de woonkamer vanaf 11:45 zou die geblokkeerd moeten worden, ik zie wel netjes in de Stats dat er pakketjes gedropped worden maar de TV zenders werken nog gewoon, ik kan zelfs gewoon zappen?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 167 reacties
  • 23 mei 2023

Zou je dan ook draadloos kunnen kijken met de IPTV via KPN BOX+ en een eigen modem/router of juist niet?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 26 mei 2023

IPTV en internet werkt hier als een zonnetje via edgerouter x met het script “zonder telefonie”. Terugkijken van programma’s geeft echter haperende beelden, ook na restart igmp-proxy in de CLI. Wat zou dit kunnen zijn? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73561 reacties
  • 26 mei 2023
LvV schreef:

IPTV en internet werkt hier als een zonnetje via edgerouter x met het script “zonder telefonie”. Terugkijken van programma’s geeft echter haperende beelden, ook na restart igmp-proxy in de CLI. Wat zou dit kunnen zijn? 

Bij het terugkijken van programma's worden geen IGMP multicasts gebruikt en dus heeft het herstarten van de IGMP proxy server geen zin.

Welk script zonder telefonie gebruik je?

Is dat haperen continue of af en toe?

Welke snelheid heeft jouw internetverbinding?

Wat wordt er naast televisie kijken nog meer gedaan als dat haperen optreedt? (Gamen?)

Gebruik je één LAN poort op jouw ER-X of meerdere?

Wat voor een apparatuur is er allemaal aangesloten?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 26 mei 2023

Welk script zonder telefonie gebruik je?

Het bovenste. 

Is dat haperen continue of af en toe?

Iedere minuut wel een keer

Welke snelheid heeft jouw internetverbinding?

Speedtest rond de 60 mbps (abonnement van 50). Met de experiabox nooit soortgelijk problemen gehad op het kopernetwerk en dat kwam maximaal op 30 mbps binnen…

Wat wordt er naast televisie kijken nog meer gedaan als dat haperen optreedt? (Gamen?)

nee

Gebruik je één LAN poort op jouw ER-X of meerdere?

Alleen poort 1

Wat voor een apparatuur is er allemaal aangesloten?

beneden;

switch NETGEAR sg105e v2

experiawifi 

Apple TV

Arris (bedraad in extra poort experia)

(Alles bekabeld)

boven staat alles uit, maar ongeveer dezelfde setup.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 26 mei 2023

Zou het helpen om de tv rechtstreeks in een poort van de switch te doen?