Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8738 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 28 januari 2024

fubje schreef:

Raar dat ik dan de eerste ben met dit probleem of zou het ook weer te maken hebben dat ik een edgerouter 4 heb?

Ik denk dat er maar weinig abonnees zijn die dat script gebruiken en daarbij komt dat het issue dan ook alleen optreedt als op beide TV ontvangers naar dezelfde zender gekeken wordt.

fubje schreef:

Als ik het andere script gebruik en een vlan4 aan maak dan moet het wel werken?

Dat script gebruik ik zelf ook.

• Helper
  • 54 reacties
  • 30 januari 2024
wjb schreef:

wverbeek schreef:

Kan ik dan wel een VOIP ATA gebruiken en die achter de USG aansluiten?

Zoals de HT812 bijvoorbeeld?

Dat kan maar dat doe je dan op het gewone thuisnetwerk.

En daarbij zal je de KPN SIP/VoIP Servicetool moeten gebruiken om een wachtwoord in te stellen.

Zelf heb ik een Gigaset N300A IP achter mijn EdgeRouter 4 geplaatst.

Nou de HT218 in huis, maar helaas werkt de servicetool niet :(

Heb de modem even aangesloten en de telefoonlijn doet het, maar zodra ik de servicetool gebruik en een wachtwoord verzin, krijg ik; Er is een fout opgetreden

Heb het nu al 10x geprobeerd vandaag.

Ook al met kpn gebeld, maar die kunnen mij niet verder helpen helaas,..

@wjb nog tips ? :)

Thanks!!

• Helper
  • 54 reacties
  • 31 januari 2024

Kon helaas mijn vorige post niet meer aanpassen, maar wilde jullie nog even op de hoogte brengen van de ontwikkelingen. 

Vandaag opnieuw gebeld met KPN, na veel controles en checks kon de medewerker helaas niks geks vinden. Helaas werdt er gezegd dat er geen verdere ondersteuning is voor een eigen modem, waarop ik antwoordde dat het simpelweg de servicetool is die niet werkt.

Hij ging dan ook een storingsticket aanmaken en doorzetten. Ik blijf het even proberen en anders moest ik vrijdag even terugbellen. 

We zullen zien, ik hou jullie op de hoogte :)

Jan Versnel
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 1 februari 2024

Hallo,

Laatste bericht is al weer jaren oud op dit forum, geen idee of iemand hier nog naar kijkt.

Maar ik ben benieuwd of iemand deze config heeft aangepast met meerdere VLANs aan het interne netwerk? Zou er graag een DMZ aan toevoegen en deze via een trunk-port  aan een andere switch willen koppelen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 1 februari 2024
Jan Versnel schreef:

Laatste bericht is al weer jaren oud op dit forum, geen idee of iemand hier nog naar kijkt.

Vreemd want het laatste bericht voor jouw bericht is van gisteren.

Jan Versnel schreef:

Maar ik ben benieuwd of iemand deze config heeft aangepast met meerdere VLANs aan het interne netwerk?

Zoals je in het screenshot in het openingsbericht kunt zien heb ik naast mijn LAN (eth2) ook vier vlans actief (eth2.2, eth2.4, eth2.6 en eth2.10).

• Topper
  • 128 reacties
  • 1 februari 2024

Ik heb sinds 2 weken vaak last van een moeizaam opstartende KPN tv box.

Melding: “geen internetverbinding”

Nu heb ik wel internet, alles werkt verder. Na een aantal keer restarten doet tie het dan.

Edgrouter 4, bedraad aangesloten.  

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 1 februari 2024

Welk type TV ontvanger heb je?

• Topper
  • 128 reacties
  • 1 februari 2024

Android versie

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 1 februari 2024

Dan moet je, denk ik, eerder naar die TV+ Box kijken dan naar jouw EdgeRouter.

• Topper
  • 128 reacties
  • 1 februari 2024

Dat vermoeden had ik, heb je nog tips en tricks?

Ik vind verder op het net ook geen oplossingen

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 1 februari 2024
jaapst64 schreef:

Dat vermoeden had ik, heb je nog tips en tricks?

Ik vind verder op het net ook geen oplossingen

Ik heb zelf ook een TV+ Box aan mijn EdgeRouter 4 hangen en ik heb geen problemen met dat apparaat.

Jan Versnel
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 2 februari 2024
wjb schreef:
Jan Versnel schreef:

Vreemd want het laatste bericht voor jouw bericht is van gisteren.

Jan Versnel schreef:

Maar ik ben benieuwd of iemand deze config heeft aangepast met meerdere VLANs aan het interne netwerk?

Zoals je in het screenshot in het openingsbericht kunt zien heb ik naast mijn LAN (eth2) ook vier vlans actief (eth2.2, eth2.4, eth2.6 en eth2.10).

Hallo wjb,

Dank voor je antwoord, had ik nog nie gezien.

Zou je misschien het config gedeelte van de switch met we willen delen zodat ik kan zien hoe ik deze moet configureren.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 2 februari 2024

Zie het onderstaande voorbeeld voor de configuratie van een Netgear switch.

Of bedoel je de configuratie van de switch in jouw EdgeRouter?

Jan Versnel
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 2 februari 2024
wjb schreef:

wjb schreef:

wjb schreef:

De configuratie van de trunks op de (3) netgear switches is in orde, alleen heb ik nu 3 verschillende upinks van de edge router naar de eerste switch en  zou dit ook in een trunk willen hebben. 

Dus op de Edgerouter port 0 naar KPN, poort 1-9 - VLAN 1  en port 10 trunk oor VLAN 1-4

Dit laatste krijg ik niet werkend

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 2 februari 2024

Zo te lezen heb je een EdgeRouter 10X, klopt dat?

Heb je de configuratie van switch0 dan al eens vergeleken met een script voor de EdgeRouter X (SFP) met vlan 4 op één van de ethernet poorten?

In de config.boot van zo'n script zie je een voorbeeld voor de configuratie van switch0.

En uiteraard moet je voor elk vlan ook een aparte DHCP server configureren.

Jan Versnel
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 2 februari 2024
wjb schreef:

Zo te lezen heb je een EdgeRouter 10X, klopt dat?

Heb je de configuratie van switch0 dan al eens vergeleken met een script voor de EdgeRouter X (SFP) met vlan 4 op één van de ethernet poorten?

In de config.boot van zo'n script zie je een voorbeeld voor de configuratie van switch0.

En uiteraard moet je voor elk vlan ook een aparte DHCP server configureren.

Inderdaad een 10X, ik ga de config bekijken.

Hallo, ik heb deze avond succesvol mijn EdgeRouter ingesteld. Ik heb de router een factory reset gegeven en de config in dit topic ingeladen. Daarnaast heb ik VLANs toegevoegd voor o.a. privé en IOT in subnets 10.0.10.1/24 en 10.0.30.1/24. Alles werkt naar behoren behalve de IPv6 configuratie. Ik zie in het dashboard dat de WAN en Local een IPv6 krijgen, maar clients op andere VLANs niet. Ik heb het idee dat ik een eenvoudige instelling mis in de configuratie van de DHCP server. Vooral gezien ik ben afgestapt van de 192.168.x.x range. Iemand die mij op weg kan helpen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 3 februari 2024

Er komt heel wat kijken bij het configureren van IPv6 op jouw vlans.

De vlans moeten toegevoegd worden aan de dhcpv6 prefix delegation onder de pppoe interface.

Bij jou zit de pppoe definitie op eth0 / vif / 6 en jij hebt hier nu alleen switch0 staan. Daar moeten switch0.1, switch0.10 en switch0.30 aan toegevoegd worden en voor elk vlan zal je hierbij een andere prefix ID in moeten stellen.

Vervolgens zal je de IPv6 instellingen onder switch0 ook moeten maken voor de vlans.

Vraag is wel waarom je ook een vlan 1 gemaakt hebt. Normaliter zien we het native LAN als vlan 1 en worden "echte" vlans opgezet vanaf ID 2.

wjb schreef:

Er komt heel wat kijken bij het configureren van IPv6 op jouw vlans.

De vlans moeten toegevoegd worden aan de dhcpv6 prefix delegation onder de pppoe interface.

Bij jou zit de pppoe definitie op eth0 / vif / 6 en jij hebt hier nu alleen switch0 staan. Daar moeten switch0.1, switch0.10 en switch0.30 aan toegevoegd worden en voor elk vlan zal je hierbij een andere prefix ID in moeten stellen.

Vervolgens zal je de IPv6 instellingen onder switch0 ook moeten maken voor de vlans.

Vraag is wel waarom je ook een vlan 1 gemaakt hebt. Normaliter zien we het native LAN als vlan 1 en worden "echte" vlans opgezet vanaf ID 2.

Thanks! Ingesteld en werkt helemaal prima. Die vlan 1 was ik niet van op de hoogte… even kijken of ik die nog kan aanpassen.

Voor andere die hetzelfde willen, let wel op dat je ook eventuele custom firewall rules aanmaakt voor ipv6. Dit kan niet via de UI helaas en moet dus via de console.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 4 februari 2024

Bad-Resolution scbreef:

Voor andere die hetzelfde willen, let wel op dat je ook eventuele custom firewall rules aanmaakt voor ipv6. Dit kan niet via de UI helaas en moet dus via de console.

Op een EdgeRouter kan je zo ongeveer alles via de UI configureren en dus ook de IPv6 firewall.

Deze kan je terugvinden in de Config Tree.

• Topper
  • 23 reacties
  • 16 februari 2024

Hallo Wjb,

Ik heb sinds deze week edgerouter 4 sfp geïnstalleerd volgens script. Alles heeft 2 dagen prima gewerkt . echter sinds gisteren ging de  happeren en bleef die hangen en stond er dat ik de zender moest zappen. even later werd de verbinding verbroken.
Ik denk dat er ergens iets niet goed gaat want volgens mij moet de edgerouter prima werken.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 16 februari 2024

Uiteraard moet de EdgeRouter prima werken.

Geef in de cli eens het commando restart igmp-proxy.

Werkt het dan allemaal weer?

• Topper
  • 23 reacties
  • 16 februari 2024

ja daar heb ik niet aandacht. dat kan ik niet meer testen. ik heb nu schone installatie weer gedaan. instellingen naar default en weer opnieuw ingeladen.en het werkt weer. 

zal fijn zijn als het blijft draaien nu want klopt het dat de tv ontvanger niet kan updaten (kanalen inlaad) via de edgerouter? dus ik denk dat er eigenlijk iets niet goed zit

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73238 reacties
  • 16 februari 2024
Tom44 schreef:

...klopt het dat de tv ontvanger niet kan updaten (kanalen inlaad) via de edgerouter? 

Uiteraard werkt een TV ontvanger volledig achter een EdgeRouter.

Mijn EdgeRouter staat al jaren probleemloos z'n werk te doen.

• Topper
  • 23 reacties
  • 16 februari 2024

ja dat hoop ik ook eigenlijk.

kan ik trouwens de sfp poort activeren en daar via switch mijn thuisnetwerk op aansluiten? wat moet ik daarvoor aanpassen. want dan heb ik een extra poort over op de edgerouter om een gaming router voor mijn zoon apart op aan te sluiten.

Reageer