Skip to main content
Vraag

Home assistent automatie instellen voor automatisch aanzetten tv

• June 3, 2026
  • 1 reactie
  • 22 keer bekeken

Hallo,

Ik zit met best n ingewikkeld probleem. Kort uitgelegd, ik woon op een Wlz zorginstelling met eigen huisnummer, alleen is glasvezel en tv geregeld door de instantie zelf via n collectief zakelijk kpn glasvezel abonoment. Alleen ik probeer iets voor elkaar te krijgen wat eigenlijk heel simpel moet zijn, ik wil namelijk n home assistant automatie bouwen waardoor mijn tv automatisch sochtends om 8u aangaat op npo 1. 

Ik loop alleen op n paar struikelpunten:

Home assistant kan niet via de philips smart tv intergratie een tv beopenen buiten het specifieke analoge tv kanaal

Ik heb n zakelijk tv box dus ik kan ook geen android tv remote koppelen met HA omdat die te ver dichtgetimmerd zijn waardoor je niet bij de android tc functionaliteit kan van n consumenten kastje

Ik heb n broadlink ir remote device gekocht waar mee ik afstandbedingen kan gebruiken maar die werkt niet met de nieuwste kpn remote omdat die bluetooth gebruikt voor de numeral keys

Een eigen internet / tv abonement leek mij n optie omdat ik online ergens las dat je aparte vlan kan aanmaken voor n apart apartement waardoor die n eigen providerlijn krijgt. Maar heb gebeld met kpn en kreeg n xs4all professional aan de lijn die tegen mij zei dat hun dat niet zomaar doen zeld en als dat wel gedaan wordt is dat door iemand die er zelf meer verstand van heeft om zulke solutions te maken. Dit lijkt mij t meest fijne omdat de groep sws al n bagger verbinding heeft dus n eigen netwerk is heel fijn. Ik gebruik nu hiervoor al langere tijd n klik en klaar

Volgens xs4all expert is t misschien mogelijk om mn tv kastje te hard reserten via t resetknopje van t modem, maar daarnaa sprak hij zichzelf tegen door te zeggen dat het dan automatisch terug naar zakelijk switcht omdat t kpn netwerk erachter zakelijk is.

Eventueel vroeg ik naar de mogelijkheid om t te resetten bij n ander huis met n consumenten kpn netwerk maar volgens hem krijgt die abonomenthouder dan problemen omdat die dan teveel tv kastje geregistreerd zou hebben staan.

Kortom, weten jullie hoe ik dit uberhuabt nog voor elkaar krijg? Ik heb t erg nodig om mij te helpen wakker te worden sochtende en ook omdat ik gelijk t nieuws wil kunnen meemaken als ik wakket wordt. N beetje wijzer worden van de actualiteiten zonder dat ik zelf er aan moet denken de tv ervoor optijd aan te zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- phillips 42oled809 tv

- broadlink rm4c mini

- home assistant os incus container op mn homelab

- phillips tv ir/ble remote

- kpn zakelijk tv kastje

- kpn remote

1 reactie

• Topper
  • June 3, 2026

Hoi ​@Melikootje, welkom op het forum!

Wat een ingewikkeld probleem. Je hebt zo te lezen al een hoop zelf uitgezocht, balen dat het nog niet is gelukt.

ik kan zo 123 twee dingen bedenken die je zou kunnen proberen / onderzoeken:

1. als ik het goed zie heeft jouw televisie het Android TV besturingssysteem. Hier kun je de KPN TV app op installeren. Wellicht dat je met jouw HA integratie die app wel kan starten (moet je de app wel nog even aanmelden met het zakelijke account)
  2. er zijn twee typen glasvezelnetwerken. Het ‘oudere’ type glasvezelnetwerk heeft NTU waarop 2 glasvezels zijn afgemonteerd. Als die in het pand zit, zou je twee verschillende abbonnementen kunnen afsluiten (aangezien er twee vezels aanwezig zijn). Dan zou deze NTU in de meterkast moeten zitten:

Overingens heeft jouw tv HDMI-CEC. Daarmee kun je vanuit de TV het KPN kastje bedienen (en soort van visa versa)
Mijn TV heeft dat ook, en als ik mijn TV inschakel via HA dan gaat hij automatisch aan op het laatst gebruikte ‘kanaal’. Bij mij is dat HDMI en een daardoor schakelt hij via HDMI-CEC ook de KPN ontvanger in.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.