Skip to main content
Beantwoord

Uitgaande email geweigerd door ontvanger: DMARC validation failed

• May 28, 2026
  • 7 reacties
  • 51 keer bekeken

Zonder ook maar iets aan mijn systeem te hebben veranderd worden emails naar een bestaand contact (die bij ziggo zit) geweigerd met de mededeling “DMARC validation failed”. Vier dagen geleden werkte het nog probleemloos. Ik gebruik webmail en heb GEEN eigen server draaien.

Dit is eerder gebeurd, en was na een paar dagen zonder verdere berichtgeving opgelost. Het interesseert me totaal niet waar de fout ligt, alleen dat het snel verholpen wordt...

Beste antwoord door WMG-N

@fatbeard 

Dit verbaast mij want de “grote jongens” hebben altijd wel dit soort zaakjes op orde.

Heeft de ontvanger een “forward” ingesteld ? Dat kan ook problemen opleveren.

Stuur nog een keer een “test-email” email naar die ontvanger. Als deze email opnieuw een probleem  oplevert, stuur dan een email naar abuse@kpn.com en stuur de email die problemen oplevert mee als bijlage. Leg de situatie uit. Hopelijk kunnen de mensen daar er iets aan doen. Of in ieder geval kunnen zij die technische klacht doorsturen naar de juiste KPN afdeling om dit op te lossen/controleren.

7 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • May 28, 2026

@fatbeard 

Dit verbaast mij want de “grote jongens” hebben altijd wel dit soort zaakjes op orde.

Heeft de ontvanger een “forward” ingesteld ? Dat kan ook problemen opleveren.

Stuur nog een keer een “test-email” email naar die ontvanger. Als deze email opnieuw een probleem  oplevert, stuur dan een email naar abuse@kpn.com en stuur de email die problemen oplevert mee als bijlage. Leg de situatie uit. Hopelijk kunnen de mensen daar er iets aan doen. Of in ieder geval kunnen zij die technische klacht doorsturen naar de juiste KPN afdeling om dit op te lossen/controleren.

• May 28, 2026

Beste ​@fatbeard en als,je de mail via de KPN webmail verstuurt, dan moet het goed gaan.

• Auteur
  • Helper
  • May 28, 2026

@WMG-N : Hoe kan ik weten of de ontvanger een forward heeft ingesteld? Ik heb geen andere manier om die persoon te bereiken…

@JanD : Zeker, maar dat doet het dus niet.

‘testmail’ verstuurd: oorverdovende stilte...

originele inhoud opnieuw verstuurd: oorvedovende stilte…

Het lijkt er dus op dat het inmiddels al is verholpen.

FWIW het bericht wat ik kreeg:

Reporting-MTA: dns; ewsoutbound.kpnmail.nl

Received-from-MTA: dns; mta.kpnmail.nl (10.31.161.190)

Arrival-Date: Thu, 28 May 2026 13:24:16 +0200

X-Original-ID: c2d58033-5a87-11f1-89f0-00505699b430

Final-Recipient: rfc822; thevel@ziggo.nl

Action: failed

Status: 5.2.0 R

emote-MTA: dns; mxin5.ziggo.nl (84.116.73.35)

Diagnostic-Code: smtp; 554 5.2.0 MXIN603 DMARC validation failed. ;id=SYqWwOKBirdIJSYqZwdbgJ;sid=SYqWwOKBirdIJ;mta=mx8-prd-nl2-vfz.nl2.unified.services;dt=2026-05-28T13:24:35+02:00;ipsrc=195.121.94.186; (in reply to EOD command)

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 28, 2026

Misschien heeft een moderator dit topic gelezen en dit direct doorgestuurd naar de juiste KPN afdeling met de mededeling “SPOED” zodat ze daar direct in actie kwamen.

Toch even goed in de gaten houden in de komende dagen. Mooi dat het nu wel weer werkt.

• May 28, 2026

De mail verstuurd via de kpn webmail geeft nooit verzendproblemen, storingen daargelaten, het kan ook aan de ontvangers kant liggen. ​@fatbeard 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@fatbeard, goed om te lezen dat het ondertussen weer beter gaat. Wij hebben via deze weg nog niets gedaan, maar er zijn collega's van abuse die hier meelezen. Mogelijk hebben zij jouw topic zelf gezien en op basis daarvan actie ondernomen. Of het is aan de kant van de Ziggo gebruiker opgelost, dat kan ook natuurlijk 🙂

• Auteur
  • Helper
  • May 29, 2026

Tsja… waar de fout nou echt lag zullen we waarschijnlijk nooi te weten komen, ik ben allang blij dat het allemaal weer werkt zoals het hoort...😎