Skip to main content
Vraag

Minder snelheid haalbaar op nieuwe adres

• May 30, 2026
  • 18 reacties
  • 109 keer bekeken

Ik heb 5 maanden geleden een KPN glasvezel abonnement afgesloten (2 jarig). Echter ga ik per begin juli verhuizen. Ik wou mijn pakket verhuizen alleen is daar maar 85 mbits beschikbaar. Dit is in verband met thuiswerken niet haalbaar voor de werkzaamheden die ik moet verichten. Wat zijn de mogelijkheden? 

Het liefst stap ik niet over ivm afkoopsom. Alleen heeft ziggo wel een glasvezel netwerk beschikbaar.

18 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 30, 2026

Heb je de afgelopen maand een mailtje gehad over de voorwaarde wijziging? Daar staat een datum tot wanneer je contractvrij bent (tot 30 dagen na ontvangst van die mail). Kijk even snel of je die mail kunt vinden. Dan heb je in ieder geval even wat opties (n.l. per direct, zelfs zonder opzegtermijn de mogelijkheid om contract op te zeggen zonder opzegboete).

Je hebt dan ook de mogelijkheid om de overstapservice voor juli te zetten, zolang die overstapservice maar voor de genoemde datum geïnitieerd wordt.

• May 30, 2026

Beste ​@Charlotte123 Ziggo levert over coax, niet over glasvezel .

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • May 31, 2026

Tegenwoordig toch ook over glasvezel op sommige plaatsen?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 31, 2026

Hallo ​@Charlotte123 ,

Een snelheid van 85 Mbit/s op jouw nieuwe adres is geen reden om jouw abonnement op te kunnen zeggen. Overigens is die snelheid voor normaal internetgebruik ruim voldoende.

Wat er momenteel (tijdelijk) wel mogelijk is, is om jouw abonnement nu op te zeggen in verband met de nieuwe algemene voorwaarden. Echter gaat de opzegging dan eerder in dan begin juli. 

Je kunt opzeggen via de KPN klantenservice.

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

Heb je de afgelopen maand een mailtje gehad over de voorwaarde wijziging? Daar staat een datum tot wanneer je contractvrij bent (tot 30 dagen na ontvangst van die mail). Kijk even snel of je die mail kunt vinden. Dan heb je in ieder geval even wat opties (n.l. per direct, zelfs zonder opzegtermijn de mogelijkheid om contract op te zeggen zonder opzegboete).

Je hebt dan ook de mogelijkheid om de overstapservice voor juli te zetten, zolang die overstapservice maar voor de genoemde datum geïnitieerd wordt.

Helaas heb ik geen brief/mail ontvangen. Ik vermoed dat dit komt omdat ik nog in een kortingsperiode zit. 

• May 31, 2026

Tegenwoordig toch ook over glasvezel op sommige plaatsen?

Alléén bij nieuwbouw ​@IkRon en dit is bestaande bouw.

• May 31, 2026

Met 85Mbit/s kun je meer dan ruim voldoende thuiswerken ​@Charlotte123 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

Met 85Mbit/s kun je meer dan ruim voldoende thuiswerken ​@Charlotte123 

Beste JanD,

Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp dat 85 Mbit/s voor veel huishoudens en voor gemiddeld internetgebruik ruim voldoende is. De afweging of dit voor mijn situatie werkbaar is, heb ik echter al gemaakt.

Voor mijn werk werk ik dagelijks met grote databases en cloudomgevingen. In het verleden heb ik juist ervaren dat een tragere verbinding voor mijn werkzaamheden onvoldoende was, wat een belangrijke reden is geweest om over te stappen naar glasvezel. Daarbij gaat het niet alleen om de theoretische downloadsnelheid, maar ook om stabiliteit, responstijden, uploadsnelheid en het gelijktijdig verwerken van grote hoeveelheden data.

Ik ben daarom niet op zoek naar een beoordeling van de vraag of 85 Mbit/s voor mijn werkzaamheden voldoende zou moeten zijn. Mijn vraag gaat uitsluitend over de mogelijkheden rondom mijn abonnement en verhuizing, nu op het nieuwe adres een aanzienlijk lagere snelheid beschikbaar is dan op mijn huidige adres.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 31, 2026

Hallo ​@Charlotte123 ,

Wat er momenteel (tijdelijk) wel mogelijk is, is om jouw abonnement nu op te zeggen in verband met de nieuwe algemene voorwaarden. Echter gaat de opzegging dan eerder in dan begin juli. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

@Charlotte123 

Hier ga je verder geen specifiek antwoord krijgen voor jouw situatie.

Heb je al een terugbelverzoek ingeschoten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

Hallo ​@Charlotte123 ,

@Charlotte123 

Hier ga je verder geen specifiek antwoord krijgen voor jouw situatie.

Heb je al een terugbelverzoek ingeschoten?

Beste Noordzee,

Ik heb een verzoek ingediend. Bedankt voor je reactie!

rvk01
Slimmerik
  • May 31, 2026

Ik zou toch even vragen wanneer ze terugbellen of voor jou de algemene voorwaarden ook gewijzigd zijn. Misschien is de mail verloren geraakt.

Of weet iemand een reden waarom dit niet naar iedereen gestuurd zou zijn? Het gaat toch om de algemene voorwaarden. Die veranderen toch voor iedereen tegelijk of voeren ze deze in fases in?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 31, 2026

@rvk01 

Niet voor iedereen tegelijk. De e-mails zijn in batches verzonden. B.V. voor mij geldt een datum van 23 juni 2026. 

rvk01
Slimmerik
  • May 31, 2026

@rvk01 

Niet voor iedereen tegelijk. De e-mails zijn in batches verzonden. B.V. voor mij geldt een datum van 23 juni 2026. 

Ja, ik ben tot 10 juni contractvrij (7 mei mail ontvangen).

Maar de voorwaarden gaan 1 juni in. Dan zou je verwachten dat iedereen tussen 1 mei en 31 mei de mail gehad heeft (met de 30 dagen contractvrij vanaf dat moment).

Die als ik ​@Charlotte123 zou zijn, zou ik toch even navragen of die mail verzonden is en wanneer.

• May 31, 2026

De voorwaarden gaan vanaf 1 juni in, bij jou vanaf 10 juni, bij mij vanaf 22 juni.

@rvk01 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

@rvk01 

Ja, ik ben tot 10 juni contractvrij (7 mei mail ontvangen).

Maar de voorwaarden gaan 1 juni in. Dan zou je verwachten dat iedereen tussen 1 mei en 31 mei de mail gehad heeft (met de 30 dagen contractvrij vanaf dat moment).

Die als ik ​@Charlotte123 zou zijn, zou ik toch even navragen of die mail verzonden is en wanneer.

Gesproken met KPN en mijn mail is inderdaad verloren gegaan. Ik heb tot 10 juni de tijd om mijn contract aan te passen en/of op te zeggen. 

rvk01
Slimmerik
  • May 31, 2026

Gesproken met KPN en mijn mail is inderdaad verloren gegaan. Ik heb tot 10 juni de tijd om mijn contract aan te passen en/of op te zeggen. 

Mooi. Volgens mij gaat het om de daadwerkelijke opzegging voor 10 juni, niet de datum waarop je daadwerkelijk afgesloten wordt (check dat ook even goed). Dus volgens mij kun je nu opzeggen per datum in juli. Maar dat zou je wel even heel goed moeten coördineren met KPN want dat wil nog wel eens mis gaan (eerder afgesloten worden dan afgesproken). Tenzij je natuurlijk een alternatief hebt. Maar met 5 mnd in een 2 jarig contract scheelt het wel heel veel 😁

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

Mooi. Volgens mij gaat het om de daadwerkelijke opzegging voor 10 juni, niet de datum waarop je daadwerkelijk afgesloten wordt (check dat ook even goed). Dus volgens mij kun je nu opzeggen per datum in juli. Maar dat zou je wel even heel goed moeten coördineren met KPN want dat wil nog wel eens mis gaan (eerder afgesloten worden dan afgesproken). Tenzij je natuurlijk een alternatief hebt. Maar met 5 mnd in een 2 jarig contract scheelt het wel heel veel 😁

Ik ga mijn best doen 👌

• May 31, 2026

Je moet overstappen of opzeggen binnen de in de mail gestelde termijn, wanneer je aangesloten wordt is niet van belang.