Skip to main content

Ik verbaas mij erover dat KPN telkens weer duurder wordt. Wij betalen nu bijna 58,85 per maand voor alleen Internet, TV, Netflix en met korting ivm mobiel internet. In december komt daar nog 10 euro bovenop, dus 68,85. Mijn pensioen stijgt niet hoor, dat blijft elke jaar hetzelfde, zelfs geen prijscompensatie. Nieuwe klanten bij KPN krijgen forse korting, maar bestaande klanten betalen de hoofdprijs. Waar moet dit heen? moet ik echt overstappen?

@Tommie12345,

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2021/internet-in-nederland-is-duur-en-wordt-steeds-duurder


Betaal je zonder korting maar € 68,85 voor internet, tv en Netflix? Wauw, dat is niet veel 🙂

Bij Ziggo kom je zonder Netflix al op 62,50. Met maar 2 dagen terugkijken. Netflix is dan ook nog € 12,99.

Wat je hebt ga je nergens voor minder krijgen. 

Budget is ook al duurder. 


Gewoon een simpel abonnement afsluiten, zonder toeters en bellen, allerlei extra opties en pakketten, dan bespaar je al heel wat. 


Gewoon een simpel abonnement afsluiten, zonder toeters en bellen, allerlei extra opties en pakketten, dan bespaar je al heel wat. 

 

Hoi @Raspberry 

Provider Simpel (onderdeel van Odido) biedt helemaal geen internet, televisie en Netflix aan.
Het verkoopt alleen maar goedkopere Sim Only abonnementen via haar website.

En de TS heeft het niet over zijn mobiele abonnement.


@Michel.uit.Arnhem niet om het een of het ander, ik zeg nergens dat TS een mobiele abonnement heeft! Misschien zelf beter lezen. Ik bedoel met 'simpel’ gewoon '’eenvoudig'’, niet de Provider Simpel!


Gewoon een simpel abonnement afsluiten, zonder toeters en bellen, allerlei extra opties en pakketten, dan bespaar je al heel wat. 

Provider Simpel (onderdeel van Odido) biedt helemaal geen internet, televisie en Netflix aan.

Ik denk niet dat Raspberry Simpel met een hoofdletter bedoeld. Maar gewoon simpel met een kleine letter, precies zoals het er staat 😉

Als het te duur word allemaal zal je consessies moeten doen. Bijvoorbeeld geen Netflix meer. Het is spijtig. Maar Netflix kost gewoon een klap geld in een jaar. Als je dat niet hebt of je geeft het liever ergens anders aan uit zal er niets anders op zitten.


Hoi @Raspberry & @Nick83 ,

Oké helder en duidelijk.
Je bedoelde er niet de provider Simpel mee, maar je bedoelde daarmee te zeggen dat de TS eventueel ook kan overstappen naar een goedkopere provider.

Ik had dit anders begrepen, maar het is nu duidelijk.


Dat bedoel ik dus @Nick83, dankjewel 😉

Sluit gewoon een simpel, eenvoudig, basispakket/abonnement af. Al die extra opties heb je niet nodig. Wil je het wel? Tja, dan moet je er simpelweg voor betalen. 


De AOW wordt 2x per jaar gecorrigeerd en een bedrijfspensioen misschien wel, misschien niet, hangt van het pensioenfonds af @Tommie12345 , dus wat je schrijft klopt niet helemaal.

Als je er financieel slecht voor staat houd dan je bestaande thuis-pakket en mobiele abo eens tegen het licht.

Je zou bij het thuispakket terug kunnen vallen naar de laagste internetsnelheid, simpel tv-pakket zonder Netflix e.d. en eventueel vaste telefoon.

Voor het mobiele abo kun je overstappen naar YouFone of Simyo, beide 100% KPN, veel lagere tarieven dan bij KPN zelf en i.c.m. KPN thuisabo extra data en toch de kwaliteit van het KPN-netwerk.

Dus het overwegen waard.

 


Hallo @Tommie12345 ,

Het bedrag van 68,85 is waarschijnlijk gebaseerd op oude voorwaarden. Jij hebt kennelijk al heel lang niet meer jouw abonnement aangepast en daardoor wordt de prijs steeds hoger. Dit komt door de jaarlijkse inflatiecorrectie. 

Je kunt met de huidige voorwaarden uitkomen op 58,99 (42,50 + 12,50 + 8,99 - 5,00 entertainmentkorting) als je inderdaad ook een mobiel abonnement hebt bij KPN.   

Dat scheelt jou bijna 10,00 per maand! 

Je kunt jouw abonnement verlengen zodra je contractvrij bent. Je kunt dan via de link hieronder dan ook kiezen voor de nieuwste abonnementsvorm. 

Dat kan telefonisch via 0800-0402. Het kan verder dus ook via internet:

 https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen.  

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht: 

 

 

 


Hoi @Tommie12345, de prijzen veranderen inderdaad. Door inflatiecorrectie kan het abonnement elk jaar wat duurder worden. Als je een oudere pakketsamenstelling hebt kan je kijken naar een nieuwe samenstelling, zoals Noordzee noemt. De tips die Jan en Raspberry geven sluit ik me bij aan. Kijk wat je echt nodig hebt in je abonnement. Soms zitten er extra's in die je niet of nauwelijks gebruikt. Door die uit te zetten kan je mogelijk wat besparen.


Hoi @Tommie12345, de prijzen veranderen inderdaad. Door inflatiecorrectie kan het abonnement elk jaar wat duurder worden. Als je een oudere pakketsamenstelling hebt kan je kijken naar een nieuwe samenstelling, zoals Noordzee noemt. De tips die Jan en Raspberry geven sluit ik me bij aan. Kijk wat je echt nodig hebt in je abonnement. Soms zitten er extra's in die je niet of nauwelijks gebruikt. Door die uit te zetten kan je mogelijk wat besparen.

@Jasper van KPN, het moet toch eens ophouden. Doordat internet door maar 2 reuzen (KPN, Ziggo) in Nederland zitten hebben we geen keuze, en concurrentie is er niet, want XS4ALL en andere providers hebben geen eigen netwerk. Deze hebben ook weer een contract met jullie, dus 2 reuzen kunnen maar de prijzen verhogen. Ergens moet het eens ophouden! Zie maar aan de streamingdiensten, dit wordt straks alleen maar luxe! En dit geldt ook voor internetabonnementen, het is voor mensen met een minimum inkomen niet meer te behappen! Dan heb ik het nog niet eens over de boodschappen, me vrouw heeft een glutenallergie, die boodschappen worden daarvan ook alleen maar duurder. En alles wordt maar op die “inflatie” gegooid. KPN hoeft het niet te doen, maar iedereen doet het gewoon. Maar we klagen wel via het internet, (social media) maar wij als brave burger blijven maar betalen. En waarom doen we dat? Omdat grote reuzen de middel hebben om het aanmaning te sturen als het niet betaald word. Er zou ook eens een keer naar de consument geluisterd kunnen worden, dit land gaat naar de klote! Straks hebben “de rijken” het weer voor het zeggen. Want die kunnen alles, en hebben kapsones! 


Ik begrijp je emotie @Dennis Overbeek .

Zelf kies ik er voor om de kosten te beperken door geen aanvullende TV-pakketten te nemen. En al helemaal geen streamingsdiensten. De zenders van het Basispakket zijn al meer dan voldoende. Uiteindelijk kijken we hier voornamelijk naar de NPO-zenders en naar Eurosport. 

En ook geen mobiel abonnement. Met prepaid kan ik me al 30 jaar prima redden. 

Ik weet dat jij maar liefst vier TV-ontvangers hebt. Kun je er niet bv twee vervangen door de TV+-app op jouw TV?. Dat zou al tien euro per maand schelen aan kosten…..   


Die € 10 heft maar net ongeveer 5 jaar inflatiecorrectie op. 

Laten we eerlijk zijn de KPN producten worden wel duurder echter niet beter..

We kunnen natuurlijk wel blijven snijden in wat je afneemt echter op een bepaald ogenblik houd het een keer op.

Gelukkig is er wel keuze en zitten we echt niet aan Ziggo of KPN vast. Genoeg providers die via het KPN glasvezelnetwerk goedkoper kunnen leveren juist omdat deze veel kleiner zijn dus geen grote hoeveelheid aan personeel.alleen zijn die niet landelijk beschikbaar en meestal geen overbodige extra opties.


@Dennis Overbeek , of is het nu D. Schreve zoals volgens jouw handtekening?

XS4ALL B.V. is per 1 maart 2020 opgeheven, de naam XS4ALL bestaat sindsdien slechts als een handelsnaam  en abonnementsvorm van KPN (en die laatste beschikt echt wel over een eigen netwerk), dit alles lijkt leuk voor de XS4ALLers, maar feitelijk worden we gewoon gegijzeld in een belachelijk duur abonnement dewelke niet automagisch om te zetten valt naar een gewoon KPN abonnement. 


Iedereen vindt er wat van, maar ben toch wel benieuwd naar een reactie van @Tommie12345 zelf.

 


 

Laten we eerlijk zijn de KPN producten worden wel duurder echter niet beter..

We kunnen natuurlijk wel blijven snijden in wat je afneemt echter op een bepaald ogenblik houd het een keer op.

 

Dat ben ik niet helemaal met jou eens. Door regelmatig over te stappen op de nieuwste abonnementsvorm kan je de kosten beperken.

(hoe dat moet?, zie mijn eerdere reactie.)

Ik betaal op dit moment voor internet ongeveer hetzelfde als vijf jaar geleden. Toen in 2019 had ik nog 50 Mbit/s. In 2020 overgestapt naar Hussel en in 2023 naar KPN TV+ waarbij internet ook nog eens werd aangepast naar 100 Mbit/s. Zowel in 2020 als in 2023 ging de prijs voor internet naar beneden. Door de toegepaste inflatiecorrectie kom je nu in 2024 ongeveer weer uit bij de prijs uit 2019. 


Als ik dan rondkijk en lees dat enkele providers op het KPN Netwerk al sinds 2015 1Gb voor € 39,95 kunnen leveren dan is en blijft KPN behoorlijk duur naar verhouding. De €42,50 voor 100Mb komt inderdaad wel overeen met de prijs die rond 2019 voor 50 Mb werdt gerekent. Daartegenover staat wel het duurder geworden TV product met de dubieuze box, dan betaal ik liever iets meer en houd de in mijn ogen betere Vip5202.

Wie echt jaarlijks de laagste prijs wil betalen zal moeten meedoen met de jaarlijkse overstappers. Die 'paar centen' door bij de provider te wisselen zetten weinig zoden aan de dijk.


Ik heb een paar maanden geleden naar kpn gebeld. Ik wilde nog niet overstappen naar TV+ en heb daarom gevraagd wat het mij oplevert als ik mijn contract met een jaar verleng zodat kpn weer voor een jaar een klant heeft. Heb toen korting gekregen.


@Dennis Overbeek , of is het nu D. Schreve zoals volgens jouw handtekening?

@Dicksooo ik heb het aangepast, 😂 Die was ik nog vergeten te wijzigen. Bedankt voor jou oplettendheid. 👍🏼


Hoi @Tommie12345, de prijzen veranderen inderdaad. Door inflatiecorrectie kan het abonnement elk jaar wat duurder worden. Als je een oudere pakketsamenstelling hebt kan je kijken naar een nieuwe samenstelling, zoals Noordzee noemt. De tips die Jan en Raspberry geven sluit ik me bij aan. Kijk wat je echt nodig hebt in je abonnement. Soms zitten er extra's in die je niet of nauwelijks gebruikt. Door die uit te zetten kan je mogelijk wat besparen.

Wat kpn zélf nog zou kunnen doen om de tarieven en abonnementen aantrekkelijker te maken is om extra’s die niet of nauwelijks gebruikt worden, maar opgedrongen worden bij de afname van twee of meer tv ontvangers (het opnemen pakket gratis) of bij het combineren van Thuis en Mobiel (het Pluspakket gratis), eens te herzien. 

Persoonlijk heb ik aan het TV basispakket méér dan voldoende. Het pluspakket biedt voor mij geen enkele meerwaarde. In principe kan het afzien van het pluspakket, de rekening maandelijks dus met € 7,99 verlagen. Of biedt ruimte me een aanvullend pakket af te nemen, wat wél meerwaarde biedt. 

Idem dito voor het opname pakket: ik kijk live, terug via de gids, wacht op de herhaling of de herhaling van de herhaling. Ik neem nooit iets op: voor mij is dat iets uit de begintijd van de videorecorder en die ben ik inmiddels wel voorbij.

Kortom: wat meer flexibiliteit in de keuze van de gratis pakketten kan ook leiden tot besparing of een abonnement wat voor een redelijk bedrag beter bij de behoefte past.

 


Als ik dan rondkijk en lees dat enkele providers op het KPN Netwerk al sinds 2015 1Gb voor € 39,95 kunnen leveren dan is en blijft KPN behoorlijk duur naar verhouding.

Die providers bieden wel KPN aan via wholesale, maar leveren minder diensten. Bijvoorbeeld: geen settopbox, oudere KPN Experiabox V10, telefonische klantenservice die beperkt open is, geen mailboxen.


Die providers bieden wel KPN aan via wholesale, maar leveren minder diensten. Bijvoorbeeld: geen settopbox, oudere KPN Experiabox V10, telefonische klantenservice die beperkt open is, geen mailboxen.

Wat is er mis met de V10? Die verstrekt kpn ook nog steeds. En blijft nog wel een tijdje want die krijgt ook de nieuwe software.

En als alles werkt zoals het hoort te werken, hoe vaak heb je dan de klantenservice nodig? 


Persoonlijk heb ik aan het TV basispakket méér dan voldoende. Het pluspakket biedt voor mij geen enkele meerwaarde. In principe kan het afzien van het pluspakket, de rekening maandelijks dus met € 7,99 verlagen. Of biedt ruimte me een aanvullend pakket af te nemen, wat wél meerwaarde biedt. 

Idem dito voor het opname pakket: ik kijk live, terug via de gids, wacht op de herhaling of de herhaling van de herhaling. Ik neem nooit iets op: voor mij is dat iets uit de begintijd van de videorecorder en die ben ik inmiddels wel voorbij.

 

Helemaal eens. De laatste keer dat ik iets heb opgenomen, is zo’n 25 jaar geleden. Via internet of de gids kun je tegenwoordig van alles terugzien als je dat zou willen. 
 

De opbouw van kortingen bij KPN (gratis pluspakket, gratis opnemenpakket, korting op entertainmentpakket) is voor mij totaal niet interessant. Ik maak daar dan ook geen gebruik van. 


Alles is duurder geworden de laatste jaren, boodschappen zijn ook een stuk duurder geworden. Het is niet een ding dat specifiek duurder is geworden. Dat is de wereld waar we in leven nu helaas.

De Combivoordelen kunnen een keer bekeken worden inderdaad. We hebben daar ook al wel eens een voorstel voor gedaan, maar zoals jullie weten bepalen wij dat niet. 


Reageer