Skip to main content
Vraag

Audio dropouts op mijn streamer sinds enkele maanden

• April 7, 2026
  • 82 reacties
  • 573 keer bekeken

Toon eerste bericht

82 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Van harte gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! 

Dat is goed om te weten. of het 17 uur absoluut is, dan zou je kunnen denken aan netcongestie, of X uur na het begin van het streamen. Maar congestie is eigenlijk al tegengesproken doordat bestanden ook dropouts geven, en de versterker wel correct streamt. Wordt vervolgd. 

Volgens het blokschema is de FPGA verantwoordelijk coor de AES uitgangen. Ik heb jaren gewerkt met apparatuur waar FPGA’s in zitten, maar die zaten in racks omringd door fans dus ik heb geen idee of deze ook hun activiteit kenbaar maken door de behuizing warm te stoken. 

Dat Tiny core linux is te downloadem, een file met de schrikbarende grootte van 25MB, en start in een VM voordat je de kans krijgt met de ogen te knipperen. Met GUI en  inclusief “top” en een status display programma.   Er zit een grote software bibliotheek online bij waarmee je het systeem naar believen kunt uitbreiden, een firefox-ESR was snel geïnstalleerd en werkte. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

…...Want opvallend is dat ik na een aantal uren die dropouts krijg, praktisch altijd rond 17 uur. Als ik nu eens start met streamen om die tijd, wanneer versterker en Grimm MU1 nog koel zijn. Wat gebeurt er dan? 

Geen idee… Als de MU1 pas raar gaat doen boven een bepaalde interne temperatuur heeft de ruimtetemperatuur daar ook iets invloed op. Na 17:00 uur koelt het mogelijk langzaam af in de luisterruimte, dan kan het langer duren voordat er fouten gaan ontstaan. Die fouten kunnen ook achterwege blijven. Drukte op het netwerk vanaf, of even voor 17:00 uur, lijkt me sterk. Succes weer met proberen.   ​@hmmsjan_2 een techneut met kennis van de FPGA kant. Nice. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Gefeliciteerd met de komst van de kleine ​@Maestro57! Ik kan mij voorstellen dat daar wat tijd heengaat de komende tijd en dat je dan wat minder aandacht hebt voor de streamer. Maar hopelijk ga je er nog achter komen wat de dropouts veroorzaakt. 

• Auteur
  • Helper
  • May 26, 2026

Dank voor de felicitaties. Kleinzoon en zijn moeder maken het goed.

Wat de dropouts betreft:
Ik ben gaan streamen in hoge resoluties vanaf rond vijven. De dropouts kwamen wel op gang, maar niet zo talrijk als na lang streamen vooraf. 

Een andere dag ben ik 's morgens HiRez-bestanden gaan afspelen en jawel: dropouts. Dus zonder uren muziek te hebben beluisterd.

De problemen zijn dus gerelateerd aan HiRez-tracks. Bij 44kHz/16 bits komt het nauwelijks voor.

Vanmiddag heb ik nog maar eens geprobeerd in de webomgeving van de router te komen. Ik gaf eerder aan dat het wachtwoord niet goed leek te zijn. Vandaag op dezelfde manier ingelogd en…. jullie raden het niet, dus ik verklap het: ik logde probleemloos in.
Toen kon ik de wijzigingen aanbrengen zoals Arjan van KPN had aangegeven.

Deze waren het:

• STP: ga naar Thuisnetwerk (links) en dan Ethernetpoorten (bovenaan). Onderaan die pagina vind je het schuifje om STP aan te zetten.
  • Duplex: op diezelfde pagina kun je, voor elke ethernetpoort, de duplex instellen op Full, en de link snelheid op 1 Gbps.                                                                                                                                                                                                                                                  Dat wat hierboven bij STP en Duplex staat beschreven kon ik gewoon (moeiteloos)  vinden en aanpassen. Daarna ben ik gaan streamen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de afgelopen anderhalf uur is er nog niet 1 (dus nog niet één) dropout langsgekomen. Of dat zo blijft, weet ik niet, maar eh… fingers crossed.

Maestro57

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 28, 2026

Eh anderhalf uur streamen, zegt weinig als de problemen pas vele uren later optreden. Inderdaad: Fingers crossed Fijn om te lezen dat het goed gat met moeder en kind.

• Auteur
  • Helper
  • May 28, 2026

Dag meedenkers,

Ik had er vertrouwen in dat met het wijzigen van instelling in het modem (de router) het dropoutprobleem zou zijn getackled. De fingers crossed hebben niet geholpen. Maar wel een beetje, voeg ik er aan toe. Wat is er dan wel veranderd in het afspelen? Een track van de groep Heart, het nummer BeBe le Strange stopte na 35 seconden; er verscheen een volgende track in beeld en heel even kwam er dan een mededeling in beeld van de PC: “Qobuz media wordt traag geladen. Dit kan duiden op een netwerk- of verbindingsprobleem.” Vervolgens startte dan het volgende nummer. Die track van Heart is er een die door Qobuz wordt aangeboden met FLAC 192 kHz-24 bit. Dat werd aangegeven als bron. Vervolgens staat er dan onder Grimm Audio MU1 in blauwe letters Roon Advanced Audio Transport (kortweg bekend als RAAT) en dan naar de uitgang, de AES-EBU output. Korter kan de weg niet zijn. Van Kruiffie kreeg ik dat album met desbetreffende track opgestuurd met dezelfde eigenschappen. Ik laadde het album en plaatste het in mijn harddisk. Toen ik vandaaraf afspeelde gebeurde hetzelfde. Dan ligt het niet aan Qobuz, maar aan de MU1 die die resolutie niet aankan, dacht ik. (terecht of niet?)

Edoch… na het wijzigen van de modeminstellingen zoals ik in een bericht hierboven aan heb gegeven, speelt die track gewoon door tot aan het eind. Dat is vooruitgang te noemen, maar afspelen zonder dropouts ging dan helaas niet. Vier stuks, toen, welgeteld.

Ook wanneer ik 's avonds laat pas startte met streamen kwamen al na pakweg een half uur de eerste dropouts tevoorschijn. En het zijn dan allemaal HiRez-tracks, minimaal 96 kHz en vaak 24 bit.
Bij 44 kHz-16 bit is er eigenlijk geen sprake meer van dropouts. Niet via Qobuz en niet via harddisk van door mijzelf geripte cd's. 

Wat ik nog niet heb geprobeerd, is iemand vragen die ook een streamer heeft of die bij kan komen streamen. Ik heb geen kennissen met dergelijke apparatuur. Ik heb ook nog niet geprobeerd met mijn streamer bij iemand anders te gaan streamen. Dat laatste is wel gebeurd in Veldhoven, bij Grimm Audio zelf, maar die gaven aan dat ze geen fouten bespeuren in mijn apparaat. En dat was ook zo, na een update in het apparaat zelf, maar de dropouts zijn later wel teruggekomen. Grimm gaf aan dat mocht ik weer last krijgen, dat het dan aan het netwerk moet liggen. KPN mat het door en ‘niks mis’. 
Kabels zijn goed… Het is voor mij onbegrijpelijk. Af en toe een dropout is hinderlijk, maar ik had een keer 31 dropouts in een track van 6 minuten en 23 seconden. Dan is muziek niet te genieten. (En ik zelf ben dat dan ook niet meer.)
Tot zo ver vandaag.

Vriendelijke groet,
Maestro57, (die ondertussen ook een happy opa is)

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 28, 2026

Hey ​@Maestro57 ​@Arjan van KPN  en de andere belangstellenden.

Als het weergeven van media spelend vanaf de lokale SSD hapert, is het frequentere falen van streaming media een extra bewijs van het op welk vlak dan ook falen van het PC hart van de MU1. Roon Core / Server kan op een Intel I3 platform met 8Gb RAM een lokale database met ca 14 dagen aan non-stop speelduur (CD Rips) makkelijk verwerken. Streaming media via Qobuz vereist een abonnement op die dienst,. Welke kwaliteit er dan aangeboden wordt is afhankelijk van het abonnement  en maximaal 24bit 192Khz. Roon  zal albums van artiesten die in de lokale database staan, gegarandeerd aanvullen met de ontbrekende albums  en in de lokale, geheugen kostende, database opnemen. Heb je zelf een CD versie, zal een high-rez versie op Qobuz als “andere versie” ook in de lokale bibliotheek opgenomen worden.

Lang verhaal kort.

Ik heb een via Open DNS erg begrenst netwerk thuis via KPN Zeer weinig last van Google adds gestuurde websites zijn niet bereikbaar,. Qobuz streams haperen bij mij op een krachtiger platform zeer zeer zelden. Maestro57: Je mag de MU1 bij mij droppen om dat ding on line via twee providers, en lokaal, op diverse manieren te testen.