Skip to main content
Vraag

Heb glasvezelkastje al in huis maar volgens de planning kan ik pas glasvezel krijgen in december?

• May 19, 2026
  • 11 reacties
  • 99 keer bekeken

KPN glasvezelkastje hangt reeds in meterkast. Met de tekst “goed nieuws! Jouw woning is aangesloten op ons glasvezelnetwerk.” Maar als ik naar KPN bel om een abonnement aan te vragen zeggen ze dat dit pas in de planning zit voor december van dit jaar. En dan staat daar dat de glasvezel zelf nog gelegd moet worden. De aannemer geeft aan dat alles er reeds ligt. En dat alleen KPN nog maar vrijgave hoeft te doen.

Als ik telefonisch contact opneem krijg ik alleen dezelfde informatie te horen dan dat het in de planning staat voor december. Ik kan toch geen half jaar moeten wachten !!! Kan ik niet iemand te spreken krijgen die me kan uitleggen wat er dan nog “aangelegd” zou moeten worden.

11 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 19, 2026

@JolRok Welk kastje hangt in jouw meterkast? Een wit stroomloos vierkant kastje? De FTU genoemd? 

Het zou goed kunnen dat het nog tot december zou kunnen duren. Mogelijk moet de infrastructuur tot aan de wijkcentrale (PoP) nog worden aangelegd. 

Waarschijnlijk is de aannemer alleen maar verantwoordelijk van de aansluitingen vanaf de centrale tot aan de huizen. En heeft diegene geen zicht op wat er tot aan de centrale speelt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 19, 2026

Ja, het FTU kastje. Een hele infrastructuur tot aan de wijkcentrale lijkt met geen planning nodig van een half jaar. Het andere nieuwbouw appartementencomplex welke reeds allemaal aangesloten zijn, ligt 10 m van ons vandaan, en dat is in het zelfde bouwproject net 3 maanden eerder opgeleverd.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 19, 2026

In ons dorp heeft het ook bijna een jaar geduurd nadat de FTU geplaatst was voor dat glasvezel actief werd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 19, 2026

De glasvezel zelf ligt ook reeds in de grond. Dus aan fysieke werkzaamheden zou er niets meer uitgevoerd hoeven worden.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 19, 2026

De glasvezel zelf ligt ook reeds in de grond. Dus aan fysieke werkzaamheden zou er niets meer uitgevoerd hoeven worden.

Zoals ik al zei: De centrale moet natuurlijk ook verbinding met het internet krijgen. 

Wat jij hier beschrijft, is precies zoals het ook in ons dorp ging. Het gaat echt niet zo snel als de meeste denken.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@JolRok, als je die melding ziet kan ik me voorstellen dat je verwacht dat je er gebruik van kunt maken. Op je profiel staan geen gegevens, dus ik kan niet voor je kijken wat de situatie precies is. Het kan inderdaad zijn dat de centrale nog niet gereed is. Elke kabel heeft 2 uiteindes, en als er aan die andere kant nog niets zit kan je er nog niet zoveel mee. Ik weet niet of ik er meer over kan zien, maar als je je profiel invult en een seintje geeft als je dat hebt gedaan kan ik in ieder geval voor je kijken wat er te zien is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

Ik ga nog contact opnemen met KPN.

Alle aansluitingen zijn er al. Delta is de andere mogelijkheid in het nieuwbouw appartement. En daarvan heb ik vandaag vernomen dat er al mensen abonnement kunnen afsluiten. Dus als KPN op zich laat wachten gaan we maar voor Delta. Bij Delta was het alleen een probleem dat hun aannemer het gebouw nog niet afgemeld had.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

Ik heb het profiel bijgewerkt. Daar kan KPN dan meer informatie uithalen, hoop ik!

Jasper van KPN
Moderator

Dank je voor het invullen, ik heb daarmee voor je gekeken. Zo te zien is het aan de netwerkkant inderdaad nog niet klaar. De verwachting is nu dat het rond december 2026 of januari 2027 gereed is. Dat kan nog veranderen, maar het geeft wel een indicatie.

Meer informatie over hoe de aanleg van glasvezel werkt kan je ook in onze Kennisbank lezen: 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

T/m nr 47 is alles vrijgegeven. Alle 'hardware' is aanwezig t/m nr 67. Voedingskast enz. Alles is er reeds. Hoe kan het zijn dat kpn hier nog een half jaar voor nodig heeft, terwijl Delta het na melding naar de netwerkbeheerder het binnen een uur geregeld heeft? 

Jasper van KPN
Moderator

Delta gebruikt een eigen netwerk, dat staat los van ons netwerk. Wij hebben geen invloed op hun planning en vice versa. Het kan zijn dat hun netwerk buitenshuis al klaar is, dat kan ik niet zien. Wij kunnen alleen kijken naar het KPN netwerk, en dat is nog niet klaar.