Skip to main content
Beantwoord

Internet zou vandaag worden opgeleverd, maar ik heb niets van KPN gehoord

• May 18, 2026
  • 5 reacties
  • 53 keer bekeken

Beste KPN,

Een maand geleden heb ik bij jullie internet aangevraagd. Vandaag, 18 mei, zou de definitieve opleverdatum zijn. Tot mijn grote frustratie heb ik vooraf echter helemaal niets van jullie gehoord: geen track & trace van het modem, geen bevestiging van de monteur, helemaal niets.

Omdat het stil bleef aan jullie kant, heb ik vandaag zelf maar contact opgenomen met de klantenservice. Tot mijn verbijstering kreeg ik te horen dat er op dit moment helemaal geen datum bekend is voor mijn aansluiting.

Ik ben diep teleurgesteld in deze gang van zaken. Ik heb een maand gewacht op basis van júllie planning. Dat er vertraging is kan gebeuren, maar dat ik er zelf achteraan moet bellen omdat jullie de communicatie volledig laten afweten, is onacceptabel. Ik zit nu zonder internet.

Ik verwacht vandaag nog een reactie van een moderator met:

1. Een directe, concrete oplossing voor internet voor dit moment (een Noodpakket / 4G/5G-router).

2. De harde garantie wanneer mijn aansluiting wél werkend wordt opgeleverd.

Met vriendelijke groet,
Ilias

Beste antwoord door Erik van KPN

Dank voor het invullen, ​@Ilias B! 

De plandatum in onze systemen wordt gegeven gebaseerd op de verwachting vanuit de netwerkafdeling wanneer zij klaar gaan zijn. Als daarin een vertraging ontstaat, dan zal ook bij ons de plandatum verschuiven. Ik zie hier dat de nieuwe plandatum voor de order 26 mei is. Dat betekent dat wij verwachten dat de netwerkafdeling voor die datum klaar is. Zodat wij op die datum de signaalactivering kunnen doen.

Ik zie in de notities hier iets staan over glasvezelaansluiting bij het balkon. In hoeverre is de glasvezel bij jou in huis aanwezig? Zit er al wel een FTU glasvezelkastje aan de muur? Of moet dit nog gebeuren? 

Als het glasvezelkastje al wel geplaatst is, dan zit het erin dat netwerk in de centrale of in hun administratie nog wat moet afronden en is daar het wachten op. Zodra dit dan gedaan is kunnen wij de signaalactivering in gang zetten. En kan op de plandatum de boel aangesloten worden vanuit het installatiepakket dat je nog gaat krijgen. Ik zie dat we je vandaag een mail hebben gestuurd over de start van het abonnement en dat het logistieke traject gestart is, dus het installatiepakket zou je nu snel moeten krijgen.

Je kunt deadlines niet missen zonder de klant op de hoogte te stellen of zelfs maar je excuses aan te bieden.

Ik zie dat we je op 23 april een mail hebben gestuurd om aan te geven dat we contact opnemen voor een afspraak en proberen dit voor 18 mei te doen. Op 13 mei hebben we opnieuw een mail gestuurd. Met daarin dat we zien dat de netwerkmonteur nog geen afspraak heeft gemaakt en dat dit binnenkort gaat gebeuren. We geven daarin aan dat je gebruik kunt maken van internet als je huis is aangesloten. Maar ik ben het met je eens dat hier niet duidelijk uit naar voren komt dat de plandatum van de 18e wellicht niet gehaald gaat worden. Dat neem ik mee.

5 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@Ilias B, welkom op de community! Niet zo'n fijne start van je abonnement als je had verwacht dat hij gisteren actief zou worden en er dan nog niets gebeurd blijkt te zijn. Ik kan alleen niet aan je verwachtingen voldoen. De community is veel dingen, maar niet de plek voor dergelijke directe ondersteuning. Daarvoor zijn de telefonische collega's toch je beste kans. Zij kunnen je direct informatie geven, en ook het activeren van de noodbundel of het opsturen van een noodpakket regelen. Als jij je forumprofiel invult, dan kan ik morgen meekijken. Misschien kan ik wat extra informatie achterhalen, maar ik raad je toch aan een belafspraak te maken. Dan wordt je teruggebeld op een moment dat jou uitkomt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2026

Beste Erik,

De reden dat ik dit op het forum aankaart, is het gebrek aan communicatie en het feit dat niemand de verantwoordelijkheid neemt. Je kunt deadlines niet missen zonder de klant op de hoogte te stellen of zelfs maar je excuses aan te bieden. Dit gebrek aan communicatie is waar ik de community op wil attenderen. Het is absoluut iets dat verbeterd moet worden.

Hoe dan ook, ik heb mijn forumprofiel ingevuld zoals je hebt aangegeven en ik wacht op eventuele reacties van je. Bedankt voor je aandacht.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 20, 2026

Dank voor het invullen, ​@Ilias B! 

De plandatum in onze systemen wordt gegeven gebaseerd op de verwachting vanuit de netwerkafdeling wanneer zij klaar gaan zijn. Als daarin een vertraging ontstaat, dan zal ook bij ons de plandatum verschuiven. Ik zie hier dat de nieuwe plandatum voor de order 26 mei is. Dat betekent dat wij verwachten dat de netwerkafdeling voor die datum klaar is. Zodat wij op die datum de signaalactivering kunnen doen.

Ik zie in de notities hier iets staan over glasvezelaansluiting bij het balkon. In hoeverre is de glasvezel bij jou in huis aanwezig? Zit er al wel een FTU glasvezelkastje aan de muur? Of moet dit nog gebeuren? 

Als het glasvezelkastje al wel geplaatst is, dan zit het erin dat netwerk in de centrale of in hun administratie nog wat moet afronden en is daar het wachten op. Zodra dit dan gedaan is kunnen wij de signaalactivering in gang zetten. En kan op de plandatum de boel aangesloten worden vanuit het installatiepakket dat je nog gaat krijgen. Ik zie dat we je vandaag een mail hebben gestuurd over de start van het abonnement en dat het logistieke traject gestart is, dus het installatiepakket zou je nu snel moeten krijgen.

Je kunt deadlines niet missen zonder de klant op de hoogte te stellen of zelfs maar je excuses aan te bieden.

Ik zie dat we je op 23 april een mail hebben gestuurd om aan te geven dat we contact opnemen voor een afspraak en proberen dit voor 18 mei te doen. Op 13 mei hebben we opnieuw een mail gestuurd. Met daarin dat we zien dat de netwerkmonteur nog geen afspraak heeft gemaakt en dat dit binnenkort gaat gebeuren. We geven daarin aan dat je gebruik kunt maken van internet als je huis is aangesloten. Maar ik ben het met je eens dat hier niet duidelijk uit naar voren komt dat de plandatum van de 18e wellicht niet gehaald gaat worden. Dat neem ik mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 20, 2026

Beste ​@Erik van KPN 

Na twee dagen heen en weer bellen en dit bericht te hebben geplaatst, kreeg ik een telefoontje om een ​​afspraak in te plannen voor aanstaande dinsdag. Het was nogal vaag, dus ik belde opnieuw om te vragen of er ook een monteur zou komen of alleen de installatiepakket. Mij werd verteld dat het alleen de installatiepakket betrof. Ik probeerde via de website een betaalde monteur te boeken, maar kreeg een foutmelding. Toen ik opnieuw belde, werd mij verteld dat er toch een monteur zou komen om de situatie met de kabel te bekijken.

Echt, dit is een puinhoop. De website bevat weinig informatie, de chat in de app is niet behulpzaam, mensen aan de telefoon geven verkeerde informatie, ik moet verschillende bedrijven bellen, eerst was het onbekend en nu niet meer... Het duurde drie dagen voor super eenvoudige dingen, het hele proces moet dringend gestroomlijnd worden.

Nou ja, we zullen dinsdag wel zien, ik hoop dat ik je niet meer hoef lastig te vallen. Bedankt voor de hulp, het voelde als echte ondersteuning hier.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Het zit ‘em erin dat KPN twee delen heeft. De netwerkafdeling die zich bezighoudt met de fysieke aanleg van de glasvezelaansluitingen tot net in huis. En de providerkant die zorgt voor je abonnement, installatiepakket, activering van het signaal. Het is beide KPN, maar omdat de netwerkafdeling ook werk doet voor andere providers die ruimte huren op ons netwerk, zit er wel een scheiding tussen. Want KPN de provider mag geen inzage in gegevens die bij die andere providers horen. 

Dat zorgt er ook voor dat er qua monteurs sprake is van twee soorten. De netwerkmonteur is degene die vanuit de netwerkafdeling komt en zorgt voor het in huis brengen van de glasvezelkabel en het afmonteren daarvan. Als in de centrale dan ook alles op orde is, dan is na het bezoek van de netwerkmonteur alles klaar om geactiveerd te worden. Daarnaast heb je dan de provider installatiemonteur. Die is er voor installatie van het modem e.d. 

Door die interne scheiding van de beide afdelingen kunnen wij de planning van de netwerkafdeling niet inzien We zien alleen datgene wat zij aan ons doorgeven.

De afspraak voor komende dinsdag klinkt als de netwerkmonteur. Want ik zie hier aan onze kant in ieder geval geen afspraak voor een installatiemonteur. Gezien de plandatum op hetzelfde moment staat, verwacht ik dat de netwerkmonteur de boel zodanig afrondt dat je daarna zelf de rest van de installatie kunt doen. Je krijgt dan, nadat de netwerkmonteur zijn werk heeft afgemeld, een sms van ons zodra wij klaar zijn voor activatie. Dan kun je het modem aansluiten en dat triggert dan de activatie van je signaal en de start van het abonnement. Mocht je daarmee problemen ervaren, neem dan op dat moment even telefonisch contact op. De collega kan dan ter plekke controleren wat de status is, assisteren, en als het nodig is toch nog een installatiemonteur plannen.