Skip to main content
Beantwoord

PlayStation 5 heeft slechte verbinding via de wifi

• May 16, 2026
  • 12 reacties
  • 87 keer bekeken

Goedemiddag,

Wij hebben al geruime tijd last van erg slecht internet (wifi) op de PlayStation 5. Vanmorgen haalde de verbinding zelfs maar 500 kb/s en net weer 50 Mb/s. Toen mijn zoontje zijn spel (FIFA) opstartte en een online wedstrijd begon, werd hij eruit gegooid. Vaak werkt het online spelen überhaupt niet.

Ik heb net opnieuw met KPN gebeld, maar daar word je ook niet veel wijzer van. Het blijft bij opmerkingen als: “Misschien heeft het iets te maken met IPv6 of wifi-instellingen” of “Misschien moet je de SuperWifi opnieuw installeren.”

Zelf denk ik niet dat dit het probleem is, want de wifi op mijn telefoon werkt boven gewoon goed. Ik betaal voor 1 GB internet. Boven haal ik ongeveer 200 à 250 Mb/s en beneden ongeveer 800 Mb/s.

Kortom: wij zijn ten einde raad over wat dit kan zijn en KPN weet het ook niet. Heeft iemand misschien een idee?

Beste antwoord door JanD

Snap ik maar geen optie. Er moet toch een oplossing zijn?

Beste ​@lesleyp zie onderstaande link voor aanvullende info en tips:

en

Succes

12 reacties

• May 16, 2026

Beste ​@lesleyp , gewoon bekabeld aansluiten.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

• Antwoord
  • May 16, 2026

Beste ​@lesleyp zie onderstaande link voor aanvullende info en tips:

en

Succes

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 16, 2026

De PS5 heeft niet zo’n hele sterke WiFi kaart erin zitten, hoe ver weg staat de PS5 van het WiFi punt/modem?

rvk01
Slimmerik
  • May 16, 2026

Ze adviseren voor de PS5 ook 5Ghz bij korte afstand en te forceren naar 2,4Ghz op lange afstand. Dan heb je wel een lagere snelheid (tussen de 50 en 100Mbps) maar die is dan wel stabieler.

Op welke band zit je nu (2,4 of 5) en wat is inderdaad de afstand?

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Bedankt voor jullie reacties.

modem staat niet ver weg, en wifi versterkers ook niet. Net op een andere tv geprobeerd, kreeg ineens type 3 120mb. Nu beneden eer op een andere tv dicht bij de modem type 2 en 110mb wel bizar laag trouwens.

het veranderen van de GHz, kan dat voor de ps5 alleen, en hoe. Het gekke is trouwens ook we hebben nog een pS5 daar geen problemen. Echt dramatische dit voor mijn zoontje:)

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Ik heb nu de catch van de Ps5 gewist in de veilige modus. Verder wifi ps5 ingesteld op 2.4Ghz. Dit kon in de ps5 door op de instellingen van je wifi te drukken

hopen dat dit wat doet

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@lesleyp, je bent al goed op weg geholpen zo te zien om de wifi verbinding van de PS5 te verbeteren. Hopelijk helpen de genoemde tips daarbij!

Persoonlijk ben ik het eens met de bekabelde optie, dat is altijd het beste om te gamen. Ik begrijp dat het lastig is met de situatie in huis, mocht het blijven na de tips kan het toch de moeite zijn om naar een bekabelde optie te kijken.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 24, 2026

Recent heb ik de wifi 2.4g gezet leek even goed te gaan maar helaas werd mijn zoontje weer uit FIFA gegooid en ene ander spel stoorde die ook steeds. Net Speedtest gedaan toch 89mb dus het blijft vaag.

ik weet dat kabel altijd het beste zou zijn maar is helaas niet mogelijk.

• May 24, 2026

Recent heb ik de wifi 2.4g gezet leek even goed te gaan maar helaas werd mijn zoontje weer uit FIFA gegooid en ene ander spel stoorde die ook steeds. Net Speedtest gedaan toch 89mb dus het blijft vaag.

ik weet dat kabel altijd het beste zou zijn maar is helaas niet mogelijk.

Als de snelheid goed is, is er iets anders aan de hand. Wat zijn de pingtijden ​@lesleyp , als die te hoog zijn moet daar actie op ondernomen worden.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 24, 2026

Hoe kan ik daar het beste naar kijken?

• May 24, 2026

Hoe kan ik daar het beste naar kijken?

Je bedoelt de ping-waarden?

via de KPN speedtest:

https://www.kpn.com/internet/speedtest

Zolang de pingwaarden lager zijn dan 20ms is alles goed.

Ervaar je toch nog problemen probeer dan eens een gebruiker uit te schakelen dan heb je voor gamen meer beschikbaar.

Zie verder mijn eerdere reactie en bijbehorende links ​@lesleyp