Skip to main content
Beantwoord

Snelheidstest van VSDL verbinding (8 Mbit/s) in nieuwe woning

• May 26, 2026
  • 14 reacties
  • 195 keer bekeken

Hallo Allen,

Wij gaan binnenkort verhuizen en willen graag KPN Behouden maar moeten hiervoor flink inleveren waardoor een overstap naar de concurrent veel interessanter is met de beschikbare informatie van de aansluiting.

De internet check geeft aan dat er een maximale snelheid van maximaal 8Mbit/s Down en 1Mbit/s Upload beschikbaar is en we komen van 1Gbit/s Down&Up Glasvezel af.

Deze stap is wel flink, en het pakket van “Snel 100” vind ik in dit geval ook heel duur voor wat je krijgt.
en glasvezel laten aanleggen zou naar schatting € 11.500,00 Ex BTW eigen bijdrage kosten wat ik nooit zou overwegen gezien de buren al glasvezel hebben en er om ons huis heen een nieuwbouwwijk de grond uit gestampt word en de kans op glasvezel binnen aantal jaar aanwezig is.

Hierbij mijn vraag waarbij ik na te lang zoeken naar een non-bot klantenservice weg die niet bestaat schijnbaar het alleen hier kan plaatsen:

• Is er een mogelijkheid om de aansluiting te laten testen op locatie om te zien of er niet meer snelheid mogelijk is? 
  • Is bijgevoegde aansluiting uit de meterkast de aansluiting voor het Modem? Het ziet er incompleet uit.

Beste antwoord door Ik_Combineer

Die foto is het juiste aansluitpunt. Een lasdop zonder dop. Wat verouderd maar moet werken en kan vernieuwd worden door een monteur. 

Iemand langs laten komen om de lijn te testen is onmogelijk. KPN weet hoe groot de afstand is tussen de woning en centrale en daardoor krijg je maar 8 om 1. Mogelijk naar 50/10 met Sneller Internet Buitengebied maar meer niet.

Een overstap naar een concurrent is dan best logisch in mijn ogen, denk er serieus over na want uit de DSL lijn valt niet meer te persen als ze die snelheid aangeven. Misschien 1 of 2 mb extra als je geluk hebt maar dat is het wel.

14 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 26, 2026

De internet check geeft aan dat er een maximale snelheid van maximaal 8Mbit/s Down en 1Mbit/s Upload beschikbaar is en we komen van 1Gbit/s Down&Up Glasvezel af.

Yikes. Dat is inderdaad niet veel. Als je niet onder contract zit zou je nog beter naar Klik en Klaar ben Odido kunnen gaan. Als je in een buitengebied woont dan kan er bij KPN e.v. ook nog een 4G optie zijn. 

Dat punt wat jij laat zien lijkt mij niet het officiële beginpunt van telefonie. Ik zie dat een normale telefoonkabel uit die buis komen (niet de dikke blauwe) en die gaat naar dat afmonteerpunt. Maar waar komt die grijze kabel vandaan? 

Ik dacht dat ze de snelheid redelijk in komen schatten a.d.h.v. afstand tot centrale.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 26, 2026

Yikes. Dat is inderdaad niet veel. Als je niet onder contract zit zou je nog beter naar Klik en Klaar ben Odido kunnen gaan. Als je in een buitengebied woont dan kan er bij KPN e.v. ook nog een 4G optie zijn. 

Dat punt wat jij laat zien lijkt mij niet het officiële beginpunt van telefonie. Ik zie dat een normale telefoonkabel uit die buis komen (niet de dikke blauwe) en die gaat naar dat afmonteerpunt. Maar waar komt die grijze kabel vandaan? 

Ik dacht dat ze de snelheid redelijk in komen schatten a.d.h.v. afstand tot centrale.

We hebben nog geen contract afgesloten/ en/of abonnement verhuist omdat we de snelheid niet gewenst is tov de kosten van het goedkoopste pakket.

Betreft de kabel, als ik de grijze kabel die aan de RJ11 verbonden is zou kunnen volgen door de kruipruimte zou ik dan bij een afmonteer punt uit komen waar een modem aan kan?

in de woonkamer hebben we wel een afmonteerpunt zitten maar die zit volgensmij op de groene coax gemonteerd.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 26, 2026

Die foto is het juiste aansluitpunt. Een lasdop zonder dop. Wat verouderd maar moet werken en kan vernieuwd worden door een monteur. 

Iemand langs laten komen om de lijn te testen is onmogelijk. KPN weet hoe groot de afstand is tussen de woning en centrale en daardoor krijg je maar 8 om 1. Mogelijk naar 50/10 met Sneller Internet Buitengebied maar meer niet.

Een overstap naar een concurrent is dan best logisch in mijn ogen, denk er serieus over na want uit de DSL lijn valt niet meer te persen als ze die snelheid aangeven. Misschien 1 of 2 mb extra als je geluk hebt maar dat is het wel.

rvk01
Slimmerik
  • May 26, 2026

We hebben nog geen contract afgesloten/ en/of abonnement verhuist omdat we de snelheid niet gewenst is tov de kosten van het goedkoopste pakket.

Ik bedoelde meer of je op je huidige adres contractvrij bent. Want als je nog een contract hebt, ben je verplicht KPN mee te laten verhuizen (of af te kopen), ook als je teruggaat naar DSL. Misschien dat ze in deze dan een uitzondering kunnen maken wegens de wel heel belabberde snelheid maar dat is volgens mij dus niet zeker.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 26, 2026

Ik bedoelde meer of je op je huidige adres contractvrij bent. Want als je nog een contract hebt, ben je verplicht KPN mee te laten verhuizen (of af te kopen), ook als je teruggaat naar DSL. Misschien dat ze in deze dan een uitzondering kunnen maken wegens de wel heel belabberde snelheid maar dat is volgens mij dus niet zeker.

Ah op die manier.

Wij zijn contractvrij dus kunnen doen wat we willen gelukkig, door een ervaring met Ziggo klantenservice zeer recent bij familie staan we er niet om te springen.

maar feit is wel dat ziggo het momenteel het beste voor elkaar lijkt te hebben dmv Glas over Coax 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Het kan inderdaad prima dat Ziggo de beste provider is op dat specifieke adres. Wel wil ik je corrigeren met glas over coax. Dat bestaat niet en daar zou ziggo ook niet mee mogen adverteren. Hoewel het maar een woord is verduidelijk ik hem graag; Glas in de meeste gevallen tot de wijkkast en daarna coax. Daar kunnen ze overigens hele mooie snelheden mee behalen op een hoop adressen.

Dus misschien is een uitstapje naar ziggo een goed idee, en dan mocht er in de toekomst glasvezel komen van KPN of een andere partij weer kijken om daar gebruik van te maken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Oei, dat is wel even een flinke terugval qua snelheid zo ​@dj12bas 😑Ik snap dat je hierdoor uit wil wijken naar Ziggo.

Ik heb nog wel even een vraag: hoe ben je bij dat bedrag van €11500 ex gekomen? Is er via ons al een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd, waar dit uit naar voren kwam? 
Zou je de postcode en het huisnummer van je nieuwe adres, eens in willen vullen in je profiel? Dan kijk ik even wat ik precies kan vinden over de mogelijkheden op dit adres!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 27, 2026

Ik heb nog wel even een vraag: hoe ben je bij dat bedrag van €11500 ex gekomen? Is er via ons al een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd, waar dit uit naar voren kwam? 

Aangezien de lage snelheid is waarschijnlijk een buitengebied, dan is de afstand tot wijkcentrale vaak 1km of meer. Marktprijs voor graven is 25-50€/m afhankelijk van moeilijkheden (zand in de berm is goedkoper dan asfalt op de weg). Zie hier een offerte van 30000€ voor 1,3km

https://www.reddit.com/r/Klussers/comments/1dhv9vg/offerte_voor_aanleg_glasvezel_realistisch/

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Aangezien de lage snelheid is waarschijnlijk een buitengebied, dan is de afstand tot wijkcentrale vaak 1km of meer. Marktprijs voor graven is 25-50€/m afhankelijk van moeilijkheden (zand in de berm is goedkoper dan asfalt op de weg). Zie hier een offerte van 30000€ voor 1,3km

https://www.reddit.com/r/Klussers/comments/1dhv9vg/offerte_voor_aanleg_glasvezel_realistisch/

Maar de buren hebben al glasvezel, dus er ligt een dp in de straat. Zeer waarschijnlijk is daar wel het huis ingelast want je praat over tientjes werk om een extra fiber in te lassen. Dus als dat huis er al was toen de buren glas kregen dan is de kans aanwezig dat glasvezel voor dit specifieke huis ook al in de straat ligt. Dan gaat het hooguit over enkele tientallen meters.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 27, 2026

Oei, dat is wel even een flinke terugval qua snelheid zo ​@dj12bas 😑Ik snap dat je hierdoor uit wil wijken naar Ziggo.

Zou je de postcode en het huisnummer van je nieuwe adres, eens in willen vullen in je profiel? Dan kijk ik even wat ik precies kan vinden over de mogelijkheden op dit adres!

De prijs is een 1e indicatie die gegeven is van een haalbaarheidsonderzoek, deze heb ik na deze indicatie gestopt omdat ik niet verwacht dat de kosten aanzienlijk lager zullen worden

ik heb mijn profiel even aangevuld 

• May 27, 2026

Hallo ​@TDN ergens anders binnen dir forum las ik vandaag een offerte voor glasvezel €8.000 voor 120 meter graven en aansluiten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 27, 2026

Maar de buren hebben al glasvezel, dus er ligt een dp in de straat.

De TS zei niet dat de buren KPN glasvezel hebben, kan ook Delta of ODF zijn. Anders lijkt me de offerte van 11500€ niet realistisch.

€8.000 voor 120 meter graven en aansluiten.

Dat is echt aan de hoge kant (woeker)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

De prijs is een 1e indicatie die gegeven is van een haalbaarheidsonderzoek, deze heb ik na deze indicatie gestopt omdat ik niet verwacht dat de kosten aanzienlijk lager zullen worden

ik heb mijn profiel even aangevuld 

Helaas zie ik inderdaad géén glasvezelplannen voor dit adres, en ook geen geplande upgrades van de koperlijn. Dat houdt dus in dat wij voorlopig niet meer dan deze snelheid van 8Mbit/s Down en 1Mbit/s Upload kunnen leveren ​@dj12bas 😑Ik had nog de hoop dat ik iets toekomstigs gepland zou zien staan maar dat valt tegen. 

Dan denk ik dat een overstap naar Ziggo toch wel je beste optie is hier. Hopelijk verandert er wat aan de situatie als ze beginnen met het aanleggen van die nieuwbouwwijk 🤞🏼

Heel veel succes met de verhuizing, en alvast veel woonplezier in het nieuwe huis!

• May 28, 2026

Beste ​@TDN en ​@Ik_Combineer onderstaand de link naar de offerte van €8.000: