Skip to main content
Vraag

Uitfasering koper en IS/RA wijzigen of verwijderen

• June 3, 2026
  • 0 reacties
  • 16 keer bekeken

Mijn IS/RA bevindt zich in de woonkamer. Dat heb ik lang geleden officieel bevestigd gezien. Het is er zo een, dus gewoon een wandcontactdoos:

Ik heb ontdekt dat de groene kabel weliswaar in de meterkast binnen komt, maar via een PVC-buisje in het plafond in deze wandcontactdoos uit komt.

Ik wil door dat PVC-buisje graag ook een UTP-kabel trekken om het IS/RA punt aan te vullen met netwerksignaal van het modem dat in de meterkast staat. En dan een ander afdek kapje er op.

ADSL gebruik ik al lang niet meer. Dus hier mijn vragen. Ik begrijp dat KPN koper uitfaseert. Maar wanneer? En aangezien KPN eigenaar is van IS/RA punten: wanneer mag ik mijn IS/RA wijzigen/verwijderen?

Ik begrijp dat ik een UTP kabel mag trekken door de PVC-buis waar de groene KPN kabel ligt, en dat ik het afdek kapje ook mag vervangen om er een kapje met RJ11 (of blanco want het wordt uitgefaseerd) en RJ45 van te maken. Maar mag ik de groene kabel uit de PVC-buis halen? Officieel niet, maar ik weet niet wanneer KPN bij mij koper uitfaseert. Als ik die groene kabel mag verwijderen, dan zou dat voor mij het trekken van de UTP kabel zo gigantisch veel makkelijker maken, dus vandaar mijn vraag. Hoe kom ik er achter of bij mij koper is uitgefaseerd is? Ik zag hier in het forum wel wat linkjes met postcode checks, maar die geven niet aan of koper afgesloten is.

Ik kan ook een kabel leggen via plintjes etc, maar deze PVC-buis ligt er toch al. ;-)

Â