Skip to main content
Beantwoord

Bij films en series heb ik ineens zwarte balken boven en onderin beeld

• May 27, 2026
  • 10 reacties
  • 115 keer bekeken

Het beeld bij films en series is opeens op breedbeeldformaat met zwarte balk boven en onder op het scherm. Beeld staat bij instellingen op 100%. Hoe krijg ik het beeld bij films en series weer op het hele scherm?

Beste antwoord door PeterG

Hallo ​@Beeldinstelling grootte .

Films en sommige series zijn 21:9 verhouding. Ook wel bioscoop verhouding; Panavision.

Juist dankzij die zwarte balken zie je het hele beeld. Als het ingezoomd zou worden naar 16:9 raak je beeld informatie aan de zijkanten kwijt.

Op RTL worden films mij te vaak wel ingezoomd. Dat vind ik jammer. 

Je kunt, met de losse decoder, de zoom functie van je televisietoestel gebruiken. Dan 16 tot 18 % inzoomen. 

Het is niks nieuws. Streaming diensten hebben al vanaf de start Panavision. Televisie zenders gebruiken het ook steeds vaker. 

Zelfs in uitzendingen. Muziek bij DWDD had die balken. Daar vond ik het dan weer storend. Net zoals dat ik het bij de muziek bij EVA ook niet nodig vind. 

Maar bij films? Ja, graag in de originele 21:9 verhouding. 

10 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 27, 2026

Hallo ​@Beeldinstelling grootte .

Films en sommige series zijn 21:9 verhouding. Ook wel bioscoop verhouding; Panavision.

Juist dankzij die zwarte balken zie je het hele beeld. Als het ingezoomd zou worden naar 16:9 raak je beeld informatie aan de zijkanten kwijt.

Op RTL worden films mij te vaak wel ingezoomd. Dat vind ik jammer. 

Je kunt, met de losse decoder, de zoom functie van je televisietoestel gebruiken. Dan 16 tot 18 % inzoomen. 

Het is niks nieuws. Streaming diensten hebben al vanaf de start Panavision. Televisie zenders gebruiken het ook steeds vaker. 

Zelfs in uitzendingen. Muziek bij DWDD had die balken. Daar vond ik het dan weer storend. Net zoals dat ik het bij de muziek bij EVA ook niet nodig vind. 

Maar bij films? Ja, graag in de originele 21:9 verhouding. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 28, 2026

Het beste kan je het beeld laten zoals het wordt ontvangen.

Dus bij breedbeeld (biosscoop formaat) met zwarte balken boven en onder.

Anders krijg je van die lelijke uitgerekte beelden.

Series worden helaas ook steeds vaker een breder formaat gemaakt, waardoor je ook op een 16/9 breedbeeld tv balken hebt.

Ik vind die ook niet mooi, maar lelijke uitgerekte beelden is nog veel lelijker.

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 28, 2026

Ik snap dan ook niet, waarom bv Netflix films en series maakt voor tv met een andere verhouding dan 16:9.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2026

Ach. Philips had ooit 21:9 tv's. 

Werd er weer geklaagd over de zijbalken bij tv uitzendingen.... 16:9 op een 21:9 scherm dus.

Len B
Helper
  • May 28, 2026

Ach. Philips had ooit 21:9 tv's. 

Werd er weer geklaagd over de zijbalken bij tv uitzendingen.... 16:9 op een 21:9 scherm dus.

alle clips op 192TV hebben nagenoeg 24/7 zijbalken , de beelden van toen waren nu eenmaal zo.

Went ook wel weer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2026

Ik heb, zeer onlangs, ook nog een VHS aangesloten (mijn tv heeft gelukkig nog een cvbs/component aansluiting). Om eens een verhuisdoos banden van mijn vader langs te gaan. Maar ook die zijn allemaal 4:3 (12:9 dus). En dus met zijbalken. En qua scherpte vallen die 240 beeldlijnen (!) van VHS nog reuze mee op m'n 43 inch breedbeeld.

Ik vind het allemaal geen probleem. Zolang je maar ziet wat je moet zien en niet minder. Verhouding respecteren.

De BBC zendt bioscoopfilms als sinds jaar en dag uit in hun originele verhouding. Dat leverde in de 4:3 buizen tijd gewoon een 'streep’ beeld op! Maar wel het hele beeld zoals de regisseur het bedoelt.

• May 28, 2026

Alles best als de beeldverhouding maar is zoals het hoort.
Soms zie ik een oude 4:3 opname die wel balken heeft aan de zijkant maar toch uit verhouding is, hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar ? En dat zie je toch ! Ziet er niet uit !

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2026

Dan zijn de balken niet breed genoeg. En is het beeld toch wat horizontaal opgerekt. 

• May 28, 2026

En qua scherpte vallen die 240 beeldlijnen (!) van VHS nog reuze mee op m'n 43 inch breedbeeld.

Nouh, ietsje nuanceren cq aanvullen, dan bedoel je horizontale resolutie, het aantal lijnen kon men toen nog niet veranderen., het werd direct op de band gezet.
https://en.wikipedia.org/wiki/VHS#Recording_capacity
( waar horizontaal en verticaal anders wordt gezien )

De kleurresolutie is nog veel minder. En daar hebben we jaren naar gekeken zonder te mopperen ( ik had een V2000 trouwens ).

Wil je het gaan kopiëren/digitaliseren ?
Misschien vind je nog wat voor :
https://schatkamer.beeldengeluid.nl
Alhoewel VHS daar te jong voor is, alhoewel.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Welkom op de community ​@Beeldinstelling grootte, leuk dat je ons gevonden hebt om je vraag te stellen!

Ik zie dat de anderen hier je al het één en ander uit hebben gelegd hierover. Weet je zo voldoende of heb je nog vervolgvragen?