Skip to main content

Een tijdje geleden had ik een vraag over het weergeven van het geluid van de soundbox op de TV. Dat bleek mogelijk en werkt prima.

Nu heb ik eigenlijk de omgekeerde vraag: Ik heb een NOKIA QNR55GV215ISW tv die eARC ondersteunt via HDMI 1. Kan ik het geluid van de TV (en van een op de TV aangesloten Apple TV box weergeven via de KPN soundbox? 

Ik heb al gekeken maar krijg het nog niet voor elkaar. Ik zou op de tv de audio output om moeten kunnen zetten naar extern maar die optie zie ik niet. Wellicht moet ik in de soundbox nog iets doen?

Alvast dank 

De KPN Soundbox heeft zijn eigen luidsprekers.

Je kan hem het beste op de tv aansluiten op HDMI 1

De HDMI kabel van de Soundbox naar de tv geeft geen geluid door. 

En zover ik weet ook niet andersom.

In dit geval kan je beter een losse soundbar (bij voorkeur met subwoofer) kopen en op HDMI eARC aansluiten.

En de soundbox omruilen voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

@joop2011 je kunt de output van de soundbox omzetten naar HDMI (door developermode in te schakelen waarna het geluid daadwerkelijk via HDMI op de TV komt. In een antwoord op een brief in TotaalTV las ik dat het omgekeerde zou moeten kunnen… vandaar de vraag.. 

@joop2011 je kunt de output van de soundbox omzetten naar HDMI (door developermode in te schakelen waarna het geluid daadwerkelijk via HDMI op de TV komt. In een antwoord op een brief in TotaalTV las ik dat het omgekeerde zou moeten kunnen… vandaar de vraag.. 

Maar dat wordt niet ondersteund door KPN, voor het geval het niet werkt ​@zanco48 

Dus rommelen in de techniek van de SB is voor je eigen risico.

Vervallen

Kan ik het geluid van de TV (en van een op de TV aangesloten Apple TV box weergeven via de KPN soundbox? 

@zanco48 Ja, dit kan en hiervoor hoef je geen gekke dingen te doen. Dit is een basis feature dat gewoon werkt.

Hiervoor moet je de Soundbox op de eARC poort aansluiten van je TV. Zorg daarnaast dat je op je TV eARC aan hebt staan. En zet “eARC” aanvinken bij Instellingen > Beeld > HDMI CEC op de Soundbox zelf.

Wanneer je vervolgens naar een andere HDMI source gaat, of bijvoorbeeld in de OS van de TV, zal het lampje van de Soundbox rood worden. Ondanks rood lampje, zal de speaker wel werken. Wanneer je geluid afspeelt, zal alsnog het geluid dus door de SB komen.

Met deze instellingen kan je bijvoorbeeld je Apple TV op HDMI 3 gebruiken en het geluid zal dan niet via de speakers van de TV lopen, maar van de Soundbox. 

Dank voor je reactie ​@ikheetjeff .. dan ga ik dat vandaag checken en instellen… 

Dank voor je reactie ​@ikheetjeff .. dan ga ik dat vandaag checken en instellen… 

Laat gerust weten als je tegen iets aanloopt! 💪🏼 Hier werkt het, dus dan moet dat ook bij jou mogelijk zijn (als je TV het ondersteund, en dat lijkt wel zo te zijn) 

@ikheetjeff Ik heb het getest maar het geluid blijft via de TV afspelen. Probleem is dat niet helemaal duidelijk is welke poort de eARC poort is. KPN zit nu op HDMI 1 wat volgens online zoeken de goed zou moeten zijn, alleen in de handleiding hebben ze het over HDMI 2 (hij heeft 3 ingangen).

Ook zou ik bij speakers de uitgang moeten kunnen omzetten naar extern maar die optie vind ik niet.

Dus waarschijnlijk moet ik (met wat hulp) kijken of ik de KPN box op HDMI 2 kan krijgen en hopelijk dan wel resultaat krijgen. Zodra ik gelegenheid heb gevonden om dit om te zetten en te testen laat ik het weten, dank tot zover

Volgens de handleiding lees ik dit: 

Dus de Soundbox moet in HDMI 2. Op de Soundbox zelf moet (e)ARC aangevinkt zijn. 

En in de settings van Nokia moet je naar TV Options > Settings > Device Preferences > Sound. Daar moet je iets met ‘External Audio System’ moeten kunnen veranderen. 

Pagina 36: https://www.handleidi.ng/nokia/qnr55gv215isw/handleiding?p=36

@ikheetjeff Dank voor het zoeken. Ik ga dit zo snel mogelijk testen en hopelijk dat die optie ‘omzetten audio-uitgang’ beschikbaar komt zodra de KPN box op HDMI 2 zit. Ik hou je op de hoogte

Het werkt echt wel. HDMI 1 is vrijwel nooit de eARC aansluiting. Als de soundbox op stand-by staat fungeert ie via eARC als speaker.

Hier is het werkend: 

@PeterG ​@ikheetjeff ik heb vanmiddag de KPN box op HDMI 2 en de Apple TV op HDMI 1 aangesloten. 

Daarna bleek inderdaad de audio niet meer via de TV te gaan maar (na enig geduld) via de KPN box. Alleen wanneer ik bijvoorbeeld een YouTube startte duurde dat lang en haperde om de haverklap en het geluid leek van box naar TV en omgekeerd te schakelen. Ook wanneer ik Apple TV probeerde liep het beeld goed maar haperde het geluid. De TV heeft voor eARC alleen de keuze tussen automatisch en uit dus daar valt niks aan te passen.

Ik gebruik als HDMI kabels de Auronic HDMI Kabel voor 4K Resolutie wat een goede HDMI 2.0 kabel zou moeten zijn. Ik krijg het vermoeden dat die toch niet goed genoeg is of dat ik een HDMI 2.1 kabel nodig heb. 

Inmiddels de boel weer ‘gewoon’ aangesloten en even bedenken wat handig is… 

Je moet de Ultra HDMI kabel gebruiken die meegeleverd is met je Soundbox.

Een brom kan kloppen, dat hadden wij ook heel soms. 

Dankjewel voor het advies ​@ikheetjeff , dan ga ik dat proberen. Moet ik alleen even iemand charteren om de kabel te vervangen maar dat moet lukken. Zodra dat gebeurd is laat ik weten wat het resultaat is.

Precies. De meegeleverde HDMI kabel is ook ingericht voor het 

Audio Return Channel 

Audio Retour Kanaal 

Hi ​@zanco48, ik zie dat de community je al flink te hulp is geschoten, top! We horen graag of het allemaal goed gaat nadat de kabel vervangen is 😊

Is het al gelukt om de kabel te vervangen ​@zanco48, en zo ja, hoe gaat het daarmee? 

Is het al gelukt om de kabel te vervangen ​@zanco48, en zo ja, hoe gaat het daarmee? 

Dat gaat als het meezit dit weekend gebeuren dus ik hou je op de hoogte

Dat gaat als het meezit dit weekend gebeuren dus ik hou je op de hoogte

@ikheetjeff ​@Maja van KPN vanmiddag hebben we de originele kabel van de soundbox aangesloten tussen HDMI 2 van de tv en de soundbox. Helaas gedraagt het zich min of meer  hetzelfde als met de andere kabel. Wanneer ik op de TV Youtube open en een video afspeel dan krijg ik af en toe geluid via de KPN box maar het beeld gaat haperen en lijkt vast te lopen. Ook wanneer ik mijn Apple TV kies als ingang heb ik hetzelfde verschijnsel.

Ik heb dus nu maar even op tv en soundbox eARC uitgeschakeld zodat zowel soundbox als TV gewoon geluid geven maar krijg het gevoel dat mijn Nokia TV niet lekker samenwerkt met de soundbox. In elk geval dank aan iedereen die meegedacht heeft … wellicht is er nog een tip en anders maar geluid TV op de TV

Hmm, jammer dat het niet helemaal lekker werkt. Misschien weet ​@PeterG dat: zijn er ook verschillende versies (e)ARC? 

Mogelijk is de tv ARC (ouder type) en werkt het beter met eARC. 

Mogelijk is de tv ARC (ouder type) en werkt het beter met eARC. 

@PeterG ​@ikheetjeff de TV geeft aan eARC … dus ik weet even geen list meer… 

Jammer dat het vervangen van de kabel niet een wezenlijk verschil op heeft geleverd ​@zanco48 

Nog even voor de goede orde: je benoemt dat het mis gaat als je de YouTube app opent, en als je Apple TV gebruikt. Gaat het wél goed als je ‘gewoon’ tv kijkt, of andere apps gebruikt? 

Jammer dat het vervangen van de kabel niet een wezenlijk verschil op heeft geleverd ​@zanco48 

Nog even voor de goede orde: je benoemt dat het mis gaat als je de YouTube app opent, en als je Apple TV gebruikt. Gaat het wél goed als je ‘gewoon’ tv kijkt, of andere apps gebruikt? 

Ik ga vanavond nog wat dingen proberen maar het lijkt erop dat het niet goed gaat zodra ik geluid van de TV via de soundbox wil horen, geluid van de soundbox zelf is in orde. 

Wordt vervolgd…..

@Maja van KPN Ik heb nog getest met de Prime Video app op de tv en met F1tvPRO en ook daar heb ik hetzelfde verschijnsel. Hij probeert geluid te geven en doet dat soms even maar het beeld hapert dan ook. 

Dus ik denk dat de eARC ondersteuning van deze TV niet lekker werkt. Ik laat het maar even zo, de soundbox functioneert gelukkig wel prima. Had alleen graag F1TVPRO via de Apple TV (want daar heb ik 4K) met geluid via soundbox gehad maar het is niet anders… 

Dank in elk geval ​@ikheetjeff ​@PeterG en ​@Maja van KPN voor de uitgebreide support

Reageer