Skip to main content

Over lipsynchronisatie wordt al jaren geklaagd maar nooit echt opgelost. Mijn configuratie KPN-ontvanger en Sony-tv. Niets extra's. Wat opvalt is dat met testen op YouTube, maar ook met andere apps de synchronisatie altijd perfect loopt met standaardinstelling (op nul) van de synchronisatie. Maar helaas, met live-tv is het altijd een puinhoop. In mijn vorige woonplaats met Ziggo en een insteekkaart was het geluid altijd perfect (ook betere kwaliteit), maar helaas, op mijn nieuwe adres niet te ontvangen.

Wanneer wordt het probleem van lipsynchronisatie na al die jaren van klachten eens serieus de wereld uitgeholpen door KPN?

Welkom hier, @Meppel. Wat naar dat je hier al zolang last van hebt. Lipsync kan een lastig goed te krijgen iets zijn. Maar op het moment hebben we geen algemene problemen met lipsync. Waardoor ik toch in eerste instantie denk aan iets in of rondom jouw thuissituatie. Maar, om daar verder naar te kunnen kijken hebben we meer informatie. Kun je uitgebreider vertellen welke tv je hebt, welke tv-ontvanger, hoe die op elkaar zijn aangesloten, en hoe je tv-ontvanger op internet is aangesloten? Dan kunnen we van daaruit verder denken.

Ik heb een Sony Bravia XR-55A95K- tv. Het enige wat daar op aangesloten is is het kastje van KPN (KPN TV+ Box). De TV heeft een Wifi-verbinding met Internet, via de apps van de tv heb ik geen problemen, zoals ik al zei, met testen voor lipsync op YouTube gaat ook alles perfect.

De KPN-box is direct aangesloten aan het modem. Testen met apps op die box in YouTube gaat ook prima zonder vertraging.

De KPN-box is met HDMI (kabel van KPN) aangesloten op de tv. TV-zenders zijn zonder uitzondering uit-sync. Natuurlijk weet ik dat er vanuit de uitzendingen zelf ook uit-sync kunnen zijn, maar dit is bij jullie toch vaak veel erger dan bij Ziggo.

Een extra probleem is dat als je sleutelt aan de synchronisatie voor de tv-kanalen je bij apps juist problemen oproept.

Ik mag toch er van uitgaan dat juist TV-programma's een goede synchronisatie hebben? 

Op het vorige adres had ik in deze tv een insteekkaart van Ziggo, daar waren nooit problemen mee. Bovendien was de kwaliteit van het geluid bij Ziggo van radio-en tv-kanalen beter.

Bij afloop van mijn huidige contract zal ik dan ook zeker overstappen naar een andere provider via kabel.

Reageer