Skip to main content

[Storing] Foutmelding bij afspelen opnames STB-ZAP-03 (videoserver niet gevonden)

• June 4, 2026
  • 38 reacties
  • 417 keer bekeken
Toon eerste bericht

38 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 4, 2026

Hallo allen! Zoals jullie merken is er een storing met opnames. Zoals Arjan vanmiddag al aangaf hebben we het probleem in onderzoek. We hebben nu besloten om alles samen te voegen in dit storingstopic zodat we jullie op de hoogte kunnen houden. Updates vinden jullie in het startbericht.

• Deelnemer
  • June 5, 2026

Ik ben ook ontzettend veel opnames kwijt en vind dit heel erg. Ik begrijp ook dat ze niet herstelbaar zijn. Heeft iemand al iets geprobeerd met een compensatie?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 5, 2026

Zijn ze via online ook niet meer beschikbaar, ​@DanielleQ ? Het kan namelijk wel dat ze daar nog gewoon werken. Want er komen alleen klachten met betrekking tot Arris en Arcadyan ontvangers. En die hebben een eigen opname platform. Opnames worden tegelijk ook gemaakt op het andere platform ten behoeve van de apps en tv.kpn.com.

• Deelnemer
  • June 5, 2026

Zijn ze via online ook niet meer beschikbaar, ​@DanielleQ ? Het kan namelijk wel dat ze daar nog gewoon werken. Want er komen alleen klachten met betrekking tot Arris en Arcadyan ontvangers. En die hebben een eigen opname platform. Opnames worden tegelijk ook gemaakt op het andere platform ten behoeve van de apps en tv.kpn.com.

Ze lijken wel nog op mijn account te staan, maar op de interactieve tv niet meer af te spelen. Dat is erg vervelend uiteraard. Volgens de kpn medewerker gaat dit waarschijnlijk niet meer hersteld worden en ik betaal mede om het gewoon op tv te kunnen kijken zonder dat ik op dat moment mijn telefoon nodig heb.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 5, 2026

Wil je ze nou nog zien of niet? Dat kan dus niet via de Arris decoder, daar zijn ze stuk. En blijven ze dat!

Maak er nou niet zo'n punt van. Ik zou bijna denken dat je ze toch niet meer wilt zien....

Maar het kan gewoon wel via het online platform! Ook op tv als je een smart-tv met Android-TV, Google-TV hebt. Of een Samsung of LG hebt. Dan kun je de smart-tv app gebruiken. Of casten naar een chromecast. 

Maar goed. Jouw/jullie keuze verder. Ink geef alleen maar aan dat je via een andere route de opnames gewoon kunt zien. Ook op tv.

• Deelnemer
  • June 5, 2026

Wil je ze nou nog zien of niet? Dat kan dus niet via de Arris decoder, daar zijn ze stuk. En blijven ze dat!

Maak er nou niet zo'n punt van. Ik zou bijna denken dat je ze toch niet meer wilt zien....

Maar het kan gewoon wel via het online platform! Ook op tv als je een smart-tv met Android-TV, Google-TV hebt. Of een Samsung of LG hebt. Dan kun je de smart-tv app gebruiken. Of casten naar een chromecast. 

Maar goed. Jouw/jullie keuze verder. Ingeeft alleen maar aan dat je via een andere route de opnames gewoon kunt zien. Ook op tv.

Ik ben niet zo technisch aangelegd én ja ik wil ze absoluut graag nog zien. Een chromecast heb ik niet, maar een samsung tv wel. 

Zoals ik al zei, niet heel erg technisch aangelegd dus hoe krijg ik het dan op mijn tv? Dat is voor veel mensen hier vast heel makkelijk, maar ik ben gewoon blij als mijn tv het doet en ik mijn opnames kan kijken, dus heb een smart tv-app nog niet eerder gebruikt. Die mensen bestaan ook nog 🙈

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 5, 2026

Is de tv al verbonden met internet? Dat kan eenvoudig met kabel of via de wifi. (⚙ instellingen - algemeen - netwerk).

Nog geen gratis Samsung account voor de app store?

Maak dat dan eerst aan via de laptop. Via http://account.samsung.com. Dat is niet zo heel moeilijk gelukkig. Ook omdat het gratis is willen ze niks van je weten. 

Noteer gebruikersnaam (email) en zelf gemaakte wachtwoord. 

Vervolgens op de Samsung televisie met de Samsung afstandsbediening:

Menu (huisje). Selecteer de vier rondjes (ik noem het altijd het fornuis 🎛). Klik op ok knop.

Ga naar boven en selecteer het poppetje links van het 🔍.

Druk op ok en log in met de gegevens van je gemaakte Samsung account. 

Zodra de tv is ingelogd selecteer 🔍 en druk op de ok knop.

Voer nu kpn in. 

Selecteer de app bovenin beeld en met indrukken ok knop start de download. 

Als laatste stap app toevoegen aan Samsung startscherm. Onderin beeld, onder andere te zien bij aanzetten van de tv.

Allerlaatste stap inloggen op de app met tv abonnementsnummer en pincode. 

gratis KPN iTV app in de Samsung Store 

• Deelnemer
  • June 6, 2026

Is de tv al verbonden met internet? Dat kan eenvoudig met kabel of via de wifi. (⚙ instellingen - algemeen - netwerk).

Nog geen gratis Samsung account voor de app store?

Maak dat dan eerst aan via de laptop. Via http://account.samsung.com. Dat is niet zo heel moeilijk gelukkig. Ook omdat het gratis is willen ze niks van je weten. 

Noteer gebruikersnaam (email) en zelf gemaakte wachtwoord. 

Vervolgens op de Samsung televisie met de Samsung afstandsbediening:

Menu (huisje). Selecteer de vier rondjes (ik noem het altijd het fornuis 🎛). Klik op ok knop.

Ga naar boven en selecteer het poppetje links van het 🔍.

Druk op ok en log in met de gegevens van je gemaakte Samsung account. 

Zodra de tv is ingelogd selecteer 🔍 en druk op de ok knop.

Voer nu kpn in. 

Selecteer de app bovenin beeld en met indrukken ok knop start de download. 

Als laatste stap app toevoegen aan Samsung startscherm. Onderin beeld, onder andere te zien bij aanzetten van de tv.

Allerlaatste stap inloggen op de app met tv abonnementsnummer en pincode. 

Ik heb het nooit geweten, maar zeer veel dank! Het werkt! 

• Nieuwkomer
  • June 7, 2026

Ik heb het volgende probleem oudere opnames van vorig zijn niet afspeelbaar.

Als ik de opname selecteer van vorig jaar juni/juli/augustus/september/oktober en start dan krijg ik eerst een zwart scherm em daarna volgt de volgende fout code (STB-zap-03/-40462 - Videoserver niet gevonden).

Het komt ook voor dat de ontvanger direct terug gaat naar het menu van de opname die ik niet geselecteerd heb om te kijken.

Ik heb inmiddels alles al een keertje opnieuw opgestart: Glasvezelkastje/Fritzbox 7590/Arris Vip5202 deze is trouwens direct via een kabel aangesloten op de Fritzbox.

Zijn er meer mensen met dit probleem of is er misschien een storing? (kan daar niets over terugvinden)

Ik heb exact hetzelfde probleem, met oudere opnames, ook vanaf juni vorig jaar. Baal er zo van. Je neemt iets niet voor niks op. ‘Moet’ nu alles op mijn iPad terugkijken (indien mogelijk) maar opnames van series van bijv. BBC NL zijn nergens terug te kijken, dus weg serie…..:-(

Ik zou ook graag een oplossing van dit probleem zien, anders moet ik heel veel ‘weggooien’….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 7, 2026

De opnames van BBC NL zijn ook online beschikbaar, ​@CarolineV . 

• Nieuwkomer
  • June 7, 2026

De opnames van BBC NL zijn ook online beschikbaar, ​@CarolineV . 

Daar heb ik al een keer naar gezocht, maar kon dit niet vinden. Tips waar ik dit wel kan vinden?

Maar goed, probleem van terugkijken van opgenomen programma's hoop ik dat dat (ook nog) wordt opgelost ;-)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 7, 2026

De getroffen programma's op het Arris / Arcadyan platform kunnen niet meer hersteld worden. 

En die van BBC NL staan toch echt ook online. Zelfs via 5G.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Als we de foutmelding mogen geloven is een videoserver niet bereikbaar, die naar ik aanneem eerder wel bereikbaar was, gezien het feit dat sommige getroffen opnames eerder wel afspeelbaar waren op dezelfde tv ontvanger.

Dan zou ik haast gaan denken dat die videoserver(s) misschien per ongeluk uitgezet zijn, of uit DNS gehaald zijn.

Maar ik ga ervan uit dat de KPN technici hier ook wel aan gedacht hebben, dus het zal wel wat ingewikkelder liggen…