Skip to main content
Vraag

Terugkijken moet vanaf zo'n vijf minuten van vorig programma

• May 27, 2026
  • 9 reacties
  • 112 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Wanneer ik een programma wil terugkijken, gebeurt het steeds vaker dat ik minstens 5 minuten van het programma ervoor moet kijken. (Bijv. eerst minimaal 5 minuten Blok daarna pas Rookie) Redelijk ergerlijk.

9 reacties

losbol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 27, 2026

Dat ligt aan de zender. Waarschijnlijk start deze zender de programma's eerder dan ze zelf eerder doorgegeven hebben. Als een zender zijn programmering niet van tevoren doorgeeft dan kunnen die programma's niet in de gids opgenomen worden en dan blijft de programmering van deze zender in de gids leeg.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2026

Bij Net5 begint een nieuw programma op het halve uur. 19 uur of 21.30... dus daar zou het niet aan moeten liggen lijkt me. 🤷

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 27, 2026

Inderdaad duurt Het Blok vaak langer dan Net 5 eerder heeft doorgegeven aan de epg provider van kpn. En dan beginnen de erop volgende programma’s ook later. Bij terugkijken kun je op de commerciële zenders niet vooruitspoelen, om je te dwingen de reclame te kijken.

Als je het opnemen pakket hebt kun je het opnemen. Opnames kun je wel vooruitspoelen, ook de reclameblokken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2026

Inderdaad duurt Het Blok vaak langer dan Net 5 eerder heeft doorgegeven aan de epg provider van kpn. En dan beginnen de erop volgende programma’s ook later. Bij terugkijken kun je op de commerciële zenders niet vooruitspoelen, om je te dwingen de reclame te kijken.

Als je het opnemen pakket hebt kun je het opnemen. Opnames kun je wel vooruitspoelen, ook de reclameblokken.

Maar bij de commerciële zenders zit er geen reclame tussen twee programma's in, dus dat zal hier niet de reden zijn. Mij lijkt dat KPN hier iets mee kan.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 27, 2026

Wat kpn zou kunnen doen is de tijd verlengen die je aan het begin van een commercieel programma wél mag doorspoelen. Nu is dat 2 minuten. Het zou mooi zijn als dat bijv. 10 minuten kan worden - dat zou qua verplicht reclame kijken ook niet veel uitmaken, want in-uitzending reclameblokken beginnen in de praktijk pas later vanaf de start van de uitzending.

Of kpn dit contactueel kan/mag doen is vers twee natuurlijk, daar heb ik uiteraard geen zicht op.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 28, 2026

Wat kpn zou kunnen doen is de tijd verlengen die je aan het begin van een commercieel programma wél mag doorspoelen. Nu is dat 2 minuten. Het zou mooi zijn als dat bijv. 10 minuten kan worden - dat zou qua verplicht reclame kijken ook niet veel uitmaken, want in-uitzending reclameblokken beginnen in de praktijk pas later vanaf de start van de uitzending.

Of kpn dit contactueel kan/mag doen is vers twee natuurlijk, daar heb ik uiteraard geen zicht op.

Gisteren kon ik helemaal niet vooruit spoelen. :(

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 28, 2026

Dat klopt. Bij commerciële zenders zoals Net 5 kan/mag je, bij terugkijken of vanaf begin live kijken, niet vooruitspoelen ivm. verplicht kijken van de reclameblokken in de uitzending. (Daar verdienen die zenders hun geld mee tenslotte…)

Maar… als je hetzelfde programma opneemt kan je daarin wel vooruitspoelen als je de opname terugkijkt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 28, 2026

Dat klopt. Bij commerciële zenders zoals Net 5 kan/mag je, bij terugkijken of vanaf begin live kijken, niet vooruitspoelen ivm. verplicht kijken van de reclameblokken in de uitzending. (Daar verdienen die zenders hun geld mee tenslotte…)

Maar… als je hetzelfde programma opneemt kan je daarin wel vooruitspoelen als je de opname terugkijkt.

Je schreef "nu is dat twee minuten", ik reageerde daarop dat dat helemaal niet meer ging. Tussen twee programma's zit geen reclame, dus dat kan de reden niet zijn.

losbol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 28, 2026

​@JetFreggel schreef:

Je schreef "nu is dat twee minuten", ik reageerde daarop dat dat helemaal niet meer ging. Tussen twee programma's zit geen reclame, dus dat kan de reden niet zijn.

Kennelijk is dat programma meer dan 2 minuten later begonnen dan wat in de epg (elektronische programma gids) staat aangegeven. Als je dat programma had opgenomen, en als je de opname kijkt dan kun je wel doorspoelen.