Skip to main content

Sinds de laatste update (denk ik) heb ik weer zeer regelmatig een zwarte balk boven in het beeld. De hele zaak herstarten werkt maar tijdelijk (1 dag). Heel irritant, om de 10-20 seconden hangt het weer in beeld. Herkenbaar? Is er een andere remedie?

Ja. Het komt echter niet van KPN, maar is een balk (informatiebalk) van je Sony-tv zelf. Herkenbaar bij de Sony van mijn moeder. Volgens mij dien je op diens afst.bed. (Sony dus) dan 1 of 2 x op de i-knop te drukken.


Zet zowel de TV ontvanger als de televisie helemaal uit.

Haal de hdmi kabel aan beide zijden even los en steek deze vervolgens opnieuw in de hdmi poorten.

Zet vervolgens de TV en de TV ontvanger weer aan.

Is het probleem nu verholpen?


Hallo @Eigenrouter Is dit inmiddels verholpen of speelt het nog steeds? Laat het gerust weten.


@PeterG Het gebruik van de i-toets verhelpt dit niet. Als zo vaak ingedrukt. Alleen de duur van 1 melding wordt er mee bekort. Enkele seconden (!) later is de balk er weer.

@wjb Het uitzetten en hdmi-kabel loshalen ga ik nog uitproberen.


Heel raar. De Sony van mijn moeder vertoonde 'm ook regelmatig. Hoe we 'm weer wegkregen weet ik niet meer. Gebruik 'm tegenwoordig op de logeerkamer en kan me herinneren dat ie na een seconde of 10 verdwijnt. Kijk daar TV via Miracast in die Sony.

Infobalk van een Sony TV

(foto komt van gelijkaardig topic op Ziggo-forum)


Die balk verschijnt elke keer als het formaat van het invoersignaal wijzigt.

Als je bijvoorbeeld switch van een stereo zender naar een dolby zender dan zal die balk even verschijnen. Men zegt dat er bij de instellingen op de Sony een optie zou zijn om het tonen van die infobalk uit te zetten maar ik heb die nog niet kunnen vinden.

Wel kan een niet optimale hdmi verbinding zorgen voor korte hickups met als resultaat dat die infobalk weer getoond wordt. Vandaar ook mijn suggestie om.de hdmi kabel opnieuw te steken.


Gisteravond rond 18 uur alles van de spanning gehaald en de hdmi-kabel los gehaald. Na een minuutje alles weer aangesloten en de zaak weer aangezet. Vervolgens de avond rustig naar de tv kunnen kijken, tot rond 22 uur. Daar was de balk ineens weer. Blijft enkele seconden staan en verdwijnt dan weer om dan na enkele seconden weer opnieuw te verschijnen. Alle goede suggesties ten spijt, de balk blijft steeds weer verschijnen tot ruim voorbij de irritatiegrens.

Zou het mogelijk zijn om die balk geheel uit te zetten? Ik ga eens op zoek.


Gisteravond rond 18 uur alles van de spanning gehaald en de hdmi-kabel los gehaald. Na een minuutje alles weer aangesloten en de zaak weer aangezet. Vervolgens de avond rustig naar de tv kunnen kijken, tot rond 22 uur.

Dan denken we in ieder geval in de juiste richting.

Kan je ook eens een andere hdmi kabel gebruiken?


Ben er steeds meer van doordrongen dat het geen KPN zaak is. Het gaat om de Sony spullen.

Heb gisteren de software van alle Sony apparaten (TV, Receiver en BRspeler) gereset en van nieuwe software voorzien. Daarna is de balk de hele avond niet te zien geweest, tenminste niet op de momenten waarop het er niet toe doet.

Afwachten wat het vandaag en de komende dagen gaat doen. Voor nu sluit ik deze zaak op dit forum af.


Ik heb hetzelfde probleem, heel vervelend. Het leek mij ook al een sony probleem. Heb je er sinds het resetten en installatie nieuwe software geen last meer van gehad?

 

Ik kan het probleem ook oplossen door bij de audio instellingen van Sony de synchronisatie geluid modus uit te zetten, maar daarmee ontstaat een ander probleem. Bij het opstarten van het tv kijken gaat de tv dan automatisch opnieuw opstarten..

 

Heeft iemand het probleem kunnen verhelpen door het vervangen van de hdmi kabel? 


@Eelo . Allereerst welkom op het forum en fijn dat je het gevonden hebt! :relaxed:

Indien er geen Dolby set op de televisie is aangesloten (maar bv op de ontvanger) zet het Geluid via hdmi (i.d. ontvanger) dan eens op Stereo. Het geluid blijft dan pcm welke zender je ook aan zet. Dan kan daardoor de balk niet verschijnen lijkt mij.


Beste @PeterG ,

 

Hartelijk dank voor je reactie! Ter verduidelijking, mijn 4k kpn tv kastje zit via hdmi aangesloten op een sony soundbar en de soundbar via hdmi (ARC) op mijn Sony tv. Tot nu toe heb ik voornamelijk gespeeld met de audio instellingen van de tv, want die balk wordt volgens mij door m'n tv gegenereerd en niet door de soundbar. Bij TV audio opties Daar kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor de optie "altijd pcm", maar dat lost het probleem niet op. Maar wellicht helpt het om jouw advies op te volgen voor de soundbar en daar deze instelling aanpassen, ga ik proberen! 


Sinds de laatste update (denk ik) heb ik weer zeer regelmatig een zwarte balk boven in het beeld. De hele zaak herstarten werkt maar tijdelijk (1 dag). Heel irritant, om de 10-20 seconden hangt het weer in beeld. Herkenbaar? Is er een andere remedie?

 

Ik ervaarde hetzelfde na de nieuwe Android update op de Sony televisie. Om die reden heb ik een YouTube video gemaakt hoe deze melding permanent uit te schakelen is. Wellicht heeft iemand er wat aan: 



P.S. Ik hoop niet dat mijn reactie valt onder de categorie zelf promotie.


@Ghuizinga zelfpromotie of niet, ik ben er blij mee! Deze simpele stap verhelpt inderdaad het probleem (en bijkomende frustratie) , veel dank! 


@Ghuizinga zelfpromotie of niet, ik ben er blij mee! Deze simpele stap verhelpt inderdaad het probleem (en bijkomende frustratie) , veel dank! 

Goed om te horen! Maak er een mooi weekend van. 🙏


Sinds de laatste update (denk ik) heb ik weer zeer regelmatig een zwarte balk boven in het beeld. De hele zaak herstarten werkt maar tijdelijk (1 dag). Heel irritant, om de 10-20 seconden hangt het weer in beeld. Herkenbaar? Is er een andere remedie?

 

Ik ervaarde hetzelfde na de nieuwe Android update op de Sony televisie. Om die reden heb ik een YouTube video gemaakt hoe deze melding permanent uit te schakelen is. Wellicht heeft iemand er wat aan: 



P.S. Ik hoop niet dat mijn reactie valt onder de categorie zelf promotie.

Voor mij ben je de held van het weekend. Wat een gedoe zeg. Heel het internet doorzocht en uiteindelijk deze simpele oplossing. Vele malen dank!!!


Sinds de laatste update (denk ik) heb ik weer zeer regelmatig een zwarte balk boven in het beeld. De hele zaak herstarten werkt maar tijdelijk (1 dag). Heel irritant, om de 10-20 seconden hangt het weer in beeld. Herkenbaar? Is er een andere remedie?

 

Ik ervaarde hetzelfde na de nieuwe Android update op de Sony televisie. Om die reden heb ik een YouTube video gemaakt hoe deze melding permanent uit te schakelen is. Wellicht heeft iemand er wat aan: 



P.S. Ik hoop niet dat mijn reactie valt onder de 

 

 


Voor mij ben je de held van het weekend. Wat een gedoe zeg. Heel het internet doorzocht en uiteindelijk deze simpele oplossing. Vele malen dank!!