Skip to main content
Vraag

E-sim installeren op nieuwe telefoon lukt niet

• May 28, 2026
  • 4 reacties
  • 63 keer bekeken

Hallo allemaal, 

Ik probeerde mijn e-sim over te zetten naar een nieuwe iPhone, maar dat mislukte. Er werd gevraagd naar een code die ik nergens in mijn account kan vinden.

Resultaat is dat de e-sim van mijn oude toestel is verwijderd, maar ook niet op de nieuwe telefoon is geïnstalleerd.

Als ik probeer de sim opnieuw te installeren via de app, dan krijg ik een foutmelding dat ik me niet kan verifiëren omdat mijn rekeningnummer pas gewijzigd is. 

Ik zit dus behoorlijk vast, en ik kan voorlopig niet naar een KPN winkel gaan. Is het mogelijk dat een KPN medewerker me via deze weg verder kan helpen? Bijvoorbeeld door de optie om de sim opnieuw te installeren dmv bankverificatie weer beschikbaar te stellen?

Alvast bedankt!

4 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@TvdHoef. Je zit zo behoorlijk in een benarde situatie zonder werkende simkaart. Helemaal niet handig en ik ga je hierbij helpen. 

Als je een e-sim op een nieuw/ander toestel wilt installeren, dan ontvang je ter controle eerst nog een verificatiecode per SMS op je oude (e-)sim. Het is dus belangrijk dat je niet eerst je oude (e-)sim verwijderd uit je oude toestel. Dat is dan handig om te weten voor een volgende keer. Ook kan het met een 1 cent iDEAL/Wero betaling via de MijnKPN app op je nieuwe toestel, maar ik begrijp dat je dan een foutmelding krijgt. Nog geen man overboord, want er zijn nog (herstel)methodes om dit alsnog te regelen. 

Je kunt dan het beste eerst checken of het lukt zonder de MijnKPN app:

Vanaf 3 februari 2025 is het ook mogelijk om e-sim te installeren via de KPN website: E-sim installeren.

Mocht dat dezelfde foutmelding opleveren, dan kun je het beste eerst weer de oude e-sim heractiveren:

Heb je per ongeluk toch de e-sim op het oude toestel verwijderd voor je deze op de nieuwe hebt geïnstalleerd? Geen ramp. Installeer dan eerst de e-sim weer op het oude toestel via de MijnKPN app. De MijnKPN app herkent namelijk het unieke EID (elektronisch identiteit nummer) van jouw toestel en zal de optie voor opnieuw installeren weergeven. Daarna kan je weer verder met het installeren op het nieuwe toestel.

Daarna kun je opnieuw proberen de e-sim op je nieuwe toestel te installeren (met de verificatiecode). Je kunt al deze instructies vinden op onze Kennisbank. 

Laat maar weten of het gelukt is!

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 30, 2026

Hoi Arjan, 

Bedankt voor de uitgebreide reactie en alle info!

Helaas krijg ik via de website dezelfde foutmelding over dat ik me niet kan verifiëren met een iDEAL betaling, omdat ik mijn rekeningnummer pas aangepast heb.

Als ik in de app naar het mobiele abonnement ga, dan krijg ik inderdaad de vraag of ik de sim wil installeren, maar dan krijg ik onderstaande foutmelding:

Ik heb inmiddels ook een nieuwe, fysieke simkaart besteld, maar is het eventueel mogelijk dat ik een QR code o.i.d. via de mail ontvang?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@TvdHoef 

In jouw situatie kun je het beste vanmiddag even langs gaan bij een KPN Winkel bij jouw in de buurt.
Daar kunnen ze je direct helpen bij het omzetten van je fysieke simkaart naar de eSIM.

Je loopt dan de winkel uit, met een geactiveerde eSIM op je smartphone!

Zelf kun je het helaas niet oplossen wegens de telkens terugkerende melding, dus even langs de KPN winkel en alles wordt voor je geregeld.
Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee naar de KPN winkel.

Waarschijnlijk is er een storing in het systeem voor het aanvragen van een eSIM, waardoor je de melding krijgt “dat je bankrekening onlangs gewijzigd is”.
Ik heb ook een andere klant naar een KPN winkel verwezen, die tegen hetzelfde probleem aan liep.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 30, 2026

Opgelost! Dank voor de hulp beide