Skip to main content
Vraag

Omzetting naar e-sim lukt niet

• May 30, 2026
  • 7 reacties
  • 29 keer bekeken

Goedemorgen. Een bekend probleem: de systemen doen iets en bij de klantenservice kan bij meerdere pogingen niemand heldere informatie geven over hoe, wat etc.

Ok. Gisteren is mijn simonly actief geworden op nummerbehoud datum. Ben al KPN klant, heb keurig een KPN ID/Mijn KPN/app etc.

Nu wil ik vandaag mijn fysieke sim omzetten naar esim. Bekende procedure, zeer makkelijk via KPN ID app.

Ok ik ga 1 cent pinnen. Maarr: "omdat uw rekeningnummer pas is gewijzigd blabla ga met uw ID naar KPN winkel"

Direct al vragen:

1. Heb voor dit 06 nr gewoon mijn al bij KPN bekende Iban gebruikt bij aanvraag

2. Wellicht wachttijd bij nieuwe abonnementen? Hoe lang dan?

3. Op zich is 1 cent pinnen toch al bedoeld als identificatie?

4. De aanvraag van dit abo was toch al keurig gedekt door identificatie?

Als ik dit probleem door Google AI trek, lees ik dat identificatie bij deze blokkade ook telefonisch kan. Maar weer gebeld. En nog eens.

Niemand kan mij helder vertellen wat hier nu eigenlijk het probleem zou moeten zijn, of dit standaard is bij nieuw abo, of dit vanzelf overgaat en zo ja na hoe lang. Medewerkers hebben dan neiging voortdurend je vraag te herhalen en dan hoor je ze hardop denken en zoeken maar er ontstaat geen helderheid.

Dus alle systemen hebben keurig groen licht gegeven voor een nieuw abonnement  per gisteren, maar voor omzetting sim naar esim moet ik dan naar KPN winkel hobbelen wegens een vaag soort blokkade die niemand helder kan uitleggen.

Kan dit nou niet helderder en makkelijker?

En na een week met veel geregel en geloop, en een lichte beenspierblessure door hardlopen, slaak ik dan even een lichte zucht:) 

7 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 30, 2026

Nu wil ik vandaag mijn fysieke sim omzetten naar esim.

Voor omzetten van fysieke sim naar e-sim hoef je niet te betalen via iDeal. Je zou een SMS code op jouw fysieke sim krijgen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Nu wil ik vandaag mijn fysieke sim omzetten naar esim.

Voor omzetten van fysieke sim naar e-sim hoef je niet te betalen via iDeal. Je zou een SMS code op jouw fysieke sim krijgen.

Hoi ​@TDN 

Het vervangen van een fysieke simkaart naar een eSIM werkt al een tijdje niet meer met een SMS code, maar met het voldoen van 1 eurocent met de bij KPN bekende bankrekening.
Dit heeft KPN gedaan uit extra beveiliging, zodat alleen de contractant de eSIM kan bestellen en dus niet iemand anders.

Daarnaast gebeurde het met regelmaat dat de verificatie sms niet binnen kwam, en je daardoor alsnog niet de eSIM kon activeren.

Dit is de huidige/actuele werkwijze:

Bestaand abonnement? 

Wil je je simkaart omzetten van je oude naar je nieuwe toestel? Of wil je op je huidige toestel je fysieke simkaart veranderen naar een digitale e-sim? Dat kan snel en makkelijk in de MijnKPN app. Het maakt niet uit of je nu een plastic simkaart hebt of al een e-sim gebruikt in je oude toestel, je zet je sim zo over. 

• Stap: 1: Verbind je telefoon met wifi
    Je kan e-sim alleen via wifi installeren. Niet via je mobiele netwerk. Het maakt niet uit welk wifinetwerk het is, zolang 't maar veilig is.
  • Stap: 2: Download of open de MijnKPN app
    Je installeert e-sim met de MijnKPN app. Download 'm dus op het toestel waarop je e-sim wil gebruiken. 
  • Stap: 3: Tik op 'Producten' en kies 't nummer waarvoor je e-sim wil instellen
  • Stap: 4: Tik op 'Simkaart' onder 'Makkelijk aanpassen'
    Daar kies je voor 'Simkaart vervangen of overzetten'.
  • Stap: 5: Installeer je e-sim op je nieuwe toestel
    Kies voor 'e-sim' in de MijnKPN app en volg de stappen. Je bevestigt de overstap veilig met een betaling van € 0,01 via iDEAL | Wero. Daarna werkt je e-sim meteen op je nieuwe telefoon.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 30, 2026

Ja precies. En dat schreef ik helder in mijn topic: bij die laatste stap, de ideal betaling van 1 cent krijg ik genoemde melding. Hebben jullie mijn topic gelezen? 

Bedankt!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ja precies. En dat schreef ik helder in mijn topic: bij die laatste stap, de ideal betaling van 1 cent krijg ik genoemde melding. Hebben jullie mijn topic gelezen? 

Bedankt!

Hoi ​@Niels2026 

In jouw situatie kun je het beste vanmiddag even langs gaan bij een KPN Winkel bij jouw in de buurt.
Daar kunnen ze je direct helpen bij het omzetten van je fysieke simkaart naar de eSIM.

Je loopt dan de winkel uit, met een geactiveerde eSIM op je smartphone!

Zelf kun je het helaas niet oplossen, dus even langs de KPN winkel en alles wordt voor je geregeld.
Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee naar de KPN winkel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 30, 2026

Ik ook Arnhem trouwens. Bedankt Michel: wat je schrijft, wist ik al want het systeem zegt dit.

Maar mijn vragen (zie topic) blijven overeind staan, dus ik hoop dat iemand ze nog weet te beantwoorden. Bv. is dit een blokkade die na x dagen overgaat? En de andere vragen.

Dus ik hoop dat iemand (van KPN?) dit nog kan beantwoorden.

Het topic gaat er ook enigszins over dat in dit soort gevallen (is ook wel Telecom-breed issue maar zeker bij KPN) de reguliere klantenservice dit soort doodnormale vragen ook niet blijkt te kunnen beantwoorden.

M.i. zou bij zo iets simpels een klant dit gedoe eigenlijk niet moeten hebben.

Of zou de filosofie zijn: laten we zoveel mogelijk contact- (verkoop-...) momenten creëren😄?

Gegroet door je stadsgenoot

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Niels2026 

Leuk dat we stadsgenoten zijn, en allebei in het mooie Arnhem wonen.
Al is de kans klein dat we in dezelfde woonwijk wonen, daar is Arnhem net iets te groot voor.

Even antwoord op je gestelde vragen:

> Wellicht wachttijd bij nieuwe abonnementen? Hoe lang dan?

Er is geen wachtijd voor het omzetten van een fysieke simkaart naar een eSIM bij nieuwe abonnementen, dat kan gelijk al vanaf het begin.
Alleen is er een storing in het systeem, waardoor je dus die foutmelding te zien krijgt.

> Op zich is 1 cent pinnen toch al bedoeld als identificatie?

Klopt, dit is inderdaad een identificatie dat jij de contractant bent, en het bankrekeningnummer op jouw naam staat.
Vandaar dat je die 1 eurocent dient te betalen via iDeal - Wero.

> De aanvraag van dit abo was toch al keurig gedekt door identificatie?

Dat staat los van het aanvragen van de eSIM.
Aangezien je ook bij het afsluiten van een nieuw mobiel abonnement bij KPN, je bankrekening moet identificeren dat het op jouw naam staat.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 30, 2026

Oh, zou het een storing zijn?? Diverse klantenservicecontacten leveren van alles op. Wachttijd wegens nieuw abo, weet niet hoe lang  na 24 uur is dit opgelost (is dus niet zo) etc etc. 

Kortom dit is ook waar topic over gaat. Dit zal overal denk ik gaan toenemen ook met AI: systeemarchitectuur doet iets, en vervolgens kunnen de bedrijfsklantservicemedewerkers (scrabble!) het ook niet helder volgen.

Maar misschien hoor ik maandag dan wel van een inhoudelijk deskundige to-my-point antwoorden.

Dan bedankt voor je bijdrage Michel en overigens: ben ooit hier Noord begonnen en woon nu alweer 20 jaar in het mooie Vredenburg/Kronenburg waar alles practisch dichtbij is, uitstekend busOV, en ik als verslaafde jogger ook in het Rivierenlandschap mijn hart kan ophalen.

Als geïntegreerd in Arnhem hoor ik nu te zeggen: "rustig aan hè" 🖐😃